Utjämningsregler för barn

edited December 2015 in Regler
Hej
Vi är några "gubbar" som spelade Blood bowl i slutet på 80-talet och på 90-talet som nu bestämt oss för att starta en lokal liga. Flera av oss har barn i olika åldrar som vill vara med (den minste är 5 år). Frågan är då vilka utjämningregler man skall ha för att de också skall tycka det är roligt att spela? Och när är man så stor att man kan köra efter samma regler som de vuxna? Det skulle vara intressant att höra era åsikter och era erfarenheter om det här.
Vi har funderat på att ge dem en större summa pengar än de vuxna när de skapar sitt lag (ju yngre, desto större summa). Plus att de får några extra team re-rolls varje match. Någon som har några förslag?

Comments

• Jag tror mer på förenklade regler om man skall gå ned så långt i åldrarna. Blood Bowl är inget enkelt spel och det är nog en större tröskel att ta sig över.
  • edited December 2015
    Beroende på hur gamla barnen är, så tänker jag i samma bana som @Coma .

Jag misstänker även att sannolikhetstänket kan vara svårt för barn i vissa åldrar (som mig på 33 år).
    Min tanke var att kanske houserula in större mängd rerolls och antal rerolls per turn
  • Håller med @coma. Har spelat lite med min sjuåring och det är lite väl komplext. Vi brukar köra utan tackle zones och utan assists vid blockar. Dessutom får hon flytta alla spelare även vid en turn over. Dessa regler funkar för en match, men inte i en liga.
  • Tusen tack för era råd. Det uppskattas verkligen.

Vi provspelade lite i helgen och diskuterade lite vilka regler vi ska ha. Vi tänker köra med en Blood Bowl 7`s pitch, för att det blir mindre spelare för barnen att hålla reda på och matcherna blir kortare. Vi använder bara grundreglerna i Living rulebook utan extra regler (med 7´s uppställningen blir det ca sidorna 7-15). Vi tänkte också att barnen får 8 re-rolls från början, medan de vuxna inte får ha re-rolls. Barnen får blitza med alla sina spelare (7 stycken per omgång), medan vuxna bara får blitza som vanligt. Barnen lyckas alltid pick up ball (även i andras tackle zone, medan vuxna använder vanliga regler. Alla barn har rätt till en assistant coach (i form av pappa, mamma eller annan vuxen) etc, etc.

Är det någon som har några bra funderingar eller tillägg av er som har betydligt mer erfarenhet än vi har?

• Det vore kul att höra hur detta funkar sen när ni testat det.
  • Vi spelade två provmatcher i helgen. En med den yngste spelaren (en 5 åring) och en med en 8-åring. Femåringen klarar inte att spela själv, utan måste ha hjälp av en vuxen. Med åttaåringen funkade det faktiskt bättre än vi trodde. Han är helt klart med på noterna när man förklarar reglerna för honom och han lär sig väldigt snabbt vad som fungerar och vad som inte gör det. Däremot så bjuder han inget motstånd för en vuxen (inte än iallafall). Men hela grejen är att vi som spelat förut och haft väldigt roligt med Blood Bowl vill dela med oss av den upplevelsen till våra barn, samt att umgås och ha kul tillsammans genom att spela en liga. Vi tar ju inte den här ligan på liv och död, utan som ett sätt att ge våra barn en rolig upplevelse och ett trevligt minne.
  • Kul att det funkar. Vilka lag spelar de?
  • Mooselord wrote: »
    Kul att det funkar. Vilka lag spelar de?
    Femåringen spelade Chaos och åttaåringen spelade Nurgle. De har själv valt vilka lag de vill spela med, men de väljer efter hur häftiga de tycker lagen är och inte efter deras egenskaper. Det roliga är att åttaåringen efter sin match sa att han måste skaffa block till alla sina spelare och då blev jag faktiskt imponerade. Det är den första Blood Bowl matchen han spelar i sitt liv.
  • En annan idé som jag sett i Blood Bowl 2 spelet (i början av kampanjen) kan också vara att första trunovern inte blir en turnover.

Typ om man blockar och får skalle, så ramlar man som vanligt, men att detta inte gör turnover direkt.
  • Ja, det är något att fundera på. Tack för tipset.
  • Helt klart nåt som måste testas
  • Vad sägs om att de får ställa upp sina pokemons / skylanders / whatever på planen? ;)
  • @Lockmund Frågan är vad dem har för stats.
  • Vi har funderat på att spela Baby Bowl II någon gång under semestern. Denna gång funderar vi på att ha en normalstor pitch, barnen får göra sina lag efter de vanliga reglerna, de vuxna får endast spela lag bestående av 100% snotlings. Vi har inte provspelat än.
Sign In or Register to comment.