Lätta att missa småregler
Hej alla! Vi sitter nog alla och läser samma bok. Mycket är sig likt, en del är mycket förändrat och vissa saker är bara lite förändrat.
Har ni hittat några små regelförändringar som är väldigt lätta att missa när man skumläser?
Exempel från Drexxl:
- om man har rerollat en tärning från en dice pool så får man inte rerolla de andra
- deklarerad blitzmåltavla måste kunna nås av den blitzande pjäsen
- inget minus för att fånga en sparkad boll längre? Eller har jag missat något?
- animal savagery har nerfats, man får inte gå även om man slår ner
Andras exempel:
- Throw team mate: Landing modification är noll modifikation med suberb throw (lyckat kast) annars -1. Förr fanns det fler modifikationer beroende på fumble, fail, squirm from being eaten osv. Sen lägger man såklart på -1 per TZ.
- Cloud burster skill: gäller på alla throw avstånd nu. Dessutom kan man inte intercepta alls. (bortsett från med very long legs)
- Stunty: tidigare var det lättare att intercepta kast från en stunty spelare. Detta är borta. Men stunty spelare har däremot svårt att intercepta själva (-1 om man är stunty).
- Safe Pass gör dig inte immun mot all Fumble, utan enbart om du slår en 1:a innan modifiers.
- har du ag eller pa +1 så lyckas du alltid på 2+ oavsett hur långt du passar eller hur många tz du dodgar in eller försöker plocka boll i.
- Apotekare används efter regen (om det misslyckas)
- En fångad bomb exploderar inte utan man kan alltid försöka passa iväg den
- Att bomba ner sina egna spelare är turn over
- Du får inte sparka nån om du har 11 tillgängliga spelare till nästa match, men har du en mng och 10 tillgängliga får du sparka spelare. Så det enda läget är om du har exakt 11 spelare tillgängliga till nästa match får du inte sparka nån. Men har du färre( eller fler) tillgängliga går det bra.
- Båda coacherna får varsin reroll om man slår lika på brilliant coaching
- Leader reroll endast vid halvleksstart - dvs man måste fielda turn 1 eller 9 för att få.
- Pouring regn påverkar secure the ball. -1

Comments
Jag levde i tron att det första exemplet gällde även i förra utgåvan.
@Bitter förr kunde du använda brawler på en tärning och pro på den andra tärningen i en dice pool. Sånt hände ju inte så ofta.
Jag har hittat lite smådetaljer:
Throw team mate: Landing modification är noll modifikation med suberb throw (lyckat kast) annars -1. Förr fanns det fler modifikationer beroende på fumble, fail, squirm from being eaten osv. Sen lägger man såklart på -1 per TZ.
Cloud burster skill: gäller på alla throw avstånd nu. Dessutom kan man inte intercepta alls. (bortsett från med very long legs)
Stunty: tidigare var det lättare att intercepta kast från en stunty spelare. Detta är borta. Men stunty spelare har däremot svårt att intercepta själva (-1 om man är stunty).
Safe Pass gör dig inte immun mot all Fumble, utan enbart om du slår en 1:a innan modifiers.
har du ag eller pa +1 så lyckas du alltid på 2+ oavsett hur långt du passar eller hur många tz du dodgar in eller försöker plocka boll i.
AS nerfen är inte tydlig. Skulle kunna vara så men skulle lika gärna inte kunna vara så. (I värsta fall är det en 4+ för att bestämma vad som gäller i den matchen. S.30)
Gissar att dom kommer skriva in nåt i FAQ om att en tärning som modifieras till <1 räknas som att man slagit en naturlig etta
Ne den är rätt otydlig, men det står ingenting om att fortsätta aktivering efter att ha misshandlat sin lagkamrat. Man kan tro och hoppas, men det finns inte belägg RAW
Precis, det otydliga är att det varken står att man får fortsätta eller att aktiveringen avslutas.
jag gissar att det har med ”förenklingen” av texten att göra.
På bonehead, really stupid, unchanneled fury står det att aktiveringen avslutas.
@M_arvemark 100%. Man får hoppas det kommer innan maj…
@Drexxl jag håller inte med om din tolkning av AS. Det står inte att man kan fortsätta sin action, men det står inte heller att man inte får det. De andra motsvarande skillsen säger det utförligt. I regeln för AS står det att något annat händer om du hamnar på 1-3, men det står inte att det upphäver originalactionen, så jag tolkar det som att ditt bitande läggs till, inte upphäver din action. Notera att de tydligt säger att du blir Distracted om du inte biter någon. Det står inget sådant om fallet då du biter någon.
