Mighty Blow - Claw - Piling On

edited October 2014 in StockBowl
Någon som tycker vi ska införa en house-rule till stockbowl mot denna skillkombination?

Själv är jag kluven. Jag tycker att hårda lag ska ha muskler, men när man ser stackars slannlag "förlora" fem spelare på en match inser jag att många lag som ska möta ett hårt lag föredrar att lämna W.O. eller starta ett nytt lag istället för att fortsätta med sitt gamla.

Jag har ett förslag.

Lag som inte har någon spelare med kombinationen CMBPO får en gratis extra Apotekare/Igor när man möter ett lag som har minst en spelare med CMBPO.

Vad tycker ni?

Comments

• Finns ju lite andra förslagsändringar i "Narrowing the tiers" som fungerar rätt bra.

1. Claw: Claw works on an armor roll of 8 or more before modification.

2. "Pile On (Strength): The player is adept at landing a second blow on a player who is already incapitated. The player may use this skill after he has made a block as part of one of his Block or Blitz Actions , but only if the Pile On player has just made an injury roll and is currently standing adjacent to the victim. You may re-roll the Injury roll for the victim.
  • Mnjaa. Som jag ser det finns det 2 potentiella problem med den CLPOMB.
    1. Det är för bra.
    2. Det är för trist att spela mot eftersom man inte vill att ens spelare skall dö.

Problem 1 är inget jätteproblem ur min Stockbowlhorisont. Det är inte så många som tar kombinationen och de lag som har byggt laget på det (Slakthus 7 och Darkland Slavehunters) har visserligen nått vissa framgångar, men inte några vansinniga framgångar.

Problem 2 är däremot ett problem. Man vill inte att ens spelare skall dö och därför möter jag mycket hellre vilket lag som helst än Darkland. Jag är dock inte jätteförtjust i nerfningar och skall vi korrigera något bör vi göra det så att vi åtgärdar punkt 2, men inte påverkar punkt 1 eftersom det inte är ett större problem.

Hur gör vi så att det fortfarande är en gångbar strategi att banka skiten ur motståndarna men samtidigt ser till att det inte är så för jävligt att bli bankad skiten ur?

Jag är inte så förtjust i narrowing tierslösningen. Inte minst eftersom den nerfar PO vilket redan från början är en skill som inte är så vanlig, vilket är synd eftersom det är en intressant skill rent spelmässigt.

MartinS förslag är jag inte helt såld på eftersom den åtgärdar 1 mer än 2.

Min spontana idé, om vi nu ska ändra något, är följande:
    1. Höj gränsen för antalet wandering apos/Igors eller släpp gränsen helt.
    2. Gör det möjligt att för hyra in en wandering apos/Igor utan att det drabbar deras cash, även om man är underdog med mindre än 100k eller "overdog". Aop/igor räknas dock in i TV:t för matchen.
    Detta kan gälla oavsett om motståndaren har den CLPOMB eller inte. Jag har dock inte tänkt på det här längre än 15minuter så det kan vara så att det här gynnar något lag mer än annat, men wandering apos och Igors är ju inte skitbra från första början, så jag tror det är lugnt.

• Jag gillar spontant Narrow tier reglerna för dessa skills men är lite skeptisk till att bara lägga till dessa.
  • Skulle du köpa den här modifieringen Jori3641?

"Lag som inte har någon spelare med kombinationen CMBPO får en gratis extra Apotekare/Igor när man möter ett lag som har minst en spelare med CMBPO. Denna extra Apotekare/Igor är inte lika duktig och kan varken göra något åt K/O eller får Badly Hurt spelare att sättas i reservboxen."

Då kommer man bara åt problemet enligt din punkt 2.

Jag skulle också kunna tänka mig att helt enkelt köra med Narrow tier varianten, men är precis som du coma lite skeptisk till att bara lägga till dessa.
  • Det låter klart bättre. Den enda invändningen jag har är att den enbart gäller CLPOMB och inte CLMB eller andra skäl till att man blir ihjälslagen. Det är ju dock en del av spelet som man får leva med.

Som sagt är jag inte jätteförtjust i regeländringar så jag är inte 100% på att jag skulle rösta för det i en omröstning. Jag måste fundera på den lite först :)
  • CLMB är inte ett problem men en väldigt bra kombination. Narrow tier versionen gör den mindre stark men inte för dålig. Jag tror att det skulle leda till fler MBPO kombinationer och CLPOMB skulle fortfarande vara bra men inte broken som jag tycker den är idag.

Jag är dock fortsatt skeptisk till att ändra något (åtminstone) gällande skills från CRP.
  • @Coma om du var envåldshärskare, vad skulle du göra då?

