Inför spelarmötet

edited August 2017 in StockBowl
Jag har börjat förberedelserna inför nästa spelarmöte. Då Death Zone 2 har kommit ut under denna säsong har vi en del att diskutera. Det finns ett dokument som sammanfattar nyheterna här: http://bb.marmeladov.com/DZ2.pdf. Granska gärna detta, och säg till var jag har gjort fel.

Detta är bara halvfärdigt. Stadionreglerna kommer snart. Och Star Players har redan förts in i ligan.

Dessutom har jag ett förslag hur vi kan föra över, åtminstone några av, lagen från det gamla systemet till det nya.

Comments

• Har gruppen som skulle kolla överföringen av gamla lag kommit fram till något?
  • Kul. Det poppar upp lite frågor. Beklagar om det är något jag missat i infon.
    1. Om ett lag permanenthyr in t ex Helmut Wulf, kan då ett annat lag ta honom som inducement?
    2. Vad händer om permanent-Helmut dör eller får bestående skador? Automatreggar han efter varje match?
    3. Får man använda apotekare på permanent hyrda spelare?
    4. Om en spelare är permanenthyrd av ett lag i ordinarie säsong, är denne då tillgänglig att permanenthyra av lag i open season?

I övrigt funderar jag på om det finns någon SP som verkligen är värd att permanenthyra. Det är trots allt ganska dyrt.
  • Jag har missat ett par av svaren på dina frågor @mooselord.

1. Nej.
    2. Alla skador fungerar som badly hurt.
    3. Nej.
    4. Vet ej, får avgöras av spelarmötet, om det kommer fram till att detta skall användas.
  • Mooselord wrote: »
    I övrigt funderar jag på om det finns någon SP som verkligen är värd att permanenthyra. Det är trots allt ganska dyrt.

kapar tråden lite här, jag hyrde in nya ball & chain till mina underworld nyss. inte spelat med honom än och kostar visserligen 30k varje match, men känns värt.
  • imp wrote: »
    Har gruppen som skulle kolla överföringen av gamla lag kommit fram till något?

Undrar samma sak.
  • Nej, inte direkt.... Jag har en tanke eller två. Lättast är väl att räkna antal säsonger, även om det blir ojämnt. Ett annat system är att kolla både antal säsonger och sen spp per spelare. Båda system är inte perfekta. Frågan är hur många som har lag de vill redrafta.
  • DavidD wrote: »
    Nej, inte direkt.... Jag har en tanke eller två. Lättast är väl att räkna antal säsonger, även om det blir ojämnt. Ett annat system är att kolla både antal säsonger och sen spp per spelare. Båda system är inte perfekta. Frågan är hur många som har lag de vill redrafta.

Jag misstänker att de flesta vill använda gamla lag.
    Själv undrar jag ifall det kanske rentav har jämnat ut sig snart.
    För att få anmäla ett lag till en säsong, så måste (väl) spelare m.m. ändå köpas tillbaks.
    Detta blir ju svårare och svårare att göra, ju längre ett lag har spelat.

Vi har ju idag, legala lag som har spelat en hel del matcher:
    18 matcher på Da Neckbreakaz (och fler blir det nu i slutspelet)
    17 matcher på West Side Heartwigs (fler kan det bli) i Open Season.

Utan att ha djupdykt i återköp, så känns det spontant som att dessa lag kommer att kunna vara potentiellt starkare till kommande säsong än ex. (slumpvist valt lag för exempel) Lockmunds Chaos Strikes Back, om nu det laget skulle anmäla sig och försöka köpa tillbaks spelare.

Eller har jag fel?
  • edited August 2017
    Jo, absolut. Tänkte mest på äldre lag som skapats innan redraft-systemet påbörjades. De lag som körs nu är väl alla skapade efter/när redraft-systemet drog igång.

Tror diskussion var om pensioneringen, att spelare som spelat x antal säsonger ev blir dyrare att redrafta/köpa tillbaka, men det inte finns någon system på hur många säsonger en spelare spelat, bara hela laget.
  • Det ska tilläggas att jag är rookie i föreningen. Om du och @pellevin har några förslag?
  • Jag kommer snart att lägga fram ett litet förslag. Men redan nu kan jag säga att det absolut är en enorm skillnad mellan de olika systemen efter några säsonger.
  • Hijack:

Kanske en enkel ekvation; på ett cirka 1 säsong per 10 spp

• @stashman något sådant är min tanke också. Fast sedan sitter man med en spelar som fått 31 SPP och en som inte fått något, men å andra sidan är det kanske strunt samma. En spelare med 0/få SPP redraftar man väl ändå inte om den kostar mer att redrafta pga pensionering.
  • Jag kommer att föreslå att man kan ta in ett lag som spelat 0-2 matcher rakt av. Har laget spelat 3-12 matcher redraftar man en gång.

Har man spelat mer än tolv matcher måste det funderas/testas olika vägar. Jag vet inte om systemet klarar av mer än en redraft utan spel emellan. Och om det går, hur gör man med stora kassor? Ett lag som har en miljon i kassan blir helt sjukt hur många gånger man än redraftar det om pengarna är orörda.
  • edited August 2017
    Funkar för mig. Hur gör vi med pension (wants to retire) om man inte vet hur många säsonger en spelare varit med? (jag gillar @stashman 's idé)

Med nya rulla för pengar-systemet blir det svårare för att lag att sitta med fat stacks i kassan, så det borde väl införas på samtliga äldre lag som vill tillbaka i Stockbowlen.

Med det sagt, hur gör vi med erfarenhets-SPP, lägga ner helt eller kräva att laget iaf spelat en näve matcher?
  • Inför...-dokumentet är lite uppdaterat, men tyvärr ännu inte färdigt.
  • kommer man rulla sponsorerna via Stockbowls sida efter matchen eller rullar man det med sin motståndare?
  • En fråga som jag inte hittar någonstans är vart det spelas nu till helgen och om det finns några ungefärliga hålltider för;
    - Brons match
    - Final match
    - Spelarmötet
  • Schemat är försenat pga fullspikat ickebloodbowlliv den senaste veckan, men nu finns det här: http://swebba.com/index.php?p=/discussion/941/slutspel-squigbowl-och-spelarmoete-den-tjugonde-i-attonde-nadens-ar-tjugosjutton.
  • Kul läsning Pellevin! En liten petdetalj är att det ibland står "spelarnas FAME", ibland "lagets FAME" och ibland "coachernas FAME" i dokumentet. Det kan kanske vara lite förvirrade om man inte har stenkoll på begreppen som läsare.

Några konkreta frågor:
    Ruffig
    3 Öppna falluckor: Om en spelare av någon anledning hamnar på en Trapdoor-ruta behandlas detta på samma sätt som om hen blivit crowdsurfad. Om bollen hamnar på en sådan ruta kastas den in 1d6 rutor i en slumpmässigt vald riktning.

Hur skall detta hanteras om man inte har en BB2016 plan? Kommer det vara obligatoriskt med sådana planer?
    4 Pacifister: På alla Kick-Off-resultat som leder till att en spelare skadas på något sätt slås 1d6. På 4-6 ignoreras det tidigare resultatet, och spelaren står kvar på sin plats.

Gäller detta även skador som är resultat av en blitz action, foul action eller kastad bomb när det blir Blitz på kickoff?

• Ruffig: Detta får avgöras av spelarmötet.
    Blitz: Nej, bara skador som är direkta effekter av kick-off.
  • Hade tyvärr ingen möjlighet att dyka upp idag.
    Hoppas på att få se någon form av sammanfattning om vad som beslutades.
Sign In or Register to comment.