Säsong 16

2»

Comments

• edited January 2015
    Är det inte dags för den ”säsongliga” okynnesdiskussionen om spelschemat? :)

Personligen gillar jag tanken på att dela in lagen i fyra grupper (A,B,C,D). Grupp A och B består av 8 seniora lag var och där möter man endast lagen i samma grupp. Inga korsgruppsmatcher där. Grupp C och D består av alla rookielag samt enstaka lag med endast några få i matcher i bagaget (t.ex Blessed by Hashut och Orelake Privateers) . I båda 7-lagsgrupperna möter man samtliga lag i sin grupp samt ett lag i den andra gruppen.
  • Jag kommer som alltid bli nerröstad men min variant är att allt ska vara random lottning bland alla lag,men jag gillar randomness =)
    Även fast ett rookie lag får möta "seniorer" det är ju ändå sånnt man får räkna med tycker jag,nu kan ni dissa mig som vanligt hahaha =)
  • 3 grupper, intressant. New Albion i grupp A är lite av en skräll dock.
  • edited January 2015
    Å andra sidan flyttas lagen runt lite, det kanske inte är spikat...
  • Det är lite work in progress tills allt är klart. ;)
  • Viking wrote: »
    Jag kommer som alltid bli nerröstad men min variant är att allt ska vara random lottning bland alla lag,men jag gillar randomness =)
    Även fast ett rookie lag får möta "seniorer" det är ju ändå sånnt man får räkna med tycker jag,nu kan ni dissa mig som vanligt hahaha =)
    Ett smart knep för att stoppa rookieorcs/dvärgar/kaosdvärgar/khemri och egentligen allt annat med så länge cpombelendet inte lagas eller dylika lag röstas bort i en hemsidekrach. Även bra om man man tycker det är för mycket folk i ligan. Ageingreglerna var random. Det skulle iofs lösa problemet om man tog tillbaks.
  • Bra jobbat med lottningen commish. Hur blir det med slutspelsplatser? Går 2 lag från varje grupp till slutspel eller tävlar alla om "samma" slutspelsplatser?
  • edited January 2015
    Vi diskuterar det. :)

Historiskt har vi kört en fast plats och två wildcards när vi haft fyra grupper. Jag vet inte om jag ser någon anledning att göra på ett annat sätt.
  • Mitt förslag:

Två gröna och en gul i grupp A, B och C. Bästa trean i A,B och C är en lucky looser.
    En grön i grupp D.
  • Jag tycker MartinsS förslag är lite lätt mobbing av rookielag, men jag spelar nästan alltid rookielag så jag är ju jävig :)
  • edited January 2015
    Vad tror ni om 2 gröna i vardera A,B,C & 1 grön i D + 1 Gul i varje grupp?
  • Jag gillar tanken med att undvika samma raser inom grupperna. Nu gäller det bara för folk att hålla koll på sina spelares SPP och överväga vilka som lämnar vid en wo mot cpombdvärgarna.
  • Vidare vill jag slå ett slag för ett system där TV och antal matcher tillsammans påverkar så inte ett lag efter åtta matcher kastas in i grupp a.
  • Thursablot wrote: »
    Vidare vill jag slå ett slag för ett system där TV och antal matcher tillsammans påverkar så inte ett lag efter åtta matcher kastas in i grupp a.

Såhär tycker jag: Det finns lag som det kostar relativt mycket att fylla sina positioner. Till exempel Ogres, Slann och Nurgle. Sen finns det relativt billiga lag, som det kostar lite att fylla sina positioner. Till exempel Amazon, Orcs och Undead.

Jag ser en tendens till att många billiga lag är tier 1. Att ha ett system som tar hänsyn till TV ökar avstånden till mellan tier 1 lag och tier 2-3 lag. Eftersom jag föredrar att minska avståndet mellan lagen är jag alltså negativ till att införa ett system som tar hänsyn till TV.

Vad kostar då varje lag om man fyller det och har max 12 spelare, 3 re-rolls och 1 apotekare? (Jag vet att många inte vill fylla sina lag. till exempel Minotaur för Chaos Dwarfs till exempel. För enkelhetens skull fyller jag konstant alla.)

