Utse lagkapten Eurobowl 2017

edited October 2016 in Turneringar
Jag har blivit ombedd att hålla i valet av lagkapten av lagkapten 2017. Tänkte använda samma metod som valdes förra året.

Steg 1) Nomineringar. Alla får nominera personer genom svar på denna tråd eller mail till mig, narkebowl@gmail.com, nomineringen stänger 11 november. Bifoga gärna kontaktuppgifter till den nominerade. Jag kollar vilka som godtar nomineringarna för att kunna bli lagkapten och att de ställer upp på denna process. Dessa personer som ställer upp blir då kandidater och presenteras 12 november. Kandidater kan hoppa av fram till steg 3 görs och tappar då sin ställning som kandidater, dvs får rösta under steg 4.

Steg 2) Frågefas under 2 veckor. Alla får skicka in de frågor som de vill ha svar på från kandidaterna, frågorna skickas till mig, senast söndag på veckan. Kandidaterna har tills varje fredag på sig att svara på frågorna till mig och jag publicerar svaren samtidigt här på Swebba under fredag/lördag. Kandidater får inte svara på frågorna förutom genom detta gemensamma svarssläpp. Nya frågor skickas till mig och proceduren upprepas en gång till. Färdigt 27:e November.

Steg 3) Slutplädering. Kandidaterna får tre dagar att skriva en slutplädering, max 150 ord. De skickas till mig och jag publicerar dem samtidigt här på SweBBA. Publiceras 30 November.

Steg 4) Omröstningen börjar 30:e november, bara röster som inkommer till och med 7 december kl. 23.59 räknas. Kandidater får ej rösta. Flest röster blir erbjuden att bli lagkapten 2017.

/Lard

Comments

  • Mycket bra att du tar tag i detta även denna gång @Lard. Stort tack!
  • Bra! Jag nominerar @Melisqus.
  • Jag tyckte att det var en bra grej som @Lard gjorde för ett par år sen. Jag tror att det var nåt i stil med att man fick säga ett eller ett par lag som man kan tänka sig att kvala in till landslaget med, och sen tokspelade man med det/dom lagen man har sagt att man vill kvala in sig på.
    Det kan vara nackdel om för många konkurrerar om samma lag.
    Men då har man iaf några i backup som kan lagen om det skiter sig.

    Nu kanske jag skulle ha skrivit detta i en annan tråd om detta. Jag ber om 100 ursäkt! :)
  • jag skulle vilja nominera @kaju
    efter diskussion med @kaju så blir det dock som "icke spelade Assistant Coach". så inte som lagkapten, hoppas det är ok ändå :)
  • kaju wrote: »
    Jag tyckte att det var en bra grej som @Lard gjorde för ett par år sen. Jag tror att det var nåt i stil med att man fick säga ett eller ett par lag som man kan tänka sig att kvala in till landslaget med, och sen tokspelade man med det/dom lagen man har sagt att man vill kvala in sig på.
    Det kan vara nackdel om för många konkurrerar om samma lag.
    Men då har man iaf några i backup som kan lagen om det skiter sig.

    Nu kanske jag skulle ha skrivit detta i en annan tråd om detta. Jag ber om 100 ursäkt! :)

    @Kaju detta gjordes även för uttagningen 2016 men det var få som nämnde vad de ville spela för något. Se första posten i denna tråd: http://forum.swebba.com/index.php?p=/discussion/541/eurobowl-uttagning-fragor-diskussioner-anmaelningar-och-annat/p1



  • Melisqus wrote: »
    kaju wrote: »
    Jag tyckte att det var en bra grej som @Lard gjorde för ett par år sen. Jag tror att det var nåt i stil med att man fick säga ett eller ett par lag som man kan tänka sig att kvala in till landslaget med, och sen tokspelade man med det/dom lagen man har sagt att man vill kvala in sig på.
    Det kan vara nackdel om för många konkurrerar om samma lag.
    Men då har man iaf några i backup som kan lagen om det skiter sig.

    Nu kanske jag skulle ha skrivit detta i en annan tråd om detta. Jag ber om 100 ursäkt! :)

    @Kaju detta gjordes även för uttagningen 2016 men det var få som nämnde vad de ville spela för något. Se första posten i denna tråd: http://forum.swebba.com/index.php?p=/discussion/541/eurobowl-uttagning-fragor-diskussioner-anmaelningar-och-annat/p1



    Bra Mellis! Dig kan man lita på! ;)

  • Jag nominerar @Ozt
  • Ok folk
    Vi fick in tre nomineringar, @Melisqus, @Kaju och @Ozt. Av dessa tre är det bara @Melisqus som önskar ta på sig lagkaptens arbetet för 2017 i Portugal. Både @Ozt och @Kaju tackar för nomineringarna men tycker inte att det passar 2017.

