Argue the call, Sverige standard

edited October 2017 in Regler
För att inte kapa Stareaters tråd så skapar jag en ny.
Stareater wrote: »
REGELFÖRTYDLING:
Eftersom att det har frågats kring detta förtydligar jag detta. Vi kommer att köra med "Argue the Call"-regeln. I den står det tydligt att det krävs en lämplig coach-miniatyr för att få "Argue the call". Vi kommer således att kräva en lämplig coach-miniatyr för att får argumentera.
“If you have a suitable miniature representing your Head Coach, you can argue the call when one of your players is sent off for committing a foul or using a Secret Weapon.”

Eftersom "Argue the call" kräver en figur av någon konstig anledning så vore det bra att diskutera vad som är "ok", eller som pellewhine hade sagt ,,ok,, , för att slippa att varje arangör framöver behöver förklar det.

Lämplig coach-miniatyr, räcker det med en gubbe som inte ser ut som en lirare i laget, ska det stå coach på basen? Måste den vara målad, och isåfal i lagets färger? Måste man ställt up den i början av match eller kan man hämta den när man blir utvisad? Sånt här jag själv anser borde stått tydligt i regel från början. Kommer ni på nåt mer så hosta fram det. Tycker vi borde bestämma en standard för kommande turneringar framöver så den frågan inte behöver besvaras varje gång eller bli något tjaffs.

Comments

• Eftersom att jag inte har coachmodeller för många av mina lag så brukar jag vända på min NAF-turn marker när jag misslyckas. Jag förstår varför man vill ha coachmodell, men det blir många nya inköp för stackars mig så jag måste säga att så länge man är tydlig vad som markerar coachen så är det OK. (Markeringen måste såklart också vara tydlig.)
  • Min gissning är att olika arrangörer kommer ha olika krav. Och att de smarta anger sina krav väldigt tydligt i reglerna för turneringen. :)

Men lyckas vi nå någon slags konsensus blir jag positivt överraskad!
  • Skulle en lämplig model kunna vara en Domare-model ? Det finns några snygga modeller sådana modeller och dom skulle ha fördelen att fungera till alla lag istället för att behöva en coach till varje lag.
  • Jag tänker som Red att man kan fixa en cool modell som fungerar som coach till alla lag. En domare skulle fungera men kanske inte målad som en?
  • edited October 2017
    Det jag har funderat över är storleksfrågan. Får t.ex. en skeletor-figur, lego-batman, en playmobil-gubbe eller IFTPs axel-råtta vara coach?
  • edited October 2017
    Mina 16 öre kring detta:
    En lämplig coach-miniatyr är en någorlunda skalenlig "gubbe" (eller "gumma") som inte ser ut som en lirare i laget. Den bör vara målad i minst tre färger, men behöver inte vara i lagets färger. Således har jag inga problem med att samma coach används för alla lag man äger (som jag tolkar det, är miniatyren en representation av dig som coach). Coachen bör vara på arenan (uppställd på bordet) innan händelsen du vill argumentera mot skedde.

BTW Tack @inforthepain för att du inte kapar DOUBT-tråden
  • Jag tycker att en modell från laget men som inte används på rostret i turneringen borde kunna vara coach.
  • Stareater wrote: »
    Mina 16 öre kring detta:
    En lämplig coach-miniatyr är en någorlunda skalenlig "gubbe" (eller "gumma") som inte ser ut som en lirare i laget. Den bör vara målad i minst tre färger, men behöver inte vara i lagets färger. Således har jag inga problem med att samma coach används för alla lag man äger (som jag tolkar det, är miniatyren en representation av dig som coach). Coachen bör vara på arenan (uppställd på bordet) innan händelsen du vill argumentera mot skedde.

BTW Tack @inforthepain för att du inte kapar DOUBT-tråden

Agreeeee
  • edited October 2017
    Melisqus wrote: »
    Jag tycker att en modell från laget men som inte används på rostret i turneringen borde kunna vara coach.

Jag emot detta eftersom jag spelat matcher där lineman #4, som var coach i motståndarens lag, plötsligt av misstag hamnade på plan en hel drive.
  • Min åsikt:

En modell som skiljer sig från spelarna på något vis (se Stareaters kommentar).
    Jag har inga problem med att modellen skiljer sig markant från de andra spelarna och jag har inga problem med att en coach använder samma modell som coach till samtliga lag (human, undead, nurgle, råttor).

Däremot så känner jag att en del av hobbyn är just modeller, målande osv.
    Det skall ju trots allt vara en 'Coach' och inte en kotte man plockade upp påväg till spellokalen.
    Har spelaren lagt ner tid på att få till en bra coach, så blir det sällan fel.
    (på precis samma sätt som en coach lagt ner tid på att limma och måla ett lag, så är det nästintill alltid trevligt att spela mot det laget, oavsett nivå på målandet).

Jag använder t.ex. Shaggy från Hasslefree miniatures som coach, se nedan.
    team-rei.jpg
  • Stareater wrote: »
    Melisqus wrote: »
    Jag tycker att en modell från laget men som inte används på rostret i turneringen borde kunna vara coach.

