Chaos Pact till Super Brawl
Till Super Brawl 2014 skall jag ta mitt nymålade Chaos Pact. Ett testspel igår mot @Dragons Undead slutade det 2-2, men det var mest pga att jag hade superflyt med CAS slagen och slog ut 7 undeadspelare så det inte var så många kvar att ta hand om. Att det inte var vinst berode på @Dragons blitz-slående som skapade ett 2-0 övertag för honom efter första halvlek.
Super Brawls regler och Chaos Pact många skillval gör att det inte är solklart hur man skall bygga ett lag. Såhär tänkte jag köpa in laget:
4 Maurauders 200K
1 Goblin 40K
1 Skaven 50K
1 Dark Elf 60K
1 Chaos Troll 110K
1 Chaos Ogre 140K
1 Minotaur 150K
1 Lewgrip Whiparm (6339, loner, surehands, pass, strong arm, tentacles) 150K
2 rerolls 140K
1 apo 50K
1100K
För skills har Chaos Pact 8 poäng, enkla kostar 2, dubbla kostar 3 poäng.
Mitt måste:
Maurader: Leader (2pts)
Det gör att jag har 6 poäng kvar till följande mer eller mindre vettiga alternativ:
Minotaur/Ogre/Troll: Block (3pts)
Minotaur/Ogre/Troll: Claw (3pts)
Minotaur: Juggernaugt (2pts)
Minotaur: Tentacles (3pts)
Guard på Mauraders (2pts) --> Obs! kan spammas till 3 stycken
Dark elf: Dodge (2pts)
Skaven: Wrestle (2pts)
Skaven: Horns (3pts)
@Dragons talar sig varm om att blocka upp alla bigguys asap men jag vet inte riktigt om det är den vägen jag vill gå, tror att några guard skulle hjälpa laget mycket samt att en Claw-bigguy äter orker och dvärgar men är bortkastad mot AV7. Man får ju också 1 poäng efter varje match så att bara spendera 7 poäng från början (dvs en dubbel och en enkel) för att kunna ta en extra enkel en match tidigare än de flesta motståndarna är ju lite attraktivt.
Vad tänker ni? Har ni några råd? Vad skulle ni helst inte vilja möta?
Super Brawls regler och Chaos Pact många skillval gör att det inte är solklart hur man skall bygga ett lag. Såhär tänkte jag köpa in laget:
4 Maurauders 200K
1 Goblin 40K
1 Skaven 50K
1 Dark Elf 60K
1 Chaos Troll 110K
1 Chaos Ogre 140K
1 Minotaur 150K
1 Lewgrip Whiparm (6339, loner, surehands, pass, strong arm, tentacles) 150K
2 rerolls 140K
1 apo 50K
1100K
För skills har Chaos Pact 8 poäng, enkla kostar 2, dubbla kostar 3 poäng.
Mitt måste:
Maurader: Leader (2pts)
Det gör att jag har 6 poäng kvar till följande mer eller mindre vettiga alternativ:
Minotaur/Ogre/Troll: Block (3pts)
Minotaur/Ogre/Troll: Claw (3pts)
Minotaur: Juggernaugt (2pts)
Minotaur: Tentacles (3pts)
Guard på Mauraders (2pts) --> Obs! kan spammas till 3 stycken
Dark elf: Dodge (2pts)
Skaven: Wrestle (2pts)
Skaven: Horns (3pts)
@Dragons talar sig varm om att blocka upp alla bigguys asap men jag vet inte riktigt om det är den vägen jag vill gå, tror att några guard skulle hjälpa laget mycket samt att en Claw-bigguy äter orker och dvärgar men är bortkastad mot AV7. Man får ju också 1 poäng efter varje match så att bara spendera 7 poäng från början (dvs en dubbel och en enkel) för att kunna ta en extra enkel en match tidigare än de flesta motståndarna är ju lite attraktivt.
Vad tänker ni? Har ni några råd? Vad skulle ni helst inte vilja möta?
Comments
Claw på minon och sen blitza med han konstant är ju kul - även om det kanske inte är helt optimalt.
Claw,leader,guard kanske. Sen dodge på dark elf o en guard till.
