Deadly Gladiator (Open Season 4)

edited September 2015 in StockBowl
Jag upprepar tävlingen om att bli den dödligaste gladiatorn, nu i öppna ligan 4!

w7n08iftauae3h6rhueh.gif
Deadly Gladiator

When playing an open season match where neither team has been eliminated, the winning team will eliminate the losing team. If the match is a tie, the teams eliminate eachother. The team with most eliminated opponents at the end of the season wins a set of 2 roman numeral dice. Non-eliminated teams break ties in the final score. If the final score is still a tie between two non-eliminated teams, no winner is declared this season.

Challenges may be posted in official challenge thread:
* Only one team can be challenged per post.
* Consecutive challenges may be posted after another player has posted a challenge OR if noone has posted a challenge for a week.
* When two non-eliminated teams have scheduled a challenge within ten days, the teams involved cannot eliminate or be eliminated by any other team until the challenge match has been resolved.
* Failing to schedule a challenge match before playing another open match versus a non-eliminated opponent will disqualify your team.
* In case of multiple challenges, the matches must be scheduled in chronological order.
* An unanswered challenge disqualifies your team at the end of the season.

TL;DR när ett lag har utmanat ett annat lag måste de boka en match inom tio dagar, därefter kan de bara eliminera varandra fram till att matchen är spelad. Oavgjort resultat eller förlust eliminerar laget. Lagen kan fritt spela matcher innan utmaningsmatchen så länge den är bokad

Observera att man inte måste boka match men att det garanterar att laget du möter inte kommer bli eliminerat innan ni möts.

Det som är nytt är således att man diskvalificeras om man inte bokar in utmanarmatchen innan man spelar en annan match, att icke-eliminerade lag har fördel i slutresultatet samt att om flera lag ligger på delad förstaplats vid ligans slut så får ingen priset.

EDIT: La till lite info om hur utmaningar går till. La till info om att lag som är bokade för en utmaningar inte kan eliminera eller bli eliminerade av andra lag innan matchen är spelad.

Varsågod att anmäla er till öppna ligan 4 och börja fajtas!
«13

Comments

• edited September 2015
    race24.jpg

Öppna ligan började med ett underjordiskt äventyr då Sylvania Transfusion bjöd ned The Warpstone Munchers i sin fotbollshåla för en match DungeonBowl. Enligt underjordarna var dock stället överbelamrat med konstigt välplacerade fällor som gav fördelar till de nyskapade vampyrerna genom diverse förolyckelser bland underjordarnas spelare. Vampyrerna gick till slut vinnande ur grottkampen och underjordarna fick se sig slagna på det som borde vara van mark.

Detta innebär att det är säkert att möta The Warpstone Munchers utan risk att bli eliminerad.

Härmed är gladiatorkampen officiellt igångsparkad. Jag moddar originaltexten lite för att tydliggöra vad som gäller för utmaningar till Deadly Gladiator.

Ställningen (genomstruken = eliminerad)
    Sylvania Transfusion – 1 lag eliminerat
    Azgorgh Stealers
    Bones Galore
    Lords Of Ulthuan
    Rerolls are for losers
    The Warpstone Munchers

• Jag och Martin kommer köra på Onsdag så då står Lords Of Ulthuan eller Azgorgh Stealers kvar på listan =)
  • Fint! Lycka till... och håll er vid liv :)
  • edited August 2015
    MartinS wrote: »
    Azgorgh Stealers utmanar följande:
    Sylvania Bloodsuckers, Mutant Scum, Farmers of Ulthuan, The Losers, Dirty Bones and Fieldstones of Mu.
    EDIT: MartinS drog tillbaka sin utmaning så detta inlägg gäller inte längre.

Den här utmaningen gäller endast Sylvania Transfusion då man endast kan utmana ett lag per inlägg i utmanartråden om det ska gälla Deadly Gladiator.

Om Sylvania, efter sin redan bokade match mot Viking, spelar en match mot ett annat lag än Azgorgh Stealers diskvalificeras de.

• edited August 2015
    Men Viking utmanade mig innan Martin gjorde det. Och får han spela andra matcher innan jag svarat? Vad händer om jag säger ja till torsdag nu när jag vet att han och zeke skall spela då?

Dessutom utmanade Viking mig innan han gjorde upp med Martin. Varför blir ingen diskad i den matchen?

