Fend & Sidestep

edited April 2015 in Regler
Jag har suttit och funderat lite och jag undrade villken av skillsen fend eller sidestep som ni tycker är bäst och varför.
Sen oxå om de "stackar" det vill säga att man kan använda båda skillsen när en motståndare slänger en block mot en, både välja ruta och så att de inte följer upp! Så nu frågar jag er BB veteraner!
Tack i förhand :)

Comments

• De "stackar". Personligen har jag aldrig spelat med en spelare som har fend. Jag hade valt side step före fend på nästan alla spelare.
  • Som allmänt uttalande skulle jag säga att side step är bättre, men det beror lite på vilken spelare vi pratar om.

Allmänt för bollhållare kan fend vara guld värt, för att slippa dodga i rundan efter.
  • Oftast tycker jag Side Step är att föredra men det kommer att finnas tillfällen jag kommer ta Fend istället:

En förutsättning är att spelaren har Block eller Wrestle

1. Spelare har som uppgift att stå på linjen vid kick-off. Bra om man möter spelare med Piling on!
    2. Om jag skulle spela dvärgar och jag vill vinna kontroll-racet skulle jag kunna ta Fend. Fördelen är att jag kan placera om dvärgen om den inte blir knocked down utan att behöva dodga. Dessutom är det riktigt jobbigt för motspelaren att inte komma framåt.

Det är vad jag på rak arm kan komma på nu.

• edited April 2015
    Det viktigaste med skillnaden på dessa är att Fend är en general skill och Side step en agility. Så för de lag där vissa spelare inte kan ta agility som en normal så kan Fend till viss del vara good enough för att fylla ungefär samma syfte. Ett exempel här som är bra tycker jag är Norse line men eller dvärgar som MartinS nämner ovan.

Jag skulle sällan ta båda eftersom det känns lite för mycket spetskompetens på en spelare. Liknande exempel på skillkombos tycker jag är block-juggernaut där det också är två olika kategorier av skills som fyller ungefär samma funktion i grunden.
  • Tack! Ah aja så man skulle kunna säga att de är inget man vill ha på samma spelare som @coma nämde, men det finns lixom ingen bättre med dem över den andra så Sidestep är att föredra men de är fortfarande bra på olika saker? Har jag koll? Haha försöker sammanfatta i mitt huvud ;)
    Hursom tack!
  • Det är inte tokdåligt att ha båda utan kan vara relevant på vissa spelare. Sidestep känns helt klart att föredra om man har möjlighet att välja antingen eller som en normal skill.
  • Side Step + Fend är en guldkombi!!! Kan man dessutom ta agility skills så lägg till Dodge.

Jag har en orc blitzer med både side step, fend och dodge. Han är svår att plocka ner.
  • hade en spider rider i mitt stunty lag (forest goblins) med stand firm och sidestep. asbra kombo med tanke på att dem har shadowing och tentacles i grund :D

dock har det inget med fend att göra. men hade jag slått två dubbla (block på den första) så hade jag nog även kunnat tänka mig fend på den spindeln bara för att göra den så jobbig som möjligt. men nu är den tyvärr död :(
  • Okej anledningen varför Jag frågar är oxå, för att jag hade tänkt att börga köra darkelves. (Jag avskyr alver btw)
    Och jag har fnulat på hur man ska skills dem och det värkar som dem är väääldigt lätta att skrädarsy, lixom man har inga självklara val till dem så jag känner.
  • edited April 2015
    Dark elf
    Blitzer: dodge, sidestep, tackle (guard, mighty blow som dubbel)
    Witch: Wrestle (eller block), (mighty blow som dubbel)
    Runner: block, dodge, leader
    Line: Block (eller wrestle), GUARD som dubbel

+STAT: Blitzers: alla varianter (+MA ej AV), Witch alla varianter, Runner +MA och AG (kanske styrka men det gör sig bättre på andra spelare i laget), Line +ST (inget annat)

När man kommit längre än så spelar det väldigt mycket roll vad man redan har och hur man vill spela dem.
    Jag kanske har missat något men det är mina grundtankar kring dark elfs och vilka skills jag i första hand skulle ta. Jag brukar inte planera en spelare längre än 3 skills eftersom det brukar hinna hända saker som skader, dubbla skills eller statökningar inna skill 4.

