Magneter? Erfarenheter och tips emottages gärna

edited August 2015 in Målning och modeller
Hejsan, ja lite som rubriken antyder.
Funderar på att ha lösa armar/tentakler tex för att kunna uppgradera.
Hur ska jag göra?

Comments

• Jag brukar använda 2mm eller 3mm beroende på storleken av det jag vill ha magnetiserat.

Motsvarande storlek på borr och sedan superlim. Det jobbigaste är att se till att limma magneterna åt rätt håll. Finns de som målar ena änden av magneten så att det ska bli rätt.
  • Tänk på att inte ta för starka magneter för då klumpar figurer ihop sig om de kommer för nära. Fruktansvärt irriterande..
  • edited August 2015
    Varför inte köra kardborreband istället? :)
  • fast om det inte är tillräckligt starka magneter så finns det risk att armarna inte hålls uppe ordentligt :/
    har själv kört en hel del med magneter på olika figurer och tycker det är asnice. enda nackdelen är att jag ibland är för lat för att sätta på alla detaljer som är magnetiserade och spelar med halva figurer :p

kan rekommendera http://www.supermagnete.de/ för själva köpet sen. de har massa olika varianter.
  • Små magneter kan behålla riktningen om de får något att stödja sig mot, exempelvis en kort bit metallpinne eller att man ser till att de båda bitarna bara passar ihop i en vinkel (greenstuff, plasti card etc kan hjälpa).
  • Härligt! Tack för (nästan) alla bra tips.
    Den där tyska sidan verkar ha det mesta i magnetväg...
  • edited August 2015
    Magneter i kroppen och magnetisk metall på de lätta bitarna som sitter på. Så klumpar inte alla småpryttlar ihop sig eller fastnar i andra gubbar. (Det sistnämnda går ju också att undvika med svagare magneter förstås)
Sign In or Register to comment.