Enhetliga regeltolkningar under våren

OK, nya utgåvan av reglerna är ett tekniskt haveri. Med tiden kommer detta att lösa sig men för tillfället finns centrala regeltolkningar som måste göras och kommuniceras av TO inför varje turnering. En del av dessa tolkningar kommer jag att hålla med om, andra inte, det ligger i sakens natur. Jag tycker personligen att det känns otympligt att åka på tre turneringar där tolkningen av grundläggande regler skiljer sig åt. I turnering A får inte TTM deklareras från marken, i turnering B får TTM deklareras från marken men dodge måste användas och i turnering C blir det en turnover även när bollen hamnar hos motståndaren efter en hand off.

Kan vi som community hitta en gemensam tolkning av dessa regler inom en snar framtid, t.ex. genom att bara acceptera Christers fumbbl-dokument som "kanon" tills GW släppt en första errata och DC? Personligen är jag mer än villig att acceptera en del "feltolkningar" om det betyder att vi får någon sorts standard att utgå från.

https://fumbbl.com/BB2025.pdf

Comments

• Det där dokumentet är väl mest en tolkning av hur reglerna fungerar enligt Krister?

Som att ag1+ alltid lyckas på 2+ tex. Nu kanske inte det behöver vara ett problem, genom att banna ag1+.

Finns mycket som inte tas upp.

Men att ha ett dokument där alla frågor är samlade är en bra idé.

• Men det är väl det vi håller på med, tolkar reglerna? Problemet med våra diskussioner är att vi aldrig landar i något, några tycker si, några tycker så. Att varje TO ska sammanfatta och publicera fem sidor med tolkningar för varje turnering tycker jag är problematiskt. Men visst dokumentet tar inte upp allt, men kanske kan vara en utgångspunkt?

• nja, han skriver vad han tolkar som raw, jag och många med mig anser att tex ag1+ pa1+ inte kan spelas som det är skrivet.

Tycker i så fall att vi kan göra ett eget dokument.

jag kan ta på mig att göra en Google enkät med alla frågor/tolkningar. Så kan man ha ett konsensus dokument.

om det finns intresse?

• Sirvejlance- det tycker jag låter som en jävla toppen idé

• @sirvejlance Tror vi (och Christer) mest tänker olika vilken roll RAW ska ha i spelet men det spelar mindre roll. Vore super med ett dokument, hurra för dig om du vill hålla i det men tror dock att det kommer att bli ett hästjobb eftersom vi inte är eniga om så mycket och vi inte har någon struktur för att lösa oenigheter.

• Detta är ett diskussionsämne i NAF-staff forumet också, förhoppningsvis kommer man där överens om någon ensad bild av tolkningar som kommer rekommenderas att följas. Bekymmersamt dock att det redan nu börjar liras med olika tolkningar. Jag hoppas det blir ett tillägg i annual review för 2026.

• edited December 4

Jag tänker så här, jag gör ett frågeformulär om de frågetecken som uppkommit. Alla får rösta vad man tycker. Sen gör jag ett dokument där det mest valda alternativet blir svaret på frågan.

Men det kräver ju att folk svarar på undersökningen och att det ens finns ett intresse av ett sånt dokument från gänget som åker på/ anordnar turneringar.

• Enhetligt tycker jag är bra. Men ska vi följa det där måste alla AG1+-stars vara bannade, och då kanske vi tappar meta mot EB…

GW måste svara

• edited December 4
    • raderade länken så man inte fyller i fel,

• Vad är RAW?

Frågar åt en kompis.

• RAW Rules as written / RAI rules as intended

• Vi bör se till att samla frågorna också och skicka till GW, de har väll någon mail för deras FAQ?

• Det känns som ett absolut måste. Annars sitter de ju i sin borg och tror att allt är väl, medan folket gör uppror.

• Strålande! Skulle rekommendera att alla frågor är optional så att man kan låta bli att svara på de frågor man inte har en åsikt om.

• Snyggt!

• Snyggt. Kanske bara förtydliga frågan

"Om bollhållaren använder Wrestle och har Safe Pair of Hands – orsakar det då ingen turnover?"

Tolkar det som att svarar jag Ja tycker jag inte det blir turnover men lite lurigt formulerad i mitt tycke

• Snyggt @sirvejlance

Kul att se hur många som "tänker lika"

Sen är det svårt. Tror inte alla frågor kommer ha en majoritet åt ena eller andra hållet.

Blir spännande att se resultatet.

• Bra input alla. Fixar

• Eftersom 3 redan har svarat fick jag göra en kopia, för man ska bara kunna svara en gång. Alla frågor är nu inte obligatoriska, och jag har ändrat på eye gouge frågan och safe pair of hands och wrestle. Gör en ny tråd . så får vi se vad det ger.

Sign In or Register to comment.