SweBBA-Laget 2016 omröstning av lag och målning

edited January 2016 in SweBBA
Hej alla!
Nu när vi har fått ihop ett grymt SweBBA 2015 lag så är det dags att börja på ett nytt coolt lag.
Jag har tagit på mig uppgiften att styra upp så att vi får fram ett nytt lag som lottas ut om ett år.
Det kommer ske en omröstning om vilket lag som ska göras, vilken färg det ska målas i (primär och sekundär färg) och även hur vilken tema det ska vara på basen.

Tidigare SweBBA-lag:
2015
[http://i.imgur.com/KnkBfL0.jpg]

2014
http://forum.swebba.com/index.php?p=/discussion/comment/5952#Comment_5952
(i slutet av tråden finns det fina bilder)

ALLA får vara med att bidra med en målad figur. Har man bidragit med en målad figur så är man med i utlottningen av laget.
Det finns inget krav hur snyggt figuren ska vara målad. Det enda kravet är att figuren ska vara målad med färgerna vi röstat fram och att det ska vara basad.

Tidigare lag har varit: Necromantic (Purpur och Guld) och Underworld (Blå och Brons). Så dessa val kommer inte att finnas iår.

Om ca ett år så samlar jag in alla bidrag och laget lottas ut till en som har bidragit med en figur. Förslagsvis så sker utlottningen på en turnering som har ett datum som är någorlunda nära avslutsdatumet.

Slutdatum för omröstning av lag och färg är 2:a feb.
Självklart får man komma med fler förslag vilka färger och vilken basning det ska vara.

Hoppas vi kommer få ihop ett supercoolt lag iår med!

/@kaju
«1

Comments

• Fint initiativ Kaju!
    Skönt att se att exilmasfacklan hålls kvar i Örebro.
  • Ska bli skoj!
  • Btw, skulle vi kunna ha lite mellandeadlines denna gången? Typ köp/införskaffa/stjäla/bygga sin figur som första steg. Börjat måla sin figur som andra steg. Basa/pynta gubben med extra grejjor som tredje steg, såg att pedda hade lite fina blommor till sina flings, vi skulle kunna ha någon sådan deadline som passar temat vi väljer. Sist men inte minst steg fyra att skicka/ge dem till dig? Vissa kanske skulle känna att de underlättar att ha lite mindre steg att ta sig ann än att lämna en färdig figur.
  • @inforthepain Jättebra tänkt! Bra att dela upp det i stegvis för dom som är lite segstartade. Och det blir mer som att man gör laget tillsammans, lite som en syförening eller nåt...
    Jag hade tänkt att bidra med lite bitar om det behövs för egna byggen, har mest bitbox från GW.
    Jag blev taggad när det började rulla in lite bilder på klara figurer till tråden. Å andra sidan ville jag inte "spoila" mina konverteringar förrän det var klart.
    Men nån stil av samkörning lät som en bra idé tycker jag!
  • JoxJox
    edited January 2016
    Svårt det här att välja lag.

Finns ju så många kriterier att välja från:
    - har jag en figur redan?
    - är det någon jag bara vill måla en av?
    - vilket lag vill jag vinna
    - vilket lag passar sig att göra ihop, alltför enhetliga lag passar kanske dåligt
    - UNIK, inte vill jag vara som alla andra - ta laget ingen vill spela med
    - äh, bra om laget funkar på turneringen man kanske spelar det med
    - mm
    - etc
  • edited January 2016
    Jag förstår inte varför färgvalet är så begränsat. Varför bara metallic-färger som sekundärfärg, och varför ta bort de huvudfärger som vi haft tidigare? Jag tycker att det bara borde vara de specifika färgkombinationer vi redan haft som ska utgå.

Jag föreslår att vi har en nomineringsrunda för färgerna innan omröstning.
  • Bra att du såg det!@duckwing Hmmm jag trodde att jag hade skrivit att man ska få komma med förslag på primär och sekundär färg och bas, men tydligen har jag glömt det eller bara ramlat ut ur mitt huvud. Jag letade upp ROGGBIV och tog bort tidigare färger bara.

Förutom färgerna som anges så får man ge förslag färger som man tycker att laget skulle passa i. Även förslag på bas är välkommet!

Det viktigaste är att vi röstar fram ett lag vi vill göra först.

Tjipp
  • Jag gillade annars konsekvensen att rösta allt samtidigt.

Wood elves på ökenbas hade ju varit fräckt.
  • håller med @inforthepain gällande mellandeadlines. för mig hade det nog funkat mycket bättre. och känns inte som en jättestor eller svår grej att ordna med heller.

jag gillar också att vi röstar allt samtidigt. samtidigt blir det väldigt spännande hur det blir. t.ex. skulle flest kunna rösta på t.ex. goblins som lag samtidigt som de som röstat på andra lag valt grönt som primärfärg. så det kan bli väldigt spännande slutresultat :)

kan också hålla med @Duckwing gällande färger. nu när det är en omröstning för allt så känns det dock svårare att lägga till saker efterhand eftersom vissa redan röstat då och kanske skulle vilja ändra sig när de ser att ett förslag som inte de tänkt på dyker upp.
    men då krävs det kanske att en gör som tidigare år, att en först röstar om lag, sedan röstar om färg, och sist röstar om bas.
    vet inte vad som är bäst faktiskt. men gillar nog ändå detta lite mer, dvs rösta på allt samtidigt.
  • Jag skulle föredra att färg och bas är i en senare gemensam röstning, i så fall så föreslår jag svart och vit som färg och gräs på baserna.
    Rasen har jag redan röstat på (vilken, det håller jag för mig själv)
  • Ger förslag på färgen vitt.
  • Sista dagen att rösta idag
  • Är inte Slann och öken en lite konstig kombination? Att hoppa i sand är skitjobbigt :)
  • @mooselord Jag tycker också det. jag får styra upp det lite snyggt. Känns om att det kan dra ut på tiden.
  • Äh, funkar ju asbra...

