Bretonnias återinförande
in Regler
Hallå hive mind!
NAF-ledningen håller på att diskutera huruvida Bretonnia ska återinföra som spelbar ras, innan något beslut tas vill man se hur olika nationers community ställer sig till det. Jag tänkte att i denna tråd kan man få resonera varför en vill/inte vill att de ska bli valbara igen, så rapporterar jag det vidare när jag bedömer att jag har skaffat mig en uppfattning om den svenska inställningen.
Personligen ställer jag mig positiv till det då det var en av mina "go-to"-raser och jag tycker inte Nobility en likvärdig ersättare. Samt att jag inte ser något negativt med att det blir fler valbara raser, som i detta fall en ras som redan är beprövad.
@Juiblex tänk bort Bo Gallantè när du lämnar din åsikt 😅
Comments
känner mer o mer att raserna i turneringar bör vara de som finns i regelboken och teams of legend. Dvs skrota slann med. Att spela ny-gamla raser känns ointressant och har ingen nostalgi för mig.
edit: de kan gärna få finnas i nåt special-regelverk men på competitive tävlingar som world cup, eurobowl osv vill iaf inte jag ha ”hemsnickrade” lag även om det finns gamla förlagor.
Jag säger att ta tillbaka Bretonnia, Saknar det laget så himla mycket, var så himla kul, och nobility är inte ens nära samma sak
Tycker det är onödigt, behöver inte avvika från dom officiella reglerna i onödan.
jag håller med @sirvejlance , låt gå för turneringar med knasiga regler men i officiella , större turneringar ska bara officiella lagen finnas med.
Jag har inget emot Bretonnia men jag tycker det är ett problem när NAF lagen inte stämmer överens med GW lagen. Så min röst är på nej.
jag är nog också lite 'tråkig' och föredrar så få skillnader som möjligt mellan NAF/GW, så blir också nej. även om det var/är ett trevligt lag.
Sure. Jag tycker bretts borde finnas. Tyckte det var ett bra lag som har speltestats väldigt mycket genom blood bowl 2. Att man tog bort brets när noobility kom förstod jag aldrig. Hade kännts mer logiskt att man tar bort pro elf eller highelf för att de är mer lika varandra eller att gnomes är fling version 2. Borde man ta bort flings då?
Så ta gärna tillbaka brets.
Jag tycker också nej av samma anledning som andra beskrivit så elegant ovanför.
Jag anser att syftet med NAF är att se till att det är balans i spelet, inte att skapa nya saker.
För mig är svaret enkelt: Brets kommer inte paja spelet, de är beprövade och fungerar och det skadar inte på nåt sätt om de är med. Jag tycker inte det ska vara obligatoriskt att ha dem, de ska bara vara tillgängliga och norm.
Jag gillar också brets mer än noob, och jag hatar gnoms....... Men, de är ändå det officiella och vi bör väl följa det så gott det går tycker jag.
Som "ny" dvs som kom in i spelet i och med 2020 utgåvan blir det solklart nej. Jag vill inte behöva gräva upp gamla regler från utgångna utgåvor av spelet utan tycker det räcker bra med de officiella reglerna.
Det blir inga nya regler förutom att laget får PA på några spelare och kanske prisjusteringar. Allt kommer finnas i en pdf på NAF-sidan, som för Slann.
Jag säger inte att det är ett skäl att vilja ha med dem, men krångla med gamla regler handlar det inte om.
+1 på den här.
Ingången borde vara att tjata på GW att plocka upp Bretonnia och Slann och lyfta in dem i värmen.
GW kommer inte plocka upp Bretonnia då Nobles egentligen är deras sätt att claima äganderätt över det laget. Det är en invecklad historia men Nobles är Bertonnians typ som Asidas man kan köpa på charterort.
NAF sidan är ganska obskyr och jag gillar inte att Slann är ett officiellt NAF lag heller. Poängen med NAF är redan otydlig för vissa som vi hade uppe nyligen i en annan tråd och börjar NAF tas sig rätten att göra inofficiella lag officiella blir poängen ännu luddigare.
För mig är det här mer en principfråga än en balansfråga. Det har att göra med vad jag tycker att NAF borde vara. (Det är för långt att skriva en definition men lägga till egna husregler och lag är något som NAF inte bör hålla på med så länge GW aktivt supportar Bloodbowl)
Får hålla med av princip. Även om det inte är någon fråga jag känner superstarkt för...
Jag har såklart respekt för det perspektivet, och skulle vilja att allt var så likt som möjligt också. Men mitt eget perspektiv är att det är GW som trollar bort officiella lag (Slann) och trasade sönder Brets till Nobles bara för att kunna säga att de ägde laget helt själv.
