Slutspelet, och oväntade skills
Slutspelet är nu lottat.
I mailet till de som kunde kvala in berättade jag att jag skulle randomisera fram de skills som inte valts när lottningen ägde rum. Jag markerade detta avsnitt med ett par "OBS!" både före och efter den informationen.
Trots det fick jag nu slumpa fram ett halvdussin skills.
Den stackars Black Orcen som fick Kick-Off Return kanske inte är jättenöjd. Samma coach fick dock Tackle på en Blitzer. En Gutter Runner kanske kan ha glädje av Diving Catch, men det är väl inte en skill jag skulle valt själv. En Amazon Linewoman med Frenzy kanske är bra?
Var detta orättvist? Syftet med hotet var att slapptaskar inte skall få en fördel av att de inte fixar post-game i tid. Det är väldigt förmånligt att veta vad man skall möta när man väljer skills. Och det känns konstigt att det skall kunna löna sig att inte sköta sig. Men samtidigt kanske detta är för hårt.
Vad tycker folkdomstolen?
I mailet till de som kunde kvala in berättade jag att jag skulle randomisera fram de skills som inte valts när lottningen ägde rum. Jag markerade detta avsnitt med ett par "OBS!" både före och efter den informationen.
Trots det fick jag nu slumpa fram ett halvdussin skills.
Den stackars Black Orcen som fick Kick-Off Return kanske inte är jättenöjd. Samma coach fick dock Tackle på en Blitzer. En Gutter Runner kanske kan ha glädje av Diving Catch, men det är väl inte en skill jag skulle valt själv. En Amazon Linewoman med Frenzy kanske är bra?
Var detta orättvist? Syftet med hotet var att slapptaskar inte skall få en fördel av att de inte fixar post-game i tid. Det är väldigt förmånligt att veta vad man skall möta när man väljer skills. Och det känns konstigt att det skall kunna löna sig att inte sköta sig. Men samtidigt kanske detta är för hårt.
Vad tycker folkdomstolen?
Comments
Skynda nu på och fixa allt ni skall, dvs nya skills, behåll/sparka journeymen och gör era inköp och rulla för expensive mistakes.
Apropå detta: Om jag vinner min kvart, får jag då vänta in resultatet från kvarten mellan Martin och David innan jag väljer skills?
Att sen Starbuck ska välja skill på 0spp vet jag inte hur det gick till. Lätt löst då jag har planerat att kicka henne men jag låter henne va nån dag så det finns chans till felspårning. Men om du vill låsa lagen igen får du gärna kicka starbuck först.
@Meowth igen. Tack för catchen på Starbuck. Jag har hittat felet. Om du inte vill sparka henne kan jag ta bort skillen.
För att allt inte ska göras momentant alt efter påminnelse är kanske ett glapp mellan sista spelade match/rapporterade match -post game - lottning finnas.
samma taktikhållande på post-game finns ju även mellan rundorna. Dvs att man låter sina skills vara ovalda, medvetet eller ej fram till matchstart, för att på det sätt vinna övertag gentemot motspelaren.
En del är vanligt hyfs/etik men annat kanske bör styras upp.
En "house rule" är kanske att post-game ska vara genomfört senast 24 h innan matchstart (möjliggör att spela matcher innan ny runda officiellt startat istället för senast rundans avslutande). Dock funkar inte det vid slutspel då lottning sker före detta så dör får väl rundan avslutande ses som dead-line.
Denna tråd är ett ganska klart bevis på att regeln att skills måste väljas före slutspelslottning skapar en situation som innebär extraarbete för commish och missnöjda spelare. Det är ett problem.
Vad han sa.
Håller även med Jox. Kan tycka att skills ska vara valda senast kl 1600 samma dag som matchen ska spelas.
Underlättar så man kan ha en färdig match-rooster att skriva ut och ta med till matchen.
Man kunde kanske poängterat att välja skills är en postsequnce grej och satt en tid efter godkänd match innan ligan eller slutspelet började.
Jag tror att om vi skulle gjort det i en mindre liga som vår liga så skulle spelare tröttna och lämnat ligan och spelet.
Hoppas ni får ett trevligt slutspel.
"Improvement rolls, hiring/firing players (and journeymen), Team Value calculation and Spiralling Expenses are concluded on-line and must be completed before the next league match can commence. It is customary to conclude these online steps as promptly as possible after a match as a show of good sportsmanship to your upcoming opponent."
Det finns alltså redan regler om att det är att betrakta som osportsligt att inte fixa sin post-gamesekvens snabbt.
Ifall jag vinner min kvartsfinal på måndag, är jag då att betrakta som osportslig om jag väntar in resultatet i Martins kvartsfinal (om den t ex spelas på torsdag) men väljer mina skills rimligt snabbt (exempelvis samma kväll) efter att den matchen är rapporterad?
Återigen ska man inte straffas för att vara i tid...
Därav mitt förslag att det ska ske inom rimlig tid innan nästa match.
Själv rullar jag så fort jag bara kan iom jag vill veta vilken skill det blir, och överlag vet man ändå vad man kommer att möta då matcherna är utlottade när säsongen börjar.
Problemet med att följa nuvarande formulering är att man antingen är osportslig eller "nerfas" av att spela i god tid och det känns inte rimligt.
Möjligen går det att formulera om det till att man förväntas uppdatera laget så snart som möjligt efter att ens egna och blivande motståndarens matcher är rapporterade, eller något i den stilen.
Edit: Det borde kanske vara "så snart som möjligt efter lottning eller då motståndarens match bla bla bla"