Jag emot detta eftersom jag spelat matcher där lineman #4, som var coach i motståndarens lag, plötsligt av misstag hamnade på plan en hel drive.

Det är upp till båda spelarna att se till att rätt spelare är på planen, detta kunde lätt ha undvikts om coachen hade en skill ring som det står coach på. Enligt mig bör detta räcka. Att behöva ha speciella figurer för coach är jag emot då jag anser att man skall få spela med de figurerna man vill så länge det är tydligt vad det är för något, och en figur med en coach skill ring är tydligt att han är coach.
  • Äh, med denna regel får ju ändå en av favoritmodellerna alltid vara med :)

wsewhcslzgkv.jpg
  • Kul med mycke svar, tror på @Drexxl s variant där man har en. Dommar idén som @Red kom med är ett bra exempel då fluffmässig har man sin "egna" andra dommare som försöker övertyga huvud dommaren att "app app" de var inte en foul. Lätt lösning, skapa en dommare från random figur till alla lag. Lockmunds idé med att råttan tar plats som coach ska jag nog anpassa, ragnar ska komma tillbaka! Fast jag kommer nog ha en coachfigur av något slag på brädet också för att göra det extra tydligt.

För att sammansätta mina kriterier för en coach:

1. 3x färger (följa majoritetn av standard turneringarna)
    2. Coach markör, Som @Frantic gjort så fint och skrivit på basen, elller att man har till ex en "lippad" bas som de står coach på som man fäster med häftmassa (skillrings lossnar lätt och jag skulle inte vilja ha de som "coach figur")
    3. Ställa upp den med laget i början av matchen, ställer man inte upp en coachfigur så får man inte göra argue.
  • Kul med mycke svar, tror på @Drexxl s variant där man har en. Dommar idén som @Red kom med är ett bra exempel då fluffmässig har man sin "egna" andra dommare som försöker övertyga huvud dommaren att "app app" de var inte en foul. Lätt lösning, skapa en dommare från random figur till alla lag. Lockmunds idé med att råttan tar plats som coach ska jag nog anpassa, ragnar ska komma tillbaka! Fast jag kommer nog ha en coachfigur av något slag på brädet också för att göra det extra tydligt.

För att sammansätta mina kriterier för en coach:

1. 3x färger (följa majoritetn av standard turneringarna)
    2. Coach markör, Som @Frantic gjort så fint och skrivit på basen, elller att man har till ex en "lippad" bas som de står coach på som man fäster med häftmassa (skillrings lossnar lätt och jag skulle inte vilja ha de som "coach figur")
    3. Ställa upp den med laget i början av matchen, ställer man inte upp en coachfigur så får man inte göra argue.

och dina kriterier följde du så bra på gB2Bg ;) *host host*
  • Lite för att jag kom undan utan en "riktig" coach på brädet som jag vill införa det. Brukar förespråka regler som straffar mig, dunno why?
  • Jag gillar de tre punkterna iftp föreslår. Om ingen kommer med något bättre inom kort kommer jag att köra med det på PellewhineBowl.
  • Min personliga åsikt är att det så klart ska vara en model som representerar en coach, på samma vis som att modellerna på plan representerar spelare. Vad som är "cochigt" är väl kanske lite subjektivt, men om någon ställer upp ex ett Warhammer skelett i full rustning och vapen i ett Humanlag så anser inte jag att det är en coach.

En snabb gooling på Blood Bowl coach borde ge osäkra personer en fingervisning om vad som gäller, iaf i tLoEGBBL.
  • RedRed
    edited October 2017
    Ett tips till goblin spelare. Det finns ett brädspel som heter Labyrinth baserat på filmen. I den lådan ingår en model på David Bowie som The Goblin King att använda som coach.
    Dessutom funkar nog karaktären Ludo som Norse Yeti.
    Osäker på hur skalan på figurerna är men 80-tals nostalgi är aldrig fel.
    https://boardgamegeek.com/image/3560613/jim-hensons-labyrinth-board-game
  • Jag kör en figur i samma stil som laget, fast i lite annan färgskala eller modell som själva spelarna. Så länge det inte har nummer på basen borde det väl inte vara något problem.
  • edited October 2017
    För min del stör det inte mig överhuvudtaget om en coachfigur är whatever. Eftersom coachen inte är på planen är han i min mening bara en markör som visar om handlingen fortfarande är tillgänglig och som inte alls påverkar spelets immersion. Bara coachen fyller sin funktion som markör och inte riskeras att misstolkas tycker jag det är en lämplig figur.
  • DavidD wrote: »
    Jag kör en figur i samma stil som laget, fast i lite annan färgskala eller modell som själva spelarna. Så länge det inte har nummer på basen borde det väl inte vara något problem.

Vad spelar det för roll om den har ett nummer på basen om den även har en lipp bas som det står coach på?

Sign In or Register to comment.