Uttagning till EuroBowl 2017

edited January 2017 in Turneringar
Likt förra året kommer jag att ta ut landslaget genom performance ranking. Tänk på att det är bättre med flera höga resultat än ett högt resultat så listan är inte direkt vilka som kommer att tas ut. Är ni intresserade hur performanceranking beräknas kan ni hitta detta genom att klicka er vidare från länken nedan. Uttagningen kommer att ske efter MelisqusBowl som är planerad någon gång i april/maj.

Jag kommer att uppdatera i denna post när performancerankingen uppdateras för de olika turneringarna.

För att kunna jämföra turneringarna har jag samma system för alla, dvs vinst = 1 poäng, oavgjort = 0,5 poäng och förlust = 0 poäng.

Ni hittar ställningen i beräknad performanceranking här:
https://melisqusbloodbowl.wordpress.com/2016/11/01/performance-ranking-20162017/
«13

Comments

  • edited January 2017
    Nu är performance ranking uppdaterad för Doubt 8. Ni hittar den här:
    https://melisqusbloodbowl.wordpress.com/2016/11/01/performance-ranking-20162017/

    Värt att nämna är att Lockmund gjorde ett rejält skutt uppåt i tabellen efter sin vinst av Doubt 8.
  • edited March 2017
    Här är performance ranking för Alienbowl för de som spelade både dag 1 och 2. Det kommer inte någon performance ranking för de som endast spelade en dag.

    Coach - Ranking
    Pidpad - 186,7
    Skuld - 181,1
    Inforthepain - 179,9
    Pellevin - 148,9
    brocCooLi - 148,2
    Duckwing - 126,1
  • Betydligt högre siffror än jag väntade mig. Kan jag leva med :D
  • Ser ut som du blev skyldig mig en øl @inforthepain
  • Står 2-2 då :D Norge kommer bli kul! Most cas bet nästa turnering också?
  • + performance rating
  • Sure! Game on!
  • edited March 2017
    Här är performance rating för PellevinBowl:

    Coach - PellevinBowl 2
    Melisqus - 196,8
    Skuld - 193,9
    inforthepain - 185,1
    Lockmund - 179,8
    Pellevin - 176,0
    brocCooLi - 167,7
    Duckwing - 156,3
    Kaju - 144,2
    Mooselord - 144,1
    Zeke73 - 143,1
    Ozt - 141,3
    Drexxl - 136,3
    Jox - 127,9
    MartinS - 126,8
    Pertan - 124,6
    Spoiledsquid - 106,6

    Den är även upplagd på hemsidan
  • Oj vad fint! Kan jag kvala med dvärgar?
  • edited March 2017
    Jag sitter och följer alla trådar här på swebba och vill bara höra vad är det som gäller igentligen?

    Alltså vad krävs för att få representera Sverige i Blood bowl?

    Dvs i dagsläget är det väl Euro Bowl son är "the big issue?

    .... återkommer med "seriösa" frågor efter svar denna fråga/svar....
  • @Frantic kör bara kör! Ta det lag det du är bra på och spöa alla på MelisqusBowl så har du nog stora chanser!
  • edited March 2017
    kaju wrote: »
    @Frantic kör bara kör! Ta det lag det du är bra på och spöa alla på MelisqusBowl så har du nog stora chanser!

    Kaju jag diggar sig så sjukt mycket, du kan vara den skönaste spelaren jag kört mot (med egna tärningar, som jag försökte an vända mot dig) osv..... men....

    Jag ser gärna fler svar på min typ seriösa fråga.
  • 2 turneringar bör du minst lira. Helst fler. Sen går uttagning på melisqus rating huvudsakligen. Med andra ord kör du bra och stabilt på turneringar får du en plats i laget. Men Melisqus är inte trångsynt, kan man inte fara på turneringar kan man visa intresse på annat sätt, Lard kör rätt hårt på fumbbl och har gått riktigt bra i road to NAFC ligan. Så ifall du är intresserad pma Melisqus och fråga vad du kan göra :) hade vart nice om du gav dig f på jaga lagplats :D
  • edited March 2017
    Frantic wrote: »
    Jag sitter och följer alla trådar här på swebba och vill bara höra vad är det som gäller igentligen?

