Inför säsongsavslutning
Hej alla,
Stockbowl säsong 41 börjar lida mot sitt slut. Kvartsfinalisterna är meddelade och matcherna ligger uppe på Tourplay. Slutspelsdagen är lördagen den 13:e december och insläpp startar kl 10. Vi har ingen officiell första matchstart men matcherna bör vara igång runt 10.30. I samband med detta kommer vi även hålla i spelarmötet. För att maximera antalet deltagare och minska risken att folk hinner smita hem så kommer det hållas efter lunch kl 14.00, och inte i efter prisutdelningen som vi ofta gjort tidigare. De som spelar matcher samtidigt får chans att träna på sin simultanförmåga.
Nästa säsong kommer vi byta system och köra BB2025 (ja ja, vi ska officellt rösta om det men...) och det finns redan stöd för det på Tourplay. Tidigare år har vi alltid hållt en squigball eller liknande turnering för de som inte gått till kvartsfinal. Dels för att det är kul men också så att alla coacher är garanterade lika många matcher. Det sista argumentet är inte lika viktigt i år då vi kommer starta om med helt nya lag för alla nästa säsong. Om det finns intresse så kan vi givetvis anordna det i år igen men det känns som de flesta vill byta till det nya fräscha systemet så snart som möjligt. @sirvejlance styr för närvarande upp ett gäng träningsmatcher för BB2025 så det kanske är ett fullgott alternativ?
Underbart. Ha kul.
Comments
Det vore kul om vi kunde sätta igång nästa säsongs open redan nu, så att man kan köra en sådan match i samband med slutspelet.
Ja, gärna open redan nu! Då paxar jag @Pellevin den 13 december.
Bra ide. Det har varit lite dött på Open fronten så jag tror de flesta håller med er. Senaste Open matchen var för över en månad sen. Ska höra med vår Tourplay-guru @grumplekins .
@Ljunggren den kastade handsken tages härmed upp.
Jag är skeptisk till att Open är värd kostnaden för föreningen - det blir en fråga för spelarmötet.
Vilken kostnad handlar det om? Och blir den kostnaden större för att vi startar tidigare, eller flyttas den bara?
Spelarmötet är alltså efter den tid då jag vill att Open ska starta, så jag tycker att din lösning är problematisk @grumplekins.
Jag är ju gärna med i en Open, men inte ligaspel, men det är inte heller viktigt för mig. Dock är ni alla fortsatt välkomna att spela matcher i Nacka, det kommer alltid finnas plats för Blood Bowl.
Tidigare hade vi en extra admin kostnad om man ville ha fler än två (?) lag aktiva. Vi kanske skulle kika på något liknande med att ha en separat avgift för Open som då skulle täcka kostnaded för att man har ett lag där. Årsmötet har ju ständigt vägrat att höja medlemsavgiften så vi kanske kan runda dem på det viset. 😋
Vad kostar ett Openlag i avgift till Tourplay över en säsong?
Jag tycker att open känns extremt intressant med ny låda, kommande vinterlov och SM i hastigt antågande.
OK men Tourplay har inte implementerat 2025 för ligaspel vad jag kan se. Så det är oavsett inte något vi kan lösa innan det skett.
Det är inte att kostnaden är så hög i sig, det är väl nån euro i månaden per lag. Men det finns irritationsmoment och begränsningar i värdet.
Det är demokrati som råder så är det fler som vill ha än inte så blir det open. Men jag tänker ändå framföra det jag tänker på mötet. Och vara lika glad oavsett utfallet.
Jag tycker att det är jättebra att du står för något @grumplekins. Att du är glad har säkert också ett värde för någon.
Euro i månaden per lag?
Det är ju massor av pengar för ligan totalt.
Om det är för dyrt med open-ligan så kanske en lösning med delade excel-sheets på google drive kan vara ett alternativ?
Det vore ju jättesynd om open-ligan måste läggas ner.
Jag ser gärna att alla startar på samma i januari. Var inte jättekul att va i en division med ett rookie-lag , där alla andra kört massa matcher.
Sen är det väl bara att ni drar ihop en open tills säsongen börjar , som @Duckwing föreslår
Det är en fråga om nyttokalkyl bara. Hittills har 13 Open-matcher spelats under den här säsongen till en kostnad av (höftat) 40 euro plus extraavgifter. Det kanske är OK men jag tycker det är lökigt att vi betalar för att folk bygger lag och inte spelar, och det är ett "dåligt" format med en liga som folk kan hoppa in i rent debiteringsmässigt.
Det enda jag protesterar hårt mot är att Open sker utanför den ordinarie ligan (alltså att Open skulle ha en egen URL i tourplay), det blir för mycket merarbete och merkostnad för att det ska vara befogat. Resten har jag åsikter om men tycker majoriteten ska bestämma.
Vill någon frivillig driva någon annan form är det såklart OK men jag tror mer på att vi bestämmer ja eller nej i Tourplay. Det blir för körigt med ansvaret annars tror jag.
Om det fanns en commish som var lätt att nå, och som hade rättigheter, så kunde man införa att du lägger in ditt lag samma dag som du spelar din första match.
Ja men då är det som sagt en irriterande straffavgift
Jag börjar undra om Tourplay verkligen är rätt för oss. Om det valet innebär att vi inte kan köra Open, då innebär det alltså att systemet minskar antalet spelade matcher. Och då är det IMHO dags att söka annat.
För själva StockBowl så är det ju tipptopp. En annan lösning för open kanske skulle vara en tanke.
Som jag ser det är StockBowls huvudsyfte att få folk att spela BloodBowl. Fler matcher spelade innebär mer framgångsrik förening.
Open skapades för att det fanns flera spelare som ville spela mer än bara ligamatcherna. Och det fungerade. Fler matcher spelades. Mycket för att när några säsonger spelats är det ibland väldigt svårt för helt nya lag att hävda sig. Då är det bra om man kan farma fram ett lag vid sidan, utan att ge upp alla chanser i den ordinarie säsongen.
Om man separerar open från ordinarie ligaspel försvinner detta. Och jag tror att då kommer det att spelas mindre BloodBowl i Stockholm. Och då är StockBowl mindre framgångsrikt i stt huvudsyfte.
Allt @Pellevin säger är vettigt, jag vill bara att vi ska beakta värdet för kostnaden.
ligan hittills- 7 * 16 matcher minus ett fåtal WO, säg 105 matcher så är vi försiktiga.
Open hittills 14 matcher.
Open kostar 44 % av vad Ligan kostar
Det kommer bli mer Openmatcher nästa säsong om vi har kvar formatet. Vetskapen om nya editione drog ner på viljan att köra Open. Folk verkar överlag väldigt pepp på att test olika nya lag.