Säsong 22
Hej alla Stockbowlspelare.
Jag skulle vilja ha en diskussion om hur vi gör med de nya reglerna. Till exempelvis om vi ska köra med Piling On (som kommer vara optional). Om vi ska köra med de nya reglerna Säsong 22 eller vänta till Säsong 23. Hur vi ska göra med våra gamla lag. När vi ska ta beslut om det osv.
Jag skulle vilja ha en diskussion om hur vi gör med de nya reglerna. Till exempelvis om vi ska köra med Piling On (som kommer vara optional). Om vi ska köra med de nya reglerna Säsong 22 eller vänta till Säsong 23. Hur vi ska göra med våra gamla lag. När vi ska ta beslut om det osv.
Comments
Hur enkelt är det för commish att uppdatera rosters och skills för lagen? Om baskostnaden för en human catcher minskas med 10K, kommer det då automatiskt appliceras på samtliga befintliga human catchers?
Jag förutsätter att det skulle vara en hel del jobb att gå in och ändra i alla lag. Om det inte är något som får gamla lag att bli bättre har jag inte något emot att de får fortsätta, men utan ändringar. Vill man köra med den nya versionen kan man ju starta ett nytt lag.
Det blir ju jobbigare att justera om ex. Wood Elves antal Wardancers skulle reduceras. Hur gör man då, fimpar man den minst skillade dansaren?
(Ifall GW skulle gå och göra.... en GW och justera reglerna i efterhand).
Själv tycker jag att det känns lite oroande, med hur GW tänkt kring framtida ligaregler (åldrande & resettande av lag mellan säsonger & allt vad det ryktas om).
Nu har jag ju inga direkt rutinerade lag, men det motiverar kanske inte gamla rävar att damma av sina [SB] lag.
Lite inne på det Martin skriver. Varje säsong är en ny säsong där spelarna agerar lite mer som verkliga karaktärer. Uppskattar främst matcher utan ett par hundra i inducements.
Som sagt, jag hittar inte ryktena nu.
Jag håller med dig om att det är roligast med "jämna" lag.
Men finns det ju lag som peakar senare än andra & som idag nästan behöver 8+ matcher för att nå potential & då är det ju tråkigt med en offseason-reset.
Även om jag själv tycker att det är roligt/roligast att spela matcher utan spelare fulla med skillringar, så är ju ändå halva nöjet med liga att kunna följa spelare & progressa dom.
Jag tycker ju också att det vore sjukt tråkigt om lagen automatiskt resettades efter varje säsong (vilket var ena ryktet).
En åldersimplementation kan vara intressant, om den inte sabbar för mycket.
Varje person som köper boxen är en potentiell spelare i ligan - förutsatt att vi inte är ett gäng gnetiga gubbar och gummor som sitter och propsar på att allt ska vara som förr. Liksom Viking tror jag på en omstart. Om man vill spela LRB6 så gör man det i någon Open-variant. Mina korvören.
I förlängning till det, kanske man borde annonsera om ligan i butiken i samband med att folk börjar köpa nya BloodBowl.
Oavsett vad som gäller, så hoppas jag att det framgår tydligt och tidigt vilka regler som kommer att gälla.
Tyvärr har jag inte så stora möjligheter att ta mig till Alphaspel, men någon som är där ofta kan väl ta på sig detta.
Sedan håller jag med Hellström - Nya reglerna borde gälla.
Men vi måste ta ställning till regler som kommer vara Optional. Till exempel Piling On (som ryktet säger).
Jag kan se två klara argument mot att alla startar om:
1. I mina ögon låter det som commish får extrajobb.
2. Det ökar risken att gamla spelare hoppar av eller inte kommer tillbaka om de inte får spela med sitt favvolag som de kanske skillat lite grann.
Jag håller med Coma om att det definitivt bör diskuteras på ett spelarmöte. Kanske till och med på ett årsmöte, faktiskt. Jag tror dock det är positivt om det innan spelarmötet diskuteras lite här så att diskussionen hinner mogna innan beslut fattas.
Kan inte commish ändra det? De har ju åtminstone möjlighet att lägga till nya rosters.
Får se hur vi i Mafoc/Rage gör. Vi kör idag med CRP+
60k på catchern känns väl helt ok, har man 4 så är det nästan en extra lineman som får plats.
Sen vet man inte hur de gamla lagen blir i framtiden. Tror Nurgle blir "the chaos" team ett tag innan pact och chaos kommer.
Tror dom skapar don nya lagen ut efter vad som känns mest "säljande"
Jag tror att Death Zone innehåller mer avancerade regler, övriga skills och en lista över lag och att det släpps samtidigt som boxen (Death Zone bör släppas samtidigt eftersom det går att göra en pre-order på den i ett paket tillsammans med spelet).
Jag antar detta för de förra reglerna också var uppdelade i basregler och avancerade regler.
Basreglerna enbart ett fåtal skills som orcs och humans använder. Death zone innehåller ligareglerna och skillsen till de listorna som kommer med death zone.
Dessa släpps samtidigt.
För resterande regler som inte återfinns är det tänkt att använda crp. Inklusive star players som inte inkluderas i någon av ovanstående och slann.
Men om nu allt släpps nästa fredag, så måste vi fortfarande se till att alla kan få tillgång till de regler som skall gälla. Och det får inte innebära att man måste köpa något.
Jag håller också med om att det troligen vore ett fint tillfälle att få in nytt blod till ligan och att det är värt att beakta.
När allt är släppt i slutet av månaden vet vi mer och kan ha en diskussion med bättre underlag. Att ta ett gemensamt beslut på spelarmötet på slutspelsdagen tror jag vore en god idé. Det är tid fram tills dess att läsa de nya reglerna och diskutera, och det är tid efteråt att implementera och göra reklam för oss innan Säsong 22 drar igång.
Det låter mycket vettigt.
Det är kul att spekulera lite, men att komma fram till något slutgiltigt är nog lite tidigt än.