Eurobowl uttagning - frågor, diskussioner, anmälningar och annat

edited November 2015 in Turneringar
För att hålla statistiktråden ren så tänkte jag att vi kan ta frågor, diskussioner och vad ni nu kan komma på här.

För de som redan känner att de vill komma med i landslaget får ni gärna skriva namn här och om det är någon speciell ras i vill försöka bli uttagen med. Detta är inte bara för min skull för att kunna se urvalet och ha bättre möjlighet att följa eran prestation utan det ger även bättre möjligheter för övriga personer så att tex inte alla spelar Wood elves hela tiden då vi måste spela olika raser på Eurobowl.

Coach - Möjliga raser
Melisqus - Dwarfs, Dark elves, Necromantic eller vad som blir över.
«1

Comments

  • Jag vet inte vart jag bör posta detta, statestik eller resultat men jag är lite trött på höra att "de var bra jobbat av dragons & melisqus som gick på 19 poäng" (vilket det var men..) vi var faktiskt tre som slutade på 19 poäng... Ur lagperspektiv som WC3 var, finner jag det en lite bit irreterande att inte få cred, då vi insamlade lika många poäng. Jag får dock erkänna att jag vart en anningen bitter då jag läste "Ser vi tex på World cup fick jag och Dragons lika många poäng men jag hamnade högre på grund av tiebreakers, men tittar vi på motståndet så fick Dragons möta betydligt svårare motstånd och därav anser jag att hans prestation var bättre även om hade sämre i tiebreakers." Hur man nu ser de som 2,1,0 eller 3,1,0 vart motståndets avrege rating för oss på 19 poäng såhär:

    iftpmelisqdragons.jpg
  • edited November 2015
    Jag vet inte vart jag bör posta detta, statestik eller resultat men jag är lite trött på höra att "de var bra jobbat av dragons & melisqus som gick på 19 poäng" (vilket det var men..) vi var faktiskt tre som slutade på 19 poäng... Ur lagperspektiv som WC3 var, finner jag det en lite bit irreterande att inte få cred, då vi insamlade lika många poäng. Jag får dock erkänna att jag vart en anningen bitter då jag läste "Ser vi tex på World cup fick jag och Dragons lika många poäng men jag hamnade högre på grund av tiebreakers, men tittar vi på motståndet så fick Dragons möta betydligt svårare motstånd och därav anser jag att hans prestation var bättre även om hade sämre i tiebreakers." Hur man nu ser de som 2,1,0 eller 3,1,0 vart motståndets avrege rating för oss på 19 poäng såhär:

    iftpmelisqdragons.jpg

    Håller helt med @Inforthepain, hela vårat lag borde ha en massa cred för jag är riktigt nöjd med våran lagplacering! Och @Inforthepain samt @Dragons fick även rejält mycket svårare motstånd än övriga i laget medan jag själv gled förbi på ett bananskal på tiebreakers. Det är precis detta jag skall försöka undvika vid uttagningarna därav känner jag att en prestationsratning är ett bra system för att ta ut laget.

    Dvs @Inforthepain kommer i mina ögon (för uttagningen) högre med sina 6,5 poäng och 195 i rating mot mina 7 poäng och 163 i rating :(
  • edited November 2015
    När tas laget ut? (BTW, jag gillar ambitionsnivån på detta projekt!)
  • Pellevin wrote: »
    När tas laget ut? (BTW, jag gillar ambitionsnivån på detta projekt!)

    Laget kommer tas ut strax efter "Melisqus Champinship" med reservation för att några kan tas ut tidigare.
  • edited November 2015
    Antar att svaret på fråga 12 fortfarande gäller?

    Annars hade jag gärna anmält mitt intresse för att spela dark elves i laget

    Vilka turneringar kommer för övrigt att tas i beaktning?
  • Melisqus wrote: »
    Laget kommer tas ut strax efter "Melisqus Champinship" med reservation för att några kan tas ut tidigare.
    Har du något datum för det? Behöver det för serieanmälan också.
  • Gott gott! Ville mest bara pointera de, jag missade helt att du faktiskt hade beräknat avr.rating. Tänkte försöka lira lite olika lag under våren så väntar med att välja en specefik ras tills vidare men anmäler intresse. :D

    inforthepain - Anything goes.
  • pedda wrote: »
    Antar att svaret på fråga 12 fortfarande gäller?

    Annars hade jag gärna anmält mitt intresse för att spela dark elves i laget

    Vilka turneringar kommer för övrigt att tas i beaktning?

