Nominerad Coma 2025

Vem är jag?

Jag är en helt vanlig figurnörd som mer än gärna flyr verkligheten med kreativitet och problemlösning som en stor drivkraft. Jag gillar att analysera och förbättra. Det är viktigt för mig att saker är rättvist vare sig det gäller schackklocka under matcherna eller antal köttbullar på tallriken. Humor är en ledstjärna och det är tydligt att det finns med i allt jag tycker om vare sig det är Blood Bowl, the Kristet utseende eller Discworld för att nämna några influenser. Jag började spela Blood Bowl redan på 90-talet men turneringsspelandet satte igång på allvar först när jag flyttade till Stockholm 2010 och det har hållit i sig. Jag har under åren spelat med landslaget i Portugal och Wales (samt trefaldig reserv). Jag har varit en av arrangörerna för Eurobowl 2016. Jag har spelat World cup i Italien, Österrike och Spanien. Jag lämnar alltid en match med tankarna på hur jag hade kunnat spela bättre oavsett hur tärningarna föll och jag är mer taggad på Blood Bowl nu än någonsin!

Varför kapten? 

Jag har sedan Sverige spelade Eurobowl för första gången velat bidra och vara delaktig. Att vara kapten kräver mycket men det gör också att jag har störst möjlighet att bidra och påverka. Jag har tidigare inte känt mig redo att axla manteln som kapten men nu flera år senare är jag övertygad att jag är redo. Jag kommer att använda mig av mina erfarenheter från projektarbete, min analytiska och kommunikativa yrkesroll samt tidigare kaptensskap på internationella turneringar. Det kommer att bli en utmaning och samtidigt väldigt roligt om jag får förtroendet!

Uttagning

Det första urvalet görs med performance rating. Som jag skrivit om tidigare används sedan klustren Hybrid, Agility, Bash, Technical & Stunty för att hitta de starkaste coacherna för varje spelstil och sammanfoga dem med de aktuella raserna för Eurobowl. Klustren ger ett större incitament att spela de bästa raserna oavsett vad andra spelare satsar på eftersom jag lägger pusslet med spelstil i åtanke. Jag är övertygad att kluster är det bästa verktyget för att välja de starkaste spelarna till de bästa raserna. Det kommer att vara viktigt med en hög lägsta nivå och få förluster över flera turneringar snarare än enstaka toppar i performance rating. När laget är komplett så startar lagarbetet för hela gruppen med delade uppgifter och gemensam träning inför en av de tuffaste turneringarna i vår hobby. 

Jag kommer att ta en plats i laget och inte bara för min egen skull utan även för kommande kaptener. Kaptensskapet tar otroligt mycket ideell tid och eftersom det kostar en hel del med Eurobowl så är det rimligt att kaptenen också spelar i laget. Så om du röstar på mig som kapten så vill jag att du tror på min förmåga att ta ut ett bra lag och leda det men också på att jag kommer att vara kompetent med den ras jag spelar.

Uttagningsperiod

Start direkt efter att landslaget för Eurobowl 2024 togs ut.

Väl mött på pitchen!

Christian - Coma 13697

Comments

• Tänk på att frågorna skickas till mig, @mikethemachine och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna.

• Du skriver att du kommer använda dig av kluster eller kategorier av lag. Agility, bash, hybrid etc. Tänker du dig då att en coach som vill försöka få en landslagsplats ska fokusera på endast en sådan kategori? Hur går tankarna om någon presterar bra inom flera kategorier? Är det meningslöst att spela flera kategorier på turneringar?

Det är aldrig meningslöst att spela lag med olika spelstilar men det kommer troligen vara väldigt tight i toppen om vilka spelare som blir erbjudna en plats. Så i teorin kan du spela lag från flera olika kluster och ha en bra chans att kvala in till laget i flera men rent praktiskt har du så klart bäst chans om du håller dig till lag från samma kluster. Värt att påpeka är att beroende på hur reglerna blir när de är helt spikade så kommer det inte att vara lika många platser från varje kluster (eller i värsta fall ingen plats).

För vilken tid gäller uttagningsperioden?

Från 2024-02-06 och fram tills att laget måste vara uttaget för Eurobowl. Det beror alltså på den tid jag behöver för att sammanställa, erbjuda platser och betänketid för svar. När laget sedan är sammanställt behövs lite luft för att hinna anmäla sig i tid också. Allt det inkluderar också reserver som åker för att spela EurOpen.

Vilka lag fördelas in i varje respektive kluster/gruppering?

Hybrid

Amazons, Humans, Imperial nobility, Norse, Necromantic, Old world alliance

Agility

Dark elves, Elven union, High elf, Skaven, Wood elf

Bash

Black orcs, Chaos chosen, Chaos dwarf, Chaos renegades, Dwarf, Khorne, Nurgle, Orcs, Shambling undead, Tomb kings, Lizardmen

Technical

Underworld, Vampyrer, Slann

Stunty

Gnomes, Goblin, Halflings, Snotling, Ogres

Kommer internationell erfarenhet att vägas in i uttagningen? Med det menar jag att ha deltagit i turneringar utanför Sverige.