Att ta bort Slann vore dock långt allvarligare tycker jag än att låta bli att föra in Brets.
Allt det sagt tycker jag absolut det finns en poäng i att folk som dyker upp till sin första turnering ska känna att de spelar samma spel som de köpt, så en grej vi som organiserar kanske kan bli bättre på är att förmedla info om de ToL och övriga lag. Och skulle NAF bestämma sig för att slopa lagen jag ser som mer core än vissa andra skulle jag knappast sluta spela. :D
Mitt intryck av tråden hittills är att @Oberwald_1 är hyfsat rättvis mot dem som uttalat sig hittills om han säger att Sverige inte har en stark hållning åt något håll som samlad grupp, eller misstolkar jag?
Jag läser en kvalificerad majoritet för nej när jag räknar . 10 personer uttrycker varierande grad av skepsis, 3 är positiva.
Från mitt perspektiv är både Bretonnia och Slann inofficiella lag även om Slann verkligen är det officiellaste inofficiella lag jag sett (efter att jag läst historiken kring hur dessa lag kom till)
@grumplekins Vi gör samma tolkning än så länge ja, tråkigt att så många är emot det bara för att det inte är officiellt lag från GW. Det är ju inte många turneringar som till exempel kör fullständiga officiella GW-regler ändå. Bretonnia är hårt speltestade under många år i BB2, och även i bb2016 så det är liksom inget "nytt" eller nya regler som tillkommer. Instämmer med liknelsen High Elves - Elven Union och Halfling - Gnomes.
Som @grumplekins säger, det gör absolut ingen som helst skada att ta tillbaka dom och vill man inte spela dom så behöver man inte det. Det sabbar liksom inget.
Men jag respekterar forumets inriktning och kommer förmedla denna. Den nya presidenten verkar dock ha en stark vilja att återinföra dom så det är inte säkert att den svenska motviljan kommer påverka så mycket, vet ej hur andra länder ställer sig, är många emot lär det väl påverka i slutändan.
Bretonnians är kul och testade så det räcker, men jag är nog generellt emot ändå då jag inte tycker vi ska avvika allt för mycket från GW.
För många skillnader mot GW är väl en entry barrier?
Ja, absolut. Men så får man hoppas GW tar sitt förnuft till fånga och inte vill agera fun barrier bara så att sagorna till AoS ska gå ihop…
Dum fråga kanske, men vad är skillnaden på tex vampires, amazons, Norse reworks och brettonian/imp nobs? Är det rimligt att ta tillbaka dem också om brettonian legacy edition ska tillbaka?
En av de väsentligaste skillnaderna är väl att de tog ett lag som funkade (Bret) och gjorde det undermåligt bara för att Claima full äganderätt (Nobs). De andra lagen lägger de till positioner i för att de ska ha nån vecka ensamrätt på att sälja figurer. Lagdesign har dock blivit bättre så de senaste lagen funkar bra och är i ett fall mycket mindre tråkiga.
Allmänt tycker jag det vore ok om de gamla versionerna från ToL fortfarande var tillåtna i BB20 - men där tycker jag de kan vara tillval inte norm.
Jag röstar blankt i denna fråga men tycker att den samlade responsen från communityn - hittills övervägande negativ - är det som ska kommuniceras till NAF.
kanske bäst att göra en omröstning i nåt gratisprogram så att de som vill vara anonyma kan vara det?
Har läst igenom tråden igen och instämmer nu i att min uppfattning är i minoritet än så länge.
Tror Inte en anonym omröstning ska behövas. Det handlar ju bara om ett medskick från svenska scenen i rätt vaga termer ändå och tror ingen tycker det är en superblodig fråga.
Hmhmm nej till Brets.
Det är inte deras fel… utan Bo Galante..,
nä skämt och sido.
Tycker att NAF borde fokusera sig på att prata med GW och se till att säkra att Teams of legends blir ordnat först!
Har inget emot Brets, dom har en spelstil som skiljer sig från både humans och Nobility, därav går det bra att ha ett tredje ”human” lag….
Jag är för med argumenten att de redan är vältestade, roliga och har figurer. Instämmer också med att de är så väsentligt annorlunda från Nobs att jag tyvker de kan få ha en egen plats.
En extra sida i ett PDF dokument kommer inte att skrämma bort nya spelare.
mer brets åt folket!
Så länge Slann finns och är tillåtna så tycker jag att Brettonia kan få vara godkända. Det är definitivt inte ett lag som är OP. Så jag ställer mig positiv.
Underkänner vi dem borde vi med samma logik underkänna Slann. Vad händer då med grand Slann!!?
Jag tycker att brettonia borde komma tillbaka men samtidigt vill jag att man följer GWs officiella regler och lag.
Så försiktigt positiv.