Nominerad Kaju 2025
Hej
Jag heter KaYue aka kaju i BB sammanhang đ
Jag fick den fina Àran att axla rollen som svenska landslagskapten för tvÄ Är sen fram till för nÄn vecka sen. Ett vÀldigt fint och hedersfullt uppdrag.
Jag trodde att det var att ta med Ätta bra coacher till Grekland och rulla lite tÀrningar, men icke.
Jag tog ut tolv coacher istÀllet, samma möjligheter till reserver som i EuroBowl Malta. Dvs ett landslag och ett openlag. Reserver Àr viktigt.
Mycket statistik fördes över alla som hade ett intresse att försöka att kvala in i landslaget. Det gjordes till större delen med hjÀlp av Performance Rating (PR) som melisqus har tagit fram.
Jag hade mÄnga nya idéer om hur jag ville göra under min kaptenskap. NÄgra har jag utfört och nÄgra kanske kommer i framtiden.
Jag ville ta fram ett starkt landslag dÀr coacherna var starka med sitt roster man spelade med, Àven att coacherna var trygga i sitt spel.
Jag fick mycket stöd och hjÀlp frÄn coacher i landslaget och andra coacher för att klara av min uppgift.
Den senaste uttagningen av landslaget har jag varit strikt med att âden rasen man Ă€r bra pĂ„ kvalar man medâ. DĂ€rför blev att vi inte hade nĂ„n Vampyr och Amazon coach till en början. Vi hade inte nĂ„n coach som spelade tillrĂ€ckligt mycket med dom raserna. Med det sagt sĂ„ betyder det inte att vi mĂ„ste ha dom raser som Ă€r bĂ€st anpassade för regelpaket i EuroBowl Ungern .
Jag vill inte vara lika strikt med raserna och vill ge möjlighet att man kan spela nĂ„t med liknande spelstil. En idĂ© Ă€r att alla som försöker kvala in till landslaget ska vĂ€lja max tre raser som dom försöker kvala in sig pĂ„. Det tror jag skulle underlĂ€tta för laget om det Ă€r flera som försöker kvala in med samma raser. Ăven innan vi skickar in vĂ„ra rosters sĂ„ har vi möjlighet att Ă€ndra i laget för att göra laget sĂ„ starkt som möjligt.
Vi hade tur att vi hade en coach som kunde byta ras nÀr Underworld blev nerfade.
Jag vill fortsĂ€tta anvĂ€nda PR som vi har gjort i mĂ„nga Ă„r. PR Ă€r ett trubbigt instrument, men det Ă€r Ă€ven det som funkar âminst dĂ„ligtâ.
PR ger en bra fingervisning pÄ hur bra en coach Àr. Coacher med konsekvent hög PR har större chans att bli uttagen, tÀnker jag.
Jag kandiderar för att jag vill leda det svenska landslaget igen och ta ut ett starkt lag. MÄlet med EuroBowl Ungern Àr att Sverige ska nÄ pallplats. Jag Àr helt övertygad att vi kan nÄ dit. Som lag gjorde vi bra ifrÄn oss i Grekland.
Jag kommer försöka vara sÄ transparent och Àrlig som möjlig till alla som försöker kvala in till landslaget och till svenska BB communityt. Alla ska ha möjlighet att kvala in till landslaget.
Om jag blir vald som kapten sÄ kommer jag att reservera en plats i landslaget till mig sjÀlv. Jag kommer att ta ett beslut i slutÀndan om jag ska spela eller inte.
Jag ska försöka bli lite mer som John Candy i âCool Runningsâ.
Comments
TÀnk pÄ att frÄgorna skickas till mig, @mikethemachine och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frÄgorna.
Du skriver att du kommer anvĂ€nda dig av kluster eller kategorier av lag. Agility, bash, hybrid etc. TĂ€nker du dig dĂ„ att en coach som vill försöka fĂ„ en landslagsplats ska fokusera pĂ„ endast en sĂ„dan kategori? Hur gĂ„r tankarna om nĂ„gon presterar bra inom flera kategorier? Ăr det meningslöst att spela flera kategorier pĂ„ turneringar
Hej kÀra brevvÀn.
