Skeggi Dodgers - The Manazon Team
Har startat ett Amazon team för första gången någonsin i mitt Blood Bowl liv och det känns som dom är som jag trodde, nästan brutna ;-)
Har dock 2 vinster, en oavgjord och en förlust.
Vinst 3-0 mot Napapiiri Huskies (Norse) och 2-1 vinst mot Hergig Broncos (Human)
Oavgjort 2-2 mot Dark Awakening (Chaos Pact), men jag kunde ha stallat ut och säkert vunnit 2-1, men bjöd till på lite match då jag kanske kan ha hopp att få dem i ett slutspel :-)
Förlust 1-2 mot Khazâd ai-mênu (Dwarf) och jag möte dem tidigt bara för att få det gjort, men tog faktiskt ledningen med 1-0 i andra halvlek, kunde dock inte hålla tätt med 6 man på planen. Skall spela "taktiskt" för att endast få dem i en eventuell final.
Två teams kvar att spela mot, innan slutspelet drar igång. Philaelphia Eagles (Wood Elf) med en redan bruten spelare!!! Wardancer 9447 (alltså två första skill-ups är MA och ST) samt Green Bay Slackers (Human)
Så här ser Skeggi Dodgers ut efter 4 matcher:
Blitzer: Guard (6 spp)
Blitzer: Guard (10 spp)
Blitzer: Mighty Blow, Tackle (18 spp)
Blitzer: (0 spp)
Catcher: MA5 (3 spp) (tänkte ha denna kvar som en LOS spelare, Wrestle som skill-up, tror inte Catchers är en viktig spelare i ett Amazon team. Vill ha Side Step, annars hade jag haft två lineman och inte catchers)
Catcher: (3 spp) (Block och Side Step som skills)
Lineman: Wrestle (6 spp)
Lineman: Block (11 spp)
Lineman: (2 spp)
3x Lineman (0 spp)
Rerolls: 4
Fan Factor: 3
Apothecary: Yes
Kom gärna med förslag och tips!!! Vi kör bara "rookie" teams så inga monster motstånd denana säsongen :-D
Har dock 2 vinster, en oavgjord och en förlust.
Vinst 3-0 mot Napapiiri Huskies (Norse) och 2-1 vinst mot Hergig Broncos (Human)
Oavgjort 2-2 mot Dark Awakening (Chaos Pact), men jag kunde ha stallat ut och säkert vunnit 2-1, men bjöd till på lite match då jag kanske kan ha hopp att få dem i ett slutspel :-)
Förlust 1-2 mot Khazâd ai-mênu (Dwarf) och jag möte dem tidigt bara för att få det gjort, men tog faktiskt ledningen med 1-0 i andra halvlek, kunde dock inte hålla tätt med 6 man på planen. Skall spela "taktiskt" för att endast få dem i en eventuell final.
Två teams kvar att spela mot, innan slutspelet drar igång. Philaelphia Eagles (Wood Elf) med en redan bruten spelare!!! Wardancer 9447 (alltså två första skill-ups är MA och ST) samt Green Bay Slackers (Human)
Så här ser Skeggi Dodgers ut efter 4 matcher:
Blitzer: Guard (6 spp)
Blitzer: Guard (10 spp)
Blitzer: Mighty Blow, Tackle (18 spp)
Blitzer: (0 spp)
Catcher: MA5 (3 spp) (tänkte ha denna kvar som en LOS spelare, Wrestle som skill-up, tror inte Catchers är en viktig spelare i ett Amazon team. Vill ha Side Step, annars hade jag haft två lineman och inte catchers)
Catcher: (3 spp) (Block och Side Step som skills)
Lineman: Wrestle (6 spp)
Lineman: Block (11 spp)
Lineman: (2 spp)
3x Lineman (0 spp)
Rerolls: 4
Fan Factor: 3
Apothecary: Yes
Kom gärna med förslag och tips!!! Vi kör bara "rookie" teams så inga monster motstånd denana säsongen :-D
Comments
Guard på alla blitzers är lite av ett måste också.
Intressant sätt att bygga catchers är med block och sedan kick off return för goda chanser att snabbt få tag på bollen när du ska anfalla.
Tror inte att amazoner kan ha ett vettigt passing game med 2 catchers a la 6 MA.
Det blir block, side step, fend
Thrower 1: Block, Leader
Thrower 2: Block, Sure Hands, Hail Mary
Gillar @skoberget`s förslag på catcher med Block och KOR. Då de är ganska långsamma överlag så är en bra positionering första rundan ganska viktig. Samt att KOR ganska ofta ger dem en chans att ta emot bollen som sparkas så får du mer användning för Catch.
Throwers skulle jag strunta helt i men har inte spelat dem i ligaformat alls så vad vet jag. Bra med wrestle på lines
Thrower Captain: Block + Leader
Extra reroll... Men tänker man djupt så är det bara 10k som skiljer.
