Taktikproblem #3 - Woodelf stall

edited February 2017 in Taktik och lagbyggen
Tittade på Inforthepains match mot Geggster och tyckte att följande tur var väldigt intressant taktiskt sätt. Jag tror att matchen står och faller på hur man spelar denna tur. Det är första halvlek tur 6 för WE som anfaller och har kommit förbi alla Lizardmen. Hur skall han spela för att göra mål först Tur 8 och inte ge livsfarliga Lizardmen mer än en tur att kontra? Skriv gärna ner vad du skulle gjort och i vilken ordning samt varför.

Extra skills är markerade B för block och T för tackle. Lizardmen har 1 RR och WE har 0.

KBpb8yEwQ-YdcrQ3UL3ojyOdZOXWDxBSkW-qpjDNOJPXAzy8Xj3B0ycEocn5jVZeSEeZcNP6P7iBmHheCa87s97w6kB9BX6WZN0hVJamkRBXyj3AfGfQ6L_W6_tUNh_jECsi3t2LNfPl5uH3W8bRh502Gt0dzvST7oGYuw-zW7oPn8IqvIsJnqmal_2c3JBTPHOhc3CGX-lf-EdonoOkaf4vqXxmLwSV3GTuAdNiIvYEShM4ii6zPdc3NBZRbHjc24G3y9g3kuY2Wq6L0FlfKz8Xq4i3F2FXqmm-ARft5YJzWZouWe7o_ptzq5w5hmiLgfuCCCgeyf_oHdZtNz1xBzqUBYqll5B6rVcf1MPKtfvfEK9po04-WL98mEuvp2ME4lp1RKSzUJt676VLc1hWB7g6dpO8EbGdmtgAGqV8bJgmMadP8UfrjAw5jWhXOh5gjlfcxXSaTgZUvQEcC4h_DVUZesF_jGdD4-TX8Jb6criCds7XpvDMjciWNHmCaM1plpxvnBlPHgZQjkoL5dhC_-Afyb1fOPy5dUuk6uhZ0T00XFBB0_prjYFJUsuvrgw6tJ5dM2hu1Xb__3pwhU8JyedCkouTOcRYk19zC_1FThNcHCIX2d0A=w1022-h506-no

Comments

• edited February 2017
    jag är ingen expert över huvud taget på´dessa lag men jag tror jag skulle sprungit med N5 mot endzone och sen stannat på U2,följt upp med L4 så långt det går tror han har 6 i move så till R4,A9 till H10,bara ställa upp H5 och take one for the team hoppas han soakar en RR,sen är det ju i mina ögon bara tärningsslag kvar,Tremeen till K11,sen foula M5 med M7 vid N4,sen C12 skulle jag dodge och ställa vid I10,som avslutning försöka blitza I6 med I13,som sagt är värdelös med dessa lag,tror det finns massvis med bättre moves =)
    då i förhoppning man lyckas med alla slag såklart =)

rolig grej dock =)
  • fast för att vara ärlig hade jag gjort mål istället men frågan var stalla =)
  • Vill man stalla så måste man tyvärr vara beredd att markera en del saurusar, antingen i runda 6 eller 7. Man bör också vara beredd på att man kanske får dodga in i mål till oddsen 35/36, målet är alltså inte att hindra en markering av bollhållaren under ödlornas runda 7, (så länge som det inte görs av kroxigoren). Om man inte kan skydda bollhållaren ordentligt, så bör man göra sin TD i runda 7.

Säkra saker först! N5-U2, M7-M11, L4-N5, A9-I3 och trädet försöker gå till I7. Nu måste wardancern försöka blitza skinken på H9 från G8, och stanna på H8, H9 eller helst I9 beroende på attackens resultat. H5 försöker därefter ta sig till L4 (via 2 st dodge och en GFI). Om Dodge-skillen används vid det första försöket så får man vackert nöja sig med K2.

Om H9 bara blev knuffad till H10 så får I11 blocka denne till G9 utan follow, annars försöker han trots kroxigorens svans att ta sig till L6 och foula M5 med en eller två assists. I13 står still om inte I11 blockade. Annars blir det han som får försöka foula.

Nedan kommer jag att utgå från att allt gick hyfsat bra. Det är inte så intressant med en analys där wardancern rullade en dubbeletta på första dodgen.

Fördelar: Utan blitz eller 5+ dodge, så kan bara L13 komma inom blitzavstånd till bollhållaren (av de större ödlorna). Att markera bort honom och t.ex. kroxigoren i runda 7 borde vara enkelt om än smärtsamt. Samtliga tre skinks kan vara farliga, men med lite tur så fälldes H9 och är för långt bort för att hjälpa till på allvar, speciellt som han står i wardancerns Tackle. M5 blev foulad, så han är kanske stunned eller värre. I6 börjar förhoppningsvis sin runda bredvid ett träd och måste klara en dodge.

Nackdelar: De stora riskerna är I11s aktiviteter, dvs en 3+ dodge samt risken att han blir utvisad. Även H5 kan snubbla på sin GFI, men jag tycker att den är värd att göra. Jag vill inte placera A9 på I4 p.g.a. att H6 kan få tre tärningar med block efter en push.
  • Frågan är också om det är vårt att foula i första halvleken. Att tappa en alv på utvisning och spela 10 vs 11 när ödlorna får bollen kan bli tungt.
  • Instämmer. Jag tycker egentligen inte att det här är ett bra läge för att stalla till runda åtta. Bättre att skydda sina tillgångar, tvinga motståndaren till några rolls och bara gripa chansen om motståndaren sedan inte lyckas så väl med dessa. Har man valt att sikta på på runda åtta så måste dock M5 sova lite till, för annars är det troligen bara 3+, 3+, 2+, 2+ för att markera bollhållaren redan i runda sex. Kom ihåg att bollhållaren bara har styrka 2.

Det är dock inte så illa med en foul tycker jag. Spelarna kostar nästan lika mycket, men skinken är ofta viktigare för ödlorna än en linjeman är för alverna. I slutändan beror det på hur bänken och skadorna ser ut. Poängen med foulen är dock taktik, inte strategi (eller med andra ord: positioneringen är viktigare än att skada motståndaren).
  • Min klassiska replik på en sådan fråga är alltid, bättre att göra mål och tvinga motståndaren att göra mål än att misslyckas med att stalla.
  • Detta är ett av få tillfällen jag håller med min bror, men nu är det så att han har rätt :D
  • Efter att tittat på denna länge så kommer jag inte på något bra sätt att stalla på. Det jag tror är bäst är att flytta ner bollhållaren till mitten av plan nära endzone och sedan testa att göra en screen nära mittlinjen, med trämannen som en av pjäserna. Förhoppningsvis missar motståndaren något tidigt långt upp i plan så man kan stalla, annars är det bara att göra mål. Gör man en djup screen, dvs nära bollhållaren nära endzone kommer motståndaren automatiskt komma så nära att man måste göra mål turen efteråt, ffa då vi inte har RR.
Sign In or Register to comment.