Nominerad Kaju 2025

Hej

Jag heter KaYue aka kaju i BB sammanhang 🙂

Jag fick den fina äran att axla rollen som svenska landslagskapten för två år sen fram till för nån vecka sen. Ett väldigt fint och hedersfullt uppdrag.

Jag trodde att det var att ta med åtta bra coacher till Grekland och rulla lite tärningar, men icke.

Jag tog ut tolv coacher istället, samma möjligheter till reserver som i EuroBowl Malta. Dvs ett landslag och ett openlag. Reserver är viktigt.

Mycket statistik fördes över alla som hade ett intresse att försöka att kvala in i landslaget. Det gjordes till större delen med hjälp av Performance Rating (PR) som melisqus har tagit fram.

Jag hade många nya idéer om hur jag ville göra under min kaptenskap. Några har jag utfört och några kanske kommer i framtiden. 

Jag ville ta fram ett starkt landslag där coacherna var starka med sitt roster man spelade med, även att coacherna var trygga i sitt spel.

Jag fick mycket stöd och hjälp från coacher i landslaget och andra coacher för att klara av min uppgift.

Den senaste uttagningen av landslaget har jag varit strikt med att “den rasen man är bra på kvalar man med”. Därför blev att vi inte hade nån Vampyr och Amazon coach till en början. Vi hade inte nån coach som spelade tillräckligt mycket med dom raserna. Med det sagt så betyder det inte att vi måste ha dom raser som är bäst anpassade för regelpaket i EuroBowl Ungern .

Jag vill inte vara lika strikt med raserna och vill ge möjlighet att man kan spela nåt med liknande spelstil. En idé är att alla som försöker kvala in till landslaget ska välja max tre raser som dom försöker kvala in sig på. Det tror jag skulle underlätta för laget om det är flera som försöker kvala in med samma raser. Även innan vi skickar in våra rosters så har vi möjlighet att ändra i laget för att göra laget så starkt som möjligt.

Vi hade tur att vi hade en coach som kunde byta ras när Underworld blev nerfade.

Jag vill fortsätta använda PR som vi har gjort i många år. PR är ett trubbigt instrument, men det är även det som funkar “minst dåligt”.

PR ger en bra fingervisning på hur bra en coach är. Coacher med konsekvent hög PR har större chans att bli uttagen, tänker jag.

Jag kandiderar för att jag vill leda det svenska landslaget igen och ta ut ett starkt lag. Målet med EuroBowl Ungern är att Sverige ska nå pallplats. Jag är helt övertygad att vi kan nå dit. Som lag gjorde vi bra ifrån oss i Grekland.

Jag kommer försöka vara så transparent och ärlig som möjlig till alla som försöker kvala in till landslaget och till svenska BB communityt. Alla ska ha möjlighet att kvala in till landslaget.

Om jag blir vald som kapten så kommer jag att reservera en plats i landslaget till mig själv. Jag kommer att ta ett beslut i slutändan om jag ska spela eller inte.

Jag ska försöka bli lite mer som John Candy i “Cool Runnings”.

Comments

• Tänk på att frågorna skickas till mig, @mikethemachine och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna.

• Du skriver att du kommer använda dig av kluster eller kategorier av lag. Agility, bash, hybrid etc. Tänker du dig då att en coach som vill försöka få en landslagsplats ska fokusera på endast en sådan kategori? Hur går tankarna om någon presterar bra inom flera kategorier? Är det meningslöst att spela flera kategorier på turneringar

Hej kära brevvän.

Jag kan inte minnas att jag har skrivit om "kluster" i min "kaptensansökan". Denna fråga kanske var meningen till nån annan, men jag ska försöka svara så gott jag kan.

Senaste uttagningen har jag varit väldigt strikt med att en coach blir uttagen på "att man har konsekvent hög PR med samma ras".

Där har jag känt efter uttagningen att det "hindrar" mig själv som landslagskapten att optimera svenska landslaget med dom raser som anses vara starkast för tillfället för just det regelpaket som gäller. De raser jag känner att vi saknade i svenska laget var nog Vampire och Amazon. 

Vi hade Ionas som självklar Underworld coach, för att han var fantastisk med dom.

Jag brukar beskriva Underworld som “fuskigt bra". När dom blev nerfade i maj 2024 erratan så fick vi tänka om. Ionas fick testa både nerfade Underworld och Vampire på vårt träningsläger i maj. Där var vi flera som tyckte att Vampire skulle vara starkare och funka bättre för honom.

Jag var väldigt orolig för att han tvingades att byta ras några månader innan EuroBowl. Därför försökte jag peppa Ionas lite mer än dom andra coacherna på olika sätt.