Utan Lewgrip (sure hands) behöver jag nog en till reroll eller just sure hands. Är Claw bättre än ex. Block på minotauren?
Claw,leader,guard ger mig inga block någonstans. Känner att Block (ogre), Leader, Guard är bättre isådana fall, uppföljt av juggernought (mino) och en till guard/dodge?
Two-heads på en goblin är inte värt det känner jag, har inte så många skills att den känns värd det.
Eller skall man skita i dubbla på bigguys? Ta leader, 3 guard från början. Sedan Dodge, guard, guard?
@Skoberget: hur spelade han du möte på EuroBowl, vilka skills hade han valt i er match?
Lewdgripresonemanget och leader är jag helt med på.
Kommer inte ihåg exakt vad han hade för skills (chaos pact hade väl 2 extra tror jag).
Marauder med leader, 3 marauders med guard, dodge på dark elf (ballcarrier) hade han iaf. Tror han hade claw på minon och 2 heads på goblin men inte helt säker på det.
Sen körde han utan skaven spelaren. Mitt problem var mest att han lyckades med _alla_ bonehead/RS slag hela matchen vilket gjorde det väldigt svårforcerat.
Till SuperBowl slutar vi på 13 poäng vilket är 5 vanliga skills och en dubbel.
Leader är den första skillen. Dubbeln är antingen block eller Claw på bigguy. 4 skills kvar. Vilka är viktigast?
Jag tror på 2 guard, juggernought på mino och Dodge på DE.
Variant A
Till match 1: Leader (Maurauder), Block (Ogre), Guard (Marauder) - 1 pts över
Till match 2: Juggernougt (Mino)
Till match 4: Guard (Maurader)
Till Match 6: Dodge (DE)
Men samtidigt är kanske dodge för en enda match meningslöst. Om man skippar den kan man göra:
Variant B
Till match 1: Leader (Maurauder), Block (Ogre), Guard (Marauder) - 1 pts över
Till match 3: Block (Mino)
Till match 5: Guard (Maurader)
Eller
Variant C
Till match 1: Leader (Maurauder), Block (Ogre), Block (Mino)
Till match 3: Guard (Marauder)
Till match 5: Guard (Maurader)
Det är mycket svårt det här. Och var fösnillade jag Wrestle? Samt Claw fick jag ju inte med här?
- Tar bort effekten av Fend, Stand Firm och Wrestle. Jag kan inte tänka mig att du möter någon med Fend, att du möter någon med Stand Firm är osannolikt. Flesh golems har det från scratch, det finns en liten risk att någon väljer på en Tomb Guardian eller liknande, men det är inte så troligt. Någon enstaka spelare med wrestle lär väl finnas, men de är inte många. En gissning är att du kanske får nytta av denna effekt någon enstaka gång på hela turneringen. Ganska försumbart alltså.
- ”Both down” blir push om du blitzar. Det ungefär lika bra som att ha Block, fast det gäller bara vid blitzar. Det blir inte exakt samma, men vi kan låtsas som det en stund.
Något förenklat betalar du 2 skill points för att få Block, fast du kan enbart använda det när du blitzar. Lägger du till 1 skill point så får du Block på riktigt och kan även använda det på block actions och när du själv blir blockad. Betänk dessutom att när du blitzar är det troligare att du kan få ihop 3 tärningsblockar är när du bara tar block actions.
För mig låter det som att om det är värt att betala de första 2 poängen så borde det vara värt att betala 1poäng till för att få hela effekten. Om du blitzar dubbelt så ofta som du blockar med kossan får du ut ungefär samma effekt per SP under förutsättning att du aldrig någonsin blir blockad själv. Tror du att du kommer bli blockad fler gånger än 0 och att du kanske inte kommer blitza mer än dubbelt så ofta som du blockar så är den sista SP:n mer kostnadseffektiv än de två första.
Så Variant B eller C hade jag nog kört på, alternativt enbart tagit block på en Big Guy
Variant A-2
Till match 1: Leader (Maurauder), Block (Ogre/Mino), Guard (Marauder) - 1 pts över
Till match 2: Guard (Maurader)
Till match 4: Guard (Maurader)
Till Match 6: Dodge (DE)