    Jag har tagit en funderare men då vi bara har en kandidat så får vi väl ställa frågor till honom innan vi har en omröstning med lite få alternativ ;)

    @Melisqus:
    1) Hur tänker du ta ut laget för 2017?
    2) Vilka var landslaget största styrkor under 2016?
    3) Vilka är de största förbättringar som du önskar skall genomföras i landslaget till 2017?
    4) Vilka är de enligt dig bästa lagen som "måste" vara med bland de 8 som spelar i landslaget?
    5) Vem är din förebild när det gäller försvar mot 2 turn TD? Varför då?
  • edited November 2016
    Tackar till nomineringen!

    Här kommer mina svar på frågorna.
    1. Laget kommer tas ut genom performance ranking från turneringarna från och med Buzzqvarna 2016 till och med MelisqusBowl 2017 som kommer att gå sen vår/tidig sommar 2017. Performance rankingen räknas ut enligt denna sidan och kommer att postas på min hemsida och länkar kommer att läggas upp på Swebba som vanligt. Datumet för uttagning av landslaget kommer att vara sen vår/tidig sommar 2017 om inte sista anmälning till EuroBowl 2017 är tidigare då kommer uttagningen att vara klar minst 1 månad innan sista anmälningsdag så att EurOpen deltagare skall ha chans att forma lag och anmäla sig efter landslaget har tagits ut. Likt förra året är det bättre med en jämn hög prestation än en enskild hög prestation och det är därmed inte säkert att det blir de 8 med högst peformance ranking som väljs. Det är även bättre att ha hög prestation med det laget du vill bli uttagen med. Den största anledningen med performance ranking systemet är att försöka göra uttagningen så transparent som möjligt.

    2. Den största styrkan under EuroBowl 2016 tyckte jag var att vi trotts svårt motstånd som tex England och Frankrike så var vi helatiden med i matchen och vi hade till och med goda chanser att få oavgjort mot England vilket hade gjort att Danmark hade vunnit EuroBowl och Sverige hade kommit på en tredjeplats. Sveriges prestation var även väldigt jämn och att ingen tog under 2,5 poäng ser jag som riktigt bra.

    3. Förbättringarna jag vill se till uttagningen 2017 är att uttagningen är under en längre period. Min tanke är att den kommer att vara från landslaget togs ut 2016 tills landslaget tas ut 2017 vilket ger ca 1 år av turneringar. Detta bör ge en bättre möjlighet för alla spelare att visa varför de bör tas ut till landslaget och det ger mer underlag för mig till uttagningen. Jag skall även under året försöka vara tydligare med raserna så att vi inte får som 2016 då tre spelare blev uttagna med sina Undead prestationer. Under 2016 löste sig detta bra ändå men det ger en större risk för landslaget.

    4. Vilka raser som "måste" vara med beror givetvis på tier uppdelningen och skill paketen som ännu inte är bestämda men om vi tänker oss liknande som EuroBowl 2016 så tycker jag att Wood elf, Undead och Lizardmen borde vara med. Jag tror också att de flesta tier 1 och några tier 2 lag är något bättre än övriga lag men detta får prestationen avgöra. Om du tex är grym på Chaos Pact och lyckas få en prestationsrating på över 200 i flera turneringar med dem där upplägget är liknande som EuroBowl så har du stora chanser att komma med i laget. Vanligtvis skulle jag säga att en spelare som är grym på Chaos Pact förmodligen kan göra en liknande eller bättre prestation med ett tier 1 lag som passar dess spelstil men alla lag passar inte alla. Det är egentligen endast Ogre, Goblin och Hafling jag från början kan säga att dessa inte kommer att komma med i landslaget. För er som inte har så bra koll på vilka lag som har högst vinstprocent så finns denna sidan som hjälp: http://naf.talkfantasyfootball.org/lrb6.html

    5. Jag har ingen direkt förebild gällande två turns försvar. Jag tycker att det är mycket som spelar in som vilka lag som möts, antal spelare på planen, ställning, hur långt det är kvar på matchen osv. Av de spelare jag har mött det senaste året så tycker jag att Joemanji:s försvar utmärkte sig som riktigt bra.
  • Väldigt bra resonerat på alla punkter!


    Vad tycker du är fördelarna med vårt system om man jämför med danskarnas?

    Kan det vara värt att man behöver anmäla sig som intresserad för landslaget för att slippa en onödigt lång tabell samt också se det faktiska urvalet?
  • edited November 2016
    coma wrote: »
    Väldigt bra resonerat på alla punkter!


    Vad tycker du är fördelarna med vårt system om man jämför med danskarnas?

    Kan det vara värt att man behöver anmäla sig som intresserad för landslaget för att slippa en onödigt lång tabell samt också se det faktiska urvalet?

    Jag ser inte någon anledning till att vi skall ha vissa krav som danskarna har dvs spelat NAF turneringar i 3 år och varit med på någon specifik tävling de senaste 2 av 3 åren. Det känns onödigt komplicerat och varför skall man utesluta någon bara för att den är relativt ny till Blood Bowl.

