Säsong 22

245

Comments

• @pellevin - på deras Facebook sida står det iallafall att death zone finns i butiker från den 25:e november och regler för vilka lag samt liga regler.

Andy hoare har ju också utryckt sig som att de regler som saknas/star players täcks in av CRP.

Tror ju dessutom att internet och blood bowl communityn får ut reglerna rätt fort. Dela lite skärmdumpar så är allt beskrivet. Kombinera med nafs klargörande så borde ju köpkravet vara lågt om man nu inte vill ha dom.
  • edited November 2016
    Jag har haft fel förr.

Det är ändå ett (kanske inte jättestort) problem att vi förmodligen inte kommer att kunna ha våra regler på vår hemsida.

Men om majoriteten vill genomföra ett systemskifte kring nyår får vi väl köra på det.
  • Hej alla. Undrar när säsong 2 börjar, för har köpt nya Blood Bowl :)
  • Det är inte bestämt än. Jag gissar att det blir första eller andra veckan i januari. Jag gissar också att det blir en nystart och att alla spelar nystartade lag enligt de nya reglerna.
  • Vi brukar köra direkt efter DOUBT, som är årets första turnering.

Gör vi det nästa säsong så innebär det att vi börjar måndag den nionde.
  • edited December 2016
    DavidD: Mina gissningar skiljer sig från MartinS.
    Om och hur de nya reglerna skall införas lär diskuteras på spelarmötet efter slutspelsdagen söndag 11/12. Gå dit och gör din röst hörd om hur du vill ha det och passa på att spela lite blood bowl tidigare under dagen. Det kommer spelas diverse matcher parallellt med slutspelet, för de som inte nått semifinal.
  • Mooselord wrote: »
    DavidD: Mina gissningar skiljer sig från MartinS.
    Om och hur de nya reglerna skall införas lär diskuteras på spelarmötet efter slutspelsdagen söndag 11/12. Gå dit och gör din röst hörd om hur du vill ha det och passa på att spela lite blood bowl tidigare under dagen. Det kommer spelas diverse matcher parallellt med slutspelet, för de som inte nått semifinal.

OT: Vilken tid börjar själva spelarmötet?

• z3bb3 wrote: »
    OT: Vilken tid börjar själva spelarmötet?
    Direkt efter prisutdelningen, uppskattningsvis kring 15.30. Men den tiden är mycket osäker.
  • edited December 2016
    För oss nyfikna själar (som ej kunde delta på mötet),
    vad sades om Season 22 på mötet? Vilka regler kommer att gälla, vilka regler kommer inte gälla och vad är i dagsläget oklart (i så fall, när spikas detta)?

Jag har förstått det som att det är klart att vi kör ENDAST nystartade lag (0 spelade matcher).

Kommer Human Catcherkostnaden att förändras?

Kommer Piling-On att vara förändrad?

Kommer övriga regler (såsom Gutter Runners förändringar) att tillämpas?

Försvinner Banking Rules?

Kommer även Bounties att tas bort/nollställas?

Kommer alla lag att nollställas inför Season 22, eller endast de lag som deltar i S22?

Vid nollställning av lag, kommer tidigare historik att finnas kvar?
    Kommer tidigare spelare att finnas kvar (med historik i retired players)?

Vad händer med lagen som spelat Season 22, efter säsongen? Nollställs dessa då, eller kommer man försöka köpa tillbaks laget enligt nya reglerna?

Hur ser det ut om i Season 23, om jag ex. vill spela med ett Season 19 lag då. Kommer man, i alla framtida säsonger, behöva nollställa sina pre-S22 lag för att spela post-S22 ligor?

