Köpes nybörjarvänligt lag

Hej jag är ganska ny och vill ha ett lag som jag kan lära mig spela spelet med som inte straffar mig kopiöst om jag gör fel i början. jag funderar på orker om det finns annars tar jag gärna emot bud för att få något att börja med. jag vill kunna slåss men inte vara super långsam

ha det gött

Comments

• Humans och orcs är bra starter teams
  • Var bor du?
  • Norse är annars ett bra "start-lag".
  • Jag håller inte med om norse. Block överallt är bra, men AV7 och mycket frenzy kan just straffa sig kopiöst om man gör fel i början. Norse är roliga dock.

Jag håller med om att orcs och humans är rätt bra startlag. Humans är något sämre än orcs men de är lite flexiblare och därmed kanske roligare. Annars så skulle jag föreslå amazoner om man tror att man inte kommer möta många dvärgar.
  • jag bor i umeå
  • Norse är inget dumt andralag dock. En variant är att köpa ett Amazonlag som passar hyggligt som Norse också om man lägger till 2 Ulfwereners och en Yeti. Lägg till en Ogre så har du ett Humanlag också :)
  • Jag skulle också rekommendera Humans och Orcs
  • edited November 2015
    @Thranuil. Roligt att se fler Umeåbor. Hoppas att du kan tänka dig att spela lite i BUBBLE-ligan. Säsong 12 börjar riktigt snart, så det borde vara ett bra tillfälle att hoppa in. Prata med @Frantic om det rent praktiska han är Commissioner.

Jag tycker personligen att undead är det bästa nybörjarlaget, men det är jag det. Orcs är inte så tokiga de heller. Mellan mig @Frantic och @Khanmank så finns det en hel del lag att låna i Umeå att testspela med (troligtvis minst dubletter av alla lag) om du vill känna dig för innan du köper något.
  • Jag skulle också rekommendera undead istället för humans.
    Orcher har jag aldrig spelat med men känns mer förlåtande än humans med nästan AV9 rakt över.
  • Orks, undead eller humans skulle jag rekommendera nybörjare att testa. Amazoner är lite lättstötta som nybörjare med AV7. Dodge på hela brädet väger inte upp det i min mening (och jag har spelat en del amazon, men det är ju en smaksak och lite beroende på hur man spelar).

Ska lära ut BB till en del nybörjare här nere och de som inte spelat alls kommer få de tre lagen som förslag av mig att testa på.
  • Dvärgar funkar rätt bra också, men är kanske lite endimensionella.
  • Dvärgar straffar en rätt hårt om man går vilse. Sen nämnde han väl att han inte ville vara super långsam.
  • Humans tycker jag är bästa valet av lag när man är nybörjare. Inte främst för att de skulle vara starkaste laget som gör det lättare att vinna matcher, utan för att de är lite av medelvärdet i blood bowl som alla andra lag förhåller sig till. Humans har alla verktyg man kan tänkas behöva i ett lag och man får många bra skills ifrån start också.

En säsong med humans gör att man får en bättre känsla för vad man kan göra på plan och hur man gillar att spela som coach. Då blir det lättare att sedan välja sitt andra lag.
  • tycker necromantic verkar fräsiga hur är de att spela?
    Vilket AG 4 lag skulle ni säga att man kan börja med?

Tanken är att jag ska ha ett lag som ska kunna spela boll och ett som kan slåss för att kunna anpassa till humöret :P
  • Thranuil wrote: »
    tycker necromantic verkar fräsiga hur är de att spela?

De kan vara svåra att spela och har en ganska seg start.
    Thranuil wrote: »
    Vilket AG 4 lag skulle ni säga att man kan börja med?

