Division spel

edited May 2017 in StockBowl
Jag tycker än en gång Stockbowl måste byta inriktning när det gäller lottning inför säsonger,det känns lite för ojämt system i min bok.

Ett division spel där dom i högsta divisionen gör upp om bucklan,och där den bästa i dom andra divisionerna går upp en division,och den sämsta går ner en division,måste vara det bästa systemet.

Sen väljer nån att starta om ett lag och börja om på nytt,ja då åker coachen ur den division den var i och nån annan tar coachens plats ,sen får coachen börja om i den lägsta divisionen,då premieras det också att använda sitt lag flera säsonger än att starta nytt hela tiden.

Sen kan man väl ha istället för slutspelsdag,så har man en cup dag som tex chaos-cup eller nått.Fast hur man skulle lösa den cup-dagen vet jag inte.

Vet jag föreslagit detta förr och blivit totalt sågad,så ser fram emot att bli sågad igen,men detta är iallafall vad jag skulle tycka vara roligt.

Comments

• Jag har inte varit med i diskussionerna som har gått tidigare, gällande just detta ämne.

Men mina tankar är att man först borde lokalisera vad som gör divisionerna ojämna:

* Antalet spelade matcher för ett lag?
    * Hur duktig en coach är (hur han plaserat sig tidigare)?
    * Hur bra är ett lag, rent Tier-mässigt?

Att vi bör ha en indelning innan lottning anser jag är viktigt.
    Det tror jag alla skriver under om.
    Idag har vi ett system där man tittar på antalet spelade matcher, innan lottning görs.
    (De lag som spelat en säsong tidigare, pairas i bästa möjliga mån för sig).

Jag tycker att systemet vi har idag är bra.
    Men jag tror också att ditt system också kan fungera till med lite justeringar.

1. Låt alltid nystartade lag spela för sig
    (Blir det ju dock bara 2 divisioner så blir det ju då "nystartade och resten").

2. Låt 1-3an gå upp samt 1-3 åka ner, men låt fortfarande top 3 i varje divison gå till slutspel.

-
    Jag tror dock att lag kommer att bli ojämnt lottade i båda systemen.
    Dock så tycker jag att båda systemen är väldigt tydliga och man kan enkelt se vilka man kommer att tänkas få möta, redan innan lottningen sker.
  • Nu försöker vi göra så att alla lag får så rimligt motstånd som möjligt, så att vi får massor av jämna matcher. Vi tittar som sagt i första hand på antal spelade matcher. Därför fick vi nu två grupper som främst består av rookielag, men dessutom ett par redraftade som inte gick så bra förra säsongen. Hade dina ogres gått sämre @Viking, så hade du kanske hamnat i en av de grupperna.

Och ja @Viking, det är inbyggt i detta spel att vissa lag är starkare än andra. Halflings har ofta svårt mot Wood Elfs. När du väljer att spela ogres väljer du en utmaning, och det vet du.
  • Jag är starkt emot förslaget, jag hinner dock inte brodera ut det nu. Det blir kanske ikväll eller imorgon. För diskussionens skull: Vad menar ni med problemet med ojämna grupper? Är det att exempelvis grupp X är bättre än grupp Y eller att det är ojämna matcher inom de olika grupperna?
  • edited May 2017
    Ang divisioner, i runda 4 ska mitt lag Firewalkers (div C) möta Brewma Boys (div B) stämmer detta?
  • @DavidD alla i grupperna B och C möter en i den andra gruppen. Du har sex andra spelare i gruppen och sju ronder, så det är rätt logiskt.

