Baser

edited September 2017 in Målning och modeller
Hej alla. Jag har fått ett fint målat Lizardman-lag men det är inte färdigbasat. Jag undrar hur man basar på enklaste/lättaste sätt (jag är mer för att spela än måla). Några Saurus har iofs baser, men omålade, och det ser ut som stenar. Jag har hört att man kan göra grus/kvistar och sedan dra på trälim.

Har även ett obasat Necro och ork-lag som jag tänkte köra gräs på. Konstgräs + lim?

Tacksam för tips!

Comments

  • Vad vill du ha för bas?

    Om du bara ska ha gräs, så är nog det absolut enklaste att köpa gräs på Alphaspel.
    Ex. denna:
    https://alphaspel.se/243-basmaterial/7615-ap-battlefields-flock-grass-green

    Är inte modellerna fast på basen redan, så är det ännu enklare. Men sitter de redan fast så brukar jag hälla på ett tjockt lager trälim på basen.
    Sedan ta en tandpetare eller tändsticka och smeta ut det jämnt över basen.
    Därefter, med pincett, fördela ut gräs över basen och låta torka.
    Sen viola, är det klart (se mitt lag Reikland Reapers bilder där denna princip använts).

    Ett annat alternativ, om du vill ha en mer "desert" look, är att antingen fördela ovan gräs, eller sådana här:
    https://alphaspel.se/243-basmaterial/67734-ap-battlefields-xp-lowland-shrubs-tuft
    tillsammans med denna:
    https://alphaspel.se/219-farg/68403-texture-agrellan-earth-24ml

    Jag gillar Agrellan Earth skarpt.
    Se gärna denna video:


  • Det finns såklart många olika sätt att basa sina modeller.

    Jag tror att det allra enklaste är att måla hela basen i någon brun/svart färg, sedan pensla på trälim på ovansidan och sedan hälla på static grass eller flock. Se tex. Black Death Sports Club.

    Lite mer fancy är att köra med både flock och static grass, som jag gjort på Blood River Bouncers. Så alltså först flock, och sedan lite tuvor med static grass.

    Nu låter det som att dina ödlor har någon slags scenic bases, dvs att de inte bara är släta utan har någon möster/terräng på sig. Då kan en ju måla den, och sedan antingen limma någon tuva med static grass eller köpa tufts eller något annat coolt att sätta dit för att göra lite mera liksom.

    Citadel gör också texturfärger som är bra och enkla att basa med. Ett ordentligt lager texturfärg, lite drybrush och kanske en tuft eller så!

    Hoppas att det kanske hjälper lite, vi kan prata irl om det någon gång annars.

    Länkar:
    Exempel på tufts.
    Exempel på texturfärg.
  • Nice! Ska kolla in.
  • edited September 2017
    Kollar på texture-färger på Alphaspel. Funkar alla texture på samma sätt? Tänker mig at astrogranite passar bättre till mina undead, ev även till stenhögarna på mina Saurus.
  • De har ju lite olika textur och effekt, men det är nog bara att kladda på ganska mycket på basen oavsett vilken det är. :)
  • Kladda på, ok! Rejält med texturfärg alltså?
  • Det är min erfarenhet. För de med sand i skulle jag försöka att inte använda en pensel, utan typ en tillskuren glasspinne, eller citadels specialverktyg.
  • De tunnare som krackelerar är nog bra med pensel, men fortfarande vill en ha ett ganska tjockt lager.
  • Cool, tack.
  • edited September 2017
    Hittade denna; (ni kan säkert men iaf)
    https://www.games-workshop.com/resources/PDF/Paint//Textured_Paints.pdf
    Bra att se skillnad mellan "vanlig" astrogranit och astrogranit debris.
  • Drar igång tråden igen med en liten fråga (eller 2)
    Vad är/gör wash?
    Vad är/gör drybrush?
  • DavidD wrote: »
    Drar igång tråden igen med en liten fråga (eller 2)
    Vad är/gör wash?
    Vad är/gör drybrush?

    En Wash är en väldigt flytande färg ... typ "skuggeffekt"



    Drybrush används generellt till att highlighta kanter.
    Oftast misshandlar du penseln i form av att ge den färg, sen torkar du penseln mot
    ex. toapapper tills dess att det nästan inte blir något spår av färg på toapappret.
    Sedan slår/penslar du frenetiskt på modellen, då kommer spår av din färg att träffa/stanna på kanterna av modellen.





  • Hej igen! Hur lång tid tar det för shade att torka? ....det känns som det är mest bara vatten. (jag kör de färger som GW rekommenderar till de textures som är på länken ovan)
  • Jag brukar räkna med 30-60 minuter, beroende på hur tjockt det samlas och så.
  • Vad ska man göra först, drybrush eller shade?
  • edited September 2017
    Beror säkert på vilken effekt du vill ha.

    Men generellt skulle jag säga färg > wash > highlight.

    Wash ger skuggning och mer liv i vanliga färgen
    Sen drybrushar du upp en ljusare färg (vilket du vill göra efter washen som generellt mörkar ner allt).

    Inte helt ovanligt att man drybrushar med ursprungsfärgen, just för att få en ljusare ton (vilket det blir efter wash)

    Du ska dock ta allt jag säger med en nypa salt, eftersom jag själv anser mig vara en nybörjade på att måla :D
  • Jag kör alltid drybrush för shade, då går allt i samma ton sen.
  • Tack för tipsen. Som det är nu har jag kört texture - shade - tuft. Funderar på o lägga på lite drybrush för att highlighta lite oxå.
  • ta en random figur och testa på. se vilket du gillar mest :)
Sign In or Register to comment.