• Öken är ju superbra. Lättbasat typ beachbloodbowlplan.
    Slann är kul, ska bli spännande att se hur folk bygger
  • så himla söt groda!!!!
    tyckte dock den var läskig med sina pupiller...
  • Så där ja!
    SLANN fick flest röster! Tight fight där länge mellan Khemri och Slann. Jag tycker det verkar jättespännade att klura fram en spelare. Har en idé redan nu.

Jag skrev tidigare att man får komma med förslag på färg för att jag mest tog färgerna ROGGBIV bara för att det skulle finnas nåt att rösta på. Samma sak med basning.
    Det kom in två förslag på färgalternativ som jag kan se: VIT och SVART.

Eftersom man inte visste utgången på vilket lag det skulle bli så tror jag att många är med på att alla lag kanske inte passar i alla färger och basning.
    Jag föreslår att vi gör en ny omröstning om vilken färg vårt SLANN-lag ska målas i och vilken basning det ska vara, där vi lägger till svart och vit och även nya förslag.

Så kom med mer förslag på färg och basning till ett SLANN-lag! Så lägger jag upp en omröstning om TRE dagar!

Hoppas alla har tålamod med en till omgång av omröstning! Hoppas att alla som redan har röstat, röstar igen! Även dom som vill ta del av laget är med och påverkar.

Som en vän sa: "Det viktigaste är att folk tycker det är kul, att vi peppar varandra att pyssla och måla klart varsin figur. Det handlar om att bygga gemenskap..."

Tjipp!
    /kaju
  • Annars kan vi ju köra kameleont tema så slipper vi rösta färg! ;)
  • Undra om inte jag ska köra på ett groda äter orm-tema eller groda äter skink-tema. Måste bara klura hur man kan göra det bra...

snake-wont-let-go-of-the-frog2.jpg?w=497

frog-eating-snake-front.gif
  • Saknar många färger, som rosa typ. Tycker du kan ta färglistan från förra omröstningen:

Vit
    Svart
    Grå
    Brun
    Kaki
    Ben
    Röd
    Rosa
    Gul
    Senapsgul
    Ljusgrön
    Mörkgrön
    Teal (blågrön)
    Ljus blå
    Turkosa
    Mörkblå
    Lila
    Gulbrun
    Orange
    Guld
    Silver
    Brons
  • Ska laget ha en gemensam hudfärg? Eller ska hudfärgen få variera beroende på position?
  • Ska laget ha en gemensam hudfärg?
    Tycker den här diskussionen börjar ta en otrevlig vändning.

Jag ser gärna att det är upp till varje målare att välja färg. Baserna ska ju ändå tydligt målas upp med vilken position de har.
  • Förstår hur du menar men laget kan bli väldigt spretigt då grodorna inte brukar komma med så mycke kläder. Sett en hel del slann coacher som målat sina blitzers röda, catchers gula och linjelärkor gröna för att underlätta för sin motståndare. De går ju lösa med basfärger förståss men tänkte de var bäst att fråga för om jag vill göra en spelare och sedan får reda på att den måste vara röd och jag inte skulle vilja måla den röd. Har vi ingen restiktion på hudfärg så målar jag nog min som en regnbåge så jag får träna på fade effekter.
  • Jag har alltid tyckt att man ska se på figuren vilken position den är utan att behöva ta till basfärger. Eftersom slann är en sån ras som passar väl till att ha olika hudfärg (med tanke på alla regnskogsgrodor som finns) så tycker jag det är en bra idé att ha basfärgerna som hudfärg istället (med personlig variation och tolkning).
  • Blir väldigt många tråkiga grå linjegrodor =(
  • Varför måste de vara grå?
  • edited February 2016
    basfärgerna som hudfärg istället
    Base colour	Position
    Gray	-	Linemen or equivalent
    White	-	Thrower
    Yellow	-	Catcher, Runner
    Green	-	Blocker (inc. Mummies and Tomb Guardians)
    Red	-	Blitzer (inc. Berserkers and Wardancers)
    Blue	-	Striker (inc. Witch Elves and Troll Slayers)
    Purple	-	Secret Weapons (inc. Assassin)
    Black	-	Kicker

• Som i basfärgskanten...

Men för mig handlar det kanske mer om att få det lite enhetligt. De kommer ju ofta näck så primär och sekundärfärg blir ju lite konstigt.

Men enhetligast får man ju om bara en person målar och inte det vi pysslar med här så mitt förslag är alltså:

att huvudfärgen är den på ryggen/ sekundärfärgen på magen.

Position tror jag enklast löses på basfärger även om jag håller med duckwing att man ska se på figuren utan basfärg vad det är.

Men grodorna är ju snarlika.

Ett alternativt förslag är ju att huvudfärg är rygg och positionen är magfärgen.

Får man lite av allt möjligt.
  • Hehe, beror ju förståss vilken standard man utgår från, men om man följer den får jag hålla med om att linjegrodorna skulle kunnat bli lite tråkiga.
Sign In or Register to comment.