@Viking, jag är öppen för att pröva divisionsspel som du föreslår, men det finns ett antal problem. Som du säger kan vad vi skall göra på slutspelsdagen kan inte vara ett problem. Däremot tror jag det blir ett problem i andra änden. Varje säsong jag spelat i denna liga (14 stycken nu) har det funnits en stor andel nya lag. Och om ett lag hoppar över en säsong, måste det då börja om från lägsta divisionen? Det finns kort sagt ett antal problem med att försöka föra över vår flytande lagstruktur till ett system som bygger på att ungefär samma lag spelar säsong efter säsong.
  • @Viking Det vore orimligt att ta hänsyn till vilket typ av lag folk spelar. Divisionsspel kan dock vara intressant men jag är inte så insatt i hur sådant fungerar på ett bra sätt och hur många spelare som behövs för att det skall vara vettigt.
  • edited May 2017
    Ett annat problem med divisioner är även "Sandbagging", som jag misstänker kan förekomma i BB.

Att om jag har ett lag, och ändå inte kommer kunna/vilja spela slutspel, så kan jag lämna WO i de sista omgångarna för att på så vis undvika att gå upp i divisioner, där mitt lag i kommande säsong kan få storstryk.

Sen, om man inte tittar på antalet matcher, utan endast placement på prev. season, så blir det också ett problem med Openlag som vill gå in i ordinarie säsong.

Går man efter antal spelade matcher så går inte det på samma sätt.
  • Äntligen erkänner ni att alla lag är ojämna och att bb inte är rättvist,så varför då sträva efter så jämna grupper som möjligt det är omöjligt.Jag kan spela 5 matcher förlora alla,en annan vinna alla sina fem,varför ska då vi två ses som bäst lämpade att mötas nästa säsong tex,då vi kommer befinna oss på olika plan,antingen kör man tv fullt ut inga krusiduller,eller så kör man divisions spel,där man får dom grupper man platsar i.Om nån då sandbaggar för att inte gå upp en division så ok,fulspel finns ju överallt,även i Stockbowl.Men kom ihåg att det endast är lagen i grupp A som kan vinna hem trofeen inte dom andra grupperna.

Detta är iallafall vad jag tycker,och jag tror det skulle bli bättre,man slipper lottning,man slipper kolla statistik,utan säsongerna flyter på med folk som går upp och ner i divisionerna.
  • Eller kanske är det bara så att jag som gillar spela stuntys får acceptera att jag alltid kommer få det sämre som en extra bonus för att jag handikappar mig själv =)

Kollade säsongerna bakåt,behövde gå 3 säsonger bak för att se nån annan än jag spela stunty,då var vi 2 goblins,jag är väldigt mkt själv om att spela stuntys i denna liga,inte räknat squig och reserves nu,så kanske bara acceptera att det är så det är för oss stuntys =)
  • Viking wrote: »
    Eller kanske är det bara så att jag som gillar spela stuntys får acceptera att jag alltid kommer få det sämre som en extra bonus för att jag handikappar mig själv =)

Kollade säsongerna bakåt,behövde gå 3 säsonger bak för att se nån annan än jag spela stunty,då var vi 2 goblins,jag är väldigt mkt själv om att spela stuntys i denna liga,inte räknat squig och reserves nu,så kanske bara acceptera att det är så det är för oss stuntys =)

Hade det inte varit sommar, så hade jag faktiskt spelat Goblins i Season 23.
    Det är inte helt omöjligt att jag kommer att spela dom till Season 24 sen.
  • z3bb3 wrote: »
    Hade det inte varit sommar, så hade jag faktiskt spelat Goblins i Season 23.
    Det är inte helt omöjligt att jag kommer att spela dom till Season 24 sen.

Men med det sagt, så räknar jag också med att få storstryk oavsett om jag spelar i Rookiedivisionen, eller i en veterandivision.

