All your base are belong to us?
På väldigt många turneringar så inkluderas "basade" figurer i målningskriterierna.
För mig har det alltid tidigare varit helt självklart.
På senare tid när jag spanat på diverse färdiggjutna resin baser till mina Infinity figurer har jag också sett att det finns genomskinliga baser att köpa. Väldigt snyggt och prydligt i mina ögon (även om jag inte använder några själv i skrivande stund).
Min fråga till dig är:
Om man har enkla svarta baser med t.ex snygga siffror (för Blood Bowl) på skulle det räknas som målat i din mening eller behövs något mer?
Följdfrågan blir: Måste en bas vara "underlag" eller kan det vara något helt annat som passar färgschemat på modellerna?
För mig har det alltid tidigare varit helt självklart.
På senare tid när jag spanat på diverse färdiggjutna resin baser till mina Infinity figurer har jag också sett att det finns genomskinliga baser att köpa. Väldigt snyggt och prydligt i mina ögon (även om jag inte använder några själv i skrivande stund).
Min fråga till dig är:
Om man har enkla svarta baser med t.ex snygga siffror (för Blood Bowl) på skulle det räknas som målat i din mening eller behövs något mer?
Följdfrågan blir: Måste en bas vara "underlag" eller kan det vara något helt annat som passar färgschemat på modellerna?
Comments
tycker dock det är trevligare om det är någon form av underlag på själva basen, t.ex. gräs/sand/snö/osv.
förstår inte riktigt följdfrågan dock
Tycker däremot det inte behöver vara "underlag" som du skriver, coma, utan all form av basning kan vara häftig så länge den följer temat på laget.
@equilibri Så målade i någon form men gärna mer avancerat än att måla grönt?
Om det sedan är gjutet i resin, något en gjort själv eller bara flock eller static grass kanske inte spelar så stor roll.
Däremot skulle jag aldrig vägra spela mot någon som inte har "färdiga" baser och därför känner jag nog att alla baser ska vara välkomna på en turnering så länge dom inte gör att figuren uppfattas som något annat än vad den är.
(en Ulfwerner på en jättehög stenbas formad som ett par ben kan ju lätt misstas för snötrollet...)
Har själv lirat med både LEGO-figurer och papperslappar genom åren, så i grund o botten är det ju spelet som är huvudsaken.
däremot kan jag tycka det är tråkigt när motståndaren kommer med ett omålat lag som knappt är hoplimmat, mest för att det är en annan känsla att spela med färdigmålade lag. försöker själv undvika att spela med lag som inte är klara, även om det händer så klart.
men en borde nog ha någon slags gräns, sen kanske inte den behöver gälla själva basen. hörde t.ex. talas om en på world cup som spelade med gamla originalpapperslappar som sitt orc-lag, för att 'det var mycket lättare att frakta dem'.
I basfrågan anser jag en enbart målad bas vara icke färdig men lirar mot det om det krävs.
Jag skulle ha väldigt svårt för att sätta något krav på baser i turneringssammanhang, eftersom det är svårt att göra baser till Bloodbowl. En helt enfärgad bas må kännas undermåligt men så länge det inte bara är färgspill på bassprejen så är jag okej med det.
Genomskinliga baser tycker jag kunde vara supercoolt i bloodbowl!
I tloeg ska allt vara numrerat 1-16 samt ha positionsmarkeringar. Vill en inte sätta det på sitt lag så går det ju fint att fästa en bas med läpp under med häftmassa, jag brukar ha valda skills så på turneringar för att vara extra tydlig. Mao, är något lite tveksamt så gör om...
Problemet är väl bara att det inte finns någon plats för att måla nummer på och/eller positionsmarkeringar, men snyggt är det. Hellre en genomskinlig bas än en som är endast svart