    Alltså vad krävs för att få representera Sverige i Blood bowl?

    Dvs i dagsläget är det väl Euro Bowl son är "the big issue?

    .... återkommer med "seriösa" frågor efter svar denna fråga/svar....

    @Frantic I dagsläget är det endast till EuroBowl som landslaget tas ut. Men en träningsmatch mot Danmark eller Norge framöver hade varit trevligt när landslaget är uttaget.

    Vad som krävs för att komma med i landslaget är att spela minst 2 turneringar (från Buzzqvarna till MelisqusBowl 2017) och spela så bra som möjligt på dessa turneringar. Efter turneringarna beräknas en performance ranking ut av mig vilket är en sammanslagning på hur bra det gick för dig i turneringen och hur svårt motstånd du mötte (i NAF ranking). Som det står i första posten så är det bättre med flera höga performance rating för att visa stabil form än en enskilt hög performance rating. Turneringar med regler liknande EuroBowl väger tyngre än andra turneringar.

    Eftersom det endast är 8 personer som tas ut till landslaget och prestationerna på de svenska coacherna kan variera så finns det ingen fast gräns på när man kommer med i laget utan detta avgörs efter MelisqusBowl. Det jag kan säga i dagsläget är att det finns 3 coacher som har minst 2 turneringar med performance rating över 200 (jag, inforthepain och Pidpad) vilket får ses som en riktigt bra prestation.

    Jag vill även poängtera att man inte behöver möta några motståndare med hög NAF ranking för att komma över 200 i performance rating. Om man under en turnering får 50% av poängen mot motstånd med en snitt NAF ranking av 200 ger detta lika hög performance rating som 90% av poängen mot motstånd med en snitt NAF ranking av 146. Båda dessa alternativen ger 200 i performance rating.
  • edited March 2017
    Med ett sådant bra svar så kommer det inga fler frågor från mig :)

    Satt nämligen igår och tänkte att uttagningen borde ju vara brutalt svårt att bestämma vem som ska representera Sverige.

    Jag menar det är ju så mycket som spelar in i hur bra man är som spelare när det kommer till "viktiga" matcher.

    Nervositet, vad man spelar för lag etc, vilken motståndare man möter, vilket lag man möter osv.

    Så om någon vill försöka ta sig med så ska man undvika att spela de sämre raserna eftersom det skulle försämra chanserna.
  • edited March 2017
    Här är performance rating för Oslo open:

    Coach - Oslo Open
    Inforthepain - 221,7
    Skuld - 167,4
    Coma - 165,1
    Duckwing - 151,5
  • Här är performance rating för gBBg:

    Coach - GBBG
    Skuld - 186,5
    inforthepain - 178,9
    mr.selecta - 166,9
    brocCooLi - 164,5
    Pedda - 162,6
    thenickeninja - 148,1
    Pellevin - 137,2
    Drexxl - 136,9
    Duckwing - 126,2
    tjub - 120,9
    spoiledsquid - 110,0
  • Snabbt uppdaterat Melisqus! Bra jobbat!
  • edited March 2017
    Jag förstår inte hur det här funkar (orkar inte läsa allt på de länkade sidorna), men är det inte konstigt att jag har sämre ranking än Mr.Selecta och BrocCooLi då jag placerade mig över dem (på plats 4) samt att jag spelade mot alla i toppen, vilket tex BrocCooLi inte gjorde?
  • pedda wrote: »
    Jag förstår inte hur det här funkar (orkar inte läsa allt på de länkade sidorna), men är det inte konstigt att jag har sämre ranking än Mr.Selecta och BrocCooLi då jag placerade mig över dem (på plats 4) samt att jag spelade mot alla i toppen, vilket tex BrocCooLi inte gjorde?

