Taktikproblem #3 - Woodelf stall
Tittade på Inforthepains match mot Geggster och tyckte att följande tur var väldigt intressant taktiskt sätt. Jag tror att matchen står och faller på hur man spelar denna tur. Det är första halvlek tur 6 för WE som anfaller och har kommit förbi alla Lizardmen. Hur skall han spela för att göra mål först Tur 8 och inte ge livsfarliga Lizardmen mer än en tur att kontra? Skriv gärna ner vad du skulle gjort och i vilken ordning samt varför.
Extra skills är markerade B för block och T för tackle. Lizardmen har 1 RR och WE har 0.
Extra skills är markerade B för block och T för tackle. Lizardmen har 1 RR och WE har 0.
Comments
då i förhoppning man lyckas med alla slag såklart
rolig grej dock
Säkra saker först! N5-U2, M7-M11, L4-N5, A9-I3 och trädet försöker gå till I7. Nu måste wardancern försöka blitza skinken på H9 från G8, och stanna på H8, H9 eller helst I9 beroende på attackens resultat. H5 försöker därefter ta sig till L4 (via 2 st dodge och en GFI). Om Dodge-skillen används vid det första försöket så får man vackert nöja sig med K2.
Om H9 bara blev knuffad till H10 så får I11 blocka denne till G9 utan follow, annars försöker han trots kroxigorens svans att ta sig till L6 och foula M5 med en eller två assists. I13 står still om inte I11 blockade. Annars blir det han som får försöka foula.
Nedan kommer jag att utgå från att allt gick hyfsat bra. Det är inte så intressant med en analys där wardancern rullade en dubbeletta på första dodgen.
Fördelar: Utan blitz eller 5+ dodge, så kan bara L13 komma inom blitzavstånd till bollhållaren (av de större ödlorna). Att markera bort honom och t.ex. kroxigoren i runda 7 borde vara enkelt om än smärtsamt. Samtliga tre skinks kan vara farliga, men med lite tur så fälldes H9 och är för långt bort för att hjälpa till på allvar, speciellt som han står i wardancerns Tackle. M5 blev foulad, så han är kanske stunned eller värre. I6 börjar förhoppningsvis sin runda bredvid ett träd och måste klara en dodge.
Nackdelar: De stora riskerna är I11s aktiviteter, dvs en 3+ dodge samt risken att han blir utvisad. Även H5 kan snubbla på sin GFI, men jag tycker att den är värd att göra. Jag vill inte placera A9 på I4 p.g.a. att H6 kan få tre tärningar med block efter en push.
Det är dock inte så illa med en foul tycker jag. Spelarna kostar nästan lika mycket, men skinken är ofta viktigare för ödlorna än en linjeman är för alverna. I slutändan beror det på hur bänken och skadorna ser ut. Poängen med foulen är dock taktik, inte strategi (eller med andra ord: positioneringen är viktigare än att skada motståndaren).