Goblinreflektioner

edited March 2015 in Regler
Hej!

Nu har jag spelat knappt tio matcher med ett goblinlag i (Stockbowl) ligan. När jag har tur och motståndaren inte har tur är det hur kul som helst - och spännande. Oftast är det kämpigt, hopplöst och frustrerande.

Här är fyra saker som jag tycker skulle göra goblin-laget roligare.

1. Alla goblins: Goblin, Pogoer, Looner, Fanatic, Bombardier får SPP för foul.
2. Alla goblins utan secret weapon eller pogoer får skillen sneaky git.
3. Bombardier får access till Agility och Pass skills på normal istället för bara Agility som det är nu.
4. Trollen i goblinlaget blir av med Loner.

Sen håller jag med Plasmoid när han skriver att goblin skulle bli ett relativt bättre lag om spelare med skillen stunty inte affekterades av tackle, när man blockar mot en stunty. Men det är egentligen en annan diskussion.

Comments

• Intressanta tankar helt klart!

Jag tycker inte man skall få SPP för fouls men jag gillar idén med att ge vanliga gobbos sneaky git från start. Dock kanske det är lite för bra som den fungerar idag. Kanske med den föreslagna förändringen för narrowing the tiers. Annars vore gobbos som kostar 50K inte en så bra idé.
    Att ta bort loner från trollen vore lysande och jag gillar också att ge bombern P access (jag skulle ta bort A access i det fallet då). Bombern blir väldigt mycket bättre då så man kan behöva höja kostnaden för att kompensera.

Jag tycker inte att stunty skall ta bort effekten på tackle.

Vidare vill jag påpeka att halflings behöver en AV boost till AV 7 utan extra kostnad och möjligheten till en rostrad chef.
  • Om dessa ändringar infördes skulle goblins bli för bra i relation till halflings och ogres/snotlings.

Som jag ser det är goblins redan det bästa stuntylaget med M6 och AV7 och behöver ingen boost.

• Tror jag håller med Pedda i denna frågan, så ifall man ska peta på goblinerna så får man peta lite på de andra med. Har själv lirat nån säsong med goblins och har full förståelse för dina argument MartinS. Dock tror jag Foul-Cas spp är för bra då man kan få in ganska många sådana :D
  • Ändringar jag skulle tycka var bra, men inte förstör balansen:

1. Ta bort Loner på Trollen
    2. Byt ut normalskillsetet A mot P på Bombardier
    3. Inför denna nya positional:
    0-1 Netter 40kgp 6 2 3 7 Stunty, Dodge, Right Stuff, Hypnotic Gaze, Secret Weapon, A, GSP

Sen gillar jag idén med SPP för foular, men det skulle kanske förändra balansen på laget i ligaspel. Vi bör dock inte glömma att det inte betyder något i turneringsspel.

Jag är skeptisk till automatisk Sneaky Git.
  • Jag kastar Eclipse på er allihop

image.jpg
  • Pellevin wrote: »
    Ändringar jag skulle tycka var bra, men inte förstör balansen:
    1. Ta bort Loner på Trollen

Det enda som 'flings och snotlings har är icke loners som BG. Om de bästa stunties får de bästa big guysen, varför spela något annat?
    Pellevin wrote: »
    2. Byt ut normalskillsetet A mot P på Bombardier

Det tror jag också blir för bra, speciellt på turneringar.
  • Testa CRP+?
  • edited March 2015
    Som jag försökte göra tydligt bygger mina reflektioner på att det skulle bli roligare att spela goblins, inget annat. Som det är nu, blir ungefär hälften av alla partier jag spelar ganska tråkiga.

Som det sista jag spelade till exempel: High elf börjar med bollen i början av andra halvlek, har nio spelare på planen. Kutar fram med sex för att uppehålla mina åtta vanliga goblins, min bombardier och mina två troll. Övriga tre alver ställer sig längst bak och passar varandra en tre fyra rundor. Trots mitt numerära överläge, som dessutom växte med foulande och surfning, kunde jag inte sätta press på bollhållaren.

Jag vet inte vilken erfarenhet ni har att spela goblins. Men ni som har erfarenhet av det, i kampanjspel, säg gärna vad ni tycker. Det är inte någon med undantag från Gimpen som hållt kvar vid ett goblinlag under någon längre tid, och jag förstår varför. De är helt enkelt inte tillräckligt roliga att spela jämfört med de andra lagen.
  • Gör bribesen till en del av laguppställningen istället för inducement tycker jag. Det är väl det som är mest USP med goblins så låt de ha tillgång till det alltid och inte behöva oroa sig för att mecka med TVn för att oftare kunna få det.
  • adhansa wrote: »
    Gör bribesen till en del av laguppställningen istället för inducement tycker jag. Det är väl det som är mest USP med goblins så låt de ha tillgång till det alltid och inte behöva oroa sig för att mecka med TVn för att oftare kunna få det.

