Lagkapten EuroBowl 2014 - Presentationer

edited December 2013 in Turneringar
Det är hög tid att dra igång röstningen för att välja lagkapten till EuroBowl 2014 i Belgien. Vi har tre kandidater som jag har bett skriva en liten text om sig själva och hur de skulle ta ut laget.

Denna post är bara till för de texterna och röstningen sker i denna tråd.

Comments

  • edited December 2013
    Jonas Lindgren, NAF-namn Ozt:

    Varför jag tycker jag passar som lagkapten:

    Jag har varit med i Svenska landslaget båda gångerna vi har varit med hittills och jag har spelat Blood Bowl i 4 länder utanför Sverige, så jag har god vana vid många sorters arrangemang.

    Jag har tidigare arrangerat Blood Bowl-turneringar, främst Stockbowl Cup tillsammans med Magnus Lyrberg.

    Jag har fixat all reseadministration för gruppresor till utländska turneringar så jag klarar av rollen som reseledare.

    Slutligen är jag van vid att kommunicera på engelska i både tal och skrift.

    Hur jag kommer välja lag om jag blir lagkapten:

    Deltagande och prestationer i turneringar kommer vara den tyngst vägande faktorn för att välja laget, och då främst med den ras som kandidaterna spelar. Minimikravet för att komma med i landslaget är att spela i en svensk turnering med åtminstone 10 deltagare.

    För att öka på chanserna så är deltagande i flera svenska och internationella turneringar en positiv faktor som visar på att kandidaten mött ett flertal olika spelstilar och raser.

    Jag kommer inte att ha något lag reserverat för eget bruk utan kommer att försöka hitta de 7 bästa spelarna i Sverige och sedan komplettera landslaget med en av de lag som finns kvar. Men jag anser att lagkaptenen ska premieras för sitt arbete genom att få en garanterad plats i landslaget.

    Någonting som jag också anser är väldigt viktigt är att landslaget består av spelare som bidrar till en positiv atmosfär, så därför kommer kandidater som behandlar sina motståndare illa, eller ofta kastar saker med fara för andras ögon och modeller, få det svårare att få plats i landslaget.

    Jag kommer även att försöka nå nya grupper av svenska spelare, både från tabletop och online, så att vi har ett större utbud av spelare att välja från och därför göra landslaget starkare!
  • edited December 2013
    Henrik Englund, NAF-namn JohnnyD:

    JohnnyD’s syn på Svenska landslaget i Blood Bowl & EuroBowl-uttagningarna

    Till alla svenska Blood Bowlare som inte redan träffat mig på turneringar runtom i landet, så är jag en Stockbowl-coach ursprungligen från Sundsvall. Om dagarna jobbar jag som konsult inom projektledning och IT-design för stora företag. På nätterna svider jag om till en ylande, härjande bloodbowlcoach. Jag har kört relativt hårt med spelandet de sista åren och åker ofta land och rike runt för att köra så många turneringar som möjligt. En av de senaste var EuroBowl 2013, där jag hade förmånen att få följa med vårt kanonsköna landslag i Blood Bowl ner till Wien för att försöka trycka till de bästa coacherna Europa har att erbjuda. Turneringen är fantastiskt kul att lira, dels på grund av det klockrena formatet men framförallt för att man får träffa så mycket skönt BB-folk från andra länder. Inför nästa år behöver vi välja en lagkapten, och jag tänkte här ge min syn på hur jag tycker att lagkaptenen ska göra sitt jobb.

    Landslaget i Blood Bowl & EuroBowl

    Lagkaptenen har ansvar för att välja ut det lag som ska åka till nästa EuroBowl. Vi har hittills satsat på att, på ett rättvist sätt, försöka hitta de bästa Blood Bowl-lirarna vi har i vårt land. Om jag skulle få lagkaptensrollen skulle denna tradition fortsätta.

