Eurobowl uttagningsstatistik

edited April 2016 in Turneringar
Då var det dags att skriva lite om uttagningen för svenska landslaget. Jag kommer att försöka fokusera mindre på den exakta placeringen i turneringarna och mer på antalet poäng samt styrkan på motståndet (medel av motståndarnas NAF ranking). Ser vi tex på World cup fick jag och Dragons lika många poäng men jag hamnade högre på grund av tiebreakers, men tittar vi på motståndet så fick Dragons möta betydligt svårare motstånd och därav anser jag att hans prestation var bättre även om hade sämre i tiebreakers. Min förhoppning är att under våren få ihop en formel som beräknar personens turneringsprestation utifrån antal poäng och motståndarens ranking och det är dessa jag hoppas kunna jämföra för att ta ut landslaget. Att beräkna ut prestationen för en turnering är inte något nytt utan det används i dagsläget i schack i stor omfattning och då schack använder ett liknande rating system som Blood Bowl är förhoppningen att det skall kunna användas även här.

Här kommer då mina beräkningar för resultaten från turneringarna:

För att kunna jämföra turneringarna har jag samma system för alla, dvs vinst = 1 poäng, oavgjort = 0,5 poäng och förlust = 0 poäng. (World Cup = 9 matcher)

Uppdaterade resultat finner ni här:
https://melisqusbloodbowl.wordpress.com/category/eurobowl-2016-uttagning/
«13

Comments

  • Trist att du inte räknar Bergen, men tur att du inte räknar StockBowl Cup :)
  • Pellevin wrote: »
    Trist att du inte räknar Bergen, men tur att du inte räknar StockBowl Cup :)

    Eftersom jag inte var vald som lagkapten vid Bergen turneringen och att World Cup motsvarar 2015 års Eurobowl så känns det ganska naturligt att räkna den som första turneringen.
  • Kommer det någon uppdatering på detta något ambitiösa projekt?
  • Skuld wrote: »
    Kommer det någon uppdatering på detta något ambitiösa projekt?

    Det är på gång och kommer upp under veckan, kanske till och med ikväll.
  • edited February 2016
    Här kommer listan för Doubt seven (6 matcher)

    MELISKEN_1.jpg
  • edited February 2016
    Här kommer listan för Adventurebowl (5 matcher):

    MELISKEN_2.jpg
  • Det verkar stört omöjligt för mig att lägga upp dem som bilder istället för länkar... så det får bli länkar tills vidare.

    En sammanställning av alla turneringar tillsammans kommer kanske under helgen efter att jag har funderat igenom hur den borde se ut.
  • Melisqus wrote: »
    ...efter att jag har funderat igenom hur den borde se ut.

    Med dig i toppen för att föregå med gott exempel?
  • Fast kanske inte är gott exempel att fiffla/fuska med siffrorna för att själv få bättre placering.
  • edited February 2016
    Tar bort mina bilder nu när du fått in bilderna i dina kommentarer.
  • edited February 2016
    Då kommer första försöket med performance rating:

    Formeln som används kommer ifrån schacket (FIDE) vilket kan ses under punkt 1.48 på denna sidan:
    https://www.fide.com/component/handbook/?id=174&view=article

    Då schack-ranking börjar på 1000 och BB-ranking börjar på 150 har jag skalat ändringarna till att ligga mellan 120 till -120 istället för 800 till -800 vilket ger samma förhållande.

    I dagsläget har jag sorterat performance rating på den maximala performance rating för alla turneringarna.

    MELISKEN_4.jpg
  • Du har duckwing på två olika platser på listan.
  • edited February 2016
    Tar bort mina bilder nu när du fått in bilderna i dina kommentarer.
  • Pellevin wrote: »
    Du har duckwing på två olika platser på listan.

    Ops, fixar det i helgen.
  • Är det klar vilka turneringar som kommer att räknas?

    Jag kommer tex att vara med på Preußenbowl den 27:e och 28:e feb.
    Kommer det att räknas?

    Kommer Dungeonbowl att räknas?
  • edited February 2016
    pedda wrote: »
    Är det klar vilka turneringar som kommer att räknas?

    Jag kommer tex att vara med på Preußenbowl den 27:e och 28:e feb.
    Kommer det att räknas?

