Förlängning

edited December 2014 in StockBowl
Vi verkar ge ett bonusmål till laget som vinner i förlängning när en sådan match enligt sportens alla regler skall bokföras som en likamatch. Vad är argumenten för att frångå likastatistik för att ge vinst/förlust?

Vidare vill jag minnas Björn hade byggt ett straffsystem som vi för några säsonger sedan pratade om att implementera. Är det nedlagt?

Comments

• Jag kan ha fel, men är straffsystemet möjligen detta: http://www.gamingcorner.nl/rules/boardgames/bloodbowl kick em far and high_uk.pdf

Björn var skeptisk till det, och han kanske hade rätt, jag vet ärligt talat inte hur detta skulle fungera.
  • Mer fluff säger jag.

Typ: Alla spelare måste slå som om det vore Sweltering Heat inför förlängningshalvleken.
    Eller: Förlängningen sker med sjumannalag!
  • Jag tycker själva förlängningen fungerar bra som det är. Det vi pratar när det gäller straffar är vad man gör när alla rundor på förlängningen har gått och det fortfarande är lika.
  • De där straffläggningsreglerna verkar väl kul? Svårt för Ogres att skjuta rätt men vampyrer är duktiga. :)
  • edited December 2014
    Minns jag helt fel, eller säger inte reglerna att om det är lika efter eventuell förläggning så rullar coacherna vars en tärning och adderar de RR som respektive lag har kvar?

Edit: Ursäkta, missade att tråden kom ifrån er del av forumet. :)
  • @Tjub det är reglerna i CRP. Vi pratar om house rules för Stockbowl.
  • Tråden ligger under stockbowl. Vill man diskutera förlängning i allmänhet så finns det underforum för just detta.
  • Den centrala frågeställningen kanske @mago eller björn kan svara på. Jag anser att statistiken förstörs och när jag tittade på comas match som slutade lika innan båda godkänt den så var resultatet 1-1. Sedan har personen som godkänt matchen registrerat tärningsrullet som mål på spelare 0.
  • Tärningsrullet gör ju det ena laget till vinnare så jag har inga problem med den statistiken.
  • coma wrote: »
    Tärningsrullet gör ju det ena laget till vinnare så jag har inga problem med den statistiken.
    Det frångår all sportlogik och gör att longest tie streak aldrig kan bli längre än en säsong (innan open). Och vad är argumenten för det?
  • edited December 2014
    Du kan visst få en flera säsonger lång tiestreak iom att du knappast går till slutspel om du bara får ties.
  • Sportlogik är för mig helt ointressant och vem räknar longest tie streak (som låter som något helt annat)?
  • edited December 2014
    Pellevin wrote: »
    Du kan visst få en flera säsonger lång tiestreak iom att du knappast går till slutspel om du bara får ties.
    Eftersom det överlappar så stämmer ditt resonemang inte.

@coma Eftersom hela spelet och hur du sorterar lag följer sportresonemang, samt att det är ett sportspel i fantasysetting så faller dina anti-sport-åsikter kort vad det gäller Blood bowl. Vidare är det relevant för longest win streak och hur man analyserar sina motståndare. Det är i högsta grad relevant och "jag gillar inte sport" som är ditt så ofta använda argument är aldrig relevant.
  • Vadå överlappar? Visst blir det svårare att få till en streak, men du hävdar att det inte går, och det är helt enkelt fel.
  • edited December 2014
    @Pellevin Om du går till slutspel är det omöjlig då du inte kan spela lika så det är relevant ur statistiksammanhang. Att Björn och/eller Magnus valt att ändra likastatistik till vinst får konsekvenser även om de kan ses som irrelevanta för vissa. Har vi alltid haft så eller är det ändrat inför säsong 15? Jag har aldrig sett det innan i alla fall.
  • edited December 2014
    @Thursablot: Jag tycker du har en poäng och jag ska diskutera det med Björn och Egil.

Det var jag som lade till det extra målet och anledningen att jag gjorde det var att den senaste matchen jag kom på som avgjordes med straffar (mellan mig och Erik Dahlen, tror det var Björn som ville att vi lade in det extra målet) också använde den metoden. Sedan om det är rätt eller fel får vi ta upp och fundera på.
  • @Thursablot jag tycker inte att Blood Bowl följer "riktiga" sportresonemang utan mer tar (och borde ta) inspiration ifrån där det passar bra. Det jag menar med det är att man skall helt enkelt sno de funktioner som passar med den effekt man vill åt. Inte att man automatiskt skall titta på "riktig" sport och kopiera för att det är så man gör i verkligheten.
    Mina åsikter är alltid högst relevanta men inte alltid rätt.

En vinst är en vinst i mina ögon.
  • Ok. Det står faktiskt i reglerna för slutspelet:
    The playoff matches may not end in a draw ...

Så om en nu vill behålla longest tie-streak eller whatever så får en helt enkelt tacka nej till slutspelet.

