Fantasy Stockbowl (Fantasy Football liga)

edited January 2016 in StockBowl
Eftersom det inte verkar vara någon tippning för Säsong 19 och så föreslår jag en Fantasy Blood Bowl Liga för säsongen

Konceptet är relativt simpelt, man sätter ihop ett lag av de deltagande spelarna i säsongen och efter varje runda räknar man ihop SPPn som spelarna har tjänat ihop under rundan (undantaget MVP) och den som får mest vinner rundan.

Regler:

1. Lag:
Ett lag består av 16 spelare för tillfället aktiva i Stockbowl Säsong 19. Om man spelar i säsongen får man EJ ta spelare från sin egen grupp.
Laget måste bestå av följande:
3st Linemen
2st Blitzers/Blockers

Utöver detta kan man ha:
Valfritt antal Linemen
2st Strong Guys (S4)
2st Catchers/Runners
2st Throwers
2st "Specials" ej ovan nämnda som är begränsade i antal
1st Big Guy
2st Valfria positionals (ej Big Guy)

Av de 16 spelarna i ditt lag listar du 11 som är din "starting lineup". Det är de här 11 spelarna som kommer "spela" under den kommande veckan och genererar SPP för poängräkning. Resterande 5 sitter på bänken och rankas 1-5. Om en spelare dör eller missar en match pga. skada går den först listade reserven in nästa vecka.

Starting lineup kan ändras när som helst innan den första matchen i rundan spelas.

2. Poängräkning:
Varje vecka sammanställs SPPn genererade av spelarna i varje lag. Lagen rankas sedan efter total-spp och får lika mycket poäng som antalet lag de fick mer spp än.

Exempel: Under en runda får Kalles Korsarer 4spp, Axels Amatörer 8spp, Robbans Rövare 8spp och Chaos No-Stars 9spp. Rankingen och poäng blir således
1: Chaos No-Stars 3p
2/3: Axels Amatörer och Robbans Rövare 1p
4: Kalles Korsarer 0p.

Chaos No-Stars fick mest spp och får alltså 3 poäng, eftersom de fick bättre än 3st lag. Axels Amatörer och Robbans Rövare fick lika mycket spp och får således bara 1 poäng då de bara fick mer poäng än ett lag. Kalles Korsarer fick minst och därför inga poäng.

Poängen från varje vecka räknas ihop till en totalpoäng. Laget med flest poäng när runda 7 av Säsong 19 är klart. Vinnaren kommer få ett hemligt pris(dvs, jag har inte införskaffat eller listat ut vad det kommer vara än) som delas ut under Playoffs.

Runda 1 av Fantasy Stockbowl är Runda 2 av Stockbowl Säsong 19, detta för att ge coacher tid att sätta ihop ett lag utan att tidiga matcher påverkar poängräkningen.

Comments

• Det är alltså det som kallas fantasy fotball.
  • edited January 2016
    Jag kommer inte delta denna säsong, men jag tänkte bidra med lite kreativ kritik. Jag har kört tipset några säsonger och jag har lite erfarenheter från det.
    1. Håll det så enkelt som möjligt. Spontant känns det som det kan bli ganska komplicerat att hålla reda på alla SPP. Om du har två sätt att organisera på, välj då det som genererar mints merjobb för dig om du inte har väldigt goda skäl att göra det på annat sätt.
    2. Eftersom bättre spelare möter bättre motstånd är jag inte helt säker på att du behöver en TV begränsning.
    3. Jag tycker att tipset och sånt här ger en kul extra krydda till spelet. Grundprincipen är dock att ligan skall påverka tipsen, och inte tvärtom. Jag tycker personligen att det blir fel när tippningen påverkar hur man spelar i ligan. I tipset fanns det en tydlig regel som förbjöd att man spelade dåligt för att gynna motståndaren om man tippat på denna tipset. Det fanns dock vissa luckor, till exempel tror jag att en coach spelade avsiktligt defensivt och kontrollerat för att vara den som släppte in minst TD vilket han hade tippat. Det var solklart godkänt enligt reglerna, men jag skulle önska att tippningskryddan inte gav de bieffekterna. Ditt Fantasy Football öppnar upp en för den del liknande situationer, som att man till exempel drar sig för att blocka/foula en viss motståndarspelare om denna är med i ens Fantasy-lag eftersom man inte vill skada/döda den. Kan du bygga reglerna så att risken för sånt här minskas är det väldigt bra.

Lycka till!
  • Mooselord wrote: »
    Jag kommer inte delta denna säsong, men jag tänkte bidra med lite kreativ kritik. Jag har kört tipset några säsonger och jag har lite erfarenheter från det.
    1. Håll det så enkelt som möjligt. Spontant känns det som det kan bli ganska komplicerat att hålla reda på alla SPP. Om du har två sätt att organisera på, välj då det som genererar mints merjobb för dig om du inte har väldigt goda skäl att göra det på annat sätt.
    2. Eftersom bättre spelare möter bättre motstånd är jag inte helt säker på att du behöver en TV begränsning.
    3. Jag tycker att tipset och sånt här ger en kul extra krydda till spelet. Grundprincipen är dock att ligan skall påverka tipsen, och inte tvärtom. Jag tycker personligen att det blir fel när tippningen påverkar hur man spelar i ligan. I tipset fanns det en tydlig regel som förbjöd att man spelade dåligt för att gynna motståndaren om man tippat på denna tipset. Det fanns dock vissa luckor, till exempel tror jag att en coach spelade avsiktligt defensivt och kontrollerat för att vara den som släppte in minst TD vilket han hade tippat. Det var solklart godkänt enligt reglerna, men jag skulle att tippningskryddan inte gav de bieffekterna. Ditt Fantasy Football öppnar upp en för den del liknande situationer, som att man till exempel drar sig för att blocka/foula en viss motståndarspelare om denna är med i ens Fantasy-lag eftersom man inte vill skada/döda den. Kan du bygga reglerna så att risken för sånt här minskas är det väldigt bra.

Lycka till!

1. Klart ett område som jag fnular på hur det borde lösas. Har funderat på att skriva ett program som löser uträkningarna, men jag måste fortfarande föra in all information för hand. Om jag lär mig/listar ut hur jag tar datan direkt från hemsidan skulle ju det underlätta.

2. Jag har funderat på det själv. Tror att jag skippar det till en början och ser vad som händer. Om det visar sig att alla plockar samma spelare kan det vara skäl till att se över processen.

3. Jo, klart ett område att tänka på. Som sagt så tycker jag att man inte ska ta spelare från sitt eget lag, eftersom man direkt kan styra dem och deras utveckling. Funderar på att utvidga det till att man ej tar från sin egen grupp så att det leder till närmast noll interaktion. Kan ju leda till att man drar sig för att TDa med en spelare som andra har i sitt lag, men det är ju lite av att skjuta sig själv i foten i det "viktigare" spelet, så det får man väl tillåta.
  • Så, eftersom det verkar finnas ett intresse så har jag nu bestämt mig för att lansera detta. Första rundan för Fantasy Stockbowl ligan kommer vara Runda 2 av Säsong 19. Man kan gå med med ett nytt lag efter Runda 2 börjar, och kommer vara med från och med nästa runda.

• Vad programmerar du i?
  • Ja, du kan såklart få hjälp med att automatisera att plocka ut relevant data.
  • edited January 2016
    Meowth wrote: »
    Vad programmerar du i?

Pluggar .NET, så för tillfället C# och lite javascript, beror väl på om jag gör det till en webapplikation eller inte.
Sign In or Register to comment.