    Kommer Dungeonbowl att räknas?

    Alla turneringar räknas från och med World Cup. Men det är lättare att bedöma tävlingar där flera svenskar har spelat.
  • edited March 2016
    Här kommer tabellen för Necronomican bowl:
    https://www.dropbox.com/s/64aezm7xorv9q7j/Necronomicanbowl.jpg?dl=0

    Totala tabellen:
    https://www.dropbox.com/s/6iyqlbakfqlcyno/Performancerating2016-03-12.jpg?dl=0

    Bilderna fungerar inte som vanligt men någon snäll själ kanske kan klistra in dem som bilder så jag kan använda dem.

    Värt att notera är att MartinS stormade upp i tabellen efter sin första turnering som sammanställs här, även Kaju tar stormkliv mot toppen av tabellen efter sin turneringsvinst.

    Pedda fick även 155,35 i performance rating med sina Dark Elves i Preußen Bowl II som kommer med i nästa tabell.
  • Fixart åt dig:

    MELISKEN_6.jpg

    MELISKEN_5.jpg
  • edited March 2016
    @Melisqus Kör du på 15% av fides tabellvärden? Vad är lägsta antalet matcher för att du skall räkna resultatet? Om jag fattar systemet så hade @Mago en prestationsranking på 270 på Necronomican Bowl, men han spelade bara en match. Har jag rätt?
  • edited March 2016
    Pellevin wrote: »
    @Melisqus Kör du på 15% av fides tabellvärden? Vad är lägsta antalet matcher för att du skall räkna resultatet? Om jag fattar systemet så hade @Mago en prestationsranking på 270 på Necronomican Bowl, men han spelade bara en match. Har jag rätt?

    Du har rätt, men jag har inte tagit med någon med färre än 4 spelade matcher i en turnering. Skulle någon spela mindre matcher än turneringen är (och fortfarande minst 4) och får alla vinster så kommer jag förmodligen mixtra lite med resultatet för att göra det rättvist för de som spelar alla matcherna.
  • Varför har Red bara 4 poäng, borde inte han också ha 4,5?
    Eller räknas inte matcherna mot spelare som inte spelade minst 4 matcher?
  • edited March 2016
    Skuld wrote: »
    Varför har Red bara 4 poäng, borde inte han också ha 4,5?
    Eller räknas inte matcherna mot spelare som inte spelade minst 4 matcher?

    Enligt NAF hemsidan fick Red 4 vinster och 2 förluster på sina 6 matcher, därav 4 poäng. Då flera turneringar har olika poängsystem har jag justerat så att alla turneringar får 1 poäng för vinst, 0,5 för oavgjort och 0 för förlust.
  • ahh så det va som vanligt, jag hade ingen aning om vad jag pratade om
  • Skuld wrote: »
    ahh så det va som vanligt, jag hade ingen aning om vad jag pratade om

    =)

  • edited April 2016
    Jag har nu skapat en hemsida för uttagningen av svenska landslaget till EuroBowl. Ni hittar denna här:
    https://melisqusbloodbowl.wordpress.com/category/eurobowl-2016-uttagning/

    Resultaten för GrothBowl är även inkluderade vilket har gjort att Skuld har tagit sig upp till en stark tredjeplats.
  • Yes, jag platsar i Svenska C-laget. Jag är uppriktigt jättenöjd :)
  • Jag är top 40! (I am still in this!)
  • Jag trodde Danish Open och Buzzqvarna Cup skulle ingå.
  • edited April 2016
    Pellevin wrote: »
    Jag trodde Danish Open och Buzzqvarna Cup skulle ingå.

    Tanken har varit att MelisqusBowl är den sista turneringen för uttagningen. Jag vet även från EuroBowl arrangörerna så ser de gärna att vi får klart laget så att vi börjar få in lite anmälningar till EuroOpen så att de kan promota den turneringen mer.

    Danish Open är rimligt att få in då den är så nära MelisqusBowl men Buzzqvarna Cup tror jag inte är möjligt att få in då den är så sent. Jag tar ett snack med EuroBowl arrangörerna i helgen och skickar ut ett slutgiltigt svar i helgen eller nästa vecka.
  • Är det bara den enskilt bästa turneringen som räknas? Ser så ut i alla fall.
Sign In or Register to comment.