"End of season" i Stockbowl.

edited April 2017 in StockBowl
Säsongen är inte slut för alla, men för en del av oss så börar nu funderingarna kring "End of Season".
Tycker att det kan vara intressant att se vad personer får för värden och köpa tillbaks sina spelare.
Fyll gärna på i denna tråd om hur era återköp går och funderingar kring "End of Season".

Reglerna finns på Stockbowls hemsida samt här:
http://marmeladov.com/BB/SBAnpassningar.pdf

Middenheim Dolphins:
* Inga spelare har spelat mer än 2 säsonger, så ingen vill gå i pension ännu (alla får dock +1 season).
* Jag har ingen Niggling Injury, så jag behöver inte slå för detta.
* Jag skall slå ifall mina fans tröttnar på laget (slå 2d6 och om det är lägre än min FF så går FF ner med 1d3).
Slår jag detta manuellt, eller sköts det på Stockbowl när Commish/Styrelse avslutar Season 22?
* Räkna ut min kassa:

1000 k (får man i End Season direkt)
+70k (10k för varje spelad match)
+40k (8 TD, 5k för varje TD)
+55k (11 cas, 5k för varje cas)
+40k (sparade pengar)

= totalt 1205k

---

150k , mina 3 rerolls
50k , apo
160k , Ogre med 1 normal skill
90k Thrower med normal skill
80k Catcher med normal skill
110k Blitzer, normal skill
150k Blitzer, skill & +AG
80k Lineman, dubbel

Totalt: 1090k

+2 nya Linemen = 12 spelare

Totalt: 1190k (sparar jag 15k då?)

Spelare jag i så fall väljer att inte ha kvar:

Catcher: -AV
Lineman: -AG
Lineman: 2spp (väljer hellre ny linemen med 0 spelade säsonger, mot lineman med 2spp men närmare pension)
(Sen dog faktiskt en spelare i sista matchen också)

Comments

• Moose & Misfits (ifall jag inte spelar mer matcher i Open Season 8):

1000 k (får man i End Season direkt)
    +10k (10k för varje spelad match)
    +5k (1 TD, 5k för varje TD)
    +10k (2 cas, 5k för varje cas)
    +10k (sparade pengar)

= totalt 1035k

---

Jag har inga skills, så nya spelare som att behålla mina gamla kvittar.

---

Att köpa det lag, som jag just nu har, skulle kosta mig 1050k, så jag måste dumpa något.
    Förmodligen så blir det att dumpa apotekaren och köpa om samma rooster i övrigt (nya spelare, så de slipper 1 past season för aging).
    Då har jag även 35k kvar till sparande för apotekaren.

Alternativet är att försöka spela en match till för +10k för spelad match och hoppas på en cas eller en TD, minst (och winnings), för att kunna köpa tillbaks min apotekare direkt.
  • Alternativt helt nya spelare för att de inte ska ah spelat nån säsong inför nästa re-draft
  • Min plan var ju att bara spela en säsong med Winter Annuals, men nu fick throwern +1 AG, så jag kanske fortsätter med dem trots allt.

1000k får man direkt.
    70k, 7 matcher.
    50k, 10 TD.
    35k, 7 cas (varav få har gett mig några SPP).
    150k sparade slantar.

Totalt 1305k

Att köpa om spelarna plus en tredje catcher skulle gå på 1060k. Lägger man på tre rerolls och en apo så står jag på 1260. Då skulle jag alltså få 45k kvar vilket betyder 5k mindre än jag har nu.
  • Har jag fattat det rätt kan man spela ytterligare en match med ligalaget i form sv reserve rumbles och en squigbowl match.
    Totalt 9 matcher. Stämmer detta?
  • @Jox ja det stämmer.
  • Vad gjorde att ni skippade detta alternativet?
    Pellevin wrote: »
    Om en vecka har vi spelarmöte i StockBowl. Då kommer jag att föreslå att vi kör med 1.2 miljoner, men inget extra för matcher. Dessutom 10k för varje TD och CAS inklusive foul, surf, snubbel etc.