Om det är många som har åsikter om exakt hur detta hanteras kan vi ju ta upp det på slutspelsdagen.
  • Mago wrote: »
    Ok. Det står faktiskt i reglerna för slutspelet:
    The playoff matches may not end in a draw ...

Så om en nu vill behålla longest tie-streak eller whatever så får en helt enkelt tacka nej till slutspelet.

Om det är många som har åsikter om exakt hur detta hanteras kan vi ju ta upp det på slutspelsdagen.

Det där kan betyda två saker.
    1: The playoff matches may not end in a draw
    Vilket det faktiskt står och innebär att ett lag måste koras vinnare för att kunna gå vidare. Dvs exakt som i diverse sporter där en match kan sluta 0-0 (5-4) efter straffar. och ändå ges en likamatch i förd statistik.

2: The playoff matches gives the winning player a bonus goal for winning the coin toss
    Vilket innebär att man förändrar statistiken. Laget som vinner en coin toss registreras med en vinst istället för en lika. De bokförs ett extra mål vilket vidare påverkar diverse Coach Sponsored Prizes som rör mål. Detta är sålunda den tolkningen du har?

Vidare så säger reglerna:
    Overtime
    Regular league matches will not go into overtime.
    The matches are played the normal two halves of 8 turns per coach and half. If the score is tied after the second half the match is recorded as a draw.

Dvs vanliga matcher har inte övertid men en likamatch bokförs som en lika

Play Off
    ...
    Overtime - The playoff matches may not end in a draw and will go into overtime if the score is tied at the end of the second half. The overtime will be played as sudden death (i.e. the match ends as soon as a touchdown is scored), but no more than 8 rounds for each coach. If the teams are still tied after the overtime, there will be penalty shoot-outs.

Alltså att i en utslagscup måste ett lag slås ut och ett lag gå vidare. Det frångår inte tidigare nämnda att matchen bokförs som en lika.

Så jag accepterar att det görs för att praxis är att så har tidigare gjorts.
    Men att stänga min frågeställning varför ni valt att göra detta med hänvisning till reglerna anser jag inte godtagbar för där står det inte att spelare 0 Mercenary gjort ett mål i matchen och då börjar syftningsfel och var ett kommatecken ligger bli väldigt viktigt.

Vidare handlar det inte om att vilja behålla när det gäller statistik utan att visa på faktiska siffror.

Relevant fundering. Hur många är många för att det skall tas upp?

Nu lät jag säkert oerhört dryg. Jag såg ditt svar att du gjorde det för att Björn gör så och att vara konsekvent är naturligtvis viktigast. Jag såg även att du skulle fundera på varför ni gör så och uppskattar det.

@Coma Så med det resonemanget så anser du att lags målstatistik inte är relevant? För att det är ett sportsystem som inte ger effekter? Då förstår jag inte alls för sporten har väldigt genomtänkta system under mycket lång tid arbetat bort brister. Något ett figurspel inte har. I alla diskussioner vi någonsin har där jag visar ett större system som använder saker eller ställer poängsystem i hockey kontra fotboll och ser till antal spelade matcher så är ditt eviga svar att du inte bryr dig om sport vilket är helt irrelevant. Du gillar inte sport. Du föredrar Stone över Pripps, Grov över Catch eller gubbkeps över baseballkeps är lika relevant som vad du röstar på. Nu drog jag din mening Sportlogik är för mig helt ointressant vidare till många interna diskussioner och måste gå upp ur soffan för att fylla på mitt kontantkort för att få slänga mig med lite personangrepp mot dig. Detta är även högst relevant i hur du ser på regeltolkningar och jag kommer tillämpa vad du säger här i andra sammanhang.
  • @Thursablot Jag lägger inte särskilt stor vikt vid målstatistik för BB och det beror mycket på att 2-1 grind/stall är ett av de effektivaste sätten att säkra vinst. Jag kan dock inte helt förneka att det är relevant för jag är övertygad om att fler än du också tycker det är intressant och viktigt. Jag tror vi ligger ganska nära varandra i åsikter kring spelet men kommer från olika håll i hur vi tänker. När du pratar om större system så är alltid min fundering om det verkligen behövs appliceras på t.ex. Stockbowls liga när det inte är samma mängd matcher eller någon annan variabel som skiljer sig stort. Dock måste jag erkänna att jag ofta och bryskt inte tar samtalet. Ber om ursäkt för det och lovar bättring.

Vad det gäller personangreppen så tycker jag att det är som när man möter någon i en match BB. Känner man varandra väl såsom vi gör så vet man vad som är ok att säga till den andre och inte. För mig är det du skriver helt ok.

Angående själva kärnfrågan då. Jag har funderat lite extra efter det som skrivits i den här tråden och köper det Thursablot säger.
  • Personligen är jag övertygat likgiltig inför denna typ av frågor.
Sign In or Register to comment.