Säsong 22

edited December 2016 in StockBowl
Hej alla Stockbowlspelare.

Jag skulle vilja ha en diskussion om hur vi gör med de nya reglerna. Till exempelvis om vi ska köra med Piling On (som kommer vara optional). Om vi ska köra med de nya reglerna Säsong 22 eller vänta till Säsong 23. Hur vi ska göra med våra gamla lag. När vi ska ta beslut om det osv.
«1345

Comments

• Jag tycker vi väntar med diskussionen tills vi sett de nya reglerna.
  • Kommer human catchers kosta mindre?
  • Pellevin har i viss mån rätt, men jag kan ändå inte låta bli att förhandsspekulera :) Min grundinställning att vänta till åtminstone säsong 23, och i den mån den går är det bättre att låta befintliga lag fortsätta spela om det inte leder till olämpligt mycket merjobb för commish.

Hur enkelt är det för commish att uppdatera rosters och skills för lagen? Om baskostnaden för en human catcher minskas med 10K, kommer det då automatiskt appliceras på samtliga befintliga human catchers?
  • @Pellevin. Varför tycker du att vi ska vänta? Det spekuleras ju vilt i andra trådar och det är väl bara bra om vi som spelar i Stockbowl har någonstans att spåna fritt?
  • Jag kan iaf inte undvika att spekulera =)

Jag förutsätter att det skulle vara en hel del jobb att gå in och ändra i alla lag. Om det inte är något som får gamla lag att bli bättre har jag inte något emot att de får fortsätta, men utan ändringar. Vill man köra med den nya versionen kan man ju starta ett nytt lag.
  • MartinS wrote: »
    @Pellevin. Varför tycker du att vi ska vänta? Det spekuleras ju vilt i andra trådar och det är väl bara bra om vi som spelar i Stockbowl har någonstans att spåna fritt?
    Jag har varken lust eller makt att hindra folk från att spåna fritt, men jag tolkade ditt första inlägg som att du ville ha diskussion som skall kunna leda till förändringar i ligan som väldigt snart skall implementeras, och det tycker jag inte är bra när vi bara har rykten att basera det på.
  • Att justera kostnaden för Human Catchers, känns ju inte så himla jobbigt.

Det blir ju jobbigare att justera om ex. Wood Elves antal Wardancers skulle reduceras. Hur gör man då, fimpar man den minst skillade dansaren?
    (Ifall GW skulle gå och göra.... en GW och justera reglerna i efterhand).

Själv tycker jag att det känns lite oroande, med hur GW tänkt kring framtida ligaregler (åldrande & resettande av lag mellan säsonger & allt vad det ryktas om).
  • Jag tycker tvärtom. Det känns kul och spännande med nya regler, trots att det verkar vara relativt små ändringar av reglerna. Jag ser det som ett tillfälle med en ny fräsch start och hoppas att många nya och gamla Stockbowlspelare passar på och spelar nästa säsong.
  • edited November 2016
    Jag tänkte mer på de nya ligareglerna som jag såg/hörde något rykte om (hittar inte källan just nu dock), om att lag resettas mellan säsonger &/eller att man får slå tärning/köpa tillbaks lag/spelare där det blir svårare/dyrare ju mer SPP de har samlat på sig.

Nu har jag ju inga direkt rutinerade lag, men det motiverar kanske inte gamla rävar att damma av sina [SB] lag.
  • Men vill vi spela mot [sb]-lag?
    Lite inne på det Martin skriver. Varje säsong är en ny säsong där spelarna agerar lite mer som verkliga karaktärer. Uppskattar främst matcher utan ett par hundra i inducements.
  • edited November 2016
    Jox wrote: »
    Men vill vi spela mot [sb]-lag?
    Lite inne på det Martin skriver. Varje säsong är en ny säsong där spelarna agerar lite mer som verkliga karaktärer. Uppskattar främst matcher utan ett par hundra i inducements.

Som sagt, jag hittar inte ryktena nu.
    Jag håller med dig om att det är roligast med "jämna" lag.