@Ikki tycker du att man ska införa narrowing tier som house rule i Stockbowl?
  • @MartinS då skulle jag återinföra CRP rules commitée som skulle få presentera en bra (och konservativ) lösning på problemet. Samt några andra issues jag personligen skulle vilja se ändras.
    Om bestämmande rätten endast skulle gälla Stockbowl skulle jag ta disskusionen med alla om att antingen använda hela paketet för Narrowing the tiers eller behålla CRP intakt. Det finns också en poäng med LRB 7 som disskusionsunderlag.
  • Vad tycker NAF om det här? Finns någon diskussion om det här från NAF håll?
  • MartinS wrote: »
    Vad tycker NAF om det här? Finns någon diskussion om det här från NAF håll?

uppstår denna skillkombo verkligen i turneringar?
    jag trodde det mest är ligor som är drabbade.

(sorry, jag spelar inte i stockbowl, men kan inte låta bli att lägga mig i)
  • Jag kastar mig in lite i diskussionen. Jag tänker mig rätt små förändringar om man vill ändra något. Det är delvis kombinationen med hela rasket som kan vara lite väl, men framför allt den enorma tyngden med ett helt lag som har såna skills som kan bli problem. Skaven kan också bygga killers men det blir inte ett så stort problem.

Lite risk att spelare får skador eller gravstenar är inte ett problem. Att någon torskar fem spelare eller liknande kommer hända oavsett vilka lag vi kör eftersom Nuffle är allt annat än god ibland.

Jag har ingen bra lösning på frågan. Kanske att MB inte får användas på PO om spelaren har klor (väldigt liten nerf och specifik) eller att ett lag max får ha X skills efter startskills, som räknas MB + claw + PO. Ett lag med 5 MB men inga PO eller MB är ju ok. Eller 5 av de andra.

Jag vill kunna bygga ett Nurgle-lag med 8 Claw eller ett Norse-lag med lika många piling on. Det är roligt. Att nerfa särskilda skills är jag inte lika pigg på.
  • Kanske att man bara får använda 2 av de 3 per aktivering? Man kan bygga ihop allt men kanske får ta till klorna på av 9+ och då bli av med MB eller PO? Jag vill inte se Nurgle/dvärgar av olika sorter/kaos/lizards(?) på 2800 spöa allt i längden.
  • @MartinS nu spelar jag inte i stockbowl men läste problemet och kom bara med förslag. :)
  • Inte för att jag heller har med saken att göra men detta är ett ämne som är svårt att bara läsa utan att blanda sig.
    Ikki wrote: »
    Finns ju lite andra förslagsändringar i "Narrowing the tiers" som fungerar rätt bra.

1. Claw: Claw works on an armor roll of 8 or more before modification.

2. "Pile On (Strength): The player is adept at landing a second blow on a player who is already incapitated. The player may use this skill after he has made a block as part of one of his Block or Blitz Actions , but only if the Pile On player has just made an injury roll and is currently standing adjacent to the victim. You may re-roll the Injury roll for the victim.

Dessa två ändringarna tror jag är de bästa som kan göras i ligaspel. Sedan har de med stor säkerhet följdeffekter som visar sig på lite sikt, men inget som är så tråkigt som när X:e spelaren åker på att av-slaget blivit rerollad till en 7:a.
    Tror också det är det bästa sätter att göra det på. Små men betydande ändringar direkt på de skadliga skillsen. En ändring på MB hade kanske också varit på sin plats, men jag tror det hade rört om i grytan för mycket.

I turneringar hade de inte haft några större effekter, vissa kombos på Big Guys hade blivit sämre, men har det mot förmodan någon större betydelse kan man alltid ändra skillpacksen i turneringar..
  • @MartinS jag har ingen insikt i framtiden för CRP från NAF´s sida.
  • Jag ska väl säga nått också,jag är egentligen emot att ändra på regler,men förstår att folk tycker det är jobbigt med denna kombo,jag gillar den inte heller,men den är ju en del av spelet,och i bb så kan skit hända oavsett,men vad tycker folk om detta,om man väljer att använda piling on,så får man inte använda claw eller mb om den användes för att komma igenom av 7 slaget tex,nu får man ju använda claw + mb i första försöket och igen om man gör po ???
  • Om man är ett bash lag så förstår jag ju om man vill uttnyttja dom skillsen som gör det lättare för en att klara sig,så är det ju,och egentligen finns ju bara ett enda sånnt lag just nu,synd bara jag möter honom varje säsong hahahah =)
  • Så bash ska nerfas... då får man väl börja spela wood elves... :-p
  • Men om man börjar,var ska man sluta liksom,måste AG5 spelare kickas ur laget direkt efter uppgraderingen,jag möter hellre en claw gubbe än en ag5 person =)
  • CPOMB är det första som bör ändras och alla ligor runt om i värden borde igår ha infört den ändringen.