    Rankingen beror på motståndarens rating och din vinst %
  • Melisqus wrote: »
    pedda wrote: »
    Jag förstår inte hur det här funkar (orkar inte läsa allt på de länkade sidorna), men är det inte konstigt att jag har sämre ranking än Mr.Selecta och BrocCooLi då jag placerade mig över dem (på plats 4) samt att jag spelade mot alla i toppen, vilket tex BrocCooLi inte gjorde?

    Rankingen beror på motståndarens rating och din vinst %

    Total ranking eller med just det laget?
    Total vinst % eller för den turneringen?

    Förstår fortfarande inte hur jag kan ligga sämre till med hårdare motstånd och bättre eller liknande vinst %, men det är säkert rätt
  • Det var riktigt dåligt i denna turnering att möta mig, och det var du ensam om av de tre du nämner. Rent generellt är det bättre att vinna tidigt än sent, och du vann i sista ronden, det talar också mot dig.
  • Pellevin wrote: »
    Det var riktigt dåligt i denna turnering att möta mig, och det var du ensam om av de tre du nämner. Rent generellt är det bättre att vinna tidigt än sent, och du vann i sista ronden, det talar också mot dig.

    Jag vann ju första matchen och tredje. Relativt tidigt ändå. Men som sagt, det är säkert rätt. Var bara lite förvånad.

    För övrigt tycker jag inte att det var dåligt att möta dig @pellevin. Det var en rolig match och jag möter gärna igen. Helst med samma utgång :)

  • Pedda det spelar egentligen ingen roll hur det går för dina motståndare i tur. Utan det är bad ranking som avgör. Du mötte mina necro när ja aldrig spelat dem förut = 150. Sen att det gick bra för mig resten av turneringen hjälper inte dig
  • edited April 2017
    Skuld wrote: »
    Pedda det spelar egentligen ingen roll hur det går för dina motståndare i tur. Utan det är bad ranking som avgör. Du mötte mina necro när ja aldrig spelat dem förut = 150. Sen att det gick bra för mig resten av turneringen hjälper inte dig

    Ah, då räknas alltså rankingen för just den rasen. Är inte det lite orättvist? I schack finns ju inga raser, så en bra spelare är en bra spelare. @Skuld är en bra spelare oavsett ras. Visst, det är lika för alla, men det blir lite turbaserat att möta någon som kanske provar en nys ras även om de spelar i ett landslag.

    Borde man inte räkna motståndarens totala ranking?
  • pedda wrote: »
    Skuld wrote: »
    Pedda det spelar egentligen ingen roll hur det går för dina motståndare i tur. Utan det är bad ranking som avgör. Du mötte mina necro när ja aldrig spelat dem förut = 150. Sen att det gick bra för mig resten av turneringen hjälper inte dig

    Ah, då räknas alltså rankingen för just den rasen. Är inte det lite orättvist? I schack finns ju inga raser, så en bra spelare är en bra spelare. @Skuld är en bra spelare oavsett ras. Visst, det är lika för alla, men det blir lite turbaserat att möta någon som kanske provar en nys ras även om de spelar i ett landslag.

    Borde man inte räkna motståndarens totala ranking?

    Jag tycker att NAF-rankingen för rasen funkar bättre då vissa personer är bättre med vissa raser och sämre med vissa raser. Att få lika hög rating om du vinner mot mina haflings eller mina dwarfs känns inte rimligt. Det går även lätt att få dessa siffror från NAF hemsidan vilket gör att systemet är lättare att sammanställa.
  • Jag håller inte riktigt med om att det är mest rättvist, men jag håller med om att det är enklast och har inget bättre förslag.

    Tack för förklaringen. Förhoppningsvis spelar @Skuld något han kan nästa gång :)
  • Öööj! Jag vann ju turneringen!
  • pedda wrote: »
    Jag håller inte riktigt med om att det är mest rättvist, men jag håller med om att det är enklast och har inget bättre förslag.

    Tack för förklaringen. Förhoppningsvis spelar @Skuld något han kan nästa gång :)

    @Pedda: har du förslag på förbättringar får du gärna skicka detta i PM till mig så skall jag ta det i beaktande inför kommande år, om jag får ta ut landslaget fler gånger.

Sign In or Register to comment.