• Jag formulerade mig fel,skrev inte detta för att få sympati eller att peka ut andra,sorry för det.Man ska spela det man tycker är kul,att ha roligt är det viktigaste
  • Men nu har jag fått gnällt av mig lite och sagt iallafall min åsikt,nu ser vi fram emot en ny rolig säsong.Tack alla för att ni står ut med mitt raljerande =)
  • Viking wrote: »
    Men nu har jag fått gnällt av mig lite och sagt iallafall min åsikt,nu ser vi fram emot en ny rolig säsong.Tack alla för att ni står ut med mitt raljerande =)

Räkna med Bounties!
  • Jag tycker att ditt argument där du säger att det ju faktiskt är ett orättvist spel har en viss relevans, och jag har inte tänkt på det sättet förut.

Det viktigaste är att alla har kul, och om detta inte känns kul för dig @Viking, så måste vi försöka hitta ett bättre system.

Divisionsspel är kanske en lösning, men jag tror det leder till en massa andra problem. Vi får försöka hitta någon annan lösning. Förslag mottages tacksamt.
  • Jag vill bara påpeka att även om man hamnade i den svårare grupp A, så är chansen större att gå till slutspel. Om ingen tackar nej så kommer i praktiken hälften av slutspelsplatserna att gå till grupp A och hälften till grupp B+C. Chansen att femman i grupp A lyckas ta en ytterligare en plats ser jag som mycket liten.
  • Som helt ny spelare som inledde smått i open season 8 ,och blev totalt krossad i reserve bowl mot ett lag från nedre halvan av season 22, kändes det först lite rått att hamna i grupp A. Hade nog hellre börjat ett nytt lag om jag vetat jag blir trolig slagpåse. Nu har jag tänkt om och tror det kan bli den utmaning jag behöver för ta nästa steg.
  • Grupperna skall baseras på laget "på papper" och inte hur duktig coachen som spelar dem är annars blir det en massa godtyckligt som spelar in och ett väldigt konstigt system med dagens upplägg som inte är divisionsbaserat.
    Är vi tillräckligt många under året för att kunna spela baserat på två divisioner utan att det blir för få matcher (eller risk för att det blir för få)?
  • edited May 2017
    Buckan wrote: »
    Som helt ny spelare som inledde smått i open season 8 ,och blev totalt krossad i reserve bowl mot ett lag från nedre halvan av season 22, kändes det först lite rått att hamna i grupp A. Hade nog hellre börjat ett nytt lag om jag vetat jag blir trolig slagpåse. Nu har jag tänkt om och tror det kan bli den utmaning jag behöver för ta nästa steg.

Bra omtänkt! Jag förlorade i princip alla matcher mina första två säsonger, men efter varje match frågade jag motståndarna vad jag kunde/borde gjort annorlunda. Jag lärde mig massor på det.

Dessutom är jag inte säker på att du kommer sist heller. Mufloo är en klart bättre coach än vad hans tabellplacering förra säsongen visar. Han är en bättre coach än mig till exempel. Det är inget konstigt att åka på ordentligt med däng mot honom om han har ett bättre lag och dessutom en del tur, vilket eran matchrapport antyder.
  • Nuvarande system funkar bra. Det är roligare att möta jämna lag i TV än eventuell tidigare placering osv.
  • Angående diskussionens egentliga ämne så ser jag väldigt ogärna ett system där man måste spela ett och samma lag oavbrutet i ett år för att vinna ligan. Jag funderade på om det gick att lösa genom att man, om man ville, kunde få behålla sin divisionsplacering även om man bytte lag eller tog ett uppehåll. Det blev dock bara komplicerat och inte speciellt bra.
  • Mafoc kör
    Major 7 matcher + play-off
    Minor 4 matcher + Play-Off
    Cup rakt elimination stege

Lag kan då välja major för tyngre lag och vinster
    Minor för mer nya lag
    Cupen kan alla lag ställa upp i samtidigt som i minor/major

Detta gör att alla hittar sin balans.

Sen kan alla mötas i friendlies eller om det blir en turnering

Och de som vill spela mycket spelar med lag i både minor och major, dock olika.

http://www.malmo.bloodbowlleague.com/?p=se&s=1
Sign In or Register to comment.