Fend vs Ball & chain

edited September 2017 in Regler
Hallå alla glada, är lite osäker på hurvida en spelare med ball & chain får följa efter en spelare som använder Fend? Kom upp i en match nyligen och vill gärna vara lite bättre förberedd i framtiden;)

Comments

  • Fend: får inte följa efter
    B/c: måste följa efter
    Undrar vilken som gäller
  • Spontant och utan att ha reglerna framför mig säger jag att Fend trumfar ball and chain.

    Det är väl en "block enligt vanliga blocking rules"? Frenzy har liknande regler och där fungerar Fend.
  • Dock så är frenzy lite annorlunda med att den även står "If able" när det gäller flytta efter.
  • edited September 2017
    Bra poäng.

    Tror dock fortfarande intentionen är att det ska fungera som Frenzy.
  • Enligt en gammal tråd på tff gör galakstarscraper samma tolkning som Mago. Jag har för mig att galak är någon sorts auktoritet.
  • Lurig fråga. Fend säger att opponent may not follow up och B&C säger must follow up. Skulle nog personligen vara för att B&C skulle vinna då de över lag är rätt dåliga. Stöds ej av fakta, bara att jag tycker fanatics inte behöver fler nackdelar än vad de redan har.
  • edited September 2017
    Jag tolkar "must follow up" som att du måste välja det alternativet om det alternativet finns. Dvs att Fend trumfar.
    Annars, om b&c trumfar Fend, trumfar det Stand firm också?
  • http://www.talkfantasyfootball.org/viewtopic.php?f=24&t=20234

    Galaks svar:
    Its like Frenzy ... its is a must follow up if able.

    So in this case the Ball&Chain player would not follow up and you'd roll for his random movement again from the same square.

    Galak
  • så sant, bra resonerat duckwing
  • Mina Flesh Golems Boris och Bella undrar vad som gäller med B&C x Stand Firm?
  • DavidD wrote: »
    Mina Flesh Golems Boris och Bella undrar vad som gäller med B&C x Stand Firm?

    De står kvar om du inte väljer att inte använda skillen, bara juggernaut som flyttar på dem utan ditt samtycke :)
  • Bra, här ska det inte komma någon och knuffas!
  • Jag vill minnas att man inte kan nyttja stand form när man ligger ner, så om golemen redan ligger så kan den knuffas runt.
  • Jag skulle kolla upp om det stämmer att stand firm inte kan användas när en ligger ner.
  • Mago wrote: »
    Jag skulle kolla upp om det stämmer att stand firm inte kan användas när en ligger ner.

    Så är det, lika med tex side step

  • vore konstigt om skills gällde då en låg ner. guard hade varit grymt bra i så fall :D
  • Ni har såklart rätt.
  • brocCooLi wrote: »
    vore konstigt om skills gällde då en låg ner. guard hade varit grymt bra i så fall :D

    Absolut men i side step och stand firm fall så fungerade de länge på liggande spelare i cyanids version vilket kan ha lurat en och annan spelare.

  • Det finns ett antal skills som funkar när du ligger ner, t ex disturbing precence.
  • Japp, Disturbing Presence, Leader och Thick Skull är de tre som funkar när man ligger ner.
  • edited September 2017
    ... samt alla extraordinary skills. Det är väl främst negaskills, regen, fan favourite och hypnotic gaze.

    Edit: Kanske inte hypnotic gaze. Se nedan.
  • i stand korrekt i mitt hörn och skäms.
  • Mooselord wrote: »
    ... samt alla extraordinary skills. Det är väl främst negaskills, regen, fan favourite och hypnotic gaze.

    Hypnotic Gaze liggandes???

  • edited September 2017
    stashman wrote: »
    Mooselord wrote: »
    ... samt alla extraordinary skills. Det är väl främst negaskills, regen, fan favourite och hypnotic gaze.

    Hypnotic Gaze liggandes???

    Jag hade för mig att man som vampyr kunde göra en ”move” action utan att faktiskt resa sig upp och alltså slå bloodlust och sedan hypno gaze och ligga kvar. Inte så ofta användbart, men ändå. En närmare koll visade att jag kanske mindes fel (pinsam miss isf)och att en spelare inte får göra något alls innan den ställer sig upp samband med sin action. Jag skall kolla mer ikväll, vill inte bloddbowlsurfa för mycket på jobbet.
  • Mooselord tror just den saken har diskuterats många gånger. Här är NAFs förklaring:

    Blood Lust/Hypnotic Gaze

    If a player suffers a turnover for whatever reason during a vampire’s move, they may not bite at the end and must therefore leave the pitch.

    You use Hypnotic Gaze before biting a thrall, so you may Gaze and then be removed from the pitch.

    If you end the turn next to a thrall you must bite the thrall, you are not allowed to leave the pitch instead.

    Interestingly, as regards prone use of HG: p11 of CRP says a player may do nothing before standing, but p23 says that Extraordinary skills may be used while prone. Other Extraordinary skills (TTM, stab) have stipulations that you must stand up first, but HG does not.

    This is therefore a grey area, but there was a ruling during the development of the Fumbbl tool that it is not allowed, which is also common practice.
  • Tack förtydligandet Inforthepain. Jag hade för mig att jag sett diskussionen och att kontentan var att det gick, men så var det tydligen inte.
  • Jag kommer ihåg att i en diskussion på TFFså menade Galak att det gick att använda HG prone. Jag håller dock med om att det är tillräckligt grått för att det inte är något att bråka om ifall en liga bestämmer att det ska tolkas på andra sättet, men det bör nog bestämmas officiellt i ligan hur det ska tolkas.
  • Nu blev jag osäker på vad vi kom fram till: Stand Firm (och side step) kan INTE användas om en ligger ner?
  • DavidD wrote: »
    Nu blev jag osäker på vad vi kom fram till: Stand Firm (och side step) kan INTE användas om en ligger ner?


    Exakt :)
  • Men om vi går tillbaka till originalfrågan är jag inte helt övertygad.
Sign In or Register to comment.