Starkaste lagen till EuroBowl 2017

edited January 2017 in Taktik och lagbyggen
Detta är en klassisk fråga för alla som är intresserade att delta i EuroBowl. Vilka lag är de bästa med de regler som spelas? Nu när vi vet att reglerna är samma som Eurobowl 2016 kan vi börja uttala oss om vilka som är bäst. Jag tycker exempelvis Chaos Pact fungerar men inser att alla inte delar min mening i detta. Det är ju viktigt att tänka på detta, dels för att välja vad man vill spela och dels för att kunna förbereda sig på vad man kommer att möta.

För att få input kan man hitta vad andra länder tänker. England exempelvis som vunnit EuroBowl några gånger har en tråd på deras Team England forum där detta diskuteras, se: http://teamengland.freeforums.org/portugal-eurobowl-rules-which-are-the-best-8-races-t366-20.html

En summering av deras åsikter hittills är:
* De verkar se en kärna av 4 lag som de absolut bästa: Wood Elves, Undead, Lizardmen and Dark Elves

* 2 lag som konkurrerar om plats 5-6 nämligen: Amazon and Dwarf

* Därefter tycker de följande lag konkurrerar om de två sista platserna i deras uppställning: Norse, Elves, Humans, Chaos Dwarfs, Necromantic, Skaven, High Elves and Orcs

Vad tycker ni?

Comments

• edited January 2017
    High Elves var intressant att se på listan. Har de motiverat det lagets närvaro? Jag hade gissat att det inte platsade.
  • Jag har absolut inte räknat på det, utan det är bara en känsla.
    Men det kändes som att Orcs var betydligt mer representerade 2016 än Amazoner?
  • På Eurobowl var det 7orchlag och 6amazonlag, så ingen jätteskillnad.
  • Mooselord wrote: »
    På Eurobowl var det 7orchlag och 6amazonlag, så ingen jätteskillnad.

Ah, okej... Ja då var det något jag fick för mig.

• z3bb3 wrote: »
    Ah, okej... Ja då var det något jag fick för mig.

Det var betydligt fler orcher än amazoner på EuroOpen i alla fall :)

• Jag tycker att det är väldigt bra att komma fram till vilka lag som klassas som bäst i detta formatet och jag håller med om att Wood Elves, Undead, Lizardmen och Dark Elves känns riktigt starka. Med EuroBowl reglerna tycker jag helt klart att Necromantic även ligger bland de bättre, Lycos som kom bäst i EuroBowl spelade ju tex Necromantic.

Problemet jag ser är att vi i Sverige inte har lika stort utbud av spelare som är duktiga på många olika raser som tex England. Sverige har tex ingen spelare med en NAF ranking över 165 för Amazon, vilket förmodligen gör att Sverige inte kommer kunna ha med någon Amazon spelare på EuroBowl om ingen visar framfötterna med dessa.

Det jag vill komma till med detta är att jag tror det är bättre att spela någon ras man är bekväm och duktig med än en ras som är marginellt bättre som man inte har så stor erfarenhet av. Detta ger att team Sweden kanske inte kommer ha med de raser som vi ändå tycker är bäst utan de raser som vi är bäst att spela med vilket ger att Chaos Pact mycket väl kan komma med.
  • Här är fö Tysklands träningsgrupp på Fumbbl inför Eurobowl. Där kan man se vilka lag de tränar på och vilka skills de valt: https://fumbbl.com/p/group?op=view&group=9941
  • Lard wrote: »
    Här är fö Tysklands träningsgrupp på Fumbbl inför Eurobowl. Där kan man se vilka lag de tränar på och vilka skills de valt: https://fumbbl.com/p/group?op=view&group=9941

Är det någon som vet hur vi gör en sådan grupp för oss svenska spelare så att vi kan träna även på fumbbl?
  • Jag kan tänka mig att fixa en sådan
  • Hur ser jag vilka skills de valt? Jag får upp deras rostrar, men utan skills.
  • Gå in på laget och klicka på "Team Options" (ovanför cost)
  • Är det fastställt att human catchers kommer att kosta 70kgp?
  • Lard wrote: »
    Jag kan tänka mig att fixa en sådan

Det skulle vara väldigt uppskattat. Gärna med EuroBowl reglerna om det går, annars med 1100 TV och 3/6 skills
  • Pellevin wrote: »
    Är det fastställt att human catchers kommer att kosta 70kgp?

Nej
  • human catchers ska väl kosta 60kgp?
  • Inte om det är samma regler som 2016.
  • ah, du tänker så.
    jag tänkte att 'samma regler' var skills för vilka tiers osv. inte t.ex. kostnad på human catchers osv.
    men du har en poäng.
  • Lite off topic men nu finns det info om vilket hotell i Porto vi skall spela på. Detta finns på eurobowl.eu och den 6 februari kommer det info om betalning och anmälan öppnar.
  • Måste de inte ändra till 60k?

Vore konstigt om EuroBowl/Open inte var en NAF-godkänd turnering?
    (Nya regler för NAF-turneringar från och med 1 feb 2017)
Sign In or Register to comment.