Alver och odödingar
Hej.
Funderar på alver, det finns flera olika lag. Vilka tycker ni är bäst och varför?
Samt odödingar; Necro och Undead är ganska lika. Jag kör Necro för varulvar är tuffa, samma fråga där. Varför föredrar ni det ena framför det andra.
Vad är det för plus / minus med de olika lagen?
Funderar på alver, det finns flera olika lag. Vilka tycker ni är bäst och varför?
Samt odödingar; Necro och Undead är ganska lika. Jag kör Necro för varulvar är tuffa, samma fråga där. Varför föredrar ni det ena framför det andra.
Vad är det för plus / minus med de olika lagen?
Comments
Däremot har jag mött samtliga lag.
Gällande alver, så skulle jag först fråga om du undrar gällande ligaspel eller resurrectontunering.
Skogsalverna är, enligt mig, bäst för resurrectiontuneringar.
Detta p.g.a deras movement, rätt skills på sina positionals samt Wardancers som är brutala.
Däremot dör de som flugor, så de är lite sämre/svårare när det kommer till ligaspel.
För Ligaspel så tror jag att Mörkalverna briljerar bäst, med sin Armor, men även vettiga positionals.
High Elfs är väl bra för passningsspel, men jag tycker nog personligen att High Elfs och Pro Elfs hamnar lite i skymundan för de andra två lagen.
Necromantic är lite mer rörliga mot Undead, men Undead är nog mer stabila.
Mumierna är väl egentligen de bästa big guys i spelet på grund av att de inte har någon negative trait.
Det enda negativa tycker jag är att de endast har Strength skills på Normal rolls, och eftersom jag aldrig slår dubbelt i skills, så får mina mumier bara Guard och sen.... Break Tackle eller Piling On eller liknande (De startar ju redan med MB).
Necromantic är snabbare med varulvar.
Dock får Necromantic endast in 2 ghouls, vilket kan vara bra/dåligt beroende på hur man ser det (AV 7 utan möjlighet till regen el apotekare är lite risky).
Sen kan man ju också föra en diskussion om vad som är roligast att spela (och inte bäst)
Jag håller med @z3bb3 om att det är Wood Elves och Dark Elves som är de uppenbara stjärnorna.
Wood Elves har så bra skills från början, och så mycket hastighet. Wardancers är ju Blood Bowls bästa spelare. ST 2 på Catchers kan vara jobbigt ibland.
Dark Elves är troligen mina favoritalver. De har fyra Blitzers och deras Witch Elves är grymma. Mycket AV 8 och Frenzy är gött! Jag gillar också att Runnern har Dump-Off.
High Elves har väldigt bra siffror, men inte så mycket skills. Fyra MA 8 Catchers med ST 3 är inte så dumt, och liksom Dark Elves har de ganska mycket AV 8 vilket gör dem lite tåligare.
Pro Elves är lite billigare pga billiga Linemen och har sex riktigt dryga positionals. Blitzers med Side-Step från början och Fyra MA 8 Catchers med både Catch och Nerves of Steel. Jag spelar detta lag just nu och tror det kommer bli kul!
Generellt tycker jag att alver är roliga för att en alltid kan försöka göra något galet. Även i jobbiga lägen känns det som att en kan härja och ställa till det för motståndaren.
Dock rullar en ju ganska mycket tärning, och utan lite skills kan det vara tungt. Även när tärningarna sviker blir det trist.
Med nya Blood Bowl och DZ där man kan redrafta laget tror jag mycket på Wood Elfs.
Skulle man förlora en wardancer under säsongen så är det inte värre än att man redraftar en ny. I CRP var man tvungen att spara pengar och började spelarna trilla bort blev det problem. Nu får du ett nytt fräscht lag nästa säsong och blir inte wardancern en superspelare är det bara att redrafta nya och ha pengar till något annat. Gör många TDs och får nog ihop bra med cash för redraft.
Dark Elf
Saknar start skills som pass, catch men 4 blitzers med block. Jag kör själv andra säsongen i vår liga och jag har hållt nere kostnaden med att bara köra en AV7 - Runner, resten blitzers och linemans. Jag kör helt utan witch elfs, får se vart det tar mig (vi kör rostering stars och jag skall köpa in Hubris).
Annars är witch elfs trevliga attackers.
High Elf
Saknar punch, saknar speed men annars ett sjysst lag. Bygg bra blitzers och en grym thrower. Catchers kan redraftas.
Elven union
Gamla Pro Elves. I.o.m redraften så gör det inget att laget är bräckligt. Riktigt bra blitzers - dodge som första skill så är dom nästa fulländade. Live fast and burn out med catchers. Bara redrafta ifall dom försvinner.
Undead
Alltid stabila och bra. "Citerar Tjub: Ghouls lever som dagsländor." och det stämmer. Inget att bygga på, bara göra sitt yttersta i varje match. Mummier redraftas om du inte får block eller annat bra. Underbart, behöver inte kicka dom och köpa nya som i CRP - vänta och redrafta. Wights är bra på att vara blitzers.
