Argue the call, Sverige standard
För att inte kapa Stareaters tråd så skapar jag en ny.
Eftersom "Argue the call" kräver en figur av någon konstig anledning så vore det bra att diskutera vad som är "ok", eller som pellewhine hade sagt ,,ok,, , för att slippa att varje arangör framöver behöver förklar det.
Lämplig coach-miniatyr, räcker det med en gubbe som inte ser ut som en lirare i laget, ska det stå coach på basen? Måste den vara målad, och isåfal i lagets färger? Måste man ställt up den i början av match eller kan man hämta den när man blir utvisad? Sånt här jag själv anser borde stått tydligt i regel från början. Kommer ni på nåt mer så hosta fram det. Tycker vi borde bestämma en standard för kommande turneringar framöver så den frågan inte behöver besvaras varje gång eller bli något tjaffs.
REGELFÖRTYDLING:
Eftersom att det har frågats kring detta förtydligar jag detta. Vi kommer att köra med "Argue the Call"-regeln. I den står det tydligt att det krävs en lämplig coach-miniatyr för att få "Argue the call". Vi kommer således att kräva en lämplig coach-miniatyr för att får argumentera.
“If you have a suitable miniature representing your Head Coach, you can argue the call when one of your players is sent off for committing a foul or using a Secret Weapon.”
Eftersom "Argue the call" kräver en figur av någon konstig anledning så vore det bra att diskutera vad som är "ok", eller som pellewhine hade sagt ,,ok,, , för att slippa att varje arangör framöver behöver förklar det.
Lämplig coach-miniatyr, räcker det med en gubbe som inte ser ut som en lirare i laget, ska det stå coach på basen? Måste den vara målad, och isåfal i lagets färger? Måste man ställt up den i början av match eller kan man hämta den när man blir utvisad? Sånt här jag själv anser borde stått tydligt i regel från början. Kommer ni på nåt mer så hosta fram det. Tycker vi borde bestämma en standard för kommande turneringar framöver så den frågan inte behöver besvaras varje gång eller bli något tjaffs.
Comments
Men lyckas vi nå någon slags konsensus blir jag positivt överraskad!
En lämplig coach-miniatyr är en någorlunda skalenlig "gubbe" (eller "gumma") som inte ser ut som en lirare i laget. Den bör vara målad i minst tre färger, men behöver inte vara i lagets färger. Således har jag inga problem med att samma coach används för alla lag man äger (som jag tolkar det, är miniatyren en representation av dig som coach). Coachen bör vara på arenan (uppställd på bordet) innan händelsen du vill argumentera mot skedde.
BTW Tack @inforthepain för att du inte kapar DOUBT-tråden
Agreeeee
Jag emot detta eftersom jag spelat matcher där lineman #4, som var coach i motståndarens lag, plötsligt av misstag hamnade på plan en hel drive.
En modell som skiljer sig från spelarna på något vis (se Stareaters kommentar).
Jag har inga problem med att modellen skiljer sig markant från de andra spelarna och jag har inga problem med att en coach använder samma modell som coach till samtliga lag (human, undead, nurgle, råttor).
Däremot så känner jag att en del av hobbyn är just modeller, målande osv.
Det skall ju trots allt vara en 'Coach' och inte en kotte man plockade upp påväg till spellokalen.
Har spelaren lagt ner tid på att få till en bra coach, så blir det sällan fel.
(på precis samma sätt som en coach lagt ner tid på att limma och måla ett lag, så är det nästintill alltid trevligt att spela mot det laget, oavsett nivå på målandet).
Jag använder t.ex. Shaggy från Hasslefree miniatures som coach, se nedan.
Det är upp till båda spelarna att se till att rätt spelare är på planen, detta kunde lätt ha undvikts om coachen hade en skill ring som det står coach på. Enligt mig bör detta räcka. Att behöva ha speciella figurer för coach är jag emot då jag anser att man skall få spela med de figurerna man vill så länge det är tydligt vad det är för något, och en figur med en coach skill ring är tydligt att han är coach.
För att sammansätta mina kriterier för en coach:
1. 3x färger (följa majoritetn av standard turneringarna)
2. Coach markör, Som @Frantic gjort så fint och skrivit på basen, elller att man har till ex en "lippad" bas som de står coach på som man fäster med häftmassa (skillrings lossnar lätt och jag skulle inte vilja ha de som "coach figur")
3. Ställa upp den med laget i början av matchen, ställer man inte upp en coachfigur så får man inte göra argue.
och dina kriterier följde du så bra på gB2Bg *host host*
En snabb gooling på Blood Bowl coach borde ge osäkra personer en fingervisning om vad som gäller, iaf i tLoEGBBL.
Dessutom funkar nog karaktären Ludo som Norse Yeti.
Osäker på hur skalan på figurerna är men 80-tals nostalgi är aldrig fel.
https://boardgamegeek.com/image/3560613/jim-hensons-labyrinth-board-game
Vad spelar det för roll om den har ett nummer på basen om den även har en lipp bas som det står coach på?