Obs! Ordningen på skills beror hela tiden på vad du behöver mest.
  • Jag har lirat Brettonians i vår liga en säsong och på AG2 AV7 kan jag meddela att Fend är total crap. Ska nog funka som en fattigmansdodge ala dvärgarna ovan men de fasen ligger i minst KO'-båset hela matchen. Tycker dock Fend kan vara riktigt bra på en bollhållare eftersom det inte blir halvt automatiskt en TZ på bollen från den som försöker sno bollen. Att comba med Side gör ju då det hela än effektivare. Dock håller jag med Coma att det blir spetskompetens och snackar vi då inte skill 1 och 2 så går det åt helvetiskt massa spp bara för att komma dit. Ta Comas Runner och kör Block, Dodge, Fend, Side (eller vänd på Side/Fend). Rätt fett med spp på en AV7... Kommer man ens dit?
  • edited April 2015
    Tack @Coma! detta ska jag använda mig av! Du skrev denna guide på 20 rader och jag anser att de du skrivit är bättre än det jag hitta på nätet :) . Men något jag har samman fattat på darkelves är att om man tvekar så är det bara att Blodgea på när man väljer skills. @Khanmank när jag såg bretonias roster första gången blev jag kär då jag tycker att det såg så sjukt ballt och bra ut att de alla har fend!, men så du menar att det är sämre än vad man tror? Gillar begreppet "fattigmansdoudge"! :)
  • Jag tror tanken är att då de bara har AG2 så kan du inte ducka med dem men när de blir blockade och kör Fend blir de ju "fria" nästa runda. Problemet blir att deras AV7 ger Stun/KO/CAS på köpet och att ligga och sova eller omarkerad i en dugout hjälper inte coachen ett dugg ...

Att sen Knights inte kan fånga bollen heller genererar frustration. Varför står det att de har Catch när det i min empiriska undersökning är helt uppenbart att skillen Butterfingers är mer korrekt.

I någon tidig version av Bretts hade Peasants samma stats men Dodge för de var vana att få stryk men blodge på alla bönder blev väl för op.
  • edited April 2015
    Nu blev jag sugen på bretonias faktist haha! Nejmen tack för hjälpen, darkelves comming up, nu är det väll bara att börga klistra och kladda ihopp ett lag då! ;)
  • coma wrote: »
    Dark elf
    Blitzer: dodge, sidestep, tackle (guard, mighty blow som dubbel)
    Witch: Wrestle (eller block), (mighty blow som dubbel)
    Runner: block, dodge, leader
    Line: Block (eller wrestle), GUARD som dubbel

+STAT: Blitzers: alla varianter (+MA ej AV), Witch alla varianter, Runner +MA och AG (kanske styrka men det gör sig bättre på andra spelare i laget), Line +ST (inget annat)

När man kommit längre än så spelar det väldigt mycket roll vad man redan har och hur man vill spela dem.
    Jag kanske har missat något men det är mina grundtankar kring dark elfs och vilka skills jag i första hand skulle ta. Jag brukar inte planera en spelare längre än 3 skills eftersom det brukar hinna hända saker som skader, dubbla skills eller statökningar inna skill 4.

Obs! Ordningen på skills beror hela tiden på vad du behöver mest.

Skulle vilja lägga till kick dodge under line.
    När man kör kolumnförsvaret hjälper dodge och spar rerolls.
  • @pedda definitivt men jag har också bara angett första skillen på lines för att inte bygga för stort drömslott. Kick när du har tillräckligt med core skills i laget och det kan vara en första skill på en line (gärna en reserv så du slipper fielda honom i offence).

Man behöver en lagom mängd dodge i alla alvlag för att kunna röra sig ordentligt så det beror lite på vilken mängd dodge du har och hur mycket dvärgar du förväntas möta om man tar dodge på en line. Ett generellt bra skillval dock.
  • Jag håller inte med Coma alls här. Första skillen jag tar på en Dark Elf Lineman är kick. Sedan kör jag i första hand Dodge på dem. Dodge skyddar nästan lika bra som Block mot att bli nedslagen, men förbättrar chansen att hoppa undan från farligt grannskap avsevärt. Jag har kört så på både Dark och High Elf lagen jag kört i den öppna ligan, och jag är himla nöjd med resultatet.
  • Jag tycker att det beror lite på hur laget ser ut. Om jag startar med 4 blitzers, 1 runner och 6 line, dvs utan witch elf, då skulle jag kunna tänka mig att ta wrestle på den första linen.

Annars känns dodge som ett bra generellt första val, om man inte som @coma säger, spelar mot mycket dvärgar
  • Ni har rätt att dodge är bra som första skill på lines. För mig beror det på hur många blitzers som har skillat och fått dodge om jag tycker att jag behöver fler dodge i laget. Vanligtvis brukar jag få fler skills på blitzers än några andra i laget (exkl. runner) och det gör att när en line väl skillar så har jag större behov av wrestle/block än vad jag har av dodge.
    Jag spelar dock mina DE ganska bashigt och det spelar såklart in.
Sign In or Register to comment.