Necromantic
Varulvarna är laget. Flesh golems tar stryk och skulle någon bli handikappad under säsongen så bara redrafta en ny fräsch, med mvp regeln får dom block eller guard rätt snabbt. Ghouls blir bollbärare och wights får en annorlunda position då varulvarna är blitzers i detta laget. Wight i mitt necro får guard som första skill (men i undead blir det tackle/mighty blow)
Roligast att spela?
Necromantic på grund av varulvarna. Dubbel skill blir mighty blow och då är dom farliga. Får man +MA blir dom ruggigt snabba. En av spelets roligaste positional.
Dark Elf
Med nya DZ reglerna om redraft så tycker jag dessa alver erbjuder stor variation. Skall man satsa på 4 blitzers och bara linemans? Maxa med alla positionals? Riktigt kul.
(för oss med rostered stars är detta riktigt kul)
När du skriver saknar speed, hur menar du då? De har ju ändå fyra MA 8 och två MA 7.
Helt fel av mig!!! Speeden är något bättre än Dark Elf men något sämre än wood elf.
Bra spottat!
Wights = Blitzers, Röd
Werewolves = Striker, Blå
Så har åtminstone jag kört.
Yes
Så för att göra hela alvekvationen lite svårare för sig kan jag väll ställa lite motfrågor tillbaka.
Vad gillar du för spel och vad känner du dig bekväm med?
Kan du taktiken för hur man bäst använder pro-elvs catchiga med nerves of steel?
Känner du dig bekväm med dump-off och vet du man kan använda det i offensivt syfte?
Är det ligaspel eller tuneringsspel du främst funderar på?
Med dessa frågor ställda går jag över till det odöda lagen där jag faktiskt aldrig spelat necro, men mött dem otaliga gånger.
Undead är enligt mig top tre bästa lag man kan spela både i liga (en säsong, eftersom det är det vi spelar här i Umeå) och i turnering.
Det hela bygger på att de kan köpa in och spela med alla deras positionplayers från start och med två "big-guys" utan loner gör dem till ett av de starkaste lagen i spelet.
Fyra ghouls från början med dodge och movement 7 gör att de bara behöver (vid krissituationer) ta sig in fyra rutor in på motståndarens planhalva för att kunna göra en två turn td om det krävs.
Utöver detta så har du två wights (blitzers) samt möjligheten att välja skelett istället för zombies.
Varför jag föredrar skeletten framför zombies är deras tjock skalle. Skillnaden att slå 9 istället för 8 är procentuellt så mycket svårare vilken gör att de kommer stanna på planen längre, sedan att de är snabbare är bara bra, då kommer de fram lättare för assistans vid block och när man måste sätta foten på rätt ställe.
Necro har sina fördelar helt klart och jag kommer spela dem för första gången i nästa buzzqvarna-cup.
Fördelarna stavas varulvar.
De har movement 8, frenzy och möjligheten att välja "A&G" i skillselection vilket kommer göra dem bra, kanske rent brutalt bra i ligaspelet.
Tyvärr så är det den enda fördelen jag ser med laget för man har inte råd att starta laget (lixom undead) med fullt roster.
Utöver detta så har båda lagen reg, samt får väcka en zombie till liv vid dödsfall vilket alltid är roligt.
Sitter i badet och skriver allt på mobilen så eventuella upprepningar samt grammatiska fel (och stav fel oc) ber jag inte om ursäkt för, jag skyller allt på nallen.
Elven Union - the "speed" of High Elves and the "armour" of Wood Elves.
Du glömde även sätta citationstecken kring kul @Mago .
Visst har de nästan bara AV 7, men de är å andra sidan lite billigare.
Jag är seriös, det var länge sedan jag var så pepp på Blood Bowl. Kan ha att göra med att jag gillar modellerna jag håller på att limma ihop också.
Jag tror dig och det låter ju toppen. Kunde bara inte låta bli .
Har kollat igenom lagen och då jag inte gillar humans så känns Dark Elves roligast med sina assassins och witches.
men tycker helt klart du ska köra med dem!
Aha, jag gillar Dark Elves just pga deras mobilitet också att de har så många olika spelare men de är också kanske det svåraste laget från början, eftersom din startelva kommer sakna många spelare. De är dyra att ersätta och du kommer förmodligen bara besitta två RR.
En annan sak med dessa alver är att de som oftast spelar ett "running-game" vilket kräver lite mer från dig som coach.
Dump off går att använda både i offensivt syfte och självklart i defensivt syfte. Kan viska lite tipps och trix om du vill.
Det jag tog med mig var det att man har sex riktigt bra spelare som kan klara av dem mesta och resten är sådär. Men att ha de bästa catcherna i spelet är underbart, NOS är asbra och svårt att hantera för motståndaren i den mängden. Blitzerna är fantastiska med sitt side step. Det skadar inte heller att de bästa spelarna skillar upp snabbt, riktigt snabbt.
Sen att man har sämre linemen och throwers gör inte så mycket, de är bra på att stå i vägen. De kan iof briljera ibland med sitt AG4 om det verkligen behövs.
Dvs om en spelare får en cas - serious injury / death på en Star Player? Som en BH oavsett?