    Jag tycker att alla som lirar tabletop i Sverige ska ha en chans att plocka en plats. De viktigaste grundprinciperna för laget är i mina ögon att spelarna har jobbat sig in på meriter under turneringsspel, kan hålla en skön och social atmosfär både internt och mot andra coacher vi möter samt aldrig glömmer varför vi håller på med hobbyn; för att ha kul! (Och såklart spöa skiten ur våra motståndare! Framförallt danskarna..!)

    Urvalsprocessen

    Okej, dags för grovdetaljerna.. Hur ska man välja ut ett lag av åtta spelare från den massiva spelarbas vi har i landet?

    Jag tycker att urvalsprocessen ska ta avstamp utifrån årets table-top turneringsspel. Att endast kolla på NAF-ranking tycker jag är fel. Den rankingen kan ge en missvisande bild på grund av gamla meriter (eller fadäser..), samt premierar coacher som kört samma lag under lång tid. Istället anser jag att urvalet ska ske i stort sett genom att ranka och poängsätta följande meriter, genomförda det senaste året:

    • Antal spelade turneringar. Varje turnering man spelar på bör ge en viss ”grundpoäng” mot att delta i landslaget. Detta för att en coach som stadigt presterar top 8 på flertalet turneringar i rad ska kunna landa högre upp än en coach som åker på en turnering, men råkar vinna den. Multipla stabila resultat värderas högre än enskilda prestationer.

    • Antal vinster/lika/förluster på NAF-rankade turneringar. Icke NAF-rankade turneringar kan eventuellt räknas, men endast om formatet är någorlunda nära normalt format. Detta ger en grov bild över allas sammanlagda prestation på samtliga turneringar under året, och blir dessutom relativt lätt att överblicka och administrera.

    Ovanstående viktas enligt hemligt recept, räknas samman och ligger till grund för urvalet. På EuroBowl får varje landslag endast ta med sig ett BB-lag av varje enskild typ. Detta gör att den som presterat bäst under året inom sin respektive lagtyp, enligt det kvalsätt som vi tar fram, kommer att bli tillfrågad inför nästa EuroBowl. Hittills har den vi valt som lagkapten fått en automatisk plats i landslaget för besväret, vilket jag tycker är en fin tradition. Däremot tycker jag inte att lagkaptenen automatiskt ska få en plats med sitt egna favoritlag, det skulle utesluta vissa coacher från en chans till lagplats. Lagkapten ansvarar istället för att hitta och ta ut de just nu sju bästa coacher vi har som vill köra EuroBowl, inom sju olika lagtyper, och kompletterar därefter landslaget genom att ta den sista platsen med ett tier 1-lag som inte redan är taget av någon annan. Detta sätt att välja ut laget kan göra att lagkaptenen får spela något den är ovan, men det ger samtidigt alla i landet chans att kvala in, samt att vi får goda chanser att få med de sju bästa coacherna vi har i gömmorna!

    Förra årets lagkapten (Lard) höll en kvalturnering som gav möjlighet för alla att visa vad man går för. Det är en kanonbra idé för att vi ska få fler turneringar i landet. Jag tycker dock inte personligen att en vinst av ett kval ska ge en garanterad plats i laget, utan premierar som sagt hellre flera upprepade bra placeringar. Om jag skulle köra lagkaptensrollen skulle jag också försöka få till minst en NAF-rankade kvalturnering under urvalsprocessen, för att ge oss alla fler chanser att hitta turneringar som passar.

    Formen & Kaptenskapet

    När vi väl lyckats hitta laget så är det dags att hitta formen. Nedan är inte skrivet i runsten, men det är idéer som jag tycker skulle kunna implementeras. I år höll vår lagkapten ett ”träningsläger” där laget träffades för en helg blood bowl och bärs, vilket var en klockren idé som bör upprepas årligen minst en gång. Om inte annat för att alla som är med i laget ska få en chans att lära känna varandra lite bättre.