Jag kan inte minnas att jag har skrivit om "kluster" i min "kaptensansökan". Denna frÄga kanske var meningen till nÄn annan, men jag ska försöka svara sÄ gott jag kan.
Senaste uttagningen har jag varit vÀldigt strikt med att en coach blir uttagen pÄ "att man har konsekvent hög PR med samma ras".
DÀr har jag kÀnt efter uttagningen att det "hindrar" mig sjÀlv som landslagskapten att optimera svenska landslaget med dom raser som anses vara starkast för tillfÀllet för just det regelpaket som gÀller. De raser jag kÀnner att vi saknade i svenska laget var nog Vampire och Amazon.
Vi hade Ionas som sjÀlvklar Underworld coach, för att han var fantastisk med dom.
Jag brukar beskriva Underworld som âfuskigt bra". NĂ€r dom blev nerfade i maj 2024 erratan sĂ„ fick vi tĂ€nka om. Ionas fick testa bĂ„de nerfade Underworld och Vampire pĂ„ vĂ„rt trĂ€ningslĂ€ger i maj. DĂ€r var vi flera som tyckte att Vampire skulle vara starkare och funka bĂ€ttre för honom.
Jag var vÀldigt orolig för att han tvingades att byta ras nÄgra mÄnader innan EuroBowl. DÀrför försökte jag peppa Ionas lite mer Àn dom andra coacherna pÄ olika sÀtt.
Jag har tryckt pÄ att "alla coacher mÄste vara trygg med sitt roster", det Àr viktigt tycker jag.
APPLà DER till att Ionas spelade bÀst i laget!
Om man vill dela upp alla raser i kategorier som frÄgan stÀller: Om du kÀnner att du Àr bra pÄ nÄn av Dash, Bash eller Hybrid, fortsÀtt med det!
Jag tror att jag Àr en Bash coach, speciellt med min dice cup. Om man vill fortsÀtta kategorisera i subtrÀden sÄ blir det vÀl raser.
Jag kanske har fel nu, men det Àr vÀldigt fÄ raser som Àr "vÀldigt likt" varandra. AlltsÄ Pro Elf och High Elf Àr lik varandra, men i slutÀnden Àr det typ samma spelstil men ÀndÄ inte. Det Àr fler raser som hamnar dÀr. Jag skrev: "En idé Àr att alla som försöker kvala in till landslaget ska vÀlja max tre raser som dom försöker kvala in sig pÄ". Har du tex tre bra reslutat med PR runt 200 och inte nÄt vÀldigt lÄgt sÄ skulle jag sÀga att du har goda chanser att komma med.
Om det skulle bli förĂ€ndring i errata eller i regelpaket sĂ„ kan det vara bra att man kan komma överens i lagets coacher och justera lite. Tex âDu Ă€r bra pĂ„ ras A, men kan du tĂ€nka dig att spela med lag B eller C istĂ€llet?â.
Inforthepain Ă€r en historia i sig, om det Ă€r nĂ„n som Ă€r en âklustercoachâ sĂ„ Ă€r vĂ€l han en av dom.
Jag tog ut honom för att han har levererat konsekvent hög PR, dock med olika raser. Jag tyckte att det skulle vara tjÀnstefel om jag inte tog ut honom senast.
Jag vill inte ge falska förhoppningar, men om en coach satsar pÄ ett visst "kluster" som frÄgan var stÀlld, och det finns Ätta coacher som Àr har konsekvent högre PR som spelar i samma "kluster" och tÀnker "Jag har större bredd!" sÄ kanske man faller pÄ sitt eget grepp tror jag.
Om du Àr bra pÄ en ras och Àr nöjd med det, fortsÀtt sÄ. Kolla gÀrna pÄ hur det gÄr för dom andra med samma ras och spelstil.
Om du kÀnner att du Àr bra med flera raser, visa att du kan fortsÀtta sÄ.
Jag hade mina metoder som jag har svÄrt att uttrycka hur jag gjorde. Jag tror att med min dedikering och bra stöd, samt att stjÀrnorna stÄr rÀtt för vÄra starka coacher sÄ kan vi placera oss högre Àn senast.
Jag vet att vi har starka coacher i Sverige och vi har mer att ge som landslag.
För vilken tid gÀller uttagningsperioden
Tack för denna frÄga! Jag har missat att skriva med detta i min kaptensansökan.
