EuroBowl lagkapten 2016 - Omröstning

edited October 2015 in Turneringar
Ok nu är det dags att rösta fram vem som skall vara lagkapten för team Sweden under Eurobowl 2016. Nedan har ni alla frågor och svar som kandidaterna svarat på. Röstar gör ni genom att svara i tråden med vem ni vill ha som kandidat, och med ert nafnamn och nafnummer som signatur, ni måste ha svensk anknytning (härstamma eller bo i sverige) för att få rösta. Är ni inte medlemmar på Swebba sidan kan ni maila mig på narkebowl@gmail.com så lägger jag upp er röst i tråden. Inga motiveringar tack utan bara röster i denna tråd!

De två kandidaterna som är valbara är JohnnyD och Melisqus

Din röst måste vara inkommen senast 22 oktober kl. 23.59 för att räknas.


Fråga 1: Om du blir kapten hur kommer du då att välja ut lagmedlemmarna till landslaget?
Min tänkta urvalsprocess tar avstamp i table-top turneringsspel som pågått under en period till några månader innan turneringen, antagligen ungefär ett år som helhet. Urvalet sker genom att ranka och poängsätta följande principer/meriter:
* Jag kommer inte att premiera få turneringar med bra resultat framför många turneringar med stabila resultat. Detta för att en coach som stadigt presterar top 8 på flertalet turneringar i rad ska kunna landa högre upp än en coach som åker på en turnering, men råkar vinna den.
* Antal vinster/lika/förluster på NAF-rankade turneringar. Icke NAF-rankade turneringar kan eventuellt räknas, men endast om formatet är hyfsat standard och resultaten finns tillgängliga och kan redovisas. Ovanstående viktas enligt hemligt recept (läs inte framtaget ännu), räknas samman och kommer att vara vägledande för urvalet. Trots att EuroBowl-reglerna endast tillåter ett lag av varje lagtyp, kommer inte uttagningen endast att titta på varje lagtyp för sig, utan den som stadigt presterar bra oaktat lag har också chans på plats.
En ytterligare aspekt av urvalsprocessen, som eventuellt är kontroversiell, är att jag som kapten skulle förbehålla mig rätten att inte tillfråga en väl presterande spelare om den spelaren samtidigt uppvisat dåligt beteende under turneringar. Jag har aldrig sett något exempel på detta i Sverige, men i internationella sammanhang, därav tanken. Som värdland anser jag att det är minst lika viktigt att vi är roliga att möta, som att vi är bra på spelet.
Detta ovan är grundtankarna för uttagning, men samtligt är öppet för diskussion innan processen kör igång.
Lagmedlemmarna kommer att väljas ut genom prestation på turneringar med liknande format som Eurobowl. Turneringar med specialregler till exempel GothCon eller Banquet bowl kommer att få mindre vikt och uttagningen kommer att ske för att få ett så starkt lag som möjligt. För de aktuella lagen ser jag Wood elves, Undead, Lizardmen och Dark elves som lag som jag gärna vill ha med i landslaget medan resterande lag är mer fritt men jag kommer inte att välja ut något tier 3 lag. Jag kommer att hålla koll på turneringsresultaten och prestationerna fram till början av sommaren och plocka ut laget med en förhoppning om träningsläger under sommaren eller början på hösten. Jag kommer även meddela på SweBBA forumet om något lag blir upptaget innan alla till landslaget är nominerade. Bra prestationer på större turneringar kommer att väga tyngre än bra prestationer på mindre turneringar och jag kommer även att väga in om formen är stabil eller om det bara är en enstaka bra turnering. Ingen kommer att väljas in i landslaget på tidigare meriter.

Fråga 2: Om du blir kapten kommer Du då välja att själv spela?
Ja!
Svåraste frågan av alla! Jag skulle inte ha något emot att inte själv spela i laget som kapten, och min ursprungliga tanke var att utsätta mig själv för samma uttagningsprocess som övriga medlemmar, vilket jag tycker är rättvist. Sverige-EuroBowl är en utmärkt turnering att inte spela som kapten, eftersom det finns annat att ta tag i och det är lättare att ta sig till turneringen än normalt. Jag tror dock att det kommer att få konstiga effekter nu och för senare EuroBowl att införa att kaptenen inte spelar, såsom att kaptenen kanske inte är på plats när laget spelar; Att kaptenen sköter all kommunikation men sitter inte på andra sidan bordet för våra motståndare; Att förväntningarna på framtida kaptener är att de ska ställa upp på admin/uttagning, anordna träningshelger etc. men inte aktivt delta i det man varit med att sätta upp. Därför avser jag som kapten spela i laget.

