Reserves Rumble - Silly Season - SquigBowl och systemskifte

edited March 2017 in StockBowl
Hejsan allesamman, det börjar närma sig slutspelstider, och fortfarande finns mycket som är oklart kring det systemskifte vi befinner oss i.

En sådan oklarhet gäller vad som skall spelas mellan ordinarie säsonger. Jag tänker att det kan vara bra med en poll, men kanske först en diskussion kring vad vi egentligen vill. Här skulle det också kunna ingå en diskussion kring hur vi hanterar frågan om vad som händer med lagen som kommer från det gamla systemet.

Men den frågan är både stor och infekterad, så jag tror det är bättre att köra den diskussionen på spelarmötet, och endast tillåta nya lag i SquigBowl samt en eventuell mellansäsong denna gång. Och sedan ta itu med den stora frågan på slutspelsdagen, och låta kommande säsonger utformas enligt de beslut som fattas då.

Vad tycker du?

Comments

• Förslaget låter bra
  • Jag känner att beslut först behöver tas kring ordinarie säsonger och hur/vilka lag som skall tillåtas där framgent.

Sen tror jag att regler för Silly/Open/Squig komma falla naturligt mot ordinarie säsong.

Men spelarmötet kan absolut vara rätt forum.
  • Jag var under intrycket att man fick använda sitt lag som man spelat med i säsong 22, även nu under silly season för att kunna boosta cashen man behöver för att köpa nytt lag,då slutspelslagen får använda slutspelet för att tjäna in massa extra pengar ?
  • edited March 2017
    Mitt förslag:

Vi kör en runda Reserves Rumble. Där får alla lag som inte tillhör top 8 i Season 22, inte längre är med i Open Season 8 (du kan hoppa av för att vara med här), och inte har spelat någon match i gamla systemet, delta. Lottningen kommer att göras helt slumpmässigt med förbehållet att det så långt som möjligt kommer att bli matcher mellan lag som inte tidigare mötts.

I SquigBowl på slutspelsdagen får alla lag som platsar i Reserves Rumble vara med, plus de lag som åkt ur slutspelet i samband med kvartsfinalerna. Som vanligt får varje lag endast spela en match SquigBowl, så vill du spela två måste du se till att du har två nya lag som inte är kvar i ordinarie eller öppen säsong.

Alla matcher i Reserves Rumble och SquigBowl räknas in som matcher i säsongen då det avgörs vad man har med sig till nästa säsong man spelar med sitt lag.

Hur ser ni på detta?
  • @Pellevin: Jag tycker att förslaget låter bra.
  • Det är väl rimligt att så många lag som möjligt får möjlighet att spela lika många matcher inför redraften.

Några följdfrågor som kommer upp för mig.

Reserves rumbles - vad innebär det?
    Kan säkert leta reda på informationen någonstans men för alla förhoppningsvis nya spelare är det bra om det är lätt information.

De lag som spelar i open nu, kommer de kunna vara med i nästa ordinarie säsong och hur kommer deras kassa respektive "antal säsonger" hanteras?
  • Jag har läst och som @jox säger så fattar jag inte riktigt.

Kan man spela mer matcher med sitt lag mellan säsongerna är jag dock på.
    Säg bara till hur och var.
    Tack.
  • Pellevin wrote: »
    Alla matcher i Reserves Rumble och SquigBowl räknas in som matcher i säsongen då det avgörs vad man har med sig till nästa säsong man spelar med sitt lag.

Nu hittar jag inte att vi lagt upp reglerna för redraft på Stockbowl ännu, så det är möjligt att jag inte vet vilka faktiska regler som tillämpas/kommer tillämpas.

Det jag hittar är:

Mellan varje säsong får man köpa ett nytt lag som om det vore nystartat med vissa tilllägg
    - Man får lägga till det man sparat i sin kassa.
    - Man får behålla sin Fan Factor
    - Man får man 10k extra för varje spelad match och 5 k för varje td och cas.
    - Slutspelslagen får vinstpengar dessutom.
    - Man får köpa tillbaka spelare från sin roster till deras värde.
    - Man slår d6 för varje spelare och jämför med hur många säsonger de spelat. Blir det högre kommer de nu och i fortsättningen kräva en engångsumma vid varje ny säsong för att fortsätta: 20K per spelad säsong.

Det skulle alltså (rätta mig om jag har fel), betyda att alla spelare som man vill behålla (antar att man vill behålla spelarna som samlat på sig SPP), kommer klassas som att ha spelat en hel säsong i avseendet för Aging, om man endast spelat en Reserve Rumble ?
  • Betyder att man, för att få bäst utdelning för aging, vore att man använder ett redan spelat lag för säsongen (open el ordinarie säsong), för reserve rumble och/eller squigbowl?
  • edited March 2017
    Jag ser det på det sätt båda föregående talare uttryckt det.

@Jox Reserves Rumble är en minisäsong som består av en enda match. Inga priser delas ut, men allt annat med en match får du: det är kul, dina spelare får SPP, ditt lag får winnings, spelare kan bli skadade, du får mer pengar till redraften.

Om du har ett lag som spelat i en Opensäsong behandlas det på samma sätt som lagen som spelat i den vanliga säsongen.
Sign In or Register to comment.