Matchtid i turneringar och hur det bäst hanteras

edited January 2016 in Turneringar
Skulle vilja lyfta frågan kring matchtid.

Jag tror de flesta någon gång upplevt timestalling. Medvetet, omedvetet, frivilligt, ofrivilligt, från motståndaren eller sig själv.
Känns detta inte igen kan man formulera det till tidstress eller det tråkiga i att avbryta matcher.

Att en match är två timmar och femton minuter borde det råda någon slags konsensus kring.
Spelas 4min turns får vi 4x16x2 1h4min vilket ger 11 minuter till uppställningar och stök.

Mitt förslag är schackklocka ställt på två timmar. Tiden rullar konstant och inkluderar uppställningar samt toalettbesök. När ens tid är slut används den resterande kvarten till regelfrågor/förstök/samt enminutsturns till den som har slut på tid. Uppställningar ges då även 1 minut och allt som inte är korrekt får ändras av motståndaren.

Vissa turns tar längre tid än andra och att helt strypa tiden känns mest spelförstörande.

Jag skulle gärna se att detta blir norm på alla turneringar i dessa tider av telefonappar.

Comments

• Detaljerna kan ju diskuteras men något åt det hållet vore rimligt.
  • Vid en första anblick ser det ut som ett bra förslag.
  • Detta är något som jag också diskuterat litegrann. I min mening håller jag med @thursablot i att tiden som man har att förfoga över bör delas lika redan från start.
  • Bra tänkt. Jag brukar fråga om det är ok att vi lägger upp en klocka runda 2-3 om rundorna tar 6-8 min och ha det som fingervisning hur lång tid det tar.

Under World cup så satte jag klocka när det var 1 timme kvar. 30min var. Oftast blir det det som får bollen i första halvlek som drar fördel av detta, medvetet/omedvetet.

Jag tycker att det bör vara att man sätter en klocka på på 1:05 var om det är 2:15 min matcher. Det pausas inte, förutom regelfrågor. Bara vrida och ställa upp om tiden tar slut.
  • Jag har en liten åsikt dock och det är att om några vill starta en match tidigare än utsatt och ta mer tid så borde detta vara tillåtet. Det var många som valde att sätta igång en halvtimme innan utsatt tid för att båda coacher ville det. Jag tycker personligen att det då är helt ok att de då nyttjar dessa extra 30 minuter till att spela klart ett parti istället för att bryta när de 135 minuterna är slut.

Jag är också en stor fan att det görs som på DOUBT att det läggs till extra tid så att båda lagen får spela lika många rundor. Det undviker en del av den grisigare time stallingen som kan finnas för att undvika att någon gör mål.

Alternativet med Byo-yomi finns ju också till matcher. Båda coacher får 1 timme var och sedan får man göra 30 sekundersrundor (alternativ någon slags Kanadensisk eller Fisher byo-yomi) resten av matchen.
  • edited January 2016
    Hur spelas det på den internationella "marknaden"? Gissar att de som spelar mer seriöst och är med i "landslaget" gärna spelar som det är där för att få bästa möjliga träning?

För mig spelar det mindre roll hur tiden fördelas så länge man får spela klart. Men detta ska inte påverka spelschemat under turneringen.

Skulle man pga vissa omständigheter inte hinna klart så håller jag med @stareater att det läggs till extra tid så att båda lagen får spela lika många rundor.

Edit: Har funderat lite, vissa lag tar längre tid på sig att spela, de är svårare osv, tidspressen som sätts på en spelare då (om man kör fyra minuters rundor) tillhör på något sett en tjusning till själva spelet. Det gör att man som coach sätts på prov.

Känns som de flesta jag spelat mot är väl insatt i spelet och skulle utan tidspress göra minimalt med misstag. Då blir det nästan så att tärningen ska fälla avgörandet om vem som ska vinna. Nu är det kanske så iaf, men en tidspress gör även att andra faktorer kommer spela in som tex speltaktik.

Finns dock tillfällen där jag anser att klockan ska stoppas, det är tex när bollen slås lös, den kan då studsa runt mellan olika spelare för att till slut tappas ut i publiken som i sin tur kastar den över till publiken på kortsidan som kastar iväg den till en spelare som lyckas ta den.... Typ, ni förstår poängen. En sådan situation ska man inte behövas straffas för, eller den tid som motståndaren tar av en i form av interceptionval av spelare, sidestep, standfirm osv.

Edit2: pratade med basse idag och nämnde denna "tråd", för att citera honom angående schacklocka: -"Den idén kanske är bra, jag vet inte eftersom jag aldrig provat den, samtidigt finns fyra minuters regeln i regelboken av en anledning".
  • Är allmänt positiv. Om man börjar tidigare tycker jag man kan vänta med att sätta igång klockan tills ordinarie matchstart.
Sign In or Register to comment.