Fråga 3: Om du blir kapten och tänker dig att du ska spela i landslaget, vilket lag/vilka olika lag tror du det blir? – vilka lag känner du dig nog stabil med för att leverera till en toppnivå?
Eftersom EuroBowl endast tillåter ett lag från varje lagtyp kommer jag, om uttagen, med största sannolikhet spela ett Tier 1-lag som inte redan är givet för någon av de andra uttagna. För mig är det viktigast att lagets övriga medlemmar får delta med en lagtyp de känner sig komfortabla med, och att vi får ihop en bra sättning. Personligen har jag presterat bra i olika sammanhang med många olika lag, så jag ser inte något problem med att vara flexibel i detta avseende. Dessutom finns det ju tid att träna in sig innan det är matchstart! 
I dagsläget känner jag att jag kan spela Dwarfs, Dark elves eller Necromantic till en acceptabel nivå för att vara med i landslaget om jag är lagledare. Finns det inte någon kandidat till något av de starkare lagen i min mening det vill säga Wood elves, Undead, Lizardmen eller Dark elves så kommer jag att försöka spela in mig på detta lag till Eurobowl 2016.

Fråga 4: Vad tycker du är kaptenens viktigaste roll?
Enligt mig är lagkaptenens viktigaste roll att på ett lämpligt och tydligt sätt ta ut laget. Delta i lagkaptensmöten och förmedla information mellan Eurobowl och landslaget samt ordna ett träningsläger om laget är intresserad av detta.
Före turneringen tycker jag att den viktigaste aspekten är att ta ut ett lag med bästa förutsättningar för att representera Sverige bra på Eurobowl, samt se till att de uttagna får lära känna varandra bättre, ex. via träningsläger eller liknande. Under själva turneringen tycker jag att kaptenens viktigaste roll är att se till att turneringen flyter smidigt för laget, så att spelarna kan koncentrera sig på att spöa skiten ur vårt motstånd.
«1

Comments

  • edited September 2015
    Fråga 5: Om du blir kapten vad har du för planer kring träningshelg(er) för landslaget?
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Det finns planer redan nu på åtminstone en träningshelg, och lokal är förberedd (tänk Oktoberbowl), men jag är öppen för fler om laget känner behovet efter den första och det finns utrymme för majoriteten i allas kalendrar. Utöver detta avser jag försöka dra i lite FUMBBL-trådar och se om det går att nyttja deras nya Resurrection-formatsfunktionalitet till att köra en intern träningsturnering för laget. Det vore inte bara skoj utan ger också möjlighet att faktiskt titta på replay’s och diskutera taktiken på ett helt annat sätt än en ”live” träningshelg.</div></div>
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Jag anser att det borde vara en träningshelg men ser det inte som något tvång att vara med på den bara för att du är utvald till landslaget. Träningshelgen är till för att lära känna laget, finslipa taktiker och försöka hjälpas åt att hitta de där sakerna vi är mindre bra på så att vi kan förbättra oss.</div></div>
    Fråga 6: Om du blir kapten vilka lag av alla de 24 ser du som realistiska att ta en plats i landslaget med? Hur ställer du dig som kapten till tier 2 och tier 3 lag i landslaget?
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Alla tier 1 ser jag som realistiska att ta en plats i landslaget, av tier 2 lagen tror jag att Humans, Elf och Necromantic bör kunna prestera tillräckligt bra för att ta sig in i landslaget men jag kommer inte att ta ut något tier 3 lag. Huvudsaken är inte vilket lag du spelar utan hur du presterar med laget i samma format som Eurobowl. Wood elves, Undead, Lizardmen och Dark elves ser jag gärna i laget, resterande platser ser jag mer öppet på val lag.</div></div>
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Jag vill inte utesluta möjligheten att delta för något lag, och uttagningsprocessen tar inte hänsyn till ”tiers”. Undantaget är att jag kan ta hänsyn till en spelare som har kört många bra turneringar, men vill skoja till det med ett gimmick-lag, råkar prestera dåligt med sin gimmick. Alla vill vi köra lite hallabalooo ibland.  Med det sagt gissar jag att det som vanligt blir svårare att ”vinna” med tier 3 än med 1-2. Det finns dock coacher som är fantastiskt duktiga med tier 2/3-lag, och det finns ingen anledning att inte visa upp detta i landslagssammanhang.</div></div>

