PellevinBowl II - önskar input

edited January 2017 in Turneringar
Hejsan allesamman. Hade tänkt att köra en liten turnering i samma anda som förra årets Necronomican Bowl. Tyckte den var kul, men för dålig för tier ett. Så nu har jag snickrat ihop ett försök till version 2. Tar gärna emot input innan jag reggar den hos NAF. Så här ser den ut nu: http://marmeladov.com/BB/PB2.pdf.
«13

Comments

  • På vilket sätt är det bättre för tier 1 nu? Jag ser ingen ändring till deras fördel efter att ha skummat snabbt.
  • De är inte längre uteslutna från att stacka två skills på en spelare.
  • Om human catchers är billigare än förra året kanske humans borde vara högre upp i listan över lag nu.

    Ogrebonusen och halflingbonusen låter väl bra i mina öron, men jag kan ha fel. Ni som spelat Stockbowl Silly Season har bättre koll :)
  • Möta 16 spelare är svårt... Även om det har ST1 ger de fortfarande assists
  • Planen är att det skall vara en fet boost. Om det ser väldigt bra ut får du väl spela Ogres :)

    Jag har mött det med humans, och det var jätteroligt, och jämnt. Matchen slutade med att en lineman skickade en long bomb rätt i famnen på Puggy, och det ledde till en rättvis seger med 2-1.
  • Går det igenom NAFs granskning av turnerings reglerna så det blir NAF-rankat?
  • kanske mina ogres kommer dyka upp,ska kolla om det är en jobb helg först
  • Hejsan. Körde silly season med de där ogres-reglerna, det var kul men inte helt op tycker jag.
    Första matchen hade jag bara 14 spelare, andra matchen fick jag ihop till 16. Vann båda, mot humans och PRO elves.
    Fem av mina snots har diving tackle, tror det hade större inverkan faktiskt.
    Inget av motståndet hade särskilt mkt tackle (eller ens block för den delen) så snotsen fick vara kvar ovanligt länge.
    Med det sagt så är den här regeln nästan bars fördel första driven, sen ligger snotsen i cas-boxen.
    Här är det laget om ni vill kika mer i detalj på matcherna: http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ma&so=t&t=suf
    Det kan ju ha spelat in att jag dött med tre ogres i laget och bara hade tre att delta med. De som har svårast är nog dash. Ett block (eller tackle) heavy lag får nog en svettig första drive, tills det att de fått ut lite snots
  • @Lard Jag hoppas det. Annars måste jag modifiera reglerna.
  • Prisexempel vid 30 deltagare:

    Inkomst 40kr x30 = 1200kr
    150-200% blir prispengar (1800-2400kr).
    Winner gets 45% = 810-1080kr.

    Kanske är den potten du vill ha, men ett förslag är annars att fördela detta på top 3 ?
  • Pellevin wrote: »
    Planen är att det skall vara en fet boost. Om det ser väldigt bra ut får du väl spela Ogres :)

    Jag har mött det med humans, och det var jätteroligt, och jämnt. Matchen slutade med att en lineman skickade en long bomb rätt i famnen på Puggy, och det ledde till en rättvis seger med 2-1.

    Det var en jäkligt rolig match! Spännande när det kan gå vilket håll som helst på slutet.
  • @z3bb3 det kanske är för mycket till vinnaren. Har du något annat förslag till prisstruktur?

    @Zeke73 ja det var en skitkul match!
  • Jag kanske räknas till de konservativa BB-spelarna men jag skulle nog sätta cap´en på Ogres på 14 spelare på plan och bara den ena fördelen för halflings eller åtminstone minska fördelen med landningarna till +1 på slaget.

    Skall försöka ta mig till turneringen och vara med!
  • edited January 2017
    Skabb kommentar, den 24:e är fredagen. Borde det inte vara den 25:e, för tydlighetens skull?

    Roligt med lite andra regler. Har dock inte kollat igenom tillräckligt för att bedöma lagens olika startpengar.

