Stockbowl Open Season 2

edited January 2015 in StockBowl
I väntan på att ligan startar förstår jag att ni är svältfödda på att rulla dubbelskallar och misslyckas på det där extrasteget in i mål så det är dags att fortsätta den öppna säsongen.
Säsong ett vanns av Ghrond Dreadspears som med sina 29p låg hela 13 poäng framför tvåan.
Nytt från säsong två är poängen. En förlust ger 1p, en lika 2p och vinst 4p.
Stockbowl Open

Stockbowl Open is an open challenge based Blood Bowl Tournament that goes side by side with the regular Blood Bowl league. All teams not currently in an active league season are eligible for play. To join the season just sign up. No last date and no obligation to play all matches. You can challenge every other coach once and hence play every coach no more than twice. Every member in Stockbowl can enter one team per season, there is no negative effect for resetting the team. You can also pause a team in the season to join the regular league since the two may intersect each other.

Open League Rules

As you were:
The team is as it is on paper. All "Miss Next Game" apply. However, if a team leaves for the regular league, all "Miss Next Game" are waived before they enter that season.

Diversity:
In the Open league there is no cap on the team races. However, we cap the coaches. Each open season a coach can enter one team only. If that team drops out they cannot enter a new team. However, a team can at any point reset and restart as a new 1000k team of the same race with the same team name, This gives no negative effect except the feeling of failure and the anger of the fans. A paused team can at any time re-enter the season.

Match Planning:
Matches are planned by challenging other coaches. A coach can challenge every other coach once. To help with this we encourage the use of the appropriate thread in our Stockbowl forum at the Sweden Blood Bowl Alliance web portal. (swebba.com) However, you cannot challenge twice in a row this way. When issuing a challenge on the forum you must wait for another coach to post a challenge before doing it again. You can however plan a game by phone, smoke signal or anyway you want, you can also play another team in between two planned matches.

Walkover/Game refusal:
Since this a challenge based league you can always say no to a game. As for now we will try to avoid printing out rules for refused games in hope that this will not be a problem.

League Points and Ranking:
Teams are ranked by league points. Points are earned as follows.
+4p for a win
+2p for a draw
+1p for a loss
tie breakers as follows. Most points, Most win, least games played,

Least TD against.
The team with the most points when the season ends is the winner.

Painting:
A team must be fully painted and based to win the open league. When the season ends and the winner is not fully painted they forfeit their winning place to the best placed fully painted team.

Comments

• Får vilket lag som helst anmäla sig? Tänker främst ur Team Value-perspektivet.
  • edited January 2015
    Mago wrote: »
    Får vilket lag som helst anmäla sig? Tänker främst ur Team Value-perspektivet.
    Ursäkta, jag missade att lägga till reglerna. Tänkte att de stod ju på sidan.

De tre målsättningarna som fortfarande gäller är:
    *Att nya spelare som vill börja mitt i säsongen skall kunna få några matcher direkt, och inte behöva vänta på ny säsong.
    *Att spelare som inte kan/vill signa upp för en hel säsong skall ändå kunna få lira lite
    *Att alla som vill skall kunna lira lite mer

Jag tror att de tre inte behöver störa varandra. Silverbacklag får inte anmäla sig. När det finns ett intresse så starar silverbackligan för det. Annars är det öppet för alla lag.
  • Tack! Bra förtydligande.
  • Så om mina orcher tex inte får plats i ordinarie ligan (pga att orcher är väldigt populära så att alla vill spela dem pga greenskin awesomeness) så kan de vara med här och nöta fram tills i sommar och hoppas att de får plats säsong 17?
    De har långt kvar till Silverbackstatus med bara 8 matcher bakom sig men TV börjar ju dra iväg (1660).
    Det låter trevligt.

Gillar differentieringen i poängsättningen för vinst också...
  • edited January 2015
    Tummen upp för ändringarna som ger poäng även vid förlust och således belönar aktivitet. Jag kommer ta hem några poäng i alla fall med mina fummel-khemri.
  • Jag insåg att det var bizarrt att andra lag med bara förluster kom efter mig för att de spelat fler matcher. Det ska belönas att spela massor! Allt jag behöver nu är 30 förluster för att bräcka Eriks 29p ;) @suncar skönt att du känner att laggränsens gissel går att överkomma :)
  • Just precis @Thursablot
    Det är bra för fluffet också att de får lite mer träning i sig
  • Skriver här också.

Mitt Nurglelag - Imperial Dust Bins anmäler sig å det grövsta till Open Season två.

Tjyvade kanske mot reglerna och spelade en match i helgen mot Suncars lag och nu har hans lag match igen imorgon tisdag.

Går det att lösa?
  • Laget är nu inskrivet. Ni får fixa protokollet snabbt, och sedan ringa mig, så clearar jag det. Jag nås nästan hela dan på 08 607 2442.
  • Ingen ko på isen Pellevin.
    Min motståndare Mats ikväll har insjuknat så den matchen kommer inte spelas idag iaf
  • Ah fast nu är dustbins inte längre reggade.
    Kan det bero på att servern låg nere tidigare idag?
    Jag som fått AG-ökning på blitzer och allt, håller tummarna att jag slår elva igen (,eller tolv eller dubbelt såklart)
  • Torsdag vill gärna mitt trasiga alvlag lira. Nån som är sugen?
  • En fråga som jag funderat med anledning av (några av) diskussionerna på årsmötet, går det att slänga in coach sponsored prizes såhär under säsongen?
    @Pellevin, @Thursablot eller @Ozt, hur ställer ni er till det?
  • Det går väl alldeles utmärkt.
  • Finemang!
    Då ska jag klura ut ett snitsigt namn :)
  • Topp! Jag har också ett, ska skriva ihop det ikväll :)
Sign In or Register to comment.