Nominerad Kaju 2025

Hej

Jag heter KaYue aka kaju i BB sammanhang 🙂


Jag fick den fina äran att axla rollen som svenska landslagskapten för två år sen fram till för nån vecka sen. Ett väldigt fint och hedersfullt uppdrag.

Jag trodde att det var att ta med åtta bra coacher till Grekland och rulla lite tärningar, men icke.

Jag tog ut tolv coacher istället, samma möjligheter till reserver som i EuroBowl Malta. Dvs ett landslag och ett openlag. Reserver är viktigt.


Mycket statistik fördes över alla som hade ett intresse att försöka att kvala in i landslaget. Det gjordes till större delen med hjälp av Performance Rating (PR) som melisqus har tagit fram.

Jag hade många nya idéer om hur jag ville göra under min kaptenskap. Några har jag utfört och några kanske kommer i framtiden. 

Jag ville ta fram ett starkt landslag där coacherna var starka med sitt roster man spelade med, även att coacherna var trygga i sitt spel.

Jag fick mycket stöd och hjälp från coacher i landslaget och andra coacher för att klara av min uppgift.


Den senaste uttagningen av landslaget har jag varit strikt med att “den rasen man är bra på kvalar man med”. Därför blev att vi inte hade nån Vampyr och Amazon coach till en början. Vi hade inte nån coach som spelade tillräckligt mycket med dom raserna. Med det sagt så betyder det inte att vi måste ha dom raser som är bäst anpassade för regelpaket i EuroBowl Ungern .


Jag vill inte vara lika strikt med raserna och vill ge möjlighet att man kan spela nåt med liknande spelstil. En idé är att alla som försöker kvala in till landslaget ska välja max tre raser som dom försöker kvala in sig på. Det tror jag skulle underlätta för laget om det är flera som försöker kvala in med samma raser. Även innan vi skickar in våra rosters så har vi möjlighet att ändra i laget för att göra laget så starkt som möjligt.

Vi hade tur att vi hade en coach som kunde byta ras när Underworld blev nerfade.


Jag vill fortsätta använda PR som vi har gjort i många år. PR är ett trubbigt instrument, men det är även det som funkar “minst dåligt”.

PR ger en bra fingervisning på hur bra en coach är. Coacher med konsekvent hög PR har större chans att bli uttagen, tänker jag.


Jag kandiderar för att jag vill leda det svenska landslaget igen och ta ut ett starkt lag. Målet med EuroBowl Ungern är att Sverige ska nå pallplats. Jag är helt övertygad att vi kan nå dit. Som lag gjorde vi bra ifrån oss i Grekland.


Jag kommer försöka vara så transparent och ärlig som möjlig till alla som försöker kvala in till landslaget och till svenska BB communityt. Alla ska ha möjlighet att kvala in till landslaget.


Om jag blir vald som kapten så kommer jag att reservera en plats i landslaget till mig själv. Jag kommer att ta ett beslut i slutändan om jag ska spela eller inte.


Jag ska försöka bli lite mer som John Candy i “Cool Runnings”.

Comments

Sign In or Register to comment.