Halfling vs High elf
Jag har spelat halfling i vår lokala liga och det har gått över förväntan. Laget har tagit sig till semifinal, men där möter jag ett high elf-lag. I grundspelet mötte jag samma lag och förlorade då med 1-3. Jag hade absolut ingenting att sätta emot och ingenting jag gjorde fungerade. Och nu skall vi alltså mötas igen. Därför undrar jag om det är någon som har några tips (både offensiv och defensiv) om hur flings besegrar high elfs?
Comments
Halfling-laget fick mycket stryk efter en match mot ett orc-lag (dessutom är jag så dum att jag inte har någon apotekare).
https://fumbbl.com/help:LRB6HalflingSetUp
Halfling Roster
Positional MA ST AG AV Skills Normal Double Price
0-16 Halflings 5 2 3 6 Dodge, Right Stuff, Stunty A GSP 30k
0-2 Treemen 2 6 1 10 Mighty Blow, Stand Firm, Strong Arm, Take Root, Thick Skull, Throw Team-Mate S GAP 120k
1. Treeman Multiple Block, Guard, ST -1 (efter orc matchen)
2. Treeman MA +1, Guard, Break Tackle, AV -1 (efter orc matchen)
3. Fling MA +1, Strip Ball, AG -1 (orcerna igen)
4. Fling Side Step
5. Fling MA +1
6. Fling Jump Up, Side Step
7. Fling
8. Fling Side Step
9. Fling Side Step
10. Fling AG +1
11. Fling
12. Fling
13. Fling
14. Fling
14. Fling
15. Fling
16. Fling
Re-rolls: 5
Apo: nej
Team Value: 1410
High elf-laget ser ut så här.
https://fumbbl.com/help:LRB6HighElfSetUp
High Elf Roster
Positional MA ST AG AV Skills Normal Double Price
0-16 Linemen 6 3 4 8 GA SP 70k
0-2 Throwers 6 3 4 8 Pass, Safe Throw GAP S 90k
0-4 Catchers 8 3 4 7 Catch GA SP 90k
0-2 Blitzers 7 3 4 8 Block GA SP 100k
1. Lineman Dodge
2. Lineman Guard
3. Lineman
4. Thrower MA +1
5. Thrower Accurate, Sure Hands
6. Catcher MA +1, Dodge
7. Catcher Pass Block
8. Catcher Guard
9. Catcher
10. Blitzer MA +1, Strip Ball
11. Blitzer Tackle, Dodge
12. Lineman
13. Lineman Dodge
14. Lineman
15. Lineman
Re-rolls: 2
Apo: ja
Team Value: 1770
Någon som har några tips?
Har du pengar över så att du kan byta spelare innan matchen?
Kör ni med star players i slutspelet?
Kör ni med nya Games workshop reglerna?
Hur mycket pengar har du på banken?
Hur mycket inducement kommer du att få?
1. Jag har 390 000 sparat i pengar (och ändå för snål för att köpa en apo).
2. Ja, vi kör med starplayers.
3. Nej, med de gamla.
4. Vi kör inte med bankregler utan jag har 390 000 i Team Treasury.
5. 1770-1410=360
men spela som om du spelar dvärgar. gå i en cage och mosa allt som kommer nära. kasta bara om du måste och om du måste så fundera en gång till på om du måste.
skulle köpt en apo, sparkat trädet med -st och köpt ett nytt, dumpat 3 rerolls, och sparkat 2 st flings. på det sättet får du 280k till i inducements.
och för 540k skulle jag köpt:
master chef, deeproot, puggy.
edit: hade missat beräkningen i inducements, 280k och inte 250k skulle det vara. inducementspengarna räcker då
Håller med @brocCooLi i allt förutom att jag inte råder dig till att köpa en apo.
Då får du 50k till inducements och kan köpa det som @brocCooLi föreslår (då det annars hade fattats 30k).
Jag tycket dessutom att du ska sparka 'fling 6.
Jump up är inte tillräckligt bra och det är tveksamt om en 'fling med två vanliga skills är värd sin TV.
Foula ofta!!
tyckte jag räknade noga på att det skulle räcka. men visst, apo är ju inte nödvändigt. men tänker det kan vara värt pga +ma träd.
Avskeda treemen 1 och köp ny (-120k) -40k TV
Avskeda fling 14, 15 och 16 för att få plats med star players -90k TV
Kasta 3 rerolls (2 rerolls med cheff räcker gott, resten är endast att skänka bort TV) -180k Tv
Detta ger ett TV på 1100 vilket fortfarande är högt för Haflings, vilket ger 670k i inducements.
Cheff 100k (tar 0-3 rerolls av motståndaren och är grym när din motståndare endast har 2 rerolls)
Zara the Slayer 270k (riktigt bra bollhållare mot alver med St4 och block Dodge)
Deeproot 300k (bra styrka som gör att du kan sikta på att slå ut motståndarens lag inför andra halvlek)
Detta ger 670k inducements vilket är precis vad du har.
Under matchen vill du börja med boll och plocka den med Zara så fort som möjligt. Slå sedan så mycket som möjligt med träden och foula i varje runda med haflings för att minimera antalet alver som är med i andra halvlek. Gå sakta upp med Zara och se till att få med träden så att alverna håller behörigt avstånd. Gör inte mål förrän runda 8 om du inte måste pga att du inte klarar hålla bollhållaren säker. I andra halvlek fortsätter du att försöka decimera alverna. Gör de ett snabbt mål så har du chans att vinna, gör de ett långsamt mål får du slåss mycket vilket ger dig god chans för förlängningen samt att vinna matchen med ett hafling kast i runda 8. Se till att spara en reroll till detta oneturner försök i runda 8 i andra halvlek och tänk på att i förlängningen får man inga nya rerolls så siktar motståndaren på ett långsamt mål skall du inte använda rerolls om det inte är absolut nödvändigt.
Vad möter du i finalen?