Division spel
Jag tycker än en gång Stockbowl måste byta inriktning när det gäller lottning inför säsonger,det känns lite för ojämt system i min bok.
Ett division spel där dom i högsta divisionen gör upp om bucklan,och där den bästa i dom andra divisionerna går upp en division,och den sämsta går ner en division,måste vara det bästa systemet.
Sen väljer nån att starta om ett lag och börja om på nytt,ja då åker coachen ur den division den var i och nån annan tar coachens plats ,sen får coachen börja om i den lägsta divisionen,då premieras det också att använda sitt lag flera säsonger än att starta nytt hela tiden.
Sen kan man väl ha istället för slutspelsdag,så har man en cup dag som tex chaos-cup eller nått.Fast hur man skulle lösa den cup-dagen vet jag inte.
Vet jag föreslagit detta förr och blivit totalt sågad,så ser fram emot att bli sågad igen,men detta är iallafall vad jag skulle tycka vara roligt.
Ett division spel där dom i högsta divisionen gör upp om bucklan,och där den bästa i dom andra divisionerna går upp en division,och den sämsta går ner en division,måste vara det bästa systemet.
Sen väljer nån att starta om ett lag och börja om på nytt,ja då åker coachen ur den division den var i och nån annan tar coachens plats ,sen får coachen börja om i den lägsta divisionen,då premieras det också att använda sitt lag flera säsonger än att starta nytt hela tiden.
Sen kan man väl ha istället för slutspelsdag,så har man en cup dag som tex chaos-cup eller nått.Fast hur man skulle lösa den cup-dagen vet jag inte.
Vet jag föreslagit detta förr och blivit totalt sågad,så ser fram emot att bli sågad igen,men detta är iallafall vad jag skulle tycka vara roligt.
Comments
Men mina tankar är att man först borde lokalisera vad som gör divisionerna ojämna:
* Antalet spelade matcher för ett lag?
* Hur duktig en coach är (hur han plaserat sig tidigare)?
* Hur bra är ett lag, rent Tier-mässigt?
Att vi bör ha en indelning innan lottning anser jag är viktigt.
Det tror jag alla skriver under om.
Idag har vi ett system där man tittar på antalet spelade matcher, innan lottning görs.
(De lag som spelat en säsong tidigare, pairas i bästa möjliga mån för sig).
Jag tycker att systemet vi har idag är bra.
Men jag tror också att ditt system också kan fungera till med lite justeringar.
1. Låt alltid nystartade lag spela för sig
(Blir det ju dock bara 2 divisioner så blir det ju då "nystartade och resten").
2. Låt 1-3an gå upp samt 1-3 åka ner, men låt fortfarande top 3 i varje divison gå till slutspel.
-
Jag tror dock att lag kommer att bli ojämnt lottade i båda systemen.
Dock så tycker jag att båda systemen är väldigt tydliga och man kan enkelt se vilka man kommer att tänkas få möta, redan innan lottningen sker.
Och ja @Viking, det är inbyggt i detta spel att vissa lag är starkare än andra. Halflings har ofta svårt mot Wood Elfs. När du väljer att spela ogres väljer du en utmaning, och det vet du.
@Viking, jag är öppen för att pröva divisionsspel som du föreslår, men det finns ett antal problem. Som du säger kan vad vi skall göra på slutspelsdagen kan inte vara ett problem. Däremot tror jag det blir ett problem i andra änden. Varje säsong jag spelat i denna liga (14 stycken nu) har det funnits en stor andel nya lag. Och om ett lag hoppar över en säsong, måste det då börja om från lägsta divisionen? Det finns kort sagt ett antal problem med att försöka föra över vår flytande lagstruktur till ett system som bygger på att ungefär samma lag spelar säsong efter säsong.
Att om jag har ett lag, och ändå inte kommer kunna/vilja spela slutspel, så kan jag lämna WO i de sista omgångarna för att på så vis undvika att gå upp i divisioner, där mitt lag i kommande säsong kan få storstryk.
Sen, om man inte tittar på antalet matcher, utan endast placement på prev. season, så blir det också ett problem med Openlag som vill gå in i ordinarie säsong.
Går man efter antal spelade matcher så går inte det på samma sätt.
Detta är iallafall vad jag tycker,och jag tror det skulle bli bättre,man slipper lottning,man slipper kolla statistik,utan säsongerna flyter på med folk som går upp och ner i divisionerna.
Kollade säsongerna bakåt,behövde gå 3 säsonger bak för att se nån annan än jag spela stunty,då var vi 2 goblins,jag är väldigt mkt själv om att spela stuntys i denna liga,inte räknat squig och reserves nu,så kanske bara acceptera att det är så det är för oss stuntys
Hade det inte varit sommar, så hade jag faktiskt spelat Goblins i Season 23.
Det är inte helt omöjligt att jag kommer att spela dom till Season 24 sen.
Men med det sagt, så räknar jag också med att få storstryk oavsett om jag spelar i Rookiedivisionen, eller i en veterandivision.
Räkna med Bounties!
Det viktigaste är att alla har kul, och om detta inte känns kul för dig @Viking, så måste vi försöka hitta ett bättre system.
Divisionsspel är kanske en lösning, men jag tror det leder till en massa andra problem. Vi får försöka hitta någon annan lösning. Förslag mottages tacksamt.
Är vi tillräckligt många under året för att kunna spela baserat på två divisioner utan att det blir för få matcher (eller risk för att det blir för få)?
Bra omtänkt! Jag förlorade i princip alla matcher mina första två säsonger, men efter varje match frågade jag motståndarna vad jag kunde/borde gjort annorlunda. Jag lärde mig massor på det.
Dessutom är jag inte säker på att du kommer sist heller. Mufloo är en klart bättre coach än vad hans tabellplacering förra säsongen visar. Han är en bättre coach än mig till exempel. Det är inget konstigt att åka på ordentligt med däng mot honom om han har ett bättre lag och dessutom en del tur, vilket eran matchrapport antyder.
Major 7 matcher + play-off
Minor 4 matcher + Play-Off
Cup rakt elimination stege
Lag kan då välja major för tyngre lag och vinster
Minor för mer nya lag
Cupen kan alla lag ställa upp i samtidigt som i minor/major
Detta gör att alla hittar sin balans.
Sen kan alla mötas i friendlies eller om det blir en turnering
Och de som vill spela mycket spelar med lag i både minor och major, dock olika.
http://www.malmo.bloodbowlleague.com/?p=se&s=1