Vi Àr en handfull starka som har pysslat med PR dom senaste tvÄ Ären. Jag, melisqus, skuld och grumplekins. Det har varit mest jag och skuld som har rÀknat fram PR manuellt, det brukade ta runt en timme för varje turnering. Grumplekins blev nyfiken av PR av olika anledningar och han har gjort en sida dÀr han lÀgger upp PR dÀr han har rÀknat ut PR automatiskt! Det Àr en stor fröjd för alla. Mer jobb till grumplekins!
Vi kom överens om att med grumplekins att hans utrÀkning skulle vara en bra brytpunkt för nÀsta uttagning. DÀrför att det diffar marginellt frÄn förra sÀttet att rÀkna ut. DÀrför börjar det lÀggas in PR pÄ sidan frÄn SM 2023.
Att det börjar frÄn SM 2023 Àr för att jag inte vill att man ska kunna gÄ pÄ "gamla meriter".
SÄ det komprimerade svaret Àr: FrÄn SM 2023 till ca en mÄnad innan laget ska vara anmÀlt till EuroBowl.
Vilka lag fördelas in i varje respektive kluster/gruppering
Ă terigen sĂ„ tror jag denna frĂ„ga Ă€r meningen till nĂ„n annan som anvĂ€nder ordet âklusterâ. Som tidigare nĂ€mnt sĂ„ Ă€r jag inte nĂ„t stort fan av att gruppera raser.
Dash coacher spelar vÀl sÄna lag nÀr dom dodge:ar pÄ 2+ och misslyckas med en reroll och sÀger att dom har sÄn otur.
Bash coacher spelar vÀl sÄna lag som vill slÄ sönder motstÄndaren och gnÀller att det blev Draw för att motstÄndaren fick tillbaka sina tio KO spelare.
Hybrid coacher Àr vÀl sÄna som sÀger vÀl att dom har otur hela tiden.
Kommer internationell erfarenhet att vÀgas in i uttagningen? Med det menar jag att ha deltagit i turneringar utanför Sverige.
Som sagt sÄ kommer jag att anvÀnda PR som vÀgvisning.
Jag mÀtte inte alla sökande coachers internationella erfarenheter, jag kÀnde att jag hade tillrÀckligt med data ÀndÄ.
Jag har ingen idé pÄ rak arm hur man ska rÀkna en sÄn erfarenhet. Det Àr nog nÄt jag inte behövde förra gÄngen, tror jag inte behöver det i framtiden heller.
Om man har spelat mycket internationellt och fÄtt mer intryck, tips och taktik sÄ Àr det vÀl bra. Samtidigt sÄ kan man spela mot coacher frÄn andra lÀnder pÄ FUMMBL och BB2 och BB3 hemifrÄn, det Àr bra det ocksÄ.
Att kunna prata engelska med sin motstÄndare Àr en fördel, Àven kunna ta sig till landet vi ska spela i Àr ett plus.
(Jag menar inget illa med att vara lite skÀmtsam i en allvarlig utfrÄgning. Jag tror det Àr lite roligare för den som lÀser och lÀttsammare att ta ner tonen pÄ allvaret).
StÀll gÀrna fler frÄgor!
/kaju
TÀnk pÄ att frÄgorna skickas till mig, @Melisqus och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frÄgorna.
Alla kandidater vill anvÀnda Performance Rating för att ta ut laget. Baserat pÄ vad du lÀst om de andra kandidaterna, hur tÀnker du att din uttagningsprocess skiljer sig frÄn de andras?
Jag tror att samtliga nominerade var hÀmmade och inte kunde uttrycka sig tillrÀckligt pga. att nomineringspresentationen var begrÀnsad med max antal ord.
Ozt som har varit landslagskapten tidigare har rutin pĂ„ hur uttagningsprocessen fungerar âinifrĂ„nâ. Han har tankar och idĂ©er som jag hĂ„ller med och delvis hĂ„ller med.
Han skriver om att: âdet gĂ„r inte följa det rakt avâ och âevenemang med uppenbart annorlunda regler frĂ„n troligt Eurobowlscenario rĂ€knas mindreâ Ă€r bra input. Det hĂ„ller jag till största del med om.