    Håller för övrigt med coma. Att automatiskt landa är lite väl bra. +1 låter rimligare och 14 spelare känns fortfarande bra. 13 skulle nog också räcka.
  • edited January 2017
    Datumet i slutet är fel. Lördagen är 25 februari. (edit, doh! Pedda kom före mig)

    +1 på att halflings kanske bör få +1 på landningar snarare än autolyck.
    Jag tycker däremot at 16 spelare för ogre låter kul.

    edit 2: Är inte goblinernas boost litet klen i förhållande till halflings och ogres?
  • Duckwing wrote: »
    edit 2: Är inte goblinernas boost litet klen i förhållande till halflings och ogres?

    Dessutom är den inte lika tematisk. De skulle kunna få något som påverkar deras bribes. T.ex att de får tillbaka alla bribes efter första halvlek?

  • Oj, ingen aning.
    Kanske beror lite på hur många deltagare det blir / man förutspår att det blir.

    Kör man struktur 20%, 15%, 10% på 30 deltagare, så blir det:

    20% 360kr - 480kr
    15% 270kr - 360kr
    10% 180kr - 240kr

    Jag vet inte om du tycker att den prisbilden är bättre eller inte.
  • Vad tror ni om att låta gobbos ha silver Tounge på alla secret weapons?
  • @z3bb3 jag kommer med ett nytt förslag inom kort. Tack för att du påtalade detta.

  • Pellevin wrote: »
    Vad tror ni om att låta gobbos ha silver Tounge på alla secret weapons?

    Vad innebär silver tongue?

  • @Duckwing Det är denna variant på sneaky git: The player is a sneaky silver tongued git. Whenever you roll for K.O. recovery, you may also roll a d6 for each sneaky git who is currently sent off. On a 4+ the penalty is revoked, and he may return to play provided that he isn’t KO’d or injured. To track the status of a git who is both injured and sent off, simply place him prone in the proper box of the dug-out.
  • Pellevin wrote: »
    @Duckwing Det är denna variant på sneaky git: The player is a sneaky silver tongued git. Whenever you roll for K.O. recovery, you may also roll a d6 for each sneaky git who is currently sent off. On a 4+ the penalty is revoked, and he may return to play provided that he isn’t KO’d or injured. To track the status of a git who is both injured and sent off, simply place him prone in the proper box of the dug-out.
    Den var inte dum!
  • alltså jag önskar att alltid lyckad landning för flings är kvar. men det är för bra.
    +1 på landningen som flera andra sagt är tillräckligt bra bonus.
  • edited January 2017
    brocCooLi wrote: »
    alltså jag önskar att alltid lyckad landning för flings är kvar.

    Ingen är förvånad :)

    Halflings: +1 på landning (ingen extra pass)
    Goblins: CRP+ version av Sneaky Git (gratis, dvs att alla vapen har den från början?)
    Ogres: 14 spelare på plan

    Tycker jag låter som rimliga bonusar, men inte för bra.
    (Dock bör man kanske kolla hur många ogres plus star players ett ogre lag får ihop. 14 kan också bli för mycket om 50% har ST>1)
  • pedda wrote: »
    (Dock bör man kanske kolla hur många ogres plus star players ett ogre lag får ihop. 14 kan också bli för mycket om 50% har ST>1)

    går ju att lägga in någon skrivelse om att minst x st måste vara snotlings eller liknande för att tackla det eventuella problemet.
  • En annan variant är att låta en halfling alltid landa lyckat så länge han inte har bollen.
  • Jag uppskattar all input. Kommer inom kort med ett nytt försök med ändrade regler för stuties och modifierad prisstruktur.
  • Att byta helg på hela konventet skulle göra allt ännu bättre
  • Jag känner samma sak för nästa helg i Lidköping :P
  • Pellevin wrote: »
    Jag känner samma sak för nästa helg i Lidköping :P

    byt helg på din mammas födelsedag istället?
Sign In or Register to comment.