Reroll + lineman = 100k
Thrower + leader = 90k
Känner att en thrower MÅSTE ge mer!!!
Block + Leader + Sure Hands + Hail Mary + Kick
När jag förlorade mot dvärgarna så hade jag önskat mig Hail Mary!!! Försökte gömma mig och hade jag haft en player med HMP så hade jag "puntat" över bollen och ingen dvärg hade kunnit ställa om spelet.
Har HMP på en slann lineman :-D
Bra att ha vid två turns TD - hoppa över motståndaren och ställ upp en "mur". Sen skicka HMP och i nästa turn tar en AG4 catcher upp den och scores!!! :-)
Endast woodelfs kvar att möta inför slutspelet... och nu gäller det att vara taktisk!!!
Vi får se var dvärglaget hamnar, det påverkar ju om man vill vinna eller förlora sista matchen ;-)
Blitzer 2 har nu både Guard och Mighty Blow
Alverna gjorde en td halvt in i första halvlek, sen kunde Manazonerna kvittera och få ut den enda tackle spelaren på en foul. Blev utvisad och wd fick badly hurt!!! Excellent, ingen apo, ingen tackle
Sen grindade manazonerna ner alverna och matchen slutar 2-1 till Skeggi Dodgers.
Jag fick tre spelare utvisade!!! Rekord!!!
Serievinnare i Rookie och får humanlaget Hergig Broncos i semi-finalen. De har en ogre med guard, två catchers med wrestle, en tackle blitzer, en block lino samt dirty player lino.
More to come!!!
Jag köpte in en thrower (bygga en sure hands, block, leader spelare).
Funderade starkt på att köpa in en wizard för då hade Broncos bara fått 140K i inducements, men rädslan för dirty tricks cards gav mig kalla kårar, men överraskande köpte Broncos in en Bribe och jag tog två kort (12 spelare på planen samt greased shoes) och blev nöjd
Fick glädjen att börja ta emot bollen och skickade direkt in den tolfte spelaren. Humanlaget (Daniel) gick loss med sin dirty player spelare!!! Foul i varje turn, INGA DUBBLA!!! Han fick 3 spelare, varav en blev BH (min enda Tackle, Mighty Blow) så jag använde apon på det. Sen lyckades han snubbla på en dodge med sin tackle spelare, dog "dodge döden" men han apotekade spelaren som fick MNG.
1-0 i första halvleken till mig. En "bash/foul" runda för Daniel... RIOT!!! Och jag som ställde upp dåligt, inte för en riot!!!
Han lyckas komma igenom med sin catcher, slår 2 på catch, reroll catchskill 4, slår en 2 på dodge, reroll dodge skill 3 och bara endzone kvar och INGA rerolls... Han slår den berömda 1:an och 1-0 står sig, MEN jag glömde helt bort mitt greased shoes kort!!!
I andra fick jag läge för greased shoes och klarade mig undan en blitz när jag fått loss bollen men inte fått upp den.
Till slut efter ännu mer folande blir det en dubbel, men briben räddar spelaren.
Sen kan jag rycka mig loss för en 2-0 (efter att ha "gamblat" lite med att ge bollen till en spelare som behövde 2 spps)
Nu har jag tre spelare som stigit och lite tips är mer än välkommet
Första Normala skill på en Blitzer
Andra Normala på en Line med Block
Andra Normala på en Line med Wrestle
Jag får antingen Dwarfs eller Wood Elfs i finalen.
Tänkte Mighty Blow på Blitzer ifall det blir wood elfs, annars Guard
Tänkte Fend på Line men överväger Dirty Player och Tackle
Tips är välkommet!!!
Blir det Alver så MB(eller tackle om du har ont om det), tackle, DP
Mitt mission var att se ifall de var "brutna" och ja det får jag säga att dom är på "låg TV" spelande.
Det var inte så speciellt roligt lag så den stora utmaningen blir till att spela dem i vår Open Challenge (fritt TV, dock inga nya lag (minst spelat en säsong innan) och Champions League (alla som vann en titel säsongen innan)
Skulle mina Amazoner gå upp i en Champions League nästa säsong skulle det kunna bli dessa motståndarna.
Skeggi Dodgers (Amazon) 148
The Whirling Dervishes (Human) 187
Diablo Dark Ages (Undead) 159
Backstreet Bullies (Orc) 194
Gorgoth Devils (Chaos Dwarf) 227
Darkness of Doom (Chaos) 287
Maddogs Headsplitters (Skaven) 268
Avatars of outer space (Dark Elf) 158
Man kan säga direkt att Chaos Dwarf laget hade MOSAT mina amazoner!!!
Vi får se hur jag gör med dem nästa säsong.
Körde något liknande för några säsonger sedan, ett Norse Team med bara Linemans (Bruise Brawlers). 15 manna trupp, stenhårt spel med fouling etc. Vann två säsonger i rad, Rookie sen Minor.
Funderar på att utveckla det laget och köpa in positionals en efter en.