Amazon: 1 040 k
    Chaos: 1 200 k
    Chaos Dwarf: 1 210 k
    Chaos Pact: 1 120 k
    Dark Elf: 1 300 k
    Dwarf 1 210 k
    Elf: 1 120 k
    Goblin: 910 k
    Halfling: 770 k
    High Elf: 1 180 k
    Human: 960 k
    Khemri: 1 090 k
    Lizardmen: 1 150 k
    Necromantic: 1 150 k
    Norse: 1 240 k
    Nurgle: 1 230 k
    Ogre: 1 220 k
    Orc: 1 140 k*
    Skaven: 1 170 k
    Slann: 1 280 k
    Undead: 1 070 k
    Underworld: 990 k
    Vampire: 1 090 k
    Wood Elf: 1 310 k

*(en thrower, en lineorc och en goblin)

• @MartinS har vi inte redan ett system som tar hänsyn till TV? Intressant tanke, jag saknar dock en ultimat roster för varje lag (med TV för den) och då menar jag till största del antal spelare i varje lag t.ex. Norse och Amazoner behöver fler reserver för att vara riktigt effektiva och det kanske skall räknas in?
  • @martins problemet att helt frångå TV kommer i att ett sönderslaget lag aldrig kan komma tillbaks. Därför måste det påverka. Dock måste minimaxningen även tas i beaktande och då bör ett 1500 TV lag med 30 matcher räknas högre.
    Tv +5k/match+treasury typ med modifikation upp och ned beroende på hur man vill ha det. Som det är nu blev det lite konstigt med Dahléns 8matchlag
  • edited January 2015
    Speciellt då Comas lag spelat 11 matcher. Och Martins lag hade högre TV. Jag antar att det bedömdes att Erik har största chans att inte få laget söndersmulat i den gruppen. Men jag undrar om inte Ozt borde tagit den platsen om det var huvudargumentet.

Denna säsong var det väldigt svårt att ha ansvar för lottningen. Själv blev jag tvungen att byta lag i elfte timmen för att det skulle kunna gå ihop ens så här bra.

Och där brände det vid så att jag måste starta om med middagen :(
  • @Coma Jag har ingen aning hur lottningen gick till den här gången; om man tar någon hänsyn till TV. Och jag skulle också vilja se hur en ultimat roster för varje lag såg ut. Jag håller med om det du är inne på; det finns massor av parametrar som man borde ta hänsyn till.

@Thursablot Jag håller med om att det inte håller att bara ta hänsyn till antalet spelade matcher när man lottar, eftersom söndertrasade lag hamnar i en för bra grupp. Men jag tycker du krånglar till det i din slutsats. Varför inte bara säga:

Antalet matcher med hänsyn till söndertrasade lag?

(Där en commissioner helt enkelt tar ställning till hur bra laget är i förhållande till antalet matcher det spelat.)
  • Jag måste fortsätta mitt resonemang angående lags TV när de fyllt sina positioner.

Två lag värda 1 350 k. Amazon och Nurgle. Båda har fulla positioner och tolv spelare. Båda har en fan factor på 5. Vilket är bäst?

Om vi föreställer oss att båda lagen bara fått normal skills värda 20 k. Då har Amazonlaget (1 350 k - 1 040 k (lagspelarnas värde) - 50 k (fan factor) = 260 k)
    Skills för ett värde av 260 k. Alltså 13 extra skills på sina spelare.

Nurglelaget ( 1 350 k - 1 230 k - 50 k = 70 k) Skills värda 70 k. Alltså 3 extra skills.

Nu har jag överdrivit exemplet, men det borde vara tydligt att amazonlaget i det här exemplet är ett riktigt bra lag, medan Nurgle-laget fortfarande ett rookielag.
  • Jag skrev detta till Erik som en förklaring på gruppindelningen. Jag vill också påpeka att denna debatt förs efter varje gruppindelning och troligen kommer att fortsätta föras hur grupperna än delas upp.

"Hej Erik.

Jag håller med om att du fick den korta änden av pinnen i gruppindelningen.

Men ditt lag har 13 spelare och 11 skills, så att kalla dem för rookies tycker jag är att överdriva en smula.

Det lag i grupp C som har högre team value än dig är Lustria Star Kickers, men vi bedömde att ditt lag är bättre och tåligare och dessutom coachas av dig som vunnit ligan och gått till slutspel upprepade gånger.

Grupp A och B är båda med erfarna lag, och indelningen däremellan är på ras och slump, så du skulle lika gärna kunna ha varit i grupp B. A är alltså inte medvetet en hårdare grupp än B.