    Jag funderade ganska länge på just vilka som skall få söka platserna och det finns stor risk att det blir mer komplicerat än vad det borde vara därför kändes denna regeln som enkel och tydlig. Eftersom utagningen sker på prestation så vill jag vara tydlig med detta innan så att det inte blir onödiga diskussioner vid uttagningen av laget om vem som räknas som valbar..
  • Pellevin wrote: »
    Melisqus wrote: »
    Laget kommer tas ut strax efter "Melisqus Champinship" med reservation för att några kan tas ut tidigare.
    Har du något datum för det? Behöver det för serieanmälan också.

    Jag måste dubbelkolla med lokalen om datumet. Funkar det att jag tar fram ett datum under nästa vecka?
  • Låter bra!
  • Jag tycker att @Pedda borde få kunna kvala in. Han är duktig.
  • @kaju du vet att det är @Melisqus som är coach och att det är han du behöver smöra för och inte @pedda? :P
  • edited November 2015
    Melisqus wrote: »
    pedda wrote: »
    Antar att svaret på fråga 12 fortfarande gäller?

    Annars hade jag gärna anmält mitt intresse för att spela dark elves i laget

    Vilka turneringar kommer för övrigt att tas i beaktning?

    Jag funderade ganska länge på just vilka som skall få söka platserna och det finns stor risk att det blir mer komplicerat än vad det borde vara därför kändes denna regeln som enkel och tydlig. Eftersom utagningen sker på prestation så vill jag vara tydlig med detta innan så att det inte blir onödiga diskussioner vid uttagningen av laget om vem som räknas som valbar..

    Tack, då vet jag. Det får bli Eur'Open för mig istället.
    Förstår dock fortfarande inte varför eftersom de väl inte är ett så stort antal spelare som inte bor i Sverige (är väl bara jag?), men jag respekterar ditt beslut och du har ju varit tydlig med detta ifrån start, vilket jag tycker är bra.
    kaju wrote: »
    Jag tycker att @Pedda borde få kunna kvala in. Han är duktig.

    <3
  • edited November 2015
    Melisqus wrote:
    Eftersom utagningen sker på prestation så vill jag vara tydlig med detta innan så att det inte blir onödiga diskussioner vid uttagningen av laget om vem som räknas som valbar.
    4. Each national team must include at least five coaches who would be eligible to play for that nation under FIFA rules. Briefly summarised this means that a coach must be of the nationality in question, have at least one parent or grandparent who held the relevant nationality , is a resident of that nation or hold citizenship of that nation. Any coach not meeting these criteria is known as a ‘freebooter’. Freebooters may be of any nationality, and are a good way for smaller nations to fill in numbers or to replace last minute drop outs.
    5. If a coach declares nationality and plays for a national team as one of their ‘eligible’ players he may not later change nationality and play for another nation as such. He / she may play for another nation or nations as a freebooter.
  • edited November 2015
    Att säga att en svensk inte får delta pga ort är ok för lagkapten väljer, men @pedda är "valbar" enligt eurobowl reglerna. Själv så har jag alltid exluderat folk från Älvdalen när jag varit lagkapten. Bara för att jag har kunnat!

    Allvarligt tycker jag inte det är ok att inte låta svenskar bosatta utanför Sverige delta, jag menar, hur gör vi då med skåningarna? Bostadsort är ett väldigt godtyckligt exlutionskriterie som har väldigt lite med bloodbowl att göra. Bättre att ha inklutionskriterier, som att man måste delta på ditten eller datten, typ 2 turneringar i Sverige, och sedan ska det inte ha någon betydelse om man bor i Sveg eller Detroit.
  • Jag förstår inte och skulle vilja ha resonemanget förklarat för mig. Varför ska man inte kunna spela för Sverige när man är svensk och bor utomlands?
  • edited November 2015
    Lard wrote: »

    jag menar, hur gör vi då med skåningarna?

    Tänker bara klargöra saker här. Jag bor i Skåne, men kommer aldrig att bli skåning :P
    Medborgarskap kan bytas, men skåning föds man till (har jag hört från skapligt många skåningar, som tycker jag ska ha pass med mig överallt :D)
  • edited November 2015
    :)

  • pedda wrote: »
    Melisqus wrote: »
    pedda wrote: »
    Antar att svaret på fråga 12 fortfarande gäller?

    Annars hade jag gärna anmält mitt intresse för att spela dark elves i laget

    Vilka turneringar kommer för övrigt att tas i beaktning?

    Jag funderade ganska länge på just vilka som skall få söka platserna och det finns stor risk att det blir mer komplicerat än vad det borde vara därför kändes denna regeln som enkel och tydlig. Eftersom utagningen sker på prestation så vill jag vara tydlig med detta innan så att det inte blir onödiga diskussioner vid uttagningen av laget om vem som räknas som valbar..