    Sedan tycker jag inte att NAF rankingen för ditt lag skall ha någon anknytning till om du kommer med i landslaget eller inte. Då många i Sverige inte har spelat så mycket med varje ras att de ligger ungefär på sin förmåga i NAF rankingen så tycker jag att det gynnar personer som spelat många NAF matcher för mycket. Och att en spelare som inte spelat en enda turnering sedan 2013 ligger på andraplats i deras system känns för mig konstigt.

    För Danmark som är en relativt väletablerade i Blood Bowl gör detta att de får mindre skiftningar i landslaget vilket på sikt kan vara bra men jag tycker inte att vi skall använda något sådant i dagsläget.

    Fördelarna som jag ser med vårat system är:
    * Rating sätts på prestation vilket är oberoende av antal spelade matcher. (Det är däremot beroende på motståndarens NAF ranking).
    * Inget krav att ha varit med i flera år så länge du har spelat ett antal turneringar under uttagningsperioden.
    * Personer som spelar mer med olika raser som de inte kan så bra, eller stunty som inte är bra, skall inte missgynnas. Därav tycker jag inte att man kan använda alla NAF matcher under en viss period utan det är bättre att bryta ner dem på turneringsbasis och därefter jämföra de turneringarna som är aktuella.
    * Kanske viktigaste, jag vet inte hur jag skulle kunna få till uttagningen på det sättet som danskarna gör utan att det skulle kräva väldigt mycket jobb.
  • Jag tycker @Melisqus system är helt överlägset det danska av precis de skäl han nu angivit.
  • Svarade du på andra frågan från @coma @Melisqus? Eller är det bara jag som missade var svaret låg?
  • Perfekt, jag håller med!

    Jag gillar tanken på att vi får ett system som kommer att användas utan större förändringar oavsett kapten även framöver så att alla vet vad som gäller för uttagningen.

    Finns det ett minimum antal spelade NAF-rankade turneringar?
  • Jag kommer lägga upp poster som förra året där personer kan anmäla sitt intresse om de vill försöka komma med i landslaget och vilka lag de kommer att försöka komma med i landslaget med. Historiskt har detta tyvärr fungerat dåligt men jag hoppas att jag kan få bättre ordning på det i år.

    Det finns inget minimum på antal NAF-rankade matcher men eftersom flera turneringar på en jämn nivå räknas högre än en enskild turnering så har du större chans att komma med i landslaget om du spelar fler turneringar med liknande resultat. Eftersom jag har förlängt uttagningen till ca 1 år så kommer jag förmodligen kräva minst 2-3 NAF rankade turneringar under uttagningsperioden för att komma med i landslaget.
  • Jag gillar dock den stora listan för då kan man lätt kolla hur många turneringar någon har varit med i och typ hur det gick. kan ju ha så att man avanmäler intresse och markerar deras rad med grått?
  • @Melisqus Jag vet inte vad som är bäst här gällande att anmäla intresse men gillar överblicken att kunna se i tabellen vilka som faktiskt är intresserade av att vara med i landslaget.
    Kan man sätta ett sista anmälningsdatum som är lagom nära uttagningen så att alla intresserade vet vilka det står emellan eller blir det bara krångligt?

    Hur som helst skall det bli roligt att se hur uttagningen fortskrider och vilka som kommer med till slut!

    @inforthepain Jag gillar också den stora listan för att visa hur man ligger till total i sverige
  • coma wrote: »
    @Melisqus Jag vet inte vad som är bäst här gällande att anmäla intresse men gillar överblicken att kunna se i tabellen vilka som faktiskt är intresserade av att vara med i landslaget.
    Kan man sätta ett sista anmälningsdatum som är lagom nära uttagningen så att alla intresserade vet vilka det står emellan eller blir det bara krångligt?

    Hur som helst skall det bli roligt att se hur uttagningen fortskrider och vilka som kommer med till slut!

    @inforthepain Jag gillar också den stora listan för att visa hur man ligger till total i sverige

    Jag skall fundera på om det behövs något senaste anmälningsdatum för intresse att vara med i landslaget. För uttagningen till Örebro försökte jag prata med de som låg bra till under turneringarna under året och jag tror att jag kommer göra något liknande för uttagningen till Portugal. Sedan får vi se om det kommer göras formellt på något sätt.
  • Vore nog bra om det på något sätt är formellt för att ha en så transparent uttagning som möjligt.
  • brocCooLi wrote: »
    Vore nog bra om det på något sätt är formellt för att ha en så transparent uttagning som möjligt.

    Problemet jag ser det är att personer ändrar sig, eller bör ha möjlighet att ändra sig längs turneringsåret...
  • Melisqus wrote: »
    brocCooLi wrote: »
    Vore nog bra om det på något sätt är formellt för att ha en så transparent uttagning som möjligt.

    Problemet jag ser det är att personer ändrar sig, eller bör ha möjlighet att ändra sig längs turneringsåret...

    Absolut! Det håller jag med om.
    Kom ju inte med något förslag på lösning eller något alls.
Sign In or Register to comment.