Internationell erfarenhet av stora turneringar till exempel Eurobowl/EurOpen, NAFC, World Cup eller liknande är meriterande eftersom man lär sig att spela mot andra Blood Bowl-nationer med allt som det kan innebära. Det kan vara svårt att spela mot någon som knappt pratar engelska eller spelar både långsamt och otydligt. Det kan då kännas överrumplande att säga ifrån, kalla på en domare och samtidigt fortsätta spela med samma kvalité som tidigare. Har man en del erfarenhet av den miljön vi kommer att spela matcherna i så blir man inte tagen på sängen om det skulle hända i en match. De flesta matcher är dock tydliga med trevliga motståndare precis som hemma. En annan viktig sak man lär sig på att spela turneringar utomlands är skillnader i meta. Hur bygger de sina rosters och hur säkert eller aggressivt spelar man. Att kunna läsa en större bredd av spel med varje ras är därför en viktig skill som gör att man inte står och köper korv runda 7 utan att veta vilken sorts senap man vill ha.

• Tänk på att frågorna skickas till mig, @mikethemachine och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna.

• Alla kandidater vill använda Performance Rating för att ta ut laget. Baserat på vad du läst om de andra kandidaterna, hur tänker du att din uttagningsprocess skiljer sig från de andras?

Jag tror att vi är fyra kompetenta spelare, goda vänner och lovande kaptener. Alla med hyfsat lika syn på vad som gör ett bra landslag. Skillnaderna mellan oss om man jämför var och en är därför inte så stora men det finns några saker.

Uttagningsperiod

Jag vill få så mycket data som möjligt utan att ett resultat, bra eller dåligt, skall kunna räknas med till två olika uttagningar. 

Klustra efter spelstil

Jag använder uttalade kluster för att det ger fokus på en spelstil och är bredare än specifik ras. Det ger fler möjligheter att lägga pusslet men det ger också en möjlig positiv effekt på ”kvalmetan”. 

Först pusslet. Kaptenen skall välja de bästa spelarna och vilken ras de skall spela med. Det blir ofta några i toppen som är i stort sett självklara. Sedan är det ett pusslande vilken spelare med vilken ras som passar in och det har tidigare varit ett tight lopp. Med kluster behöver inte kaptenen stirra sig blind på den bästa Dark elf spelaren utan istället ha med alla agilityspelare i samma pool. Då kan han titta på de två bästa agilityspelarna och bedöma alla spelare i det klustret mot så många tillgängliga agilityplatser. Det är i min mening ett mer agilt verktyg för att göra jobbet.

Sedan ”kvalmeta”. Om toppspelarna som nästan alltid kommer med i laget spelar vissa raser kan det ge en effekt att färre duktiga spelare spelar just dem för att försöka kvala. De satsar istället på andra raser som är gångbara men kanske inte lika bra. Jag vill att vi skall ha en stark meta där vi spelar så bra rosters som möjligt. Det ger duktigare spelare, en starkare community och ett bättre landslag.

Kommunikation

En av mina styrkor är att kommunicera både socialt och i skrift. Om vi alla är bäst på något så är det kanske det jag själv tycker att jag sticker ut mest på. Mitt mål är att alla skall känna att de har fått tydlig information under processen och hela tiden vet vad nästa steg är. Om du känner att rätt information finns tillgänglig och att jag lyssnar och tar till mig av din återkoppling så har jag lyckats.

• Ta chansen och skicka frågor till mig, @Melisqus och @Oberwald_1 som vidarebefordrar frågorna till kandidaterna.

• Alla har inte möjligheten att göra som IFTP och Skuld och delta på väldigt många turneringar, hur många turneringar anser du är minimum att delta på för att kunna ha en chans att slå sig in som en av coacherna under din ledning?

Det är svårt att sätta ett definitivt minimiantal eftersom det beror på hur många turneringar övriga spelar. Så därför tänker jag inte sätta något minimum. Uttagningen kommer att göras genom att jämföra spelares prestationer och någon som har spelat fler turneringar kan ha både bättre och sämre chans att komma med i laget beroende på sin prestation. Det är mer intressant vilka turneringar som spelats eftersom det är kompetitiva regelset som ligger till grund för bedömningen. Men med allt det i åtanke så kan det vara bra med ett riktvärde om ungefärligt antal spelade turneringar som kan behövas för att ha en chans. Så för mig är det rimligt att satsa på att spela någonstans mellan 8-10 turneringar för att det skall finnas tillräckligt mycket resultat att jämföra med. Det är bara en rekommendation och det menas under hela uttagningsperioden så flera av dem har du säkert redan spelat, förhoppningsvis med bra resultat.

Sign In or Register to comment.