    Fråga 7: Om du blir kapten kommer du ta ut reserver till landslaget?
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Ja. Det är över ett år kvar till EuroBowl och det finns inga garantier att alla uttagna faktiskt kan delta när väl tävlingen går av stapeln. Då behövs reserver planerade så att det inte blir panik inför turneringen på den avdelningen.</div></div>
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Jag kommer att försöka ta ut minst en reserv då det alltid finns en risk att någon blir sjuk eller får förhinder. Reserverna får givetvis vara med på träningslägret om de önskar.</div></div>
    Fråga 8: Om du blir kapten och måste hoppa av innan Eurobowl 2016 – hur tänker du hantera ersättare?
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Om jag blir kapten och måste hoppa av räknar jag med att hitta en ersättare för kaptensrollen först inom landslaget för Eurobowl 2016 om någon redan är vald, sedan genom den som kom efter mig i val av lagkapten för Eurobowl 2016. Vill ingen av dessa vara lagkapten kommer jag tillfråga en person som jag tycker verkar lämplig.</div></div>
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText"> Den nuvarande planen innefattar att en av spelarna i laget agerar andreman som blir involverad i kaptenssysslorna. Dels för att denne kan hjälpa till med admin under året, stötta i planeringen av ex. träningshelg, men framförallt för att undvika nyckelberoende inom laget om något tråkigt skulle hända. Andremansrollen är såklart frivillig och tas ut i samråd med den tillfrågade.</div></div>
  • Fråga 9: Hur skulle du beskriva dina meriter som Bloodbowl coach hittills, antal turneringar spelade, bästa placeringar etc?

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Mina meriter inom Blood Bowl är 15 NAF rankade turneringar, varav tre Eurobowl för Sverige. Under 2015 har detta gett mig en förstaplats i Malmö masters 2, en andra plats i Banquet bowl och en andraplats i Pouring rain. Utöver detta har jag flertalet ligasegrar i den före detta ligan i Göteborg, en seger i Fummbls svenska ligan och 3 segrar i icke NAF rankade turngeringar (Crazy cup 2009 och WarCon 2010 och 2012). Detta ger mig turneringsvinster med Dark Elves, Dwarfs, Necromantic och Undead samt ligavinster med Chaos Dwarf, Dark elves, Dwarf, Elf, Necromantic och Orcs. </div></div>

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Jag har varit en del av communityn i ett par år nu, där jag har spelat i StockBowl som liga, åkt på ett par turneringar per år både i Sverige och utomlands samt anordnat Oktoberbowl ett år. NAF-championship i Nottingham är en av de återkommande favoritturneringarna, där jag hittills placerat runt ~20-75, så vinsten finns kvar att ta! Efter en koll på NAF hemsida (…) så visar det sig att jag kört 17 NAF-rankade totalt. Hyfsat nära snittet för de av oss som brukar åka på många turneringar gissar jag. Bästa placering är vinst på TMBBT i Sundsvall för nåt år sen, 2:a på Stockbowl förra året, men den som antagligen egentligen är ”bäst” var NAFC förra året på 20:e plats (Jag fuskade iofs och spelade Lizards..) :-D</div></div>

    Fråga 10: Om du blir lagkapten, hur många turneringar måste en coach åtminstone delta i för att ha en chans att bli uttagen och mellan vilka tidsperioder?

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Tidsperioden är som jag svarade på fråga ett ungefär ett år innan uttagningen ska vara klar, så gissningsvis från och med nu tills juni 2016. Jag har inte satt något specifikt antal turneringar som krav, men med tanke på att urvalsprocessen premierar många turneringar med stabilt resultat framför få med topplacering, är det en god idé att försöka klämma in ett bra antal för att ge ett gott underlag för bedömning. Jag räknar både singel och lagturneringar, så exempelvis world cup, stockbowl team cup, osv räknas. Det finns också många bra turneringar i England om man kan tänka sig att resa!</div></div>

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Från att lagkaptenen blir vald till slutet av våren/början på sommaren, exakt datum beror lite på om någon turnering ligger där omkring, anser jag att man borde spela minst 2 turneringar med bra resultat. Spelar du fler turneringar med bra resultat kommer detta givetvis att vara till din fördel vid uttagning av laget. Laget kommer därefter att väljas med en förhoppning om träningsläger under sommaren eller tidig höst 2016.</div></div>

    Fråga 11: Om du blir lagkapten när planerar du att landslaget skall vara uttaget?

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Landslaget skall vara uttaget till början av sommaren 2016 så att vi kan få ihop ett träningsläger under sommaren eller tidig höst 2016.</div></div>

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Innan nästa sommar, helst till juni 2016.</div></div>

    Fråga 12: Om du blir lagkapten kommer du ta hänsyn till bostadsort när du väljer mellan två coacher som har en likvärdig prestation? Kommer du ta steg för att få representation i landslaget från så många olika orter i Sverige som möjligt?