Men finns det ju lag som peakar senare än andra & som idag nästan behöver 8+ matcher för att nå potential & då är det ju tråkigt med en offseason-reset.

Även om jag själv tycker att det är roligt/roligast att spela matcher utan spelare fulla med skillringar, så är ju ändå halva nöjet med liga att kunna följa spelare & progressa dom.

Jag tycker ju också att det vore sjukt tråkigt om lagen automatiskt resettades efter varje säsong (vilket var ena ryktet).

En åldersimplementation kan vara intressant, om den inte sabbar för mycket.
  • Jag tycker att ifall vi ska ändra och uppdatera regler och liknande till nya släppet,så borde alla starta om med helt färska lag och få en nystart
  • Jag tycker att de nya reglerna ska gälla. Det är det allra bästa för hobbyn och för ligan. Man kan ju bara spekulera i hur många som kommer att köpa spelet, men det kommer nog få en ganska fin skyltplats på Alphaspel.

Varje person som köper boxen är en potentiell spelare i ligan - förutsatt att vi inte är ett gäng gnetiga gubbar och gummor som sitter och propsar på att allt ska vara som förr. Liksom Viking tror jag på en omstart. Om man vill spela LRB6 så gör man det i någon Open-variant. Mina korvören.
  • helllstrom wrote: »
    Jag tycker att de nya reglerna ska gälla. Det är det allra bästa för hobbyn och för ligan. Man kan ju bara spekulera i hur många som kommer att köpa spelet, men det kommer nog få en ganska fin skyltplats på Alphaspel.

Varje person som köper boxen är en potentiell spelare i ligan - förutsatt att vi inte är ett gäng gnetiga gubbar och gummor som sitter och propsar på att allt ska vara som förr. Liksom Viking tror jag på en omstart. Om man vill spela LRB6 så gör man det i någon Open-variant. Mina korvören.

I förlängning till det, kanske man borde annonsera om ligan i butiken i samband med att folk börjar köpa nya BloodBowl.

Oavsett vad som gäller, så hoppas jag att det framgår tydligt och tidigt vilka regler som kommer att gälla. :)
  • Det är inte många dagar kvar och Alphaspel lär redan fått ett utställningsexemplar av spelet. I samband med detta utställningsexemplar borde vi informera om att vi har en liga. Det gäller även på SF-bokhandeln.

Tyvärr har jag inte så stora möjligheter att ta mig till Alphaspel, men någon som är där ofta kan väl ta på sig detta.

Sedan håller jag med Hellström - Nya reglerna borde gälla.

Men vi måste ta ställning till regler som kommer vara Optional. Till exempel Piling On (som ryktet säger).
  • Om ryktena stämmer bör vi absolut inte spela med de nya reglerna. För de kräver att man äger boxen, eller åtminstone de nya korten ur den.
  • Jag gillar tanken med ett möte på slutspelsdagen för att diskutera frågan (om vi har tillräckligt med info då). De nya korten känns som att man aktivt kan välja bort för ligan om vi tror att det blir för problematiskt att inkludera dem.
  • Enda anledningen jag ser för att alla skall starta från scratch om/när vi inför de nya reglerna är om de gamla lagen på något sätt har en fördel av att ha spelat i det gamla systemet. Jag har, än så länge, inte sett någon sådan förändring som pekar åt det hållet.

Jag kan se två klara argument mot att alla startar om:
    1. I mina ögon låter det som commish får extrajobb.
    2. Det ökar risken att gamla spelare hoppar av eller inte kommer tillbaka om de inte får spela med sitt favvolag som de kanske skillat lite grann.

Jag håller med Coma om att det definitivt bör diskuteras på ett spelarmöte. Kanske till och med på ett årsmöte, faktiskt. Jag tror dock det är positivt om det innan spelarmötet diskuteras lite här så att diskussionen hinner mogna innan beslut fattas.
  • Vi får inte glömma bort att vissa förändringar behöver fixas av Casper innan vi kan börja använda dem... t.ex 60k Human catcher
  • coma wrote: »
    Vi får inte glömma bort att vissa förändringar behöver fixas av Casper innan vi kan börja använda dem... t.ex 60k Human catcher

Kan inte commish ändra det? De har ju åtminstone möjlighet att lägga till nya rosters.