Det kan bli problematiskt om en person som blivit utmanad passar på att utmana någon annan så att denne inte kan spela under väntetiden.
  • Efter lite fundering har jag kommit fram till problemet med detta regelsystem. Det går att göra sig av med en motståndare genom att två personer utmanar henom samtidigt. Den utmanade blir då automatiskt diskad om den utmanade inte kan spela bägge matcher samtidigt, vilket systemet inte tillåter.
  • edited August 2015
    Ah, intressant situation. Gick tillbaka nu i tråden och ser att Viking utmanade dig Pellevin. Således har du två utmaningar emot dig. Min tanke med detta är underförstådd, att när man blir utmanad av två personer så är det tidsaspekten som avgör vem man måste spela mot först. Jag la till det i originaltexten för klarhets skull.

I ditt fall skulle du behöva möta Viking först och sen MartinS i den ordning som du blev utmanad. MartinS drog dock tillbaka utmaningen så nu behöver du bara möta Viking innan du spelar någon mer match.

Priset är relativt nytt, bra att ni säger till om det blir oklarheter så vi kan reda ut dem.
  • @Il_Maestro: Går det bra att jag tar bort dessa utmaningar. Det blev alldeles för krångligt.

Jag och Tomas kommer spela onsdag. Därefter jag och Mattias på torsdag.
  • edited August 2015
    @MartinS - Det går bra den här gången eftersom priset är relativt nytt.

@Pellevin - Eftersom MartinS drar tillbaka sina utmaningar är Sylvania således fria att möta vem de vill efter att du har mött Vikings lag utan risk att bli diskvalificerade.
  • Sådär. Nu har jag tagit bort utmaningarna och ska i fortsättningen bara utmana ett lag i taget och bara när jag själv inte har någon Open match bokad. Tack Il_Maestro. :)
  • edited August 2015
    MartinS wrote: »
    Sådär. Nu har jag tagit bort utmaningarna och ska i fortsättningen bara utmana ett lag i taget och bara när jag själv inte har någon Open match bokad. Tack Il_Maestro. :)
    @MartinS - Inga problem. Ursäkta ev. oklarheter men vissa får redas ut efterhand.

Uppdaterade originalinlägget. La till lite info som var underförstådd, att endast icke-eliminerade lags utmaningar behöver besvaras för att man ska undvika att bli diskvalificerad.

D.v.s - om man har blivit utmanad av någon och de blir eliminerade innan man kör sin match så kan du ignorera utmaningen utan att bli diskad.
  • Föreställer mig även att det går att vara lite mer generell i sina utmaning i open tråden.

Läser mellan raderna att Martin var sugen att spela en match som kunde tillgodoräknas i deadly gladiator priset men kände att det kvittade lite vem han mötte...

Det alternativt att han var sjukt rädd att möta mina ohyggligt levlade och livsfarliga underjordingar då mitt var det enda lag han utelämnade från sin utmaning...

Ett sista alternativ är att han hatar mig och inte vill se mig... :-)
  • edited August 2015
    Lustigt det här. Detta är tredje gången på tre dagar jag måste säga detta: jag förstår inte underförstådda saker. Men jag tror också att det är jättefarligt, även för er icke-märkliga, att utgå från att andra fyller ut de tomma rutorna på samma sätt som ni själva.
  • kanske jag som tänkt olika men trodde open säsongen och deadly gladiator var 2 olika saker,så i open utmanade jag erik men här på deadly var jag och martin inbokade,nåväl,mina high elfs är ju alla lorder och prinsar,dom bryr sig inte om detta käbbel som bönde lagen har hahaha =)
    kommer möta martin på onsdag iallafall,har jag på nått sätt satt krokben på mig själv ang eriks utmanande så får det bli så,kör på Mr Maestro =)
  • edited August 2015
    @Pellevin - underförstådda saker är en omskrivning för nåt jag inte tänkte på från början. Bra att du säger till så att det kan bli solklart.

