Old Ma Chaos, Kårsta Crypt Creeps - Chaos Pact, Undead/Nekromantic
Tänkte inleda målningsforumet med att lägga upp lite bilder på det jag sysslar med för tillfället även om det har gått segt den senaste månaden. Oftast när man lägger upp saker på nätet blir man lite mer peppad att visa att man faktiskt gör färdigt saker. Tidigare har jag ibland lagt upp bilder på talk fantasy fotball (http://talkfantasyfootball.org/viewtopic.php?f=23&t=35941&hilit=lard+painting ) men tänker att denna svenska sida också skall få en dust. Bilderna nedan ligger redan på TFF.
Två lag håller jag på med för tillfället, låt oss titta på dem ett i taget
Old ma Chaos - Chaos pact
Detta är ett lag jag började med utifrån Gaspez djurbeastmens. Ville ha ett bondelag men då beastmännen är så stora fick de bli specialspelare och inte linjemän.
Här är drängarna som skall vara maurauders för laget. Några till är målade men inte fotade.
Djuren är målade men inte fotade. Om folk vill kommer det bilder Det skall bara byggas och målas en miniotaur som passar lagets logga:
Förslag på lämpliga baser till hela laget tas gärna emot. Jag funderar på plöjd åker men vet inte riktigt hur man får till det.
The Chilltown Crypt Creeps - Nekro/undead
I går fick jag zombiemodellerna jag beställde till detta lag för superlänge sedan så nu kanske de äntligen blir färdiga. Positionsspelarna är från WIlly och Meiko miniatures. Ögonen är ett stort aber. Vilken färg tror ni passar? Glödande blå/lila är det jag lutar mest åt.
Alla kommentarer och åsikter tas varmt emot.
Två lag håller jag på med för tillfället, låt oss titta på dem ett i taget
Old ma Chaos - Chaos pact
Detta är ett lag jag började med utifrån Gaspez djurbeastmens. Ville ha ett bondelag men då beastmännen är så stora fick de bli specialspelare och inte linjemän.
Här är drängarna som skall vara maurauders för laget. Några till är målade men inte fotade.
Djuren är målade men inte fotade. Om folk vill kommer det bilder Det skall bara byggas och målas en miniotaur som passar lagets logga:
Förslag på lämpliga baser till hela laget tas gärna emot. Jag funderar på plöjd åker men vet inte riktigt hur man får till det.
The Chilltown Crypt Creeps - Nekro/undead
I går fick jag zombiemodellerna jag beställde till detta lag för superlänge sedan så nu kanske de äntligen blir färdiga. Positionsspelarna är från WIlly och Meiko miniatures. Ögonen är ett stort aber. Vilken färg tror ni passar? Glödande blå/lila är det jag lutar mest åt.
Alla kommentarer och åsikter tas varmt emot.
Comments
Jag gillar också din målarstil. Har du lust att utveckla vilka färger och tekniker du har använt på modellerna?
Ser mer än gärna fler bilder
Teknikmässigt är det ganska enkelt. Vit grundfärg. Målar ett lager grundfärg. Shade på det och sedan 2-3 olika stadier fadning, från grundfärg till ljusare toner. Efter det tar jag och shadar om de partier som ska bli riktigt mörka, typ djupa sprickor, inuti hjälmar och liknande. Sen plockar man ut detaljer, ögon etc. Har inte gjorts på nekrolaget ännu men drängarnas blodskvätt är gjort då.
När tekniken går bra blir det som bröstet på den bruna varulven. Färgen på shaden varierar självfallet beroende på vad det är man målar men brunt tycker jag funkar på det mesta (med vissa undantag, jeanstyget är t.ex. shadat mörkblått). Denna teknik fungerar olika bra beroende på grundfärg, ex fungerade det enligt mig mycket bättre på bruna varulven är på den grå
Vidare har jag någon slags skräck för all form av metalic färg, mest för att jag inte får det att se snyggt ut, så många rustningar etc. har en tendens att bli grå. Gör dem nästan exakt som övriga ytor på gubbarna. Detta skiljer till viss del mina modeller från många andras och ger dem ett "mattare" intryck, nästan lite seretidningsaktigt kan jag tycka. Om jag skulle lära mig NMM skulle det kanske bli bättre, alternativt testa att måla med metalicfärg.
Ska försöka ta lite fler bilder. Dock är ljuset så dåligt i december att de antaligen inte kommer bli så bra/bli för mörka, otydliga. Mitt på dagen kan det gå så bilderna kommer antagligen tas först i helgen.
Här är de vanliga drängarna för Old Ma Chaos farm:
De tre som har lagt på sig lite mer på hullet:
Tre med mutationer, big hand, tentacle och claw.
Och så fyra gårdsdjur. Grisen kommer vara Goblin, Kaninen spelar som skaven, Kycklingen får spela troll och hästen, som inte är färdigmålad kommer vara ogre. Sedan skall det till en tjur och en katt för att alla positionerna skall vara kompletta.
