Slutspelet, och oväntade skills

edited April 2017 in StockBowl
Slutspelet är nu lottat.

I mailet till de som kunde kvala in berättade jag att jag skulle randomisera fram de skills som inte valts när lottningen ägde rum. Jag markerade detta avsnitt med ett par "OBS!" både före och efter den informationen.

Trots det fick jag nu slumpa fram ett halvdussin skills.

Den stackars Black Orcen som fick Kick-Off Return kanske inte är jättenöjd. Samma coach fick dock Tackle på en Blitzer. En Gutter Runner kanske kan ha glädje av Diving Catch, men det är väl inte en skill jag skulle valt själv. En Amazon Linewoman med Frenzy kanske är bra?

Var detta orättvist? Syftet med hotet var att slapptaskar inte skall få en fördel av att de inte fixar post-game i tid. Det är väldigt förmånligt att veta vad man skall möta när man väljer skills. Och det känns konstigt att det skall kunna löna sig att inte sköta sig. Men samtidigt kanske detta är för hårt.

Vad tycker folkdomstolen?

Comments

• Tror inte det är värt den irritation som kommer att uppstå. Så lite för hårt.
  • @Ozt jag misstänker att du kan ha rätt, det var därför jag startade denna tråd.
  • Hej! Jag är inte nöjd med detta. Det är fortfarande torsdag så vad är grejen?
  • Vidare: varför får man inte rulla skills som vanligt? Finns chans att få dubbelt / höga rolls. Vad gör det att man får "fördel" eller inte, det är ju som när man skillar upp i ligan, man vet ju vad man kommer möta i nästa match.
  • Helt rätt! Man skall inte få fördelar av att sköta sig dåligt, speciellt inte i slutspel.
  • Jag hade min match idag, när jag kom hem några timmar senare och skulle fixa det så har det här alltså hänt...kul.
  • Hade du läst mailet innan du svarade @DavidD?
  • Jag skulle vilja höra mer av de drabbade innan vi avslutar detta. Och gärna från andra med åsikter också.
  • DavidD wrote: »
    Vidare: varför får man inte rulla skills som vanligt? Finns chans att få dubbelt / höga rolls. Vad gör det att man får "fördel" eller inte, det är ju som när man skillar upp i ligan, man vet ju vad man kommer möta i nästa match.
    Skillnaden är att i ligan vet alla i förväg vad de möter, och de kan då anpassa sina val. Här kan bara de som är sena anpassa sig.
  • edited April 2017
    Jag har även fått mail av en till som är missnöjd. Jag vill gärna höra mer. Var detta för hårt? Skall vi ta tillbaka det? Finns det någon helt annan väg?
  • Som ännu inte riktigt drabbad kan jag väl säga att skill-val är en del av post-match och inte en del av pre-match. Tänka kan en ju få göra men det finns gränser ...
  • Hur som helst har jag nu backat. Skillsen är nollade igen. Jag är inte säker på att jag gör rätt här, men om jag hade drabbats hade det känts så trist att det inte är ok, och syftet med vår verksamhet är att det skall vara och kännas kul.

Skynda nu på och fixa allt ni skall, dvs nya skills, behåll/sparka journeymen och gör era inköp och rulla för expensive mistakes.
  • edited April 2017
    Om jag minns rätt så är regeln att man skall rulla skills före lottningen inte ens en nedskriven regel och skall den efterlevas bör det kanske varnas ännu tydligare, tyvärr (andra kanaler t ex). Man kan tycka vad man vill om att en del inte läser sina mejl ordentligt, men uppenbarligen har minst 3 pers inte gjort det och det är ju ett tecken på att infon inte gått fram som det är tänkt. Summa summarum så tycker jag att det är rätt att backa beslutet. Jag skulle ärligt talat gärna se att regeln tas bort, vilket i någon mening såklart inte går eftersom den inte står någonstans (ber om ursäkt om jag har fel på den punkten) ;)

