Basfärger Chaos pact

Har måla klart laget, förutom framtida mutationer. Så har fixat baserna.

Men efter den gråa massan, vad ska renegades ha? Gul, röd vit?
Goblin - gul, råtta - röd och alv - eh antikvit?

Är big guys alltid gröna blockers?

Vad gör man med star players? Funderar på lila.

I mitt Dark elves lag som jag basat fast inte målat för alla modeller är så pass lika blev runner/thrower blå för att vit blev för lik grå alá stockholmsvit. Kommer motståndaren förvirras sönder?

Comments

  • Jag körde samma färg på alla 3 udda positionals. Sen syns det rätt lätt vem som är vem.
  • Bara det är tydligt mellan olika typer tänker jag. Jag har tex målat baskant grön på ogres i mitt ogrelag även om inte jättemånga skulle förväxla dem med med snotlings.
    Ozts metod att ha samma färg på alven, råttan och Vätten tycker jag också verkar smart för att undvika färgexplosion

  • Jag har inga särskilda färger på baserna för mina Chaos Pact. Tycker det är tydligt vilka positioner som finns (och sticker ut). Det krångliga med dem kan bli skills i ett senare stadie när marauders har en uppsjö olika.
  • coma wrote: »
    Jag har inga särskilda färger på baserna för mina Chaos Pact. Tycker det är tydligt vilka positioner som finns (och sticker ut). Det krångliga med dem kan bli skills i ett senare stadie när marauders har en uppsjö olika.

    mutationer ska väl ändå synas på figuren. big hand har jag aldrig lyckats få snygg som på förhand känns enklast.
  • Finns inga måste men det är ju väldigt roligt om de gör det. Problemet kan ju vara vilka figurer man kör med för om du har figurer med mutationer som inte har fått sin "skill/mutation" än så blir ju det lite förvirrande. Kör man t.ex. plast marauders och konverterar mutationer och byter ut figurerna när det är dags för Claw osv. så fungerar det ju bra.
    Mina gubbar är 2nd ed chaos figurer så jag har en del mutationer på dem som jag inte kommer att ta så behandlar dem som vanliga skills och markerar med gummiband. Tar oftast inga mutationer på marauders dock.
  • Jag är av den filosofin att det är schystare att vara övertydlig vad gäller figurerna och basfärgerna. Jag har själv vid flera tillfällen sett fel på motståndarens figurer som inte var färgkodade, tråkigt när sånt påverkar spelet.

    Big guys brukar jag köra grönt på, utom de som börjar med frenzy/wild animal, som är blå eftersom deras roll på planen skiljer sig ifrån andra big guys.

    De tre renegades är lite knepigare. Dark elfen kan vara vit eftersom den ofta plockar upp bollen i backfield och används som bollhållare. Medan de andra två skulle jag måla gula. Alla tre kan iof vara gula.

    Man kan strunta i att märka ut mutioner och se dem som vanliga skills bara. Man kan också skaffa sig figurer som har en mutation och byta ut när spelaren muteras. Jag magnetiserar mutationer. Brukar vara ena armen (för claw, tentacles, big hand osv) och borra in en magnet någonstans på kroppen (för two heads, tentacles, tail osv). Funkar bra.
  • Jag gillar också övertydligt men på vissa lag (beroende på vilka figurer man spelar med för det laget) så tycker jag det kan vara onödigt t.ex Lizardmen. För chaos pact kan det ju vara DE figuren som kan behöva förtydligas om den är för lik övriga STR 3 figurer. Big guys känns helt onödigt att färgkoda om de inte är väldigt små eller proxade pga annorlunda tema ex. counts as ogre/troll/mino
  • Jag har målat mina baskanter efter Stockbowl rekommendationerna.
    Jag tyckte det blev snyggare med dessa på basen samt lätt att se position hos spelaren.
    På nya GW modellerna känns det mindre viktigt då dom skiljer sig ganska väl. Dock på gamla modeller så har jag sett lag där nästan alla figurer ser lika ut.
    These are the Base Colours we strongly recommend for your players when playing in the StockBowl league.

    Gray/Black - Linemen or equivalent
    White - Thrower
    Yellow - Catcher, Runner
    Green - Blocker (inc. Mummies and Tomb Guardians)
    Red - Blitzer (inc. Berserkers and Wardancers)
    Blue - Striker (inc. Witch Elves and Troll Slayers)
    Purple - Secret Weapons (inc. Assassin)
    Big Guys may use Green, Red, Blue, Purple or Black.
  • tycker grått och vitt blir för likt. svarta för linemen föredrar jag isåfall.
Sign In or Register to comment.