    Tack, då vet jag. Det får bli Eur'Open för mig istället.
    Förstår dock fortfarande inte varför eftersom de väl inte är ett så stort antal spelare som inte bor i Sverige (är väl bara jag?), men jag respekterar ditt beslut och du har ju varit tydlig med detta ifrån start, vilket jag tycker är bra.
    kaju wrote: »
    Jag tycker att @Pedda borde få kunna kvala in. Han är duktig.

    <3

    Jag tänkte ge en sista kommentar angående fråga 12 men sedan hoppas jag att vi kan gå vidare.

    Jag vill INTE att vi kommer in på diskussioner vem som räknas som svensk eller har svenskt medborgarskap, detta hör inte till ett blood bowl forum och för att undvika detta har jag valt att förenklat detta till "bor i Sverige" vilket jag var tydlig med under uttagningen.
  • Jag vill iallafall anmäla mitt intresse till eurobowl.

    Lag som jag känner mig bekväm att spela med: Lizard, woodelf, khemri, undead, skaven, human, highelf?

    Fråga på det hela. Måste man spela med de lagen man vill kvala för under turneringar nu i vår? Eller gör du någonslags helhets bedömning och sedan plockar vi ut lag? Ibland gör ju reglerna att man inte tycker att det passar med de lagen man har planerat att ta till eurobowl.
  • Intresserad är jag väl, inser också att jag inte visat mycket ännu. :D
    Inbillar mig själv att jag kan spela vad som helst, men jag har (tydligen) en viss förkärlek till tier 2 lag (har ju till exempel aldrig spelat ett tier 1 lag i en NAF turnering).

    Inväntar svar på Skulds fråga, den är relevant.
  • Skuld wrote: »
    Jag vill iallafall anmäla mitt intresse till eurobowl.

    Lag som jag känner mig bekväm att spela med: Lizard, woodelf, khemri, undead, skaven, human, highelf?

    Fråga på det hela. Måste man spela med de lagen man vill kvala för under turneringar nu i vår? Eller gör du någonslags helhets bedömning och sedan plockar vi ut lag? Ibland gör ju reglerna att man inte tycker att det passar med de lagen man har planerat att ta till eurobowl.

    Spela helst med de lagen ni vill kvala in med, det gör det betydligt lättare för mig att jämföra prestanda och uttagning av raserna. Men det kan förekomma att jag föreslår att en spelare spelar med en annan ras men det kommer i så fall ske som en diskussion med spelaren och vad den personen känner sig nöjd att spela med. Jag skall försöka ha klart allt sådant till "Melisqus Championship" och kanske då föreslår för någon att jag gärna ser att de spelar någon speciell ras på tävlingen för att gynna deras chanser att komma med i landslaget.
  • Klart svar det tackar vi för.
  • Melisqus wrote: »
    pedda wrote: »
    Melisqus wrote: »
    pedda wrote: »
    Antar att svaret på fråga 12 fortfarande gäller?

    Annars hade jag gärna anmält mitt intresse för att spela dark elves i laget

    Vilka turneringar kommer för övrigt att tas i beaktning?

    Jag funderade ganska länge på just vilka som skall få söka platserna och det finns stor risk att det blir mer komplicerat än vad det borde vara därför kändes denna regeln som enkel och tydlig. Eftersom utagningen sker på prestation så vill jag vara tydlig med detta innan så att det inte blir onödiga diskussioner vid uttagningen av laget om vem som räknas som valbar..

    Tack, då vet jag. Det får bli Eur'Open för mig istället.
    Förstår dock fortfarande inte varför eftersom de väl inte är ett så stort antal spelare som inte bor i Sverige (är väl bara jag?), men jag respekterar ditt beslut och du har ju varit tydlig med detta ifrån start, vilket jag tycker är bra.
    kaju wrote: »
    Jag tycker att @Pedda borde få kunna kvala in. Han är duktig.

    <3

    Jag tänkte ge en sista kommentar angående fråga 12 men sedan hoppas jag att vi kan gå vidare.

    Jag vill INTE att vi kommer in på diskussioner vem som räknas som svensk eller har svenskt medborgarskap, detta hör inte till ett blood bowl forum och för att undvika detta har jag valt att förenklat detta till "bor i Sverige" vilket jag var tydlig med under uttagningen.


    Det skulle väl knappast kunnat bli några diskussioner om du helt enkelt gick på de klart definierade regler som redan finns för EuroBowl. Nåja, kanske nästa år.
Sign In or Register to comment.