@Roland i turnering är det irrelevant. NAF är inte enkom en bas för turneringar.

1) Sneaky Git works as it does now and like Guard for fouling assists
    2) +1 to the AV for a foul if the fouler is not in an opposing tackle zoner (other than the opponent being fouled)
    3) -10k for Human Blitzers
    4) +1 AV to Human Catchers (no price change)
    5) MA 6 to Snotling (no price change)
    6) Right Stuff prevents Tackle from negating Dodge for Pow!
    7) Bank rules at either 100k or 150k
    8) A player cannot use his skills that modify the Armour or Injury roll when using a Piling On re-roll
    9) Raise Tomb Guardians +10k in price, AV 8, remove Decay, and give them Break Tackle
    Alla är bra ideér

@Viking Statökningar är en fråga jag tycker är relevant att diskutera för ligaspel. Minst dubbla TV-kostnaden för sådant.
  • Alla andra lag MÅSTE lasta in Dirty Players och sätta ner foten!!!
  • Viking wrote: »
    ... om man väljer att använda piling on,så får man inte använda claw eller mb om den användes för att komma igenom av 7 slaget...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Claw behöver man ju bara för att komma igenom Armor och om man behövde Mighty Blow för att komma igenom Armor får man ju inte använda det på injuryslaget?

@Thursablot Ett problem i taget tack. ;) Om man blandar in vad alla tycker om allt i Blood Bowl så kommer tråden sluta i en massa ostrukturerat tyckande som inte leder till någonting. Om man nu bara diskuterar CPOMB, skrev du att du tyckte den borde ändras. Om du fick bestämma. Hur skulle du göra då?

Jag tror inte lösningen på CPOMB är att ha en massa Dirty Players.
  • edited October 2014
    MartinS wrote: »
    @Thursablot Ett problem i taget tack. ;) Om man blandar in vad alla tycker om allt i Blood Bowl så kommer tråden sluta i en massa ostrukturerat tyckande som inte leder till någonting. Om man nu bara diskuterar CPOMB, skrev du att du tyckte den borde ändras. Om du fick bestämma. Hur skulle du göra då?

Jag tror inte lösningen på CPOMB är att ha en massa Dirty Players.

Som Galak skrev. A player cannot use his skills that modify the Armour or Injury roll when using a Piling On re-roll. Visst att Claw+MB är elakt, men det har trots allt en viss charm. Med Piling On blir den spelförstörande dock då det drabbar för hårt mot lag som lever på sin höga AV.

Ska jag ge något konkret för Stockbowl vore det:
    Claw är alltid igenom på 8 innan modifikation
    Piling on kan fortsatt användas för att bryta armour då jag anser att skillens främsta funktion är pitch control.
    När du använder piling on kan inte claw och/eller Mighty Blow användas på just det rullet.
    Vidare så är här punkt ett och två också relevant i frågan och då bör sneaky git fungera som guard vid fouls (vilket är ett tveäggat svärd då den pjäsen med låg av måste markera en spelare) samt att en foul action i sig bör ha +1 på foulen.

Både speltekniskt och logiskt blir detta förbättringar.

Resonemanget mot detta känns lite som argumenten för att ta bort razor sharp fangs, SPP för fouls osv och det har i princip hela hobbyn enats om att det är en bra idé.

Detta är regler jag omedelbart skulle införa om jag kunde. (vilket blir relevant för @ozt och @pellevin i Stockbowl Open för ja, jag anser att regler kan skilja sig.)
  • Tack för tydligt svar.
  • @MartinS Jag antar att du ämnade posta denna tråd under Stockbowl men den hamnade under SweBBA.
  • @Thursablot Precis, inte förrän nu inser jag mitt misstag. :)
  • http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=m&m=724

CPOMB vinner inga bucklor. Om man tycker det är så tråkigt att spelare dör så kan man satsa mer på resurrection-turneringar än ligaspel.
  • Typiskt. Lagom tills man börjar närma sig sin första CPOMB så dyker den här tråden upp. ;)

Jag tycker att hårt slående lag måste få kunna ha det som sin taktik. Vill man minska de långsiktiga skadorna på motståndarens lag, så är det casualty rollen som bör ändras, t.ex. att om man använder PO på armor eller injury, så får motståndaren sänka D6ans värde med ett och kanske ska man då tolka en naturlig etta som en KO, (1-1=0). Vips så kan ingen längre dö från PO, men det är fortfarande lika stor chans att få en sänkt stat.
Sign In or Register to comment.