Jag hoppas att du förstår både vårat resonemang och att det är väldigt svårt att göra en exakt rättvis gruppindelning."
  • @martins amazoner peakar tidigt nurglelag är bra mellan 1000000 och kanske 1300k blir värdelösa mellan 1400k och 1600k och sedan bra igen. Ditt exempel bekräftar ingenting då de är fel lag att använda.

@mago varje lottning oavsett vad som görs så kommer diskussionen. Dock är mitt förslag som vanligt bäst ;)
  • @Thursablot. Nu förstår jag inte hur du resonerar. Det du nu skriver bekräftar ju bara att TV inte går att lita på. Min poäng med mina föregående poster. Eller är det något som jag missar?
  • @Martins du bekräftar det ja. Men du tog två extrema lag. Dock så blir TV ändå viktigt då nurglelag har den största dippen av alla.
    Du bevisar ingenting med det exemplet ville jag mena. Det var för ytterligt.
  • Det ska bli så kul att ge sig in i en ny säsong, jag bara älskar pirret och förväntningarna.

Lottningen bryr jag mig inte så mycket om, det får bli som det blir. Min första match någonsin körde jag i Reserves Rumble mellan säsong 12-13 mot MatsB. Tror jag hade 3 rerolls och en wizard i inducements. Kanske inte det bästa valet i efterhand, men det var min introduktion till spelet och det var superkul. Hittills har jag knappt haft en match som inte haft något att lära mig, oavsett om det varit vinst eller förlust. Jag har slagit coacher jag aldrig trodde att jag skulle kunna slå (jodå, det har hänt...). Jag har också förlorat matcher som jag aldrig trodde att jag skulle förlora.

Jag har sett Nuffle och Fru Fortuna idka vild älskog på motståndarens planhalva, ett grått moln av sex som gett mig absolut noll. Sett Nuffle obstinat ge mig fingret och moonat mig i snutt på alla rundor, för att plötsligt ge mig 3 rundor av AWESOMENESS och vinsten. Jag har vunnit - helt oförtjänt - för att min motståndare har haft tärningarna på sniskan.

Det jag vill komma till är att jag ser fram emot denna säsong. Hoppas den blir episk!

(för mig)...
  • Som första säsongare och synnerligen rookie på detta vill jg bara inflika ett par saker.

- man spelar för att ha kul. (Egentligen för att få pyssla med figurer men rätt kul att spela också)
    - det är roligare när man har en chans att vinna ( hur lärorikt det än må vara att få råspö)
    - det är sjukt tråkigt att se sitt lag massakreras i första matcherna för att aldrig riktigt repa sig.

Man kan diskutera olika rasers olika fördelar vid olika team values och hur man optimerar detta vid en seedning. Men man får inte heller glömma bort coachens betydelse.

Hur man löser det tekniskt med totalt antalet spelade matcher som coach eller liknande kan vara ett sätt.
  • Finns säkert andra bättre sätt. Men jag ser syftet, förutom att ha kul enligt ovanstående, med ligan är att ge en arena skild från turneringar där man kan mäta sina skillz mot andra hugade spelare men också ett sätt att locka spelare, nya som gamla att spela mer och roligare matcher.

Återigen mina fem ören.
  • Det är svårt att argumentera mot dig Jox. Undantaget är pysslandet med figurerna som jag inte alls går igång på, men gör andra det är det inte mig emot :)
  • edited January 2015
    Hejsan, ser fram emot nya säsongen.
    Hann inte köpa in spelare till mitt roster riktigt, eller alls faktiskt.
    Gubbarna kunde jag ju köpa in nu idag, det var inga problem.
    Men re-rolls och fanfactor är det sämre med.
    Skulle nån commish kunna tänka sig att fixa så att jag har en RR och 2 i FF?
    Och såklart dra av 90K från mitt treasury.
    Tänkte spara 10 K för framtida inköp, dvs av andra RR.
    Alternativet är ju att jag kör helt utan rerolls första matchen, då kan jag nog köpa in en till nästa. Går det inte att fixa såhär i efterhand så är det väl så, då kommer jag ha lite mer inducements inför varje match antar jag =)
  • @suncar: Om en inte köper in sitt lag innan säsonger börjar blir det såhär. Skicka ett mail till info så löser vi det.
  • Super!
    Nu är jag väl rustad (nåja) för att möta Mooselord i första omgången
Sign In or Register to comment.