Turneringsformat
Fick en ide ang. turneringsformat som jag tänkte höra om ni gillar eller ej. Ett problem med Tier-systemet i den klassiska Eurobowl stilen är att även om man får en massa extra skills på sina halflings så är de inte värda så mycket eftersom de är på en halfling. Bonusen man får hjälper typ inte. Tänkte då på det här med Tiers och att man nog kan testa att göra tvärt om. Istället för att får lägga till fler skills när man har högre tiers så får man ta bort skills från motståndaren. Typ:
Alla lag väljer 5 skills, numrerar dem 1-5, den som är numrerad 5 kan vara en dubbel. När man möter ett lag från ett steg högre tier tar man bort skill nr 5. Möter man ett lag från 2 steg högre tier tar man bort skill nr 4 och nr 5. etc. Om man kör en turnering med 4 tiers hur blir då matchupsen?
Test:
Alla tier 1 skulle spela på jämnmark med tier 1, tappa en dubbel skill mot tier 2 lagen, tappar en vanlig och en dubbel mot tier 3 och två vanliga och en dubbel mot tier 4.
Vi testar men en klassisk matchup, typ Skaven mot vampire:
Skaven får då tre skills, vampyrerna 4 vanliga och en dubbel. Verkar ok, skaven är fortfarande favoriter.
En av de mer brutna matchupsen: Chaos mot Halflings
Chaos får 4 skills, halflings 4 vanliga och en dubbel. Halflings behöver inte oroa sig för claw minotauren dom dödar deras träd och kanske kan göra lite motstånd i alla fall.
Det blir också lite kul att planera byggandet av laget, den där femte skillen på Tier 1 behöver bara vara bra mot Tier 1 lagen för den kommer ändå försvinna mot högre tier etc. Hur skall jag få mitt tier 1 lag spelbart med bara 2 skills, men mot ett Tier 4 lag? Lite annat tänk ändå. Vad tror ni, missar jag några total brutna aspekter?
Alla lag väljer 5 skills, numrerar dem 1-5, den som är numrerad 5 kan vara en dubbel. När man möter ett lag från ett steg högre tier tar man bort skill nr 5. Möter man ett lag från 2 steg högre tier tar man bort skill nr 4 och nr 5. etc. Om man kör en turnering med 4 tiers hur blir då matchupsen?
Test:
1100K, Tier 3 och 4 får köpa starplayers efter 11 vanliga spelare, Halfling får köpa chef, Goblins får köpa Bribes.
Tier 1: Amazon, chaos dwarf, dark elf, dwarf, skaven, lizardmen, wood elf, undead, orc, norse
Tier 2: khemri, human, nekromantic, pro elf
Tier 3: vampire, chaos, nurgle, high elf, chaos pact, slann
Tier 4: halfling, goblin, ogre, underworld
Alla tier 1 skulle spela på jämnmark med tier 1, tappa en dubbel skill mot tier 2 lagen, tappar en vanlig och en dubbel mot tier 3 och två vanliga och en dubbel mot tier 4.
Vi testar men en klassisk matchup, typ Skaven mot vampire:
Skaven får då tre skills, vampyrerna 4 vanliga och en dubbel. Verkar ok, skaven är fortfarande favoriter.
En av de mer brutna matchupsen: Chaos mot Halflings
Chaos får 4 skills, halflings 4 vanliga och en dubbel. Halflings behöver inte oroa sig för claw minotauren dom dödar deras träd och kanske kan göra lite motstånd i alla fall.
Det blir också lite kul att planera byggandet av laget, den där femte skillen på Tier 1 behöver bara vara bra mot Tier 1 lagen för den kommer ändå försvinna mot högre tier etc. Hur skall jag få mitt tier 1 lag spelbart med bara 2 skills, men mot ett Tier 4 lag? Lite annat tänk ändå. Vad tror ni, missar jag några total brutna aspekter?
Comments
Men spännande koncept!
Gillar att ordningen på dina skillval spelar roll också.
Jag funderar lite på vad som skulle hända om laget med lägre tier får plocka bort valfri motståndarskill (av de 5 extra). Kanske skulle det bli intressantare under själva turneringen, men och andra sidan så ändrar det bla strip ball/sure hands-dynamiken.
Men visst om det är en normal så försvinner den ju inte och halfling är då körda hur som. Om man får ta bort valfri skill blir vissa lag väldigt nerfade mot lägre tier, typ alla som lever på att få in leader, strip ball på WE etc.
Jag svarar även om jag inte är tillfrågad.
Som halflingspelare är det jobbigt när ett träd av någon anledning blir nedslaget eller framför allt utslaget. Det händer som tur är inte så ofta, men just mino med claw och en yeti har goda chanser. Tyvärr är det svårt att göra något åt det och man får snällt hoppas på att minon/yetin inte får en pow/dodgepow på första blocken/blitzen. Efter det väljer man att inte använda stand firm och får då (förhoppningsvis) minst en 1d emot sig. Om trädet inte går ner då skulle jag fokusera på att få ut minon/yetin, som nu är bakom din trädmur, dvs foul. Som tur är har en mino med claw/yeti med mb inte block samt loner, vilket ökar trädets chanser något (om nu trädet har block).
Det enda man kan göra för att komma ifrån problemet är att skydda träden med halflingsen, men det känns som det exakt motsatta mot vad man som halflingsspelare bör göra. Jag skulle alltså hoppas på att minon/yeti max tar ut ett träd (helst inget) och sedan foula bort monstret.
Kort sagt, det är jobbigt om motståndaren får börja och i sin första block/blitz tar ut ett träd. Om inte kan jag som halflingspelare antagligen oskadliggöra monstret.
Jag tycker också att upplägget låter väldigt intressant. Det är inte bara skillsen man måste fundera på, utan också ordningen. Jag gillar't
Då får en sikta in sig på att plocka bort minon som @pedda skriver. Det kommer bli grötigt och blodigt, ja som bloodbowl helt enkelt.
Jag tycker det verkar vara ett rätt lattjo upplägg, såhär från stunty-perspektiv
Jag förstår. Det låter som en väldigt jobbig start för halflingsen.
Personligen har jag bara mött Yetin. Spelade mot @skogsberget på StockBowl Cup V och då blockade Yetin ner sig själv
sant. men har för mig det blev hyfsat bättre matchbild ju senare matchen led. men att bli av med deeproot är aldrig kul. eller något annat träd heller för den delen.
när jag spelade mot @inforthepain så vet jag inte vad han satt för skill på minon. så inget som störde i alla fall. eller om han ens spelade med mino?
och har bara mött två chaoslag, och dem chaos dwarflag jag mött har ej haft mino, och de bör kanske ändå inte köra med mino och sätta claw?
tror inte jag spelat mot så många norselag heller. men tycker nästan att det kan vara värre att möta ett annat flinglag för då finns det ju spelare som är lika starka!
lite sidospår men ändå inte: mötte ett orclag nyligen i en liga som slog ner båda mina originalträd och foulade ut dem i första halvlek... hade bara deeproot kvar i andra. gick ändå riktigt bra och lyckades vinna. (orclaget hade spelat 4 matcher och hade en del skills, mitt flinglag var nystartat)
riktigt kul idé!