Vet inte ifall jag, just nu, kommer på fler frågor. Men jag (och andra) kanske kommer på fler frågor allteftersom.
  • edited December 2016
    z3bb3 wrote: »
    Jag har förstått det som att det är klart att vi kör ENDAST nystartade lag (0 spelade matcher).
    <strong>Ja</strong>

Kommer Human Catcherkostnaden att förändras?
    <strong>Den är redan ändrad</strong>

Kommer Piling-On att vara förändrad?
    <strong>Ja, kostar nu team RR</strong>

Kommer övriga regler (såsom Gutter Runners förändringar) att tillämpas?
    <strong>Weeping Dagger - ja. Alla rosterpåverkande ändringar är genomförda på vår webbplats, så du kan få svar på sådana här frågor genom att titta på respektive lag.</strong>

Försvinner Banking Rules?
    <strong>Ja</strong>

Kommer även Bounties att tas bort/nollställas?
    <strong>Nej</strong>

Kommer alla lag att nollställas inför Season 22, eller endast de lag som deltar i S22?
    <strong>Ingetdera. Bara nya lag - alla får deltagare får en ny slot.</strong>

Vid nollställning av lag, kommer tidigare historik att finnas kvar?
    Kommer tidigare spelare att finnas kvar (med historik i retired players)?
    <strong>Eventuell nollställning inte avgjord ännu.</strong>

Vad händer med lagen som spelat Season 22, efter säsongen? Nollställs dessa då, eller kommer man försöka köpa tillbaks laget enligt nya reglerna?
    <strong>Man kommer kunna köpa tillbaks enligt nya reglerna.</strong>

Hur ser det ut om i Season 23, om jag ex. vill spela med ett Season 19 lag då. Kommer man, i alla framtida säsonger, behöva nollställa sina pre-S22 lag för att spela post-S22 ligor?
    <strong>Ej avgjort, men min uppfattning är att en majoritet ej vill nollställa.</strong>
  • Tack för svar, @pellevin
  • Hur kommer rerolls att fungera framgent (har förmodligen bara missat dessa regler).

Jag misstänker att det kommer fungera såhär:

Pre season så köper man ju rerolls för halva priset (reroll på 140k kostar 70k).
    När man sedan skall köpa tillbaks laget så misstänker jag att man återigen köper nya rerolls för halva priset igen?
    adhansa wrote: »
    Mellan varje säsong får man köpa ett nytt lag som om det vore nystartat med vissa tilllägg
    - Man får lägga till det man sparat i sin kassa.
    - Man får behålla sin Fan Factor
    - Man får man 10k extra för varje spelad match och 5 k för varje td och cas.
    - Slutspelslagen får vinstpengar dessutom.
    - Man får köpa tillbaka spelare från sin roster till deras värde.
    - Man slår d6 för varje spelare och jämför med hur många säsonger de spelat. Blir det högre kommer de nu och i fortsättningen kräva en engångsumma vid varje ny säsong för att fortsätta: 20K per spelad säsong.

• @z3bb3 i själva verket är det tvärtom. När du köper ett nytt lag, och när du redraftar, betalar du normalt pris. Resten av tiden betalar du dubbelt.
  • Pellevin wrote: »
    @z3bb3 i själva verket är det tvärtom. När du köper ett nytt lag, och när du redraftar, betalar du normalt pris. Resten av tiden betalar du dubbelt.
    potäjto, potato... Det är alltså samma pris vid redraft som vid nystart. Tack :)

• Svar på de flesta frågor @z3bb3 inte ställde finns nu på sidan 2 här: http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/files/boardmeeting20161211.pdf
  • edited December 2016
    du har säkert berättat det redan pellevin men vad var diversity regeln som bara skulle gälla oss gamla spelare ??
  • @Viking det betyder att det bara får finnas tre lag av varje ras, utom för nya coacher.
  • just det,så var det,tackar
  • Står och velar mellan två lag (med ett tredje som reserv) och har medvetet avvaktat för att se om det blir tryck på ett av lagen (i så fall väljer jag det andra).