1.2 miljoner utan matchtillägg motsvarar de 20 matcher GW verkar tycka utgör en säsong. Dubbelt värde på TD och CAS är för att vi kör ca sju matcher per säsong. Att ge pengar för foul etc är pga att vi kör BloodBowlLeague, och i det systemet bokförs allt det som CAS, vilket innebär att commishar slipper traggla igenom ett hundratal matcher efter varje säsong, utan bara kan kolla tabellen.
  • Vi kör nu så att alla kan spela nio eller tio matcher. Det innebär att ett genomsnittligt lag har ca 1250 kgp att köpa tillbaka sitt lag för. Det räcker väldigt långt.
  • Blir begränsade lag på sikt. Då kommer nog aldrig "want to retire" få effekt av långsiktigt spelande.

Hur tänker ni kring nästa och säsongen efter.

Vi i Mafoc har valt 1.200.000 + 5.000 /TD och Cas. Då blir det lite mer cash i början (som äts upp av expensive mistakes ifall man sparar) men vi får cash till att se hur effekten av flera säsonger påvekar det längre fram.

• Hela tanken med det nya systemet är väl att lagen skall vara begränsade på lång sikt?
  • edited April 2017
    Jo. Får se hur det ser ut efter tre säsonger när spelarna wants to retire. Det blir intressant.

Edit: vi har några lag som inte gjort många tds eller cas - vilket blir ganska svårt för ett vampyrlag som endast skulle få ihop 70k för matcher och runt 50k för tds/cas. Blir inget kul att göra re-draften på 1.120.000.
  • Jag antar efter några säsonger när då spelare wants to retire och man har begränsad budget så blir det väl så att man får släppa sina key players och köpa en rookie istället från sitt ungdoms lag istället,precis som riktiga lag gör,tror väl det är hela tanken dom är ute efter.Så inte ett lag ska sitta där med 11 bombare och vara untouchably typ ??
  • Som jag tolkar det hela kommer det ju bli svårt att starta en säsong med mer än ~1400. (I snitt 2 cas och 2 TD, 7 matcher) sen kan man ju ha sparat lite pengar alt gjort fler/cas.

Det innebär ju i praktiken att "första säsongens" lag kommer börja på TV1000 och sluta runt TV1400, andra till oändlighetens säsong börja runt 1200-1300 och sluta runt 1600-1700.

På nåt sätt funkar det för mig. Agingregel blir ju bara ett sätt att begränsa min/maxandet lite alt göra det ännu extremare till en viss punkt.

Tendensen först lär ju bli att man köper tillbaka sina freaks och sackar skadade. Efter ett par säsonger kan man ju se lag med ett par "stars" med resten junk.
  • @Jox det låter rimligt, och jag tycker det låter roligare än det gamla systemet. Möjligen hamnar lagen lite lägre i TV än du uppskattat. Hoppas jag.
  • edited April 2017
    .
  • Jag gillar nya reglerna men önskar att de flesta lagen blir balanserade.

Edit: Men vissa lag kan få problem med återköpen.

@jox hur får du ihop 1700 med din ekvation i pengar? 210k är snittet. Att spara mer än 300k är svårt med expensive mistakes.

Säg 3 td + 3 cas i snitt = 280k fortfarande långt från 1600-1700.

• Inte för återköp utan för tv i slutet av säsongen var siffran.
    Vi har en del lag som ligger på 1500 efter sju omgångar. Alltså +500.
    Sen åker de ned igen till typ 1300-1400.
  • Ok. Då hajar jag vad du menar.

Tror det stagnerar vid säsong 3-4 och då kickar effekten av wants to retire in.

Kul att se hur Mafoc, Stockbowl och Tloeg ligorna utvecklas längre fram.

Om man maxar spelarna för den pågående säsongen eller om man bygger för 'långsiktigt' bruk - och får smällen i wants to retire.
  • Hej, som jag förstått det är detta inget som är aktuellt nu va? Med tanke på att alla kört med rookie-lag / bara spelat 1 säsong.
  • Inför nästa säsong kommer alla lag som vill fortsätta efter denna att vara tvungna att återköpas. Dessutom kommer spelarmötet att avgöra vad som skall ske med lag från gamla systemet.
  • Aha, då förstår jag - det är bara för retire. Tror det är ett bra system för att få jämnare lag (även om det innebär att vissa coaches inte kan få tillbaka hela sitt lag).
Sign In or Register to comment.