@Viking - deadly gladiator har ingen separat utmanartråd, utmaningarna sker i vanliga utmanartråden precis som vanliga open-matcher med kravet att max ett lag kan utmanas per inlägg samt att man inte får utmana alltför ofta. Det blev bara lite oklart vad som hände om ett lag får två utmaningar emot sig men det är nu utrett (hoppas jag) :P
  • edited August 2015
    Jox wrote: »
    Föreställer mig även att det går att vara lite mer generell i sina utmaning i open tråden [...]
    Ja det stämmer. Direkta utmaningar mellan lag som är icke-eliminerade är det enda som kräver en viss form för att det utmanade laget skall riskera att bli diskvalificerat om det inte svarar på utmaningen. Generella utmaningar är välkomna men riskerar inte att diskvalificera någon.

• edited August 2015
    Pellevin wrote: »
    Men Viking utmanade mig innan Martin gjorde det. Och får han spela andra matcher innan jag svarat?
    Ja. Utmanaren kan spela fritt antal matcher om hen inte har blivit utmanad själv. Målet är att utmanade lag inte ska kunna förhala utmaningen. I nuläget finns inga regler för när utmanaren måste spela matchen men jag kommer ogiltigförklara utmaningar som inte spelats inom rimlig tid.
    Vad händer om jag säger ja till torsdag nu när jag vet att han och zeke skall spela då?
    Du får säga ja. Du får säga nej. Det enda relevanta är att din nästa match som spelas är mot den som först utmanade dig, dvs Viking. Om Viking däremot spelar en match innan han möter dig gör ingen skillnad då det är han som utmanar dig.
    Dessutom utmanade Viking mig innan han gjorde upp med Martin. Varför blir ingen diskad i den matchen?
    Endast de som blir utmanade riskerar att bli diskvalificerade om de inte spelar utmaningsmatchen innan de bokar och spelar en annan open-match
  • Jox wrote: »
    Föreställer mig även att det går att vara lite mer generell i sina utmaning i open tråden.

Läser mellan raderna att Martin var sugen att spela en match som kunde tillgodoräknas i deadly gladiator priset men kände att det kvittade lite vem han mötte...

Det alternativt att han var sjukt rädd att möta mina ohyggligt levlade och livsfarliga underjordingar då mitt var det enda lag han utelämnade från sin utmaning...

Ett sista alternativ är att han hatar mig och inte vill se mig... :-)

Då läste du slarvigt, jag häcklade alla lag genom att kalla dem för snarlika namn: Ditt lag kallade jag för Fieldstone istället för Warpstone. (Gråsten) ;)
  • och jag var Farmers Of Ulthuan inte Lords vilket kommer straffa sig på onsdag väldigt mkt =)
  • Fan också då.... Alltid är det nåt.

Alt fyra: jag fattar inte häcklet och gör bort mig offentligt.
    Som vanligt!
  • @Il_Maestro Jag tycker inte om de regler du förespråkar, de ger en ojämn balans mellan utmanare och utmanad. Nu kan man utmana någon, och sedan påstå att man inte kan mötas förrän efter två veckor. I mellantiden kan utmanaren spela ett halvdussin matcher medan den utmanade är frusen. Förslag: Ta bort frysningen från bägge spelare, men behåll uteslutningen ur Deadly Gladiator för lag som undviker att anta utmaningar.
  • borde inte utmaningen bara gälla om båda är kvar i deadly gladiator och när dom utmanar så är det just den matchen dom måste spela innan nån av dom andra spelar nån annan open match ??
  • Pellevin wrote: »
    ...Nu kan man utmana någon, och sedan påstå att man inte kan mötas förrän efter två veckor. I mellantiden kan utmanaren spela ett halvdussin matcher medan den utmanade är frusen...
    Bra poäng. Jag la dock betoningen i regeln på att den utmanade måste möta utmaningen så snart den kan eller att den blir diskad. Detta för att tydliggöra vikten av att svara på utmaningar istället för att "gömma sig".

I nuläget finns inga skrivna regler för att förhindra situationen du beskriver för det är redan tillräckligt med regler att hålla reda på. Jag har förhoppningen om att det inte skulle hända. Om någon dock försöker "gamea" systemet i ett försök att förstöra prisets innebörd genom att blockera motståndare kommer jag ogiltigförklara den personens utmaningar och i slutändan eventuellt vara tvungen att diskvalificera dessa.

I slutändan kommer jag nog vara tvungen att lägga in något om detta för att undvika att situationen ej skall uppstå men i nuläget gör jag inga ytterligare regeltillägg.