Alla, men jag skulle inte råda dig att börja med ett AG4-lag.
    Med AG4 eller mycket block (dvärgar/norse) lär man sig enligt mig inte vad det innebär att inte ha AG4 och/eller block, vilket är en väldigt viktigt att veta. När det man gör inte orsakar en turnover på 2+ tänker du inte över riskerna som är precis vad spelet handlar om.
    Thranuil wrote: »
    Tanken är att jag ska ha ett lag som ska kunna spela boll och ett som kan slåss för att kunna anpassa till humöret :P

Jag tycker att humans och/eller orcs är bra val, då de kan göra allt (mer eller mindre) och du lär dig spelet. För att bli bra på spelet tycker jag att man ska ha spelat stunties, då man verkligen lär sig att positionera sina spelare.
  • Jag håller med Tusse och Pedda i mycket, men skall du köra 2 olika lag så kan du nog dumpa Humans och satsa på lite olika spelstil. Är du nyfiken på Necro är kanske Undead rätt väg att gå. De är lite enklare än Necro och har du ett Undeadlag är det lätt att komplettera det till ett Necro.

Vad gäller Ag4 borde du hålla Vampyrer och Slann på behörigt avstånd och personligen skulle jag nog undvika Dark Elves eftersom de också har lite knepiga positionals, men jag kan nog bli emotsagd på den punkten. Vad gäller återstående lag med AG4 (Skaven, (pro) Elves, High Elves, Wood Elves) så har jag nog ingen rekommendation. Jag skulle inte rekommendera någon av dem som förstalag, men har du ett annat lag att falla tillbaka på, så go nuts.

Vad du än gör, tolka inte Peddas kommentar som att du borde spela stunty som förstalag om du inte har väldigt stort tålamod med förluster :)
  • även med stort tålamod med förluster bör en inte spela stunty som första lag.
  • Jag menade absolut inte att man skulle spela stunty som första lag, utan längre fram, när man har bättre koll på regler osv.

Angående AG4, om skaven räknas som ett AG4 lag tycker jag absolut att du kan ta dem som första lag. De har endast fyra AG4:a spelare, så du lyckas inte med allt på 2+, vilket är bra för att lära sig spelet. Ta skaven som första dash-lag och orcs som första bash-lag.
  • Jag förstod det Pedda, men jag ville bara säkerställa att trådskaparen inte missförstod något :)
  • Vill du ha två lag som känns olika, så börja med orcs och gå sedan vidare med skaven.

Det ena laget handlar i första hand om stabilitet. Orcs är ett utmärkt första lag. Den enda svaga positionen är throwern, men man vill ofta ha en eller två ändå. Deras linjemän vore fantastiska för många andra lag, men orcs kan faktiskt klara sig helt utan några.

Det andra har fyra utmärkta bollhanterare och två bra blitzers. Throwers och Rat Ogre är något svagare positioner och många väljer att spela utan dem. Det är inte för att dessa på något sätt är dåliga eller dyra positioner, utan för att de inte tillför laget så mycket.
  • edited November 2015
    Amazoner/Dark Elfs. Relativt tåliga, förlåtande och lätta att positionera pga lagomfattande dodge/ AG 4.
  • jag har kollat runt en del nu och kommit fram till lite saker. Jag är sämst på att bestämma mig vill prova allt! har provat orker på BB2 och de är helt okej att spela (har knarkat dem). har även nu provat skaven och nått jätte bra resultat på BB2 men det kanske är för att jag har mött mindre erfarna spelare. vad det gäller Ag 4 lag så kan jag tänka mig skaven, DE, HE och Pro Elfs.

Hur är Undeads i turneringar och ligor? kan som inte prova dem på bb 2.
    Hur skaffar jag mig tärningar? hörde något om NAF?

Jag har spelat en massa andra figurspel så har tillägnat mig bb lite snabbare än en helt grön individ.

jag är oändligt tacksam för all input jag har fått hittills!
  • Det finns lite olika sätt att få tag i blocktärningar. Det går nog fortfarande att få tag i dem om du går med i NAF och pratar med @Mago. GW har dock satt stopp för dem att göra nya.

Utöver det finns ebay och tredje part-tillverkare som Impact Miniatures och Comixininos.