• Man kan sjäv ändra priset på en spelare i BBL

• Aha, jag har inte någon insyn i hur det fungerar och har säkert missförstått
  • Ganska enkelt att fixa med BBL.

Får se hur vi i Mafoc/Rage gör. Vi kör idag med CRP+

60k på catchern känns väl helt ok, har man 4 så är det nästan en extra lineman som får plats.

Sen vet man inte hur de gamla lagen blir i framtiden. Tror Nurgle blir "the chaos" team ett tag innan pact och chaos kommer.

Tror dom skapar don nya lagen ut efter vad som känns mest "säljande"
  • Efter att ha kollat lite till är jag ännu mer skeptisk till att reboota ligan. Reglerna innehåller alltså bara ett fåtal skills. Menar ni att vi bara skall köra med orcs och humans tills de släpper mer, eller skall vi köra andra lag också, för att sedan ändra dem när de reglerna släpps av GW?
  • Pellevin wrote: »
    Efter att ha kollat lite till är jag ännu mer skeptisk till att reboota ligan. Reglerna innehåller alltså bara ett fåtal skills. Menar ni att vi bara skall köra med orcs och humans tills de släpper mer, eller skall vi köra andra lag också, för att sedan ändra dem när de reglerna släpps av GW?

Jag tror att Death Zone innehåller mer avancerade regler, övriga skills och en lista över lag och att det släpps samtidigt som boxen (Death Zone bör släppas samtidigt eftersom det går att göra en pre-order på den i ett paket tillsammans med spelet).

Jag antar detta för de förra reglerna också var uppdelade i basregler och avancerade regler.
  • Tycker GW varit tydliga med vad som ingår.

Basreglerna enbart ett fåtal skills som orcs och humans använder. Death zone innehåller ligareglerna och skillsen till de listorna som kommer med death zone.
    Dessa släpps samtidigt.

För resterande regler som inte återfinns är det tänkt att använda crp. Inklusive star players som inte inkluderas i någon av ovanstående och slann.

• på fredag nästa vecka vet vi.
  • Jag håller inte med om att GW varit tydliga. Ingenstans hittar jag att Death Zone släpps samtidigt som boxen. Att de går att beställa som ett paket kan ju innebära att man får det paketet senare. Har inte hittat något löfte om leveransdatum.

Men om nu allt släpps nästa fredag, så måste vi fortfarande se till att alla kan få tillgång till de regler som skall gälla. Och det får inte innebära att man måste köpa något.
  • Jag tänkte bara skriva att min filosofi är små och genomtänkta förändringar som inte får någons lag att vara ospelbart eller tvingar någon att köpa en massa saker.

Jag håller också med om att det troligen vore ett fint tillfälle att få in nytt blod till ligan och att det är värt att beakta.

När allt är släppt i slutet av månaden vet vi mer och kan ha en diskussion med bättre underlag. Att ta ett gemensamt beslut på spelarmötet på slutspelsdagen tror jag vore en god idé. Det är tid fram tills dess att läsa de nya reglerna och diskutera, och det är tid efteråt att implementera och göra reklam för oss innan Säsong 22 drar igång.
  • Mago wrote: »
    Jag tänkte bara skriva att min filosofi är små och genomtänkta förändringar som inte får någons lag att vara ospelbart eller tvingar någon att köpa en massa saker.

Jag håller också med om att det troligen vore ett fint tillfälle att få in nytt blod till ligan och att det är värt att beakta.

När allt är släppt i slutet av månaden vet vi mer och kan ha en diskussion med bättre underlag. Att ta ett gemensamt beslut på spelarmötet på slutspelsdagen tror jag vore en god idé. Det är tid fram tills dess att läsa de nya reglerna och diskutera, och det är tid efteråt att implementera och göra reklam för oss innan Säsong 22 drar igång.

Det låter mycket vettigt.
    Det är kul att spekulera lite, men att komma fram till något slutgiltigt är nog lite tidigt än.
Sign In or Register to comment.