Stockbowl Team Cup

edited December 2014 in Turneringar
Abstinensen efter Stockbowl cup har gjort att jag, Pellevin och MartinS beslutat oss för att arrangera:

Stockbowl Team Cup 2015.

[När:18-19 April 2015

Plats: Tullingegymnasiets matsal (Samma plats som Stockbowl Cup och Swedish Blood Bowl Championships 2014)

Vilka vänder det sig till: Alla tänkbara Blood Bowlspelare.

Vad är det: Stockbowl Team Cup kommer vara en lagturnering på samma sätt som Euroopen, men det kommer finnas väsentliga skillnader. Dels kommer det vara fyrmannalag istället för tremannalag och tanken är att det kommer vara ett större fokus på lagprestationer och mer möjlighet till fyrmannalagbygge. Vi har också förhoppningarna att anmälningsavgiften till turneringen kommer vara låg, även om vi inte når ”Low Cash Cup”-nivå. I övrigt vill vi inte specificera reglerna närmare förrän vi har diskuterat och bestämt oss helt. Förhoppningsvis kan vi presentera fullständiga regler ganska snart efter nyår. Eventuella saker som jag, MartinS och Pellevin skriver i denna tråden den närmaste månaden bör i första hand tolkas som idéer och inte fastslagna beslut fram till dess att allt är officiellt spikat :)

Frågor, åsikter och funderingar tas gärna emot här eller IRL i samband med Stockbowls ligaslutspel på lördag.
«1

Comments

  • Kul med mer turneringar!
    Måste alla ha ett spikat 4-mannalag? Eller kan ni fylla ut och fösa ihop folk som bara anmäler sig själva?
  • Jag gissar att det kommer behöva vara färdiga 4-mannalag vid anmälan, men att vi kommer försöka ha en liten "Dating Service" där vi sammanför spelare som söker fler spelare till ett lag.
  • Kommer dessa 4-mönna lagen mellan matcherna vara sviss-lottade? Syftar på att den bästa i laget möter den bästa i det mötande laget (poängmässgt)
  • Inforthepain: Det är inte helt spikat, men en idé vi har är att låta lagen själva bestämma vilket del-lag som skall möta vilket annat del-lag, enligt något system.

    En variant som diskuterats är att det fyrmannalag, av de två som möts, som har högst total-tier kommer få bestämma vilket del-lag som skall möta vilket del-lag i motståndarlaget. Det finns andra lösningar också.
  • Finns det något krav på att ett 4-mönna lag ska innehålla till ex en viss mängd T1, T2 eller T3 lag? Så det blirr en sprid variation mellan tiersen?
  • Det är inte bestämt, men jag tror det lutar åt att det inte kommer vara bestämt att det ett lag måste innehålla lag vissa tiers. Min förhoppning är att det kommer finnas andra tillräckligt starka incitament för att alla inte skall ta tier 1 lag.
  • Roligt! Kul grej med större fokus på lagaspekten.
  • JoxJox
    edited December 2014
    GIllar idéen med lagturnering också och främst mer turneringar.

    Men varför 4-mannalag och inte exempelvis tremanna. Kände spontant att fyramanna-lag kan vara svårt att få ihop. Jag "känner" ju knappt fyra som spelar - att dessa skulle ha tid samma helg kan vara svårt men det får väl intresset här utvisa.
  • En cool turnerings ide skulle vara att man har ett 3-manna lag med ett lag från varje tier men det kanske är att styr lite för mycket mellan tiersen
  • @inforthepain jag gillar tanken helt klart!
  • Jag gillar incitament! Två bonus skills eller 40k guld till tier 2 lag. Två dubbla skills och en gratis rerolls till tier tre osv...
  • Vi startade med ett lag i varje tier, men kom snabbt fram till att vi tyckte det blev lite trist då det leder till många mirrormatcher, speciellt i tier 3.
  • @Jox: Vi övervägde 3-mannalagstanken men valde till slut fyrmanna eftersom vi tror det blir mer lagkänsla på 4 än på 3. Vi hoppas att det inte kommer vara ett hinder att du inte känner tillräckligt med spelare för ett lag utan att du kan hitta andra "lag-lösa" spelare som kan gå ihop och fixa ett lag. Vi skall göra vad vi kan för att få hjälpa till och jag hoppas att någon annan hojtar till om är 1-3 spelare som vill spela men inte är fullt lag.

  • Vi är för övrigt inne på att köra 3 matcher på lördagen och 2 på söndagen. Vad säger ni som är eventuella långväga gäster om speltiderna för söndagen? Föredrar ni att spela 9-15, 10-16, 11-17 eller 12-18?
  • Jag brukar föredra att spela 9-15 då det ger en mer möjligheter för hemresan.
  • Jag håller med om att det bör vara de tidigare tiderna. 9-15 eller 10-16 låter bra.

    Tycker också att det låter som en väldigt rolig turnering. Om det är tänkt att gå av stapeln redan 2015 så borde ni nog spika detaljer så som datum, lagstorlek och uppbyggnad relativt snart. Då kanske jag kan lobbiera för att få med mig ett par tyskar i "mitt" lag. (Annars ingår jag gärna i något annat lag. All stunty? @brocCooLi @jammydodger)
  • Spelstart kl 10.00 tycker jag är ett bra koncept. Allt innan det är väldigt tidigt eftersom lokalen är lite besvärlig att ta sig till för många.