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Jag skulle inte ta hänsyn till bostadsort. Jag ser ingen anledning att kvotera inom landslagsbloodbowl, även om det är roligt om vi får en så bra spridning som möjligt. Uttagningsprocessen baseras på prestation och kommer inte att ha någon komponent av att samla människor från specifika orter, specifika sällskap eller annan specialkvotering.</div></div>

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Jag kommer inte ta någon hänsyn till bostadsort så länge denna är i Sverige. Det finns tillräckligt bra möjligheter att öva på turneringsformatet genom Fumbbl så jag ser ingen anledning att vi skall behöva ha minst 2 personer uttagna till laget på varje ort. Det är din Blood bowl prestation som skall avgöra om du kommer med i laget, inte något annat!</div></div>
  • edited October 2015
    Fråga 13 - slutplädering: Varför blir du den bästa lagkaptenen för Team Sweden?

    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>JohnnyD</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Ni har redan läst om bloodbowlerfarenhet, planer för rättvis uttagning där alla har en chans och att det för mig är viktigt att vi som landslag har roligt och är representativa. Detta får ni med mig som lagkapten. Det ni inte frågat om är hur det ligger till med strukturerat arbetssätt, erfarenhet i att leda teams och sköta planering. Jag är van vid ansvarsroller, och att hjälpa teams att nå sina mål inom mitt yrkesliv, vilket är något som borde komma väl till pass för kaptensrollen. Som bonus är jag bra på att prata och hävda vår ståndpunkt bland andra grupperingar, vilket torde bli en styrka när vi ska representera våra åsikter i kaptensgruppen inför kommande EuroBowls. Med mig kommer ni också få en kapten som värderar era åsikter och synpunkter, för jag är övertygad om att de bästa lösningarna kommer genom samarbete.</div></div>
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: <span>Melisqus</span></div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Det som jag skulle tillföra som lagkapten för Team Sweden 2016 är erfarenheter från de tre senaste Eurobowlevenemangen där jag har deltagit för svenska landslaget. Jag har även tidigare erfarenhet av lagkaptensrollen då jag under flera år har varit lagkapten i schack för ett av lagen i Göteborgs största schackklubb.

    Som lagkapten för svenska landslaget vill jag ha fokus på att nå ut till så många spelare som möjligt för att få ett så bra urval som möjligt, ett transparent urval av spelare där jag under urvalsprocessen kommunicerar hur spelare ligger till, ett väl genomtänkt träningsläger där deltagarna i landslaget lär känna varandra och får öva på specifika uppgifter och uppställningar som senare diskuteras. Inför och under Eurobowl kommer jag vara tydlig med informationen mot laget samt att se till vi under Eurobowl spelar som ett lag och inte enbart individuella matcher.</div></div>
  • JohnnyD
    Pellevin 19271
  • JonnyD

    Duckwing 16278
  • JohnnyD

    MartinS 19528
  • Melisqus

    khanmank 15043
  • Johnny D

    coma 13697
  • Melisqus

    brocCooLi 12552
  • JohnnyD

    pedda 20090
  • JohnnyD

    helllstrom 20220
  • Melisqus
    Lard 18457
  • edited October 2015
    via mail wrote:
    JohnnyD
    Bim 20115
  • Melisqus
    Adhansa 16869
  • JohnnyD
    Ozt 14941
  • Melisqus
    inforthepain 19483
  • Melisqus
    Stareater 17228
  • JohnnyD
    Mufflo 15048
  • Två utmärkta kandidater, men baserat på svaren bli det ...

    JohnnyD
    Lockmund 19816
  • Ja visst, också baserat på svaren så får det bli:

    Melisqus
    Skuld 20481
  • Melisqus
    Slumpeen 20956
  • Melisqus
    kaju 19529
  • JohnnyD
    Mago 17290
  • Melisqus
    Stashman 8576
  • Melisqus
    Dragons 19003
  • edited October 2015
    Melisqus

    daNNux 21218
  • edited October 2015
    Melisqus

    Arkeo 231
  • edited October 2015
    Jimmi wrote:
    Har inget Swebba konto men tar och lägger min röst på Melisqus om du fixar det. NAF namnet är Jimmieblla och nummret är 18859
    Melisqus
    Jimmieblla 18859
  • Melisqus
    Bajlon 1646
  • JohnnyD

    Skoberget 19448
Sign In or Register to comment.