Undead är inte helt olika orcher i spelstil, men samtidigt inte. Deras snabba spelare är snabbare och mindre bepansrade. Zombies är tåliga linjemän som tar stryk som få. Deras två mumier är långsamma men mycket pålitligare än trollet.
    Med mer varierande snabbhet och färdigheter tycker jag att de lär ut spelet åtminstone lika bra som orcher. De är snäppet sämre på passningsspelet än orcher, men i mina ögon är passningar sånt som alver och desperata coacher bör syssla med.

Det bästa med undead är att de flesta spelare regenerar skador med 50% chans, så ett lag har inte samma sannolikhet att krossas i en dålig match.

Vill du ta en provmatch så bor jag som sagt utanför Umeå, har Bil och är just nu föräldraledig med lite tid över. Har många lag att testspela så skicka ett meddelande så kan vi ta en prova-på-match.
  • Blir man medlem hos NAF så skickar de 3 blocktärningar till dig. Kostar typ 50 kr (har jag för mig) och då får man även 50 kr rabbat på alla NAF turneringar du spelar. Jag köpte medlemskap för några år så jag fick flera uppsättningar med tärningar och andra swag prylar. Snacka med Mago, han är the big bad boss för NAF här i Sverige.

Undead är ett väldigt bra lag då deras spelare är över lag rätt billiga och man kan få ihop en bra roster med 3 rerolls från start. Dessutom kan de komma högt på turneringar ifall man har ett par matcher under sitt bälte.
  • Jag har en shitload med blocktärningar i olika färger. Ett års medlemskap i NAF kostar 60 sek och då ingår en premie som kan vara 3 blocktärningar eller annat lull-lull.
  • Jag började med orcs när jag satte igång för snart två år sedan. Orks är ett superbra lag att lära sig grunderna i spelet med. De har högt Armor, så de är tåliga. Man lär sig en av de fundamentala taktikerna i Blood Bowl när man spelar orcs, "the 2-1 grind", som en majoritet av lagen du möter kommer försöka uppnå. Man lär sig även att bygga en cage och i sakta gemak trava ner den till motståndarens endzone. Därmed kommer man att lära sig (av sina motståndare) olika taktiker för att breaka en cage - och att skydda sig mot det. Allt man får sig till livs när man håller på med orcs är fundamentalt, vikten av ST4 och block. Man har även ett bra lag för att lära sig att lägga blocks och blitzar bra.

Många tycker att orcs är lite tråkiga att spela just för att de är så fundamentala. Man kan liksom inte spexa till det med orcs.
  • helllstrom wrote: »
    Man kan liksom inte spexa till det med orcs.
    Jag tycker Helllstrom har rätt i allt han skriver utom detta. Köp in ett par goblins till ditt orclag, så kan du trolla ganska fint. Men det är överkurs, gör det inte från början. En bra startroster för orcen är:

4 Black Orcs
    4 Blitzers
    2 Lineorcs
    1 Thrower
    3 Rerolls

Med den rostern är ingen motståndare oslagbar, och du får känna på såväl orcens styrka som problem. Tips: på offensiven gäller att du senast turn fyra måste ha en klar bild på hur du skall hinna i mål till turn åtta. Det svåraste med dessa grönskinn är time-management.
  • Pellevin wrote: »
    helllstrom wrote: »
    Man kan liksom inte spexa till det med orcs.
    Jag tycker Helllstrom har rätt i allt han skriver utom detta. Köp in ett par goblins till ditt orclag, så kan du trolla ganska fint. Men det är överkurs, gör det inte från början. En bra startroster för orcen är:

4 Black Orcs
    4 Blitzers
    2 Lineorcs
    1 Thrower
    3 Rerolls

Med den rostern är ingen motståndare oslagbar, och du får känna på såväl orcens styrka som problem. Tips: på offensiven gäller att du senast turn fyra måste ha en klar bild på hur du skall hinna i mål till turn åtta. Det svåraste med dessa grönskinn är time-management.

Håller av princip väldigt sällan med Pellevin, men detta var antagligen något av det mest pedagogiska jag har sett om orcher och dess spelstil!
    "Det svåraste med dessa grönskinn är time-management." är en mening jag kommer att spara till en regnig dag... :D
Sign In or Register to comment.