Nu står det ju faktiskt i boken att en naturlig 6;a alltid lyckas. Betyder det att om man stallar turn 7 blir man fortfarande träffade på en sexa tro?
Du kan inte stalla i turn 7
För ett spel som funnits så länge och genomlevt så många regeliterationer så är det imponerande hur många otydligheter som identifierats redan ett dygn efter släppet…
Lite andra smågrejer som ändrats om jag tolkar rätt
Apotekare används efter regen (om det misslyckas)
En fångad bomb exploderar inte utan man kan alltid försöka passa iväg den
Att bomba ner sina egna spelare är turn over
Sen rätt mycket olika smått vid ligaspel (underdog kan spendera 50k+ pettycash, man kan inte sparka skadade spelare och rekrytera ny efter matchen han skadades i, man kan inte sparka spelare om man har 11 eller färre tillgängliga till nästa match, bonus pengar om man inte åker fast för stalling och dedicated fans är billigare att köpa)
Du får inte sparka nån om du har 11 tillgängliga spelare till nästa match, men har du en mng och 10 tillgängliga får du sparka spelare. Så det enda läget är om du har exakt 11 spelare tillgängliga till nästa match får du inte sparka nån. Men har du färre( eller fler) tillgängliga går det bra.
Natural 6 hänvisar till players alltid lyckas på en 6:a, och stallingstraffet utförs inte av playern så det är inte applicerbart där.
Och natural 1/6 gäller då inte heller alla andra saker som inte görs av en player.
Coach/player har de skrivit väldigt tydligt att vi är coaches och våra pjäser är players.
Ja. Men gissar att det också kommer omformuleras så att enda sättet att komma under 11 spelare på roster är om spelare dör och man inte köper nya
Håller med @Bitter !
kanske kan @Drexxl uppdatera första posten med saker som kommer upp, så kan man snabbt kika här innan match? Om du pallar dvs
Möjligt, men det kan också vara för att man inte ska komma runt nåt vid redraft eller nåt? Jag är inte säker på att det kommer ändras.
Båda coacherna får varsin reroll om man slår lika på brilliant coaching
Missade att det stod players. Men då är det tydligt. Ingen stalling på turn 7
Leader reroll endast vid halvleksstart - dvs man måste fielda turn 1 eller 9 för att få.
Kan erkänna att jag inte har jämfört med de andra och bildat min åsikt i ett vakuum
Pouring regn påverkar secure the ball. -1
lite osäker men tycker det är tydligt , poring rain står det ” -1 på pick up the ball”, och på stb ”attempting to pick up the ball using stb action”
Denna blir intressant för Skaven som ganska ofta håller leader på bänken för sin one-turn.
Just ja, ingen kommer spela Skaven så spelar nog inte roll ändå...
Jag förstår inte varför det verkar vara konsensus att Skaven med två Gutter Runners suger, medan UW med en Gutter Runner är det bästa sedan rostat bröd.
för att allt annat är bättre på uw. (Förutom rerolls kostnaden)
Vad är bättre? Att bara ha en Blitzer? Om Skaven Thrower och Clanrats är så dåliga, varför tar UW då så ofta alla sådana de kan?
Så Goblins och Snotlings och möjligheten att ta ett Troll istället för en Rat Ogre är power? Visst är Bribery and Corruption bra. Både B&C och Mutationer är bra, men IMHO absolut inte tillräckligt för att det ska bli en objektiv sanning att ena rasen är bättre än andra.
Är det bara jag som tycker att det är bättre att ha fyra spelare med 8 lr 9 i MV än att bara ha två? Och nu när flera rasers Blitzers har fått Tackle kommer Gobbos och Snots ha svårare att stanna på planen, det tycker jag kan vara ett problem för UW.
Så jag ser raserna som rätt jämbördiga.
Fel tråd att diskutera detta.
men kort: UW har högre winrate varje år med 2020 regler trots att skaven hade 4 gutters och swarming försvann.
ska vi göra en ny eller tar det på meddelanden?
@sirvejlance du och jag är oense om så mycket så jag tänker att vi behöver en helkväll med mycket alkohol.
Ny grej idag:
Det verkar vara möjligt att slå Rush på valfri plats under din movement.