Hitills är det 0 anmälda lag av alla 3.
    latest?cb=20140924214801
  • än så länge verkar det bash tungt med bara ett alv lag och ett stunty lag och resten bashers men det är tidigt än =)
  • Viking wrote: »
    än så länge verkar det bash tungt med bara ett alv lag och ett stunty lag och resten bashers men det är tidigt än =)

Folk tar kanske det säkra före det osäkra :)
    Jag tycker ändå att det är vågat att spela Lizardmen, Dark Elf, Ogre och Norse
    med tanke på ReDraft.

Lite säkrare lag är nog Dvärgar, Undead och Orcs. :)
  • Zebbe: Varför är det vågat? Jag har nog inte fullständigt satt mig in i systemet.
  • @z3bbe jag ser ingen större skillnad på olika lag med tanke på redraft. Precis som Mooselord nyfiken på om du hittat nått vi inte tänkt på
  • edited December 2016
    Jag är heller inte så insatt i systemet. Men jag tänker mig att ex. Ogres behöver X antal matcher för att lyckas köpa in ett "vettigt" lag (köpa in sina 5+ Ogres).

Jag hade förvisso otur med min winnings, men för mitt Ogrelag tog det 10 matcher innan jag kunde köpa in alla 6 Ogres.
    När detta är gjort, så lär säsongen vara slut och jag tror att det blir svårt att ReDrafta sina Ogres.
    Misstänker att det kan bli lite samma sak med Lizardmen.

Men jag vill gardera mig för att jag inte räknat så mycket på Lizardmen, utan egentligen bara utgått ifrån mitt egna (och ett annat) Ogrelag, när jag räknat ReDraft.

Slutkläm:
    Syftet för vissa spelare är kanske inte heller att köpa tillbaks alla spelare efter säsongen, men jag kan tänka mig att det är betydligt enklare för ett Orclag att behålla alla spelare, (som kanske endast behöver köpa in ett troll från starting roster) och som har så hög armor att de kanske inte tappar spelare under säsongen på samma sätt som ex. Snotlings och kommer således ha en större pengabank att köpa tillbaks spelare för.
  • Finns det en schablonsumma som verkar passande att räkna på?
    För mitt gamla lizardlag behövs ca 1300 för en ok redraft t.ex.
  • edited December 2016
    coma wrote: »
    Finns det en schablonsumma som verkar passande att räkna på?
    För mitt gamla lizardlag behövs ca 1300 för en ok redraft t.ex.

Jag har räknat på 1200 + föregående säsongs TD, cas och aktuell Treasury.

Jag har inte jättebra koll på Lizardmen, men räknar jag på ditt Lizardmenlag, så är det värt 1420 TV (efter Treasury), och då du (enligt mina mått) presterade väldigt bra senaste säsongen (Season 12), då du gjorde 10 TD och 16 Cas, så borde du ha 1460 att handla in lag för.
    Alltså lyckas du faktiskt köpa tillbaks hela ditt lag.

Med slutspelsbonus, behöver du nog heller inte dumpa din Treasury.
  • Jag har ju ett running Undead med 3 ghouls! Speedy som fan :)
  • kanske ogres inte är några kassakor när det kommer till pengar hahaha men antar att dom dyra ogres i redraften gör upp med att snotsen är ju superbilliga och funkar ju utmärkt som lvl 1 cannon fodder,så jag antar att i mitt lag kommer det bli skillade ogres och nybörjar snots varje ny säsong,och jag köper det =)
  • Viking wrote: »
    kanske ogres inte är några kassakor när det kommer till pengar hahaha
    Haha, nej verkligen inte.
    Viking wrote: »
    så jag antar att i mitt lag kommer det bli skillade ogres och nybörjar snots varje ny säsong,och jag köper det =)

Jag har säkerligen räknat helt fel bara. Du har nog helt rätt.
    6x oskillade Ogres, 3 rerolls och Apotekare kostar 1100 att köpa in.
    Då har du åtminstone 100 + TD & Cas bonus att lägga på skills för Ogres och eventuellt en och annan icke-journeyman Snotling.

Sign In or Register to comment.