Några sista timmar idag och i helgen avslutar detta lilla hobbyprojekt. Alltid nåt kvar men får väl sätta punkt nu när föräldraledigheten är över för denna gång.
Puggy och @pedda gick dock undan, typ 2-3 h. Basning och basbyggande tog desto längre tid. (4 h i söndags och 2h ikväll) men de ser ju finare i hyllan ut så här. Oklart om eller när jag kommer spela med dom.
Totalt alltså 40 timmar. Lite kul med statistik tycker jag.
Puggy och Pedda (Puggys okända tvillingbror som stått för donationen
Tackar och tack igen Pedda för figurerna. Hoppas du tycker jag förvaltar figurerna väl.
Angående tidsåtgången prövade jag lite tips och tricks för att korta av tiden med avsikt att bli färdig.
Sammanfattat kom jag fram till att för mig och då kanske för andra också gäller:
-Måla innifrån och ut. Alltså de färger som är längst in först sedan längre ut. Avslutade t ex med blå rustning och gula fält. Då behöver man inte "gå tillbaka" och fixa felmålningar.
- blir det fel - skit i det. Sannolikt syns det inte på spelbordet.
- wash, drybrush/highlight, wash ger väldigt bra resultat map tidsåtgång.
- använd flera washer om än rätt lika. Får lite nyansskillnader "gratis". Själv började jag alltid med en mörkbrun, använde en sepia på delar av det gula, toppade upp med reikland flesh på hudpartierna och avslutade med ett lager nuln oil där jag ville att kontrasterna/skuggorna skulle vara tydligast.
- måla i block, dvs välj en färg/färger. Gör färdigt och gör nåt annat. Sessioner över timmen gör en slö och det slutar med att man bara tittar på figuren utan att färger fastnar.
Dessutom blir man "färdig" med små delmål längs vägen så känns resan mindre hopplös.
- planera washandet, lägg på dessa i slutet av en session. Tvätta penseln och gör nåt annat ett tag. Kolla på färg som torkar ger inte mig nåt.
Mitt sista råd är att testa "måla mot klockan". Basfärger plus wash går fort!
Bra jobbat @Jox! Väldigt inspirerande. Hoppas sonen somnar tidigt ikväll och att jag kan dra igång måningen på min extra thrower till Blood River Bouncers.
Tanken var ju att det skulle inspirera fler än redan invigda men uppskattar själv att läsa hur andra gör.
Målning är ju annars lite av en ensamsport där man tenderar att uppfinna hjulet själv hela tiden. Om fler delar med sig borde det ju underlätta att lära av varandra så att säga.
Comments
Bara att välja
PM skickat
Målning färdig på samtliga vanliga modeller. Basning kvarstår.
Det gick lite snabbare andra vändan. 12 h istället för 16 h. Lite extra tid (4 h) för att måla om ogren och göra skador på några av figurerna.
Så med basning hamnar laget skulle jag gissa på en dryg arbetsvecka.
Men tack ändå. Laget är inte min största bravad men nöjd.
Puggy och @pedda gick dock undan, typ 2-3 h. Basning och basbyggande tog desto längre tid. (4 h i söndags och 2h ikväll) men de ser ju finare i hyllan ut så här. Oklart om eller när jag kommer spela med dom.
Totalt alltså 40 timmar. Lite kul med statistik tycker jag.
Puggy och Pedda (Puggys okända tvillingbror som stått för donationen
Samt
Nordland Avengers
Jag har sagt det innan och säger det igen, det blir bara mer imponerande när man hör hur lite tid du har lagt ner.
Ska bli kul att någon gång se laget live. Speciellt med en sådan fin display bas.
Leader och Fan Favourite kanske
Angående tidsåtgången prövade jag lite tips och tricks för att korta av tiden med avsikt att bli färdig.
Sammanfattat kom jag fram till att för mig och då kanske för andra också gäller:
-Måla innifrån och ut. Alltså de färger som är längst in först sedan längre ut. Avslutade t ex med blå rustning och gula fält. Då behöver man inte "gå tillbaka" och fixa felmålningar.
- blir det fel - skit i det. Sannolikt syns det inte på spelbordet.
- wash, drybrush/highlight, wash ger väldigt bra resultat map tidsåtgång.
- använd flera washer om än rätt lika. Får lite nyansskillnader "gratis". Själv började jag alltid med en mörkbrun, använde en sepia på delar av det gula, toppade upp med reikland flesh på hudpartierna och avslutade med ett lager nuln oil där jag ville att kontrasterna/skuggorna skulle vara tydligast.
- måla i block, dvs välj en färg/färger. Gör färdigt och gör nåt annat. Sessioner över timmen gör en slö och det slutar med att man bara tittar på figuren utan att färger fastnar.
Dessutom blir man "färdig" med små delmål längs vägen så känns resan mindre hopplös.
- planera washandet, lägg på dessa i slutet av en session. Tvätta penseln och gör nåt annat ett tag. Kolla på färg som torkar ger inte mig nåt.
Mitt sista råd är att testa "måla mot klockan". Basfärger plus wash går fort!
Over and out!
Absolut! Ser fram emot ett helt halfling-lag inom en snar framtid
Bra tips också. Använder mig av de flesta nu när jag målar mitt dark elf lag
Målning är ju annars lite av en ensamsport där man tenderar att uppfinna hjulet själv hela tiden. Om fler delar med sig borde det ju underlätta att lära av varandra så att säga.