Uppfräschning av sannolikhetslära

edited August 2017 in StockBowl
Hej,

Då det var *beep* år sedan man satt i skolbänken och räknade sannolikhetslära så har jag en fråga som jag hoppas att en vänlig själ kan bistå med...

Om man rullar två (6-sidiga) tärningar så det 36 olika alternativa som kan komma upp? 6^2

Skall man bryta armour på tex +8 så är det 12/36 chans... eller har nag missat något?!?
För om jag räknar varje siffra på tärning 1+2 som blir 8 eller bättre så blir det 21 olika alternativ....

Vad har jag missat?

Comments

• edited August 2017
    Det stämmer att det finns 36 möjligheter på 2D6
    8+ är 15/36, 9+ är 10/36.
  • edited August 2017
    Är jag ute och cyklar men 8+ betyder nio eller mer?

isf är det inte 15/36 mer 10/36 alt 5/18
  • Frantic wrote: »
    Är jag ute och cyklar men 8+ betyder nio eller mer?

isf är det inte 15/36 mer 10/36 alt 5/18

8+ brukar vara 8 eller mer
  • Frantic jag räknade på att bryta armour med Claws, vilket då innebär AV på 7, dvs 8+...
    ==> 5/12 chans

Om jag har förvirrat någon vet jag om ursäkt!
  • Juiblex wrote: »
    Frantic jag räknade på att bryta armour med Claws, vilket då innebär AV på 7, dvs 8+...
    ==> 5/12 chans

Om jag har förvirrat någon vet jag om ursäkt!

Aha, missade claw-räkning.

Då är det 15/36 (5/12)
  • Den som vill kan ju räkna ut chansen att slå tre dubbelskallar och rerolla till sig tre dubbelskallar.
  • edited August 2017
    DavidD wrote: »
    Den som vill kan ju räkna ut chansen att slå tre dubbelskallar och rerolla till sig tre dubbelskallar.

1/46656 lika stor chans som att slå tre pow, reroll tre pow, men det är det aldrig någon som pratar om det.

3 push reroll 3 push är mycket lättare: 1/729
  • 1/46656 lika stor chans som att slå tre pow, reroll tre pow, men det är det aldrig någon som pratar om det.

Ingen vill jinxa sina tärningar....
    Rule 1: There is no ......
  • Som ork spelare i 40k så säger jag "never tell me the odds" (nevah tell meh da oddz..!)
  • jag kör på att det är 50/50.
    antingen så slår en tre pow eller så slår en inte tre pow :)
  • brocCooLi wrote: »
    jag kör på att det är 50/50.
    antingen så slår en tre pow eller så slår en inte tre pow :)

Klassiker!
  • Det finns 6 resultat som blir sju, precis mitten av resultatfördelningen. Det finns alltså 30 resultat som inte är sju, och vi kan anta att det finns lika många kombinationer över sju som under sju. Hälften av 30 är 15 så det är 15/36 eller 5/12 att knäcka armour med claws.
  • edited August 2017
    Generellt, för både 2d6 och 1d6 med reroll kan man använda följande rutsystem.

2d6.jpg

Säg att du ska rulla 5+ med reroll. Markera hela raderna 5 och 6. Markera sedan även kolumnerna 5 och 6. Räkna antalet markerade rutor, men samma ruta får bara räknas en gång, i det här fallet (12+8)/36. Eller 5/9, dvs lite bättre än 4+. Det visar att det för alla önskade resultat på 1d6 är det bättre att slå med -1 modifier och reroll än rakt av. 4+RR är bättre än 3+, 3+RR är bättre än 2+ osv.

För 2d6 tittar man på värdet i de blå rutorna och markerar alla som uppnår önskat resultat (längs diagonalerna). Ex: bräcka AV9 markerar diagonalerna 10,10,10,11,11,12 => 6/36 = 1/6.
  • edited August 2017
    Rent empiriskt är sannolikheten att medelst en Tomb Guardian slå 3xPush och rerolla det till 3xPush 101%. Rerolla aldrig trippelputt ned gravväktare. Det är verkligen att kasta pärlor för svin, torka sig med tusenlappar, you name it!!!
  • Lustigt kan svära på att det alltid är svårare att lyckas med det 2+ slag i slutet av halvleken än i början av den....
    Måste vara tröttheten som slår till då....
  • Juiblex wrote: »
    Lustigt kan svära på att det alltid är svårare att lyckas med det 2+ slag i slutet av halvleken än i början av den....
    Måste vara tröttheten som slår till då....

Eller att rerolls är slut?

• Som vanligt lyckas man inte med de 2+ man behöver men de 4+ som inte är så viktiga.....
  • 2+ är 50% chans att misslyckas
  • razta wrote: »
    2+ är 50% chans att misslyckas

70% Om det är gfi för TD
  • emilskaya wrote: »
    razta wrote: »
    2+ är 50% chans att misslyckas

70% Om det är gfi för TD

Bara? Känns som mer... hmm

Sign In or Register to comment.