Jag har tryckt på att "alla coacher måste vara trygg med sitt roster", det är viktigt tycker jag.

APPLÅDER till att Ionas spelade bäst i laget!

Om man vill dela upp alla raser i kategorier som frågan ställer: Om du känner att du är bra på nån av Dash, Bash eller Hybrid, fortsätt med det!

Jag tror att jag är en Bash coach, speciellt med min dice cup. Om man vill fortsätta kategorisera i subträden så blir det väl raser. 

Jag kanske har fel nu, men det är väldigt få raser som är "väldigt likt" varandra. Alltså Pro Elf och High Elf är lik varandra, men i slutänden är det typ samma spelstil men ändå inte. Det är fler raser som hamnar där. Jag skrev: "En idé är att alla som försöker kvala in till landslaget ska välja max tre raser som dom försöker kvala in sig på". Har du tex tre bra reslutat med PR runt 200 och inte nåt väldigt lågt så skulle jag säga att du har goda chanser att komma med.

Om det skulle bli förändring i errata eller i regelpaket så kan det vara bra att man kan komma överens i lagets coacher och justera lite. Tex “Du är bra på ras A, men kan du tänka dig att spela med lag B eller C istället?”.

Inforthepain är en historia i sig, om det är nån som är en “klustercoach” så är väl han en av dom.

Jag tog ut honom för att han har levererat konsekvent hög PR, dock med olika raser. Jag tyckte att det skulle vara tjänstefel om jag inte tog ut honom senast.

Jag vill inte ge falska förhoppningar, men om en coach satsar på ett visst "kluster" som frågan var ställd, och det finns åtta coacher som är har konsekvent högre PR som spelar i samma "kluster" och tänker "Jag har större bredd!" så kanske man faller på sitt eget grepp tror jag.

Om du är bra på en ras och är nöjd med det, fortsätt så. Kolla gärna på hur det går för dom andra med samma ras och spelstil.

Om du känner att du är bra med flera raser, visa att du kan fortsätta så.

Jag hade mina metoder som jag har svårt att uttrycka hur jag gjorde. Jag tror att med min dedikering och bra stöd, samt att stjärnorna står rätt för våra starka coacher så kan vi placera oss högre än senast.

Jag vet att vi har starka coacher i Sverige och vi har mer att ge som landslag.

För vilken tid gäller uttagningsperioden

Tack för denna fråga! Jag har missat att skriva med detta i min kaptensansökan.

Vi är en handfull starka som har pysslat med PR dom senaste två åren. Jag, melisqus, skuld och grumplekins. Det har varit mest jag och skuld som har räknat fram PR manuellt, det brukade ta runt en timme för varje turnering. Grumplekins blev nyfiken av PR av olika anledningar och han har gjort en sida där han lägger upp PR där han har räknat ut PR automatiskt! Det är en stor fröjd för alla. Mer jobb till grumplekins!

Vi kom överens om att med grumplekins att hans uträkning skulle vara en bra brytpunkt för nästa uttagning. Därför att det diffar marginellt från förra sättet att räkna ut. Därför börjar det läggas in PR på sidan från SM 2023.

Att det börjar från SM 2023 är för att jag inte vill att man ska kunna gå på "gamla meriter".

Så det komprimerade svaret är: Från SM 2023 till ca en månad innan laget ska vara anmält till EuroBowl.

Vilka lag fördelas in i varje respektive kluster/gruppering

Återigen så tror jag denna fråga är meningen till nån annan som använder ordet “kluster”. Som tidigare nämnt så är jag inte nåt stort fan av att gruppera raser.

Dash coacher spelar väl såna lag när dom dodge:ar på 2+ och misslyckas med en reroll och säger att dom har sån otur.

Bash coacher spelar väl såna lag som vill slå sönder motståndaren och gnäller att det blev Draw för att motståndaren fick tillbaka sina tio KO spelare.

Hybrid coacher är väl såna som säger väl att dom har otur hela tiden.

Kommer internationell erfarenhet att vägas in i uttagningen? Med det menar jag att ha deltagit i turneringar utanför Sverige.

Som sagt så kommer jag att använda PR som vägvisning.

Jag mätte inte alla sökande coachers internationella erfarenheter, jag kände att jag hade tillräckligt med data ändå.

Jag har ingen idé på rak arm hur man ska räkna en sån erfarenhet. Det är nog nåt jag inte behövde förra gången, tror jag inte behöver det i framtiden heller.

Om man har spelat mycket internationellt och fått mer intryck, tips och taktik så är det väl bra. Samtidigt så kan man spela mot coacher från andra länder på FUMMBL och BB2 och BB3 hemifrån, det är bra det också.