Spela matcher. Ha kul. Förstör inte för andra utanför spelet och håll god stämning... och se till att inte spela oavgjort eller förlora. :)
  • Viking wrote: »
    borde inte utmaningen bara gälla om båda är kvar i deadly gladiator och när dom utmanar så är det just den matchen dom måste spela innan nån av dom andra spelar nån annan open match ??
    Det är så det är tänkt.
  • Varför vill du inte ta bort frysningen för den utmanade, men ändå låta utmanaren spela?
  • edited August 2015
    Il_Maestro wrote: »
    ...Nu kan man utmana någon, och sedan påstå att man inte kan mötas förrän efter två veckor. I mellantiden kan utmanaren spela ett halvdussin matcher medan den utmanade är frusen...
    Bra poäng. Jag la dock betoningen i regeln på att den utmanade måste möta utmaningen så snart den kan eller att den blir diskad. Detta för att tydliggöra vikten av att svara på utmaningar istället för att "gömma sig".
    Du missförstår mig här, jag pratar inte om att den utmanade undviker det, utan utmanaren.

Vi har just nu en situation där Viking spelar en match före vår, men jag inte får göra det fastän jag genast svarade på hans utmaning. Jag förstår inte varför det är en bra regel.
  • edited August 2015
    Il_Maestro wrote: »
    Du missförstår mig här, jag pratar inte om att den utmanade undviker det, utan utmanaren.

Vi har just nu en situation där Viking spelar en match före vår, men jag inte får göra det fastän jag genast svarade på hans utmaning. Jag förstår inte varför det är en bra regel.
    Ok, jag förstår dilemmat. Det är klart att om du vill spela en match innan det så ska du kunna göra det utan att straffas. Problemet som uppstår dock är att om du då möter ett annat icke-eliminerat lag innan du möter din utmanare så kanske din utmanare inte får möjlighet att eliminera dig. Min tanke med utmaningarna är att det är en mållåst duell där två icke-eliminerade lag måste gå i batalj för att en av dem ska gå segrande ur den.

Kan man spela fria matcher innan den bataljen så försvinner syftet och någon annan kan eliminera spelaren innan utmaningen blir spelad.

Ok, efter en hel del tankevrängande kom jag fram till följande:

* When two non-eliminated teams have scheduled a challenge within ten days, the teams involved cannot eliminate or be eliminated by any other team until the challenge match has been resolved.
    * Failing to schedule a challenge match before playing another open match versus a non-eliminated opponent will disqualify your team.

Då kan man utmana någon och och veta om att man får möta henom innan hen hinner bli eliminerad av någon annan samtidigt som man behåller friheten att köra vilka matcher man vill så länge man bokar datum för utmanarmatchen inom tio dagar.
  • Nu måste du alltså diska Tomas om han spelar mot Martin på onsdag. Om Martin vinner har han inte eliminerat någon i Deadly Gladiator, hans motståndare var ju diskad. Och om Tomas vinner så kan jag alltså ändå inte få en seger till i Deadly Gladiator för att han hunnit diskas. Svårt att se att någon vinner på det. Tycker du att detta blir roligare och rättvisare?

Än en gång: Alla dessa problem försvinner om du tar bort frysregeln. Jag tycker regeln om att man blir diskad om man inte antar en utmaning fungerar utmärkt helt utan frysningar.
  • Samtidigt vet jag att du har en vision med priset, och det är en väldigt bra idé. Jag hoppas du förstår att mitt gnäll kommer från ett gott ställe, och jag kommer snart hålla käften, för jag vill absolut inte driva bort dig från detta.
  • edited September 2015
    Frysregeln är till för att utmaningarna skall betyda något för priset annat än ett bokningssystem. Utmanar man någon skall ingen annan kunna komma in och eliminera någon av spelarna innan de möts.

Det senaste förslaget gör att man bara behöver boka in matchen innan man spelar andra matcher. Så länge matchen är bokad blir man inte diskad även om man spelar tolv matcher däremellan.

I ditt och Vikings fall så verkar ni ha bokat att spela i veckan så då kan både du och han spela andra matcher innan er match körs. Ni är båda immuna och kan inte eliminera andra spelare förrän er match är spelad eftersom er utmaning kom först.

Det är bra med feedback och konstruktivt kritiska röster så keep it coming! Det är jättebra att du tar till orda.
Sign In or Register to comment.