Apropå detta: Om jag vinner min kvart, får jag då vänta in resultatet från kvarten mellan Martin och David innan jag väljer skills?
  • Hmm, knepigt det här. En deadline ska ju hållas men det kändes nog lite väl hårt med slumpade skills. Kanske runda 7 bör avrundas minst ett dygn innan lottningen till slutspelet sker för att alla ska ha tid på sig att välja skills utan att få fördel.
  • edited April 2017
    En viktig orsak till att situationen uppkommit är att NAFC ligger i samma veva som säsongsskifte i år. Vi hade hellre haft en vecka till för säsong 22, men då hade slutspelet sannolikt varit ganska urvattnat.
  • Att ha sista spaldagen på sig att bli klar verkar kanske rimligt i mina ögon. Dagen var ju inte slut när det här hände. Men framförallt kan jag inte sätta skills om inte matchen ar godkänd. Det verkar orimligt att jag kollar mejlen hela kvällen bara för att se att de är satta direkt när den är godkänd . Och jag hade fått mejlet och svarat på det.

Att sen Starbuck ska välja skill på 0spp vet jag inte hur det gick till. Lätt löst då jag har planerat att kicka henne men jag låter henne va nån dag så det finns chans till felspårning. Men om du vill låsa lagen igen får du gärna kicka starbuck först.
  • edited April 2017
    @Meowth det var på grund av att sådana situationer du beskriver kunde uppkomma jag skrev i mailet att ni skulle kontakta mig om ni spelade på torsdag. Och då det redan tidigare hade annonserats att lottningen skulle komma upp kl 22.30, och du fått meddelande att kl 22 var deadline, förstår jag inte varför du utgår från att kl 24 är den viktiga tiden.

@Meowth igen. Tack för catchen på Starbuck. Jag har hittat felet. Om du inte vill sparka henne kan jag ta bort skillen.
  • Som en litet sidospår har det ju förekommit en hel del sparande på resultat för att ingen ska kunna spela på andras resultat inför slutspel.

För att allt inte ska göras momentant alt efter påminnelse är kanske ett glapp mellan sista spelade match/rapporterade match -post game - lottning finnas.

samma taktikhållande på post-game finns ju även mellan rundorna. Dvs att man låter sina skills vara ovalda, medvetet eller ej fram till matchstart, för att på det sätt vinna övertag gentemot motspelaren.

En del är vanligt hyfs/etik men annat kanske bör styras upp.

En "house rule" är kanske att post-game ska vara genomfört senast 24 h innan matchstart (möjliggör att spela matcher innan ny runda officiellt startat istället för senast rundans avslutande). Dock funkar inte det vid slutspel då lottning sker före detta så dör får väl rundan avslutande ses som dead-line.
  • Helt ärligt talat så ser jag inte riktigt problemet med att man låta spelare invänta kvartsfinalslottningen innan man väljer sina skills. Visst gör det att vissa sten-sax-påselag (t ex Amazoner & Dvärgar) generellt drabbas aningen mer än vissa andra lag (som Humans), men so what? Alla bloodbowllag är ändå inte lika bra och jag ser inte att skillnaden som uppstår skapar ett märkbart problem. Amazoner blir kanske totalt sett över en säsong tier 1,05 istället för tier 1. Är det verkligen ett problem?

Denna tråd är ett ganska klart bevis på att regeln att skills måste väljas före slutspelslottning skapar en situation som innebär extraarbete för commish och missnöjda spelare. Det är ett problem.

• Mooselord wrote: »
    Helt ärligt talat så ser jag inte riktigt problemet med att man låta spelare invänta kvartsfinalslottningen innan man väljer sina skills. Visst gör det att vissa sten-sax-påselag (t ex Amazoner & Dvärgar) generellt drabbas aningen mer än vissa andra lag (som Humans), men so what? Alla bloodbowllag är ändå inte lika bra och jag ser inte att skillnaden som uppstår skapar ett märkbart problem. Amazoner blir kanske totalt sett över en säsong tier 1,05 istället för tier 1. Är det verkligen ett problem?

