"End of season" i Stockbowl.
Säsongen är inte slut för alla, men för en del av oss så börar nu funderingarna kring "End of Season".
Tycker att det kan vara intressant att se vad personer får för värden och köpa tillbaks sina spelare.
Fyll gärna på i denna tråd om hur era återköp går och funderingar kring "End of Season".
Reglerna finns på Stockbowls hemsida samt här:
http://marmeladov.com/BB/SBAnpassningar.pdf
Middenheim Dolphins:
* Inga spelare har spelat mer än 2 säsonger, så ingen vill gå i pension ännu (alla får dock +1 season).
* Jag har ingen Niggling Injury, så jag behöver inte slå för detta.
* Jag skall slå ifall mina fans tröttnar på laget (slå 2d6 och om det är lägre än min FF så går FF ner med 1d3).
Slår jag detta manuellt, eller sköts det på Stockbowl när Commish/Styrelse avslutar Season 22?
* Räkna ut min kassa:
1000 k (får man i End Season direkt)
+70k (10k för varje spelad match)
+40k (8 TD, 5k för varje TD)
+55k (11 cas, 5k för varje cas)
+40k (sparade pengar)
= totalt 1205k
---
150k , mina 3 rerolls
50k , apo
160k , Ogre med 1 normal skill
90k Thrower med normal skill
80k Catcher med normal skill
110k Blitzer, normal skill
150k Blitzer, skill & +AG
80k Lineman, dubbel
Totalt: 1090k
+2 nya Linemen = 12 spelare
Totalt: 1190k (sparar jag 15k då?)
Spelare jag i så fall väljer att inte ha kvar:
Catcher: -AV
Lineman: -AG
Lineman: 2spp (väljer hellre ny linemen med 0 spelade säsonger, mot lineman med 2spp men närmare pension)
(Sen dog faktiskt en spelare i sista matchen också)
Tycker att det kan vara intressant att se vad personer får för värden och köpa tillbaks sina spelare.
Fyll gärna på i denna tråd om hur era återköp går och funderingar kring "End of Season".
Reglerna finns på Stockbowls hemsida samt här:
http://marmeladov.com/BB/SBAnpassningar.pdf
Middenheim Dolphins:
* Inga spelare har spelat mer än 2 säsonger, så ingen vill gå i pension ännu (alla får dock +1 season).
* Jag har ingen Niggling Injury, så jag behöver inte slå för detta.
* Jag skall slå ifall mina fans tröttnar på laget (slå 2d6 och om det är lägre än min FF så går FF ner med 1d3).
Slår jag detta manuellt, eller sköts det på Stockbowl när Commish/Styrelse avslutar Season 22?
* Räkna ut min kassa:
+70k (10k för varje spelad match)
+40k (8 TD, 5k för varje TD)
+55k (11 cas, 5k för varje cas)
+40k (sparade pengar)
= totalt 1205k
---
150k , mina 3 rerolls
50k , apo
160k , Ogre med 1 normal skill
90k Thrower med normal skill
80k Catcher med normal skill
150k Blitzer, skill & +AG
80k Lineman, dubbel
Totalt: 1090k
+2 nya Linemen = 12 spelare
Totalt: 1190k (sparar jag 15k då?)
Spelare jag i så fall väljer att inte ha kvar:
Catcher: -AV
Lineman: -AG
Lineman: 2spp (väljer hellre ny linemen med 0 spelade säsonger, mot lineman med 2spp men närmare pension)
(Sen dog faktiskt en spelare i sista matchen också)
Comments
+10k (10k för varje spelad match)
+5k (1 TD, 5k för varje TD)
+10k (2 cas, 5k för varje cas)
+10k (sparade pengar)
= totalt 1035k
---
Jag har inga skills, så nya spelare som att behålla mina gamla kvittar.
---
Att köpa det lag, som jag just nu har, skulle kosta mig 1050k, så jag måste dumpa något.
Förmodligen så blir det att dumpa apotekaren och köpa om samma rooster i övrigt (nya spelare, så de slipper 1 past season för aging).
Då har jag även 35k kvar till sparande för apotekaren.
Alternativet är att försöka spela en match till för +10k för spelad match och hoppas på en cas eller en TD, minst (och winnings), för att kunna köpa tillbaks min apotekare direkt.
1000k får man direkt.
70k, 7 matcher.
50k, 10 TD.
35k, 7 cas (varav få har gett mig några SPP).
150k sparade slantar.
Totalt 1305k
Att köpa om spelarna plus en tredje catcher skulle gå på 1060k. Lägger man på tre rerolls och en apo så står jag på 1260. Då skulle jag alltså få 45k kvar vilket betyder 5k mindre än jag har nu.
Totalt 9 matcher. Stämmer detta?
Hur tänker ni kring nästa och säsongen efter.
Vi i Mafoc har valt 1.200.000 + 5.000 /TD och Cas. Då blir det lite mer cash i början (som äts upp av expensive mistakes ifall man sparar) men vi får cash till att se hur effekten av flera säsonger påvekar det längre fram.
Edit: vi har några lag som inte gjort många tds eller cas - vilket blir ganska svårt för ett vampyrlag som endast skulle få ihop 70k för matcher och runt 50k för tds/cas. Blir inget kul att göra re-draften på 1.120.000.
Det innebär ju i praktiken att "första säsongens" lag kommer börja på TV1000 och sluta runt TV1400, andra till oändlighetens säsong börja runt 1200-1300 och sluta runt 1600-1700.
På nåt sätt funkar det för mig. Agingregel blir ju bara ett sätt att begränsa min/maxandet lite alt göra det ännu extremare till en viss punkt.
Tendensen först lär ju bli att man köper tillbaka sina freaks och sackar skadade. Efter ett par säsonger kan man ju se lag med ett par "stars" med resten junk.
Edit: Men vissa lag kan få problem med återköpen.
@jox hur får du ihop 1700 med din ekvation i pengar? 210k är snittet. Att spara mer än 300k är svårt med expensive mistakes.
Säg 3 td + 3 cas i snitt = 280k fortfarande långt från 1600-1700.
Vi har en del lag som ligger på 1500 efter sju omgångar. Alltså +500.
Sen åker de ned igen till typ 1300-1400.
Tror det stagnerar vid säsong 3-4 och då kickar effekten av wants to retire in.
Kul att se hur Mafoc, Stockbowl och Tloeg ligorna utvecklas längre fram.
Om man maxar spelarna för den pågående säsongen eller om man bygger för 'långsiktigt' bruk - och får smällen i wants to retire.