    Jag funderar också på om det skulle bli fler deltagare med 3-mannalag.

    Bra initiativ och jag kommer att delta om inget oundvikligt kommer ivägen!
    :D
  • @Pedda: Datum och plats är definitivt spikat och som jag uppfattat MartinS och Pellevin är fyrmannalagen det också. Vi jobbar på att få ihop resten av reglerna också, men december är en fullpackad månad för mig och jag vill inte jäkta mig igenom reglerna utan ser hellre att det blir bra än att det går väldigt fort. Jag förstår om ni vill ha ut dem så fort som möjligt dock och vi jobbar på det.
  • @Mooselord
    Frågan var ju mer retorisk än reell och mer en reflektion, inte särskilt kritisk.
    Är det så att att jag kommer deltaga tror inte jag det är ett problem att få ihop ett lag för att spela. Men med vilka är ju fortfarande frågan.

    Tänkte främst på de mindre orterna typ Blge som kanske vill ställa upp med ett lag från "hemifrån" för att visa folket i Stockholm va de går för. Detsamma gäller andra lite mer långväga gästerna från Skellefteå och Berlin.

    Alltså att man skulle få lite känsla av lag-SM o.s.v.

    Just my few cents.
  • Desto mer jag tänker på det här desto mer uppspelt blir jag. Kommer bli lysande!
  • Mooselord wrote: »
    @Pedda: Datum och plats är definitivt spikat och som jag uppfattat MartinS och Pellevin är fyrmannalagen det också. Vi jobbar på att få ihop resten av reglerna också, men december är en fullpackad månad för mig och jag vill inte jäkta mig igenom reglerna utan ser hellre att det blir bra än att det går väldigt fort. Jag förstår om ni vill ha ut dem så fort som möjligt dock och vi jobbar på det.

    Det tycker jag låter både vettigt och bra.
    Egentligen räcker det att veta att ett lag består av fyra personer och att det inte kommer finnas något krav på antal tiers inom ett lag.

    En idé som precis slog mig, kan man inte kräva att lagen ska uppnå en vis tier-poäng?
    Alla lag som är tier 1 ger 1 poäng, tier 2 ger 2 poäng osv.
    Varje lag måste komma upp i minst 7 poäng.

    Ex
    2 Tier 1 lag + 2 Tier 3 lag = 8p
    4 Tier 2 lag = 8p
    1 Tier 1 lag + 3 Tier 2 lag = 7p

    Man kan också tänka sig att tier-poängen ger andra fördelar, om de tex överstiger 9p
  • @Jox: Vi tar mer än gärna emot dina och andras cents!
    @Coma: Självklart :)
    @Pedda: Jo det är ett sätt att lösa det på. Vi bollar just nu lite olika idéer med varandra, bland annat på hur man gör så att det blir just ett intressant 4-mannalag och också på om man kan få en annan special-”flavour” på turneringen. Stockbowl cup har ju haft vampyrtema och oktoberbowl har haft ett lite stuntytema. Har ni fler åsikter och idéer tar vi tacksamt emot dem.
  • Pellevin wrote: »
    Vi startade med ett lag i varje tier, men kom snabbt fram till att vi tyckte det blev lite trist då det leder till många mirrormatcher, speciellt i tier 3.

    inte för att vara sådan men... det är väl inget som säger att tier 3 lag skulle spela sämre än ett tier 1 lag? eller vad blev det för resultat mellan oss på Stockbowl Cup @Pellevin? ;)

    men jag ska inte peta i reglerna, ni får bestämma själva och jag är sugen på att åka oavsett.

    @pedda du tänker som lite uppvärmning för world cup? jag är på i så fall.
  • edited December 2014
    brocCooLi wrote: »
    inte för att vara sådan men... det är väl inget som säger att tier 3 lag skulle spela sämre än ett tier 1 lag? eller vad blev det för resultat mellan oss på Stockbowl Cup @Pellevin? ;)
    Här skjuter du över mål, då det jag anförde var ett argument för att inte köra tiersegregation.
  • då var det jag som läste och tolkade tokigt.
  • Det viktiga är ändå nya traditionen med pris för sämsta göteborgare!

    Funderar själv på att rulla en tärning mellan de lag som jag har och låta den bestämma vad kag ska köra. När jag lyckats lura några att ha med mig i laget :)
  • @Mufflo: Du får väl spela ett helt fyrmannalag själv annars :)
  • mufflo wrote: »
    Det viktiga är ändå nya traditionen med pris för sämsta göteborgare!

    Funderar själv på att rulla en tärning mellan de lag som jag har och låta den bestämma vad kag ska köra. När jag lyckats lura några att ha med mig i laget :)
    Eller bara kallt räkna med att du fortsätter vinna lottningar och innan turneringar koma laglös och spela vad du vinner ;)

  • edited December 2014
    brocCooLi wrote: »
    @pedda du tänker som lite uppvärmning för world cup? jag är på i så fall.

    Var lite så jag tänkte. Jag kommer att börja med mitt underworld lag inom kort.
    Å andra sidan vore det lite roligt om hela laget spelade 'fling. 'Flings United =)

  • @thursablot det vore ju grymt att vinna ett till målat lag inför turneringen! Skulle jag inte säga nej till. :)
Sign In or Register to comment.