    I övrigt tycker jag att laget skulle kunna använda vårt svenskbyggda FUMBBL till träning under året, speciellt med tanke på att deltagarna (förhoppningsvis) kommer från olika delar av landet. Vi kan skapa en landslagsliga på FUMBBL där vi ser till att alla i laget får spela minst en match mot de andra lagmedlemmarna under året innan vi åker.

    Kaptenskapet i övrigt betyder också en del administrativa sysslor, där kaptenen kan samordna resa till EuroBowl, kontakten med turneringsorganisationen och de andra kaptenerna, fixa landslagströjor etc. Detaljer, detaljer…

    Kaptensvalet

    Jag har varit med till EuroBowl en sväng och jag tyckte att vår kapten Lard gjorde ett fantastiskt bra jobb, och gissar att Lard skulle klara jobbet igen alldeles utmärkt.

    Själv har jag aldrig haft kaptenshatten, men med kärleken till spelet, community:n
    kombinerat med min yrkeserfarenhet i ”ledande roller” tror jag att jag skulle fixa rollen finfint. Valet är ert!
  • edited December 2013
    Martin Stackelberg, NAF-namn Lard:

    Hej alla coacher.

    Jag vet att jag under hösten har givit lite dubbla budskap kring om ifall jag kunde tänka mig vara lagkapten under 2014 för Team Sweden. Detta har berott på att även om jag velat så var jag lite osäker på om jag skulle ha tiden som krävs för det åtagandet. Att hoppa på något och sedan inte ha tid för det är inte riktigt min grej. Men nu har det i alla fall löst sig så jag har tid. Lusten hade jag sedan innan.

    Anledningen till att jag redan hade lusten är att jag tyckte det var skitkul att vara lagkapten under 2013. Kaptenskapet gav mig några lärdomar och insikter kring vad som gjordes bra och ska behållas och vad som ska förbättras. Min största styrka som kapten ligger i min organisatoriska förmåga, jag gillar att hålla koll och planera, allt från flygbiljetter, hotell till kvaltävlingar och träningsläger. Sedan är jag en hyfsad bloodbowl coach som har några turneringar under bältet (under 2013 kommer jag totalt åka på 8 turneringar + 1 träningsläger) och bästa prestationen under 2013 var väl 9:e platsen av 156 coacher på NAF Championship. Jag har deltagit i Euro Bowl 2012 och 2013 för Team Sweden. Driver även ligan PEBBLe i Örebro sedan några år tillbaka. Känner många av de coacher som deltagit i svenska turneringsscenen och har ett stort kontaktnätverk.

    Det svårast med att vara lagkapten 2013 var att välja laget. Sverige har många coacher som är nog bra och som tar spelet på största allvar. Förra året valde jag två coacher i tidigt skeende för att ha lite stöd i att välja de övriga deltagarna. Om jag blir vald till lagkapten 2014 kommer jag inte att göra detta utan jag kommer att låta alla intresserade spela och visa vad de går för under våren 2014. Sedan utifrån prestation ffa på turneringar under hösten 2013 och våren 2014 kommer jag välja ut de coacher som har presterat bäst. För mig är det viktigt att coacher presterar med det lag man vill spela i Team Sweden med. Om det måste väljas mellan coacher med likartade prestationer är tidigare turneringsprestationer och erfarenheter en tungt vägande faktor för mig. Om jag är lagkapten kommer jag själv spela som en av de 8 coacherna i landslaget. För att underlätta för coacher som inte har tid att åka på super många turneringar kommer jag under våren 2014 anordna en kvalificeringsturnering i Örebro som kommer att väga tyngre än andra turneringar. Jag kommer även att uppmana andra att hålla kvalificeringsturneringar, förslagsvis i Malmö, likt 2013. När laget väl är valt kommer jag vilja att deltagarna deltar på ett träningsläger, likt det vi hade 2013 som jag anordnar.
This discussion has been closed.