Det med att âvid liknande rating hos coacher att i första hand anvĂ€nda antalet oavgjorda matcher som tiebreakersâ det Ă€r jag inte helt övertygad pĂ„, men det kanske funkar.
Det med "kluster" som coma och ozt nÀmner tror jag inte Àr min grej. Det kanske Àr jÀttebra och behöver testas.
Man kan inte lÀsa till sig det, men i grund och botten tror jag att vi alla fyra nominerade har liknande tankar.
SÄna hÀr frÄgor vet jag har diskuterats pÄ en sund och öppen nivÄ pÄ Swebbas forum och pÄ turneringar.
Det jag inte fick med pÄ min nomineringstext som var viktig för mig den senaste uttagningen Àr:
NÀr det nÀrmade sig slutskedet sÄ tog jag Àven hjÀlp av tidigare landslagskaptener och min vice kapten och hade "utvecklingssamtal".
DÀr tittade vi pÄ PR i one-to-one samtal. DÀr tÀnkte vi inte helt lika fast det var samma PR siffror.
Det var givande för mig med dom samtalen.
För att utveckla hur jag anvÀnder PR sÄ skulle jag uttrycka mig sÄ hÀr frÄn senaste uttagningen:
Konsekvent högt PR vÀger mer. Dvs 5 vÀrden med samma ras runt sÀg 195 vÀger mer en ett vÀrde pÄ 240. För det Àr stabiliteten som efterstrÀvas.
/kaju
Ta chansen och skicka frÄgor till mig, @Melisqus och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frÄgorna till kandidaterna.
Alla har inte möjlighet att göra som IFTP och Skuld och delta pÄ vÀldigt mÄnga turneringar, hur mÄnga turneringar anser du Àr minimiun att delta pÄ för att kunna ha en chans att slÄ sig in som en av coacherna under din ledning?
Det jag söker Àr inte kvantitet utan kvalitet. Jag har skrivit i denna och i förra uttagningen Àr att jag söker efter hög konsekvent resultat. MÄlet i slutÀndan Àr att prestera bra som lag pÄ EuroBowl.
Om man vÀnder pÄ det sÄ finns det coacher som har spelat fÄ turneringar och presterat bra, den kvalitén vill jag titta nÀrmare pÄ. Nyaga och Sirvejlance spelade bara 6 turneringar var, med 5 eller fler matcher med hög PR.
Att man har spelat mÄnga turneringar betyder inte nödvÀndigtvis att man spelar bra. Det finns mÄnga coacher som tycker det Àr kul att spela pÄ turneringar och inte har en tanke att konkurrera om en plats i landslaget.
Dock tror jag det Àr nyttigt för dom som siktar pÄ att vara med i landslaget i framtiden eller bara för att bli bÀttre att spela mer.
Om det finns nÄn coach som spelar till sig tre turneringar med över 200 i PR det Àr snyggt. Men om samma coach spelar dÀrefter med samma raser och fÄr Ätta turneringar med runt 150 i PR. DÄ blir det svÄrt att argumentera för att coachen har spelat konsekvent bra. Men om den inte finns nÄn som Àr bÀttre Àn denna coach sÄklart sÄ tittar jag pÄ om denna coach ska vara med i alla fall.
Senaste uttagningen nÀr jag har sett att en coach fÄr högt PR sÄ har jag uppmanat coacher att fortsÀtta spela samma ras för att fÄ en kontinuerlig nivÄ pÄ sina resultat. En coach ville spela Snotlings eller Goblins istÀllet för att det verkade kul. Det fick han inte för mig, för det var i slutet av uttagningen.
TyvÀrr Àr PR inte helt vattentÀtt, dÀrför blir det en subjektiv bedömningssport för den som tar ut laget i slutÀndan. Man kan fÄ vÀldigt hög PR av olika anledningar. DÀrför kommer jag att titta pÄ i första hand coacher med konsekvent bra resultat pÄ PR.
/kaju
Hej kÀra vÀnner.
Jag har redan fÄtt en frÄga angÄende min kandideringstext.
Det Àr sÄklart att grumplekins tog över med uppdatering av PR 2024 och INTE 2023 och det Àr den datan jag tar guidning ifrÄn.
Tack för feedback kÀre lÀsare.