Uppfräschning av sannolikhetslära
Hej,
Då det var *beep* år sedan man satt i skolbänken och räknade sannolikhetslära så har jag en fråga som jag hoppas att en vänlig själ kan bistå med...
Om man rullar två (6-sidiga) tärningar så det 36 olika alternativa som kan komma upp? 6^2
Skall man bryta armour på tex +8 så är det 12/36 chans... eller har nag missat något?!?
För om jag räknar varje siffra på tärning 1+2 som blir 8 eller bättre så blir det 21 olika alternativ....
Vad har jag missat?
Då det var *beep* år sedan man satt i skolbänken och räknade sannolikhetslära så har jag en fråga som jag hoppas att en vänlig själ kan bistå med...
Om man rullar två (6-sidiga) tärningar så det 36 olika alternativa som kan komma upp? 6^2
Skall man bryta armour på tex +8 så är det 12/36 chans... eller har nag missat något?!?
För om jag räknar varje siffra på tärning 1+2 som blir 8 eller bättre så blir det 21 olika alternativ....
Vad har jag missat?
Comments
8+ är 15/36, 9+ är 10/36.
isf är det inte 15/36 mer 10/36 alt 5/18
8+ brukar vara 8 eller mer
==> 5/12 chans
Om jag har förvirrat någon vet jag om ursäkt!
Aha, missade claw-räkning.
Då är det 15/36 (5/12)
1/46656 lika stor chans som att slå tre pow, reroll tre pow, men det är det aldrig någon som pratar om det.
3 push reroll 3 push är mycket lättare: 1/729
Ingen vill jinxa sina tärningar....
Rule 1: There is no ......
antingen så slår en tre pow eller så slår en inte tre pow
Klassiker!
Säg att du ska rulla 5+ med reroll. Markera hela raderna 5 och 6. Markera sedan även kolumnerna 5 och 6. Räkna antalet markerade rutor, men samma ruta får bara räknas en gång, i det här fallet (12+8)/36. Eller 5/9, dvs lite bättre än 4+. Det visar att det för alla önskade resultat på 1d6 är det bättre att slå med -1 modifier och reroll än rakt av. 4+RR är bättre än 3+, 3+RR är bättre än 2+ osv.
För 2d6 tittar man på värdet i de blå rutorna och markerar alla som uppnår önskat resultat (längs diagonalerna). Ex: bräcka AV9 markerar diagonalerna 10,10,10,11,11,12 => 6/36 = 1/6.
Måste vara tröttheten som slår till då....
Eller att rerolls är slut?
70% Om det är gfi för TD
Bara? Känns som mer... hmm