Tummen upp på det!

• Wohoo @inforthepain! Gobbosar är vi allihopa, jag med. Och du med...

Körde liga på cyanide med jox, kaju och lard och några till för typ två år sen och valde gobbos. Det gick kalasdåligt, hade väl kul i typ 2 av sju matcher. Tror att en behöver vara envis för att få till den skillprogression en vill ha.
    Men på turnering är det ju annorlunda, då får en ju pytsa ut skills som en vill.
    Där har jag iofs också mest fått tokmkt stryk men en del matcher har varit hyfsat jämna och jag har tom lyckats vinna någon enstaka gång.

Jag tror att en får förbereda sig lite extra mentalt om en tar med sig gobbosar till matchen men det kan det vara värt. Trollen gör nästan aldrig nåt bra, det en får försöka hålla tummarna för är motorsågen och fanaticen (och Ripper och Fungus om de är med såklart). Det kan bli en ruskigt stark line-up om en maxar för det. En drive iaf.
    Det vill sig till att en inte möter alver, eller råttor eller nåt annat snabbt målgörande lag.

I och med att de ändå har AG3, dodge och stunty så kan de göra knasigt bra saker, med lite assists kan de kanske blocka också om de kniper. Minen på motståndaren är värd chansningen helt klart.

Nu har jag testat även de andra renodlade stuntylagen i turneringsformat (hela 3 matcher med vardera) och min slutsats är att MA6 och AV7 är helt fantastiskt i jämförelse.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget men mest kanske uttrycka en förhoppning om att du orkar hålla i Martin. Med rätt skillprogression, kanske tom en dubbel på trollen så blir de mer tillförlitliga. Utmaningen är väl snarare att inte försöka skilla just gobbosarna för mycket, du behöver ju en massa inducements till bribes, starplayers, och helst trollkarlar och kort.

Om motståndaren håller på att stalla så försöker jag se till att straffa den för det, i mitt tycke är de rätt bashiga.
  • Jag håller ur @Suncar, och nu har jag t.o.m. fått Mighty Blow på min Fanatic! :)
  • Jag kan instämma i att A bör bytas mot P för bombaren. Annars känner jag mer för att balansera stunty-lagen med något i stil med:
    0-1 50K Orc Lineman, Loner 5339 G
    0-1 60K Dryad Loner, Thick Skull, 5338 GA
    0-2 100K Ogrillon, Bonehead, Thick Skull 5429 GS
    Den sista skulle naturligtvis kräva att man sänker maximala antalet ogres till fyra. Det vore ett slag mot lagets totala styrka, men att få in två spelare med tillgång till general skills vore nog värt det. Dessutom kan man gå ner till fem snotlings på planen snabbare.
  • MartinS wrote: »
    Jag håller ur @Suncar, och nu har jag t.o.m. fått Mighty Blow på min Fanatic! :)

Awesome!

• Vi har börjat med CRP+ och det hjälper gobbos, hobbos och snots att right stuff cancel tackle vid blitz och block.

Och sneaky git ger möjligheten att komma tillbaka på 4+ efter utvisning.

Helt plötsligt måste man "kämpa" lite extra mot de lagen vilket gör det till bättre matcher. Inger Inget är avgjort innan avspark.
  • edited March 2015
    Jag tycker förändringen av Sneaky Git är OK, men vore ännu bättre om man behöll den gamla skillen som den är, och lade till skillen Silver Tounge med den nya wordingen. Då skulle man kunna få härliga foulmonster med DPSGST, men det skulle vara svårt att nå till detta.
  • Jag är inne på Pellevins idé om silvertunga och busfrö. Man både får äta kakan och ha den kvar!
  • Även om kakan blir dyrare känns det som ett bättre alternativ.
  • edited March 2015
    Jag kan ju säga att crp+ sneaky git är rätt tung på en deathroller som kanske slår en max två ggr och lyckas bägge gångerna... Tänk då om den ahde både Sneaky (gamla) och SIlver Tounge (nya). Mowing mowing mowing down the halflings...

Men nu rörde det goblins. Jämfört med de andra stuntylagen så: ja, goblins kanske blir för bra men rent krasst tycker jag de i nuläget är det bästa stuntylaget i alla fall så det som är den största vinsten är väl att de blir mer kompetetiva med de "vanliga" lagen.
Sign In or Register to comment.