Att kunna prata engelska med sin motståndare är en fördel, även kunna ta sig till landet vi ska spela i är ett plus.

(Jag menar inget illa med att vara lite skämtsam i en allvarlig utfrågning. Jag tror det är lite roligare för den som läser och lättsammare att ta ner tonen på allvaret).

Ställ gärna fler frågor!

/kaju

• Tänk på att frågorna skickas till mig, @Melisqus och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna.

• Alla kandidater vill använda Performance Rating för att ta ut laget. Baserat på vad du läst om de andra kandidaterna, hur tänker du att din uttagningsprocess skiljer sig från de andras?

Jag tror att samtliga nominerade var hämmade och inte kunde uttrycka sig tillräckligt pga. att nomineringspresentationen var begränsad med max antal ord.

Ozt som har varit landslagskapten tidigare har rutin på hur uttagningsprocessen fungerar “inifrån”. Han har tankar och idéer som jag håller med och delvis håller med.

Han skriver om att: “det går inte följa det rakt av” och “evenemang med uppenbart annorlunda regler från troligt Eurobowlscenario räknas mindre är bra input. Det håller jag till största del med om.

Det med att “vid liknande rating hos coacher att i första hand använda antalet oavgjorda matcher som tiebreakers” det är jag inte helt övertygad på, men det kanske funkar.

Det med "kluster" som coma och ozt nämner tror jag inte är min grej. Det kanske är jättebra och behöver testas.

Man kan inte läsa till sig det, men i grund och botten tror jag att vi alla fyra nominerade har liknande tankar.

Såna här frågor vet jag har diskuterats på en sund och öppen nivå på Swebbas forum och på turneringar.

Det jag inte fick med på min nomineringstext som var viktig för mig den senaste uttagningen är:

När det närmade sig slutskedet så tog jag även hjälp av tidigare landslagskaptener och min vice kapten och hade "utvecklingssamtal". 

Där tittade vi på PR i one-to-one samtal. Där tänkte vi inte helt lika fast det var samma PR siffror.

Det var givande för mig med dom samtalen.

För att utveckla hur jag använder PR så skulle jag uttrycka mig så här från senaste uttagningen:

Konsekvent högt PR väger mer. Dvs 5 värden med samma ras runt säg 195 väger mer en ett värde på 240. För det är stabiliteten som eftersträvas.

/kaju

• Ta chansen och skicka frågor till mig, @Melisqus och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna till kandidaterna.

• Alla har inte möjlighet att göra som IFTP och Skuld och delta på väldigt många turneringar, hur många turneringar anser du är minimiun att delta på för att kunna ha en chans att slå sig in som en av coacherna under din ledning?

Det jag söker är inte kvantitet utan kvalitet. Jag har skrivit i denna och i förra uttagningen är att jag söker efter hög konsekvent resultat. Målet i slutändan är att prestera bra som lag på EuroBowl.

Om man vänder på det så finns det coacher som har spelat få turneringar och presterat bra, den kvalitén vill jag titta närmare på. Nyaga och Sirvejlance spelade bara 6 turneringar var, med 5 eller fler matcher med hög PR.

Att man har spelat många turneringar betyder inte nödvändigtvis att man spelar bra. Det finns många coacher som tycker det är kul att spela på turneringar och inte har en tanke att konkurrera om en plats i landslaget.

Dock tror jag det är nyttigt för dom som siktar på att vara med i landslaget i framtiden eller bara för att bli bättre att spela mer.

Om det finns nån coach som spelar till sig tre turneringar med över 200 i PR det är snyggt. Men om samma coach spelar därefter med samma raser och får åtta turneringar med runt 150 i PR. Då blir det svårt att argumentera för att coachen har spelat konsekvent bra. Men om den inte finns nån som är bättre än denna coach såklart så tittar jag på om denna coach ska vara med i alla fall.

Senaste uttagningen när jag har sett att en coach får högt PR så har jag uppmanat coacher att fortsätta spela samma ras för att få en kontinuerlig nivå på sina resultat. En coach ville spela Snotlings eller Goblins istället för att det verkade kul. Det fick han inte för mig, för det var i slutet av uttagningen.

Tyvärr är PR inte helt vattentätt, därför blir det en subjektiv bedömningssport för den som tar ut laget i slutändan. Man kan få väldigt hög PR av olika anledningar. Därför kommer jag att titta på i första hand coacher med konsekvent bra resultat på PR.

/kaju

• Hej kära vänner.

Jag har redan fått en fråga angående min kandideringstext.

Det är såklart att grumplekins tog över med uppdatering av PR 2024 och INTE 2023 och det är den datan jag tar guidning ifrån.

Tack för feedback käre läsare.

Sign In or Register to comment.