Denna tråd är ett ganska klart bevis på att regeln att skills måste väljas före slutspelslottning skapar en situation som innebär extraarbete för commish och missnöjda spelare. Det är ett problem.

Vad han sa.
    Håller även med Jox. Kan tycka att skills ska vara valda senast kl 1600 samma dag som matchen ska spelas.
    Underlättar så man kan ha en färdig match-rooster att skriva ut och ta med till matchen.
  • Inte för att jag spelar i er liga, men jag kan tycka det är hårt.
    Man kunde kanske poängterat att välja skills är en postsequnce grej och satt en tid efter godkänd match innan ligan eller slutspelet började.
    Jag tror att om vi skulle gjort det i en mindre liga som vår liga så skulle spelare tröttna och lämnat ligan och spelet.
    Hoppas ni får ett trevligt slutspel.
  • Klippt från Our Rules på StockBowls Webbplats:

"Improvement rolls, hiring/firing players (and journeymen), Team Value calculation and Spiralling Expenses are concluded on-line and must be completed before the next league match can commence. It is customary to conclude these online steps as promptly as possible after a match as a show of good sportsmanship to your upcoming opponent."

Det finns alltså redan regler om att det är att betrakta som osportsligt att inte fixa sin post-gamesekvens snabbt.
  • Pellevin wrote: »
    Klippt från Our Rules på StockBowls Webbplats:

"Improvement rolls, hiring/firing players (and journeymen), Team Value calculation and Spiralling Expenses are concluded on-line and must be completed before the next league match can commence. It is customary to conclude these online steps as promptly as possible after a match as a show of good sportsmanship to your upcoming opponent."

Det finns alltså redan regler om att det är att betrakta som osportsligt att inte fixa sin post-gamesekvens snabbt.

Ifall jag vinner min kvartsfinal på måndag, är jag då att betrakta som osportslig om jag väntar in resultatet i Martins kvartsfinal (om den t ex spelas på torsdag) men väljer mina skills rimligt snabbt (exempelvis samma kväll) efter att den matchen är rapporterad?
  • Jag tycker inte det.

Återigen ska man inte straffas för att vara i tid...

Därav mitt förslag att det ska ske inom rimlig tid innan nästa match.
  • Jag håller med Jox och övriga att det ska vara klart i tid så man har koll på vad man möter. Vad sägs om dagen innan? Det förekommer matcher som börjar 12/13 ibland så...

Själv rullar jag så fort jag bara kan iom jag vill veta vilken skill det blir, och överlag vet man ändå vad man kommer att möta då matcherna är utlottade när säsongen börjar.
  • edited April 2017
    Jag är inte övertygad om att en specifik deadline inte skapar mer problem än den åtgärdar. I grund botten tycker jag att det är bra att man gör sina uppdateringar snabbt och jag vet få fall där det är ett problem att någon inte uppdaterar tillräckligt snabbt.

Problemet med att följa nuvarande formulering är att man antingen är osportslig eller "nerfas" av att spela i god tid och det känns inte rimligt.

Möjligen går det att formulera om det till att man förväntas uppdatera laget så snart som möjligt efter att ens egna och blivande motståndarens matcher är rapporterade, eller något i den stilen.

Edit: Det borde kanske vara "så snart som möjligt efter lottning eller då motståndarens match bla bla bla"
  • I min värld borde man som coach kanske få en varning innan dylikt sker. Typ fixa inom 24 timmar eller så slumpar jag.
  • Varning lämnades i form av email, följt av uppmaning att läsa sagda mail via forumet.
  • Hur kommer ni att göra i er liga? Kommer ändra på något till nästa säsong?
  • Vi har ett möte om det på söndag. Efter det vet vi mer.
Sign In or Register to comment.