Slutligen tänkte jag visa de sista postitionsspelarna till Chilltown Crypt Creepers också. Mumierna och skelettet är inte färdigmålade helt ännu. Tyvärr var zombierna som jag hade beställt lite för små för att de skulle fungera som spelare till detta lag så jag kommer gå på jakt efter passande zombies igen... suck...
Zombiejakten gjorde att jag fann nedanvisande modeller från Meiko. Ser ut att vara skulterade av Franascilla och då han har gjort större delen av de övriga modellerna (mumier, skellet, wights, fleshgolems) så är ju inte det något problem. Dock lite tråkiga i antalet positioner på armar. Vidare, hur många zombies behöver man? Jag tänkte sikta på 6 stycken så man har så det räcker, men det kanske är att ta i. Om man köper 6 av killarna här under och kompletterar 3 utav dem med nya huvuden, ex. från puppetwar och greenstuffar lite andra skyd mm. så kan det nog se riktigt trevligt ut.
Vad tror ni, är det något att satsa på?
Zombiesarna va riktigt snygga men kan hålla med dig om poserna. Dock är det ju helt ok på zombies.
/thenickeninja
Gillar som fan temat på dina lag i tråden. Snyggt målat är det också!
Angående metall, du kör inte alls med metallicfärger eller? Om inte så måste du lära dig NMM för att det inte ska se ut som gråmålade detaljer. Det blir för platt jämfört med de andra delarna som du ju får till skitsnyggt. Själv passar NMM inte med min målarstil annars vore det nog det första på listan över saker jag borde lära mig.
Bernuz är förövrigt den som gjorde Old Ma Chaos logga i första inlägget, så ingen tror att det är jag som har den talangen...
Ang. NMM har jag tittat på det men det känns för ambitöst, i alla fall för dessa lag. Sak väl försöka ta mig an något sådant i framtiden. Gårdsdjuren har faktiskt lite vanlig metallic färg på sina rustningsdelar, men jag tycker det är svårt att få sådant snyggt. Kan inte någon (Spunk ex) berätta hur man målar rustningar snyggt med metalic färg?
Svårt att förklara men men
Jag gillar redneck-temat starkt. Snyggt målat också. Att dom ser både lyckliga och lite infekterade ut ger nästan en liten grön, varfylld tår i ögat på denna coach till Happily Infected (chaos pact - stockbowl).
Dessa kommentarer har fått mig att basa alla modeller i Old Ma Chaos färdigt och då ska jag bara avsluta målningen av hästen, katten, tjuren samt coachen. När väl det är gjort, vilket jag hoppas på att det kan vara inom en vecka, så kommer bilder här. Zombies är beställda från http://comixinos.com/ men de är sega på att svara och jag vet inte om de är skickade ännu. När de kommer skall även Chiltown crypt Creeps få sig en släng av målarsleven. Annars måste jag visst måla en halflingchef inför nästa säsong av PEBBLe så den kanske kommer upp här innan.
Insåg dock att jag behöver ett lamm i laget när jag såg detta:
Muterade djur FTW!
Vad skulle vara mer passande i ett Chaos Pact bonde lag som Goblin?
Edit: denna fanns visst också. Kanske kan man göra ett helt lag med goblins i djurkostym snart?
<div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"></div></div>
Undead:
Nekro:
@hemlighallaren : Display trayen är väldigt lätt att göra men tog lite tid iom att den är "stor". Hur jag gjorde:
1) Jag gick förbi myrorna och köpte en tavla för 20kr. Ett tips om er lokala myrorna inte har nog bra utbud är att IKILLYA har billiga småramar, RIBBA 20*25 cm tror jag skulle passa utmärkt och den kostar bara 25kr.
2) Plockade loss glaset från ramen hemma.
3) Skar till en bit "foamtray 0,5cm" som passar i ramen istället för glaset. 0,5 cm är lika tjockt som baserna och passar därför utmärkt.
4) Ritade därefter med passare ut var modellerna skulle stå på foamen och skar sedan ut dem med kniv. Tog till lite för lite så fick expandera hålen lite, så om ni gör detta gör hålen 26-27mm för 25mm baser och 31-32mm för 30mm bas. Det syns inte på denna bild men någon enstaka modells hål blev lite ovalt iom att jag expanderade det efteråt vilket jag stör mig på iefter hand.
5) basade allt med sand, grundmålade svart, målade sanden brunt, drybrush med khaki, hade på gräs, målade linjer och sedan blodfläckar. Färdig!
Nu handlar det lite om nästa lag att måla. De jag inte har målade är:
underworld
dark elfs
norse
lizardmen
slann
goblin
ogres
chaos
khemri
high elfs
khorne
Där de översta, underworld och dark elfs, nog är mest aktuella att ge sig på härnäst.
Old Ma Chaos är färdiga förutom att jag måste köpa den där j-la kycklinggoblinen. Om någon skall beställa från comixininos kan ni väl slänga med en sådan till mig. Vill inte betala en massa frakt för bara en liten goblin.... Övriga Chaos Pact spelare lackas ikväll tillsammans med de odöda
Chaos Pact - Old Ma Chaos redo för Super Brawl MMXIV
Kårsta Crypt Creeps - redo för -